handdator

Visa fullständig version : 5:2 med bara protein på fast-dagarna?


daxia
2015-03-24, 00:39
Tja!

Jag behöver minska lite fett% och försöker hitta en diet som kan passa in i min vardag, och den absolut lättaste att anpassa sig till är förstås 5:2 dieten. Först tänkte jag på 8/16 men då mina arbetstider är så otroligt varierande (därav också träningstider) så skulle det inte funka så bra.

Att fasta två hela dagar utan protein låter dock inte heller så smart, så däför undrar jag om man kan göra en variant av 5:2 där man bara äter lågkalori protein på fastedagara, typ kvarg, kalkon, tonfisk osv och håller sig under 1000 kalorier (ca 200g protein).

Undrar om det skulle fungera eller om det förstör hela konceptet. Vad händer i kroppen när den bara får i sig protein under en dag?

Känner mig jävligt vilse i den här diet jungeln!

*OBS* Och jag behöver verkligen en diet med regler och struktur typ som 5:2 vilken är lätt att följa, annars kommer jag bara att ge upp skiten efter några dagar.

J.V
2015-03-24, 05:30
De allra flesta som kör 5:2-dieten äter väl något även på de låga dagarna, är inte det hela tanken? Det gjorde då alla medelålderskvinnor på mitt gamla jobb som tyckte att 5:2 lät helt fantastiskt. 500g kvarg och en Nutrilett-drink.

Arminius08
2015-03-24, 06:41
Om jag inte minns fel nu så Är fasta dagarna inga riktiga fasta dagar. Man äter bara 500-600 kcal dom dagarna ( har jag för mig).
Du borde kunna hitta infon om det bara du söker lite. Då är det ju smart som du säger att äta proteinrikt

vicarious
2015-03-24, 07:28
Det låter klokt om du vill behålla muskelmassa. Kanske släng in lite fiberrika grönsaker också för mättnad och tarmens funktion.

daxia
2015-03-24, 08:14
Tack för svaren!!!

Står och väger mellan 5:2 och LCHF. Protein mängden blir ju den samma med båda dieterna, frågan är vilken som är effektivare ur ett rent muskelbyggar perspektiv?

AquaRegia
2015-03-24, 09:58
Tack för svaren!!!

Står och väger mellan 5:2 och LCHF. Protein mängden blir ju den samma med båda dieterna, frågan är vilken som är effektivare ur ett rent muskelbyggar perspektiv?

Varken det ena eller det andra är särskilt effektivt ur ett rent muskelbyggarperspektiv, men måste man välja så är 5:2 bättre, enligt mig.

Beemel
2015-03-24, 11:22
Ledsen att vara tråkig, men..

Ur fettminskningssynpunkt så har totala kaloriintaget över tid störst betydelse om detta kaloriintag minskas genom två dagars fasta eller mättnad orsakad av högfettkost gör det samma. Det är fortfarande antalet kalorier som är intressant.

Ur muskelbyggarperspektiv är aldrig ett underskott "optimalt" men oavsett vilken diet du väljer så är ett högt proteinintag att föredra. Jag har själv kört LCHF under något halvår eller så och det fungerade mycket bra för mig, jag hade inga som helst problem med orken trots lågt kolhydratsintag. Vissa skulle ju aldrig kunna tänka sig att vara utan kolhydrater.

cero
2015-03-24, 14:54
5:2 lär snarare öka risk för grisätning. Ät mindre portioner, nyttigare mat och undvik dricka kalorier bara. Finns inga genvägar.

DieErste
2015-03-24, 19:44
Kanske köra som ola wallengrens VLCD?

vicarious
2015-03-24, 20:22
Tack för svaren!!!

Står och väger mellan 5:2 och LCHF. Protein mängden blir ju den samma med båda dieterna, frågan är vilken som är effektivare ur ett rent muskelbyggar perspektiv?

Den som gör att du kan prestera bäst på gymmet. Träningen är det som bygger muskler.

Toberi
2015-03-24, 22:30
Jag får för mig att det är svårt att träna bra fastedagen och dagen efter. Låg på energi och så upplever jag att det är väldigt tungt att träna.

cero
2015-03-25, 04:27
Kanske köra som ola wallengrens VLCD?

Om TS har tänkt sig behålla den nya vikten längre än en vecka så vore det en hysteriskt dålig idé.

Jag får för mig att det är svårt att träna bra fastedagen och dagen efter.

Det menar du inte? :D

Både 5:2 och LCHF kommer krasha din träning direkt.

Beemel
2015-03-25, 07:56
Både 5:2 och LCHF kommer krasha din träning direkt.

Inte helt sant, Jag tränade under en LCHF-diet för något/några år sedan och jag märkte väldigt lite skillnad i prestation, om något märkte jag att jag fick markant mindre mjölksyra.
Orken var det närmaste oförändrad och styrkan fortsatte sakta uppåt (ökningar i 1RM för både bänk och marklyft och bra progression i löpningen) parallellt med att jag gick ner ungefär 8kg i vikt (vilket kanske kan förklara förbättringar i löpningen:)).
Så ditt finns utan tvekan undantag från dit väldigt definitiva påstående.

cero
2015-03-25, 16:54
Tränar man intensivt och glykogendepåerna börjar ta slut så kommer man snabbt märka varför LCHF är en värdelös diet för hårt tränande individer.

Styrketränar man med låga reps och lång vila så behövs det kanske inte så mycket glykogen, då klarar man sig trots brist på kolhydrater.

Vad gäller 5:2 verkar den mest vara konstruerad för överviktiga som snabbt vill gå ned i vikt och förbättra sina blodvärden m.m, inte atleter.