handdator

Visa fullständig version : Den mest över- och underskattade övningen


monsa123
2015-03-22, 23:15
Vad tycker ni är de mest överskattade övningarna och de mest underskattade?

Militärpress är väldigt underskattad och en överskatt övning skulle jag säga är maskincurls för biceps.

Aliaas
2015-03-22, 23:20
Överskattad: Hantel flyes och DB-pullovers samt marklyft i byggarsyfte

Underskattad: cable-pullovers och dips

Diomedea exulans
2015-03-22, 23:22
Tror knipövningar är underskattade. Vet ingen som gör dem, men jag tror de är bra för bäckenbottenmuskulaturen.

Överskattad? Hmm... Knäböj kanske.

100
2015-03-23, 00:04
Överskattad:
Dips

Underskattad:
Utfall

filmjölk
2015-03-23, 00:18
Mest över och underskattad, bänkpress.

REDaction
2015-03-23, 00:56
Mest över och underskattad, bänkpress.

Fasen, du snodde den som överskattad. Mest underskattad: övriga bröstövningar.

J.V
2015-03-23, 05:27
Överskattat: allt folk gör i cable-crossen.
Underskattad: pushpress.

Nanderöd
2015-03-23, 06:17
Tror knipövningar är underskattade. Vet ingen som gör dem, men jag tror de är bra för bäckenbottenmuskulaturen.

Överskattad? Hmm... Knäböj kanske.

Do you even lift?

Stjarnan
2015-03-23, 07:04
Do you even lift?

Det blev i alla fall 7 inlägg innan tråden tappade det TS frågade efter, inte illa!

OT
Överskattad: bicepscurls

Underskattad: Excentrisk träning

VoDaresVins
2015-03-23, 09:02
Skulle nog säga bänk är den mest överskattade eftersom det är en övning som "alla" kör och där "alla" känner till sitt max.

Underskattad tycker jag upright row. För att jag gillar den och aldrig haft några problem av den trots jag sett den nämnas flera gånger som no-no-, eller skitövning.

pezrulezhaakon
2015-03-23, 09:17
Överskattade - Alla övningar.
Underskattade - Nästan alla övningar.

Diomedea exulans
2015-03-23, 09:20
Do you even lift?

Do you even knip?

VoDaresVins
2015-03-23, 09:27
Do you even knip?

:d

XXXL
2015-03-23, 10:14
Chins/Dips känns ganska överskattat.

Underskattat, hantelrodd.

anvihl
2015-03-23, 10:18
Överskattat: Hantelpress (liggande och sittande)

Underskattat: Ryckmark

DJJOHANSSON
2015-03-23, 10:22
Basövningarna är väl ändå de övningarna som är både mest under/överskattade.

Det finns övningar som är bättre för o bygga quads än knäböj, men om man bara får köra en benövning så skulle man ju köra knäböj pga aktiviteringen i hela kroppen. På så vis är böjen både över och underskattad.



Överskattad: latsdrag
Underskattad: benspark eller plankan.

XXXL
2015-03-23, 10:29
Basövningarna är väl ändå de övningarna som är både mest under/överskattade.

Det finns övningar som är bättre för o bygga quads än knäböj, men om man bara får köra en benövning så skulle man ju köra knäböj pga aktiviteringen i hela kroppen. På så vis är böjen både över och underskattad.



Överskattad: latsdrag
Underskattad: benspark eller plankan.

wat

filmjölk
2015-03-23, 12:46
Mest över och underskattad, bänkpress.

Jag tror jag behöver utveckla mig ser jag nu, det där blev lite väl kryptiskt.

Bänkpress är överskattad för att det finns en hel drös bröstövningar som kanske inte är lika bra men som ändå är ok som substitut, och även överskattad som "träning för hela överkroppen"-övning.

Bänkpress är även underskattad av ungefär samma anledningar. Den är bättre än en hel drös andra bröstövningar, den ger även bra effekt på triceps och axlar och är en ok "träning för hela överkroppen"-övning, iaf för pressmusklerna.

Kungen av pressövningar för överkroppen är viktade armhävningar imho.

Motionären
2015-03-23, 13:11
Mest överskattad: Bröstkorgs-studsande-Bänkpress *flex*
Mest underskattad: Utfall (Tjejer som vill träna rumpa kör denna, det borde killar oxå göra om dom vill bli starka i böj och mark)

Sedan tror jag ganska många underskattar vikten av variation i reps, volym och belastning.

z_bumbi
2015-03-23, 14:42
Mest underskattad: Utfall (Tjejer som vill träna rumpa kör denna, det borde killar oxå göra om dom vill bli starka i böj och mark)

Håller med och jag går t o m så långt så jag skulle säga att alla som klarar av det borde köra någon variant av utfall, ffa om man stort fokus på hur man styr bäckenet och att man ska spänna bålen är utfallsvarianter svårslagna.

ARMSTARK
2015-03-23, 14:51
Jag tror jag behöver utveckla mig ser jag nu, det där blev lite väl kryptiskt.

Bänkpress är överskattad för att det finns en hel drös bröstövningar som kanske inte är lika bra men som ändå är ok som substitut, och även överskattad som "träning för hela överkroppen"-övning.

Bänkpress är även underskattad av ungefär samma anledningar. Den är bättre än en hel drös andra bröstövningar, den ger även bra effekt på triceps och axlar och är en ok "träning för hela överkroppen"-övning, iaf för pressmusklerna.

Kungen av pressövningar för överkroppen är viktade armhävningar imho.

+1 på allt detta, men ska tilläggas att det förmodligen är den roligaste övningen. Speciellt efter de första åren på bänken, sen några år med inställningen "djävla skitövning", sedan återupptäcker man den med lite mera teknisk insikt och woila, skitrolig igen. Armhävningar dock, nä.

Ozziking
2015-03-23, 15:08
Överskattad: Knäböj och skivstångscurls

Underskattad: Benpress, utfall och militärpress

HerrCarlsson
2015-03-23, 15:11
För vad?

filmjölk
2015-03-23, 16:42
+1 på allt detta, men ska tilläggas att det förmodligen är den roligaste övningen. Speciellt efter de första åren på bänken, sen några år med inställningen "djävla skitövning", sedan återupptäcker man den med lite mera teknisk insikt och woila, skitrolig igen. Armhävningar dock, nä.

Säg att du orkar (bara) runt 10 armhävningar som max i ett set. Då är det en ypperlig övning, tung, mycket stabiliseringsarbete och flera aktiva muskler i lyftet.

dmoller
2015-03-23, 16:54
"Psuedo planche pushups" får mina tuttar att explodera och det enda som kommer nära samma känsla är väldigt strikta dips.

+1 på filmjölk

Rikard Jansson
2015-03-23, 16:58
Finns ju massa hemliga övningar som är underskattade. Knäböj tycker jag är brutalt överskattad. Nu har jag världens smalaste kycklingben men skulle folk lägga ner lika mycket energi på andra benövningar tror jag de skulle få mycket grövre ben.

Ozziking
2015-03-23, 17:29
"Psuedo planche pushups" får mina tuttar att explodera och det enda som kommer nära samma känsla är väldigt strikta dips.

+1 på filmjölk

Det såg tungt ut! hur många klarade du 1:a gången?

Fredrik A
2015-03-23, 17:31
Nu har jag världens smalaste kycklingben men skulle folk lägga ner lika mycket energi på andra benövningar tror jag de skulle få mycket grövre ben.

Kycklingben på mig med men det var inte förrän jag drog på mig en partiell ruptur av patellasenan och endast kunde köra benspark som quadsen började växa något!

För att bidra med något till tråden:

Överskattad: bänkpress med studs på bröstet. Kör så själv när det är dags för 1RM men det är ju bara för att få några cm gratis.

Underskattad: hantelrodd. Går att få till sjukt bra ROM och går att använda höga vikter! Kör den väldigt sällan eftersom det är så jävla jobbigt med unilaterala övningar.

oscarovegren
2015-03-23, 23:54
Överskattade: Drag till hakan, flyes och skivstångcurls
Underskattade: Frontböj, stoppbänk och chins

AeternusRex
2015-03-24, 07:35
Överskattad: dips
Underskattad: skivstångscurl, sidolyft

Alexton
2015-03-24, 07:43
Överskattad: Den där övningen gymhippies kör. Knäböj på boll.

Underskattad: Ryck & Stöt, alldeles för få personer kör dem utanför OL kretser. Enligt mig borde de ha samma status som Mark/Bänk/Böj med tanke på hur effektiva de är både för krav på rörlighet men även kordination och styrka.

Arne Persson
2015-03-24, 07:45
Underskattad: Bamsecurl och BodyPump™
Överskattad: De tre stora.

Nanderöd
2015-03-24, 11:32
Underskattad: Bamsecurl och BodyPump™
Överskattad: De tre stora.

:d

Gnistan
2015-03-24, 14:30
Vad tycker ni är de mest överskattade övningarna och de mest underskattade?

Militärpress är väldigt underskattad och en överskatt övning skulle jag säga är maskincurls för biceps.

Ja. Jag har ju tävlat i bänk på handikappsidan och skulle då säga så här:
Jag var rätt stark i bänk en gång i tiden. Jag har ett handikapp men är gående (förlamningsskada). Om jag fick välja så skulle jag alla dagar välja att vara stark i ben och rygg i stället och kunna köra mark och benböj.
Detta är enlig mig en bättre att ha i det verkliga livet.
Så trots att jag tränat bänk och tävlat mycket så säger jag Bänk = Överskattad
Ben och mark = underskattat.
Så ni som är friska i ben. Ta vara på det.
MVH
Gnistan

Nanderöd
2015-03-24, 18:52
Jo, böj verkar trots allt vara underskattad trots att basövningar har fått ett uppsving. Om folk inte bygger ben med böj är det troligen för att de gör böjen dåligt eller för lite. Och de positiva effekterna av böj sträcker sig ju längre än bara till stora lår. Hela kroppen blir starkare och mer användbar. Hormonpåslag, psyket stärks, rörlighet tränas.

MackeJuve
2015-03-24, 19:12
Underskattade: Bänkpress med stopp(som natt och dag med/utan stopp för mina axlar), mycket bättre kontakt med mera. Bänkpress med kedjor, skön känsla att få pressa med ungefär lika mycket belastning genom hela lyftet samt att du blir bättre på att hantera tunga vikter.

Överskattade: Gynekolog-stolen.

Sheogorath
2015-03-24, 20:14
Underskattad: liggande pullover (hantel, stång eller Z-stång). Tränar stora delar av överkroppen. Underskattad som övning överlag och underskattad som bröstövning och triceps(longus)-övning specifikt.

Överskattade: de tre stora om syftet är att få större ben, bröst och rygg. Verkligen inga dåliga övningar men i valet av dessa och en trio så som benpress, hantelpress och skivstångsrodd skulle hålla den sistnämnda högre.

Sheogorath
2015-03-24, 20:16
Underskattade: Bänkpress med stopp(som natt och dag med/utan stopp för mina axlar), mycket bättre kontakt med mera. Bänkpress med kedjor, skön känsla att få pressa med ungefär lika mycket belastning genom hela lyftet samt att du blir bättre på att hantera tunga vikter.

Överskattade: Gynekolog-stolen.

Vem fan tycker att gynekolog-stolen är bread and butter? :D

Stjarnan
2015-03-24, 20:53
Underskattade: Bänkpress med stopp(som natt och dag med/utan stopp för mina axlar), mycket bättre kontakt med mera. Bänkpress med kedjor, skön känsla att få pressa med ungefär lika mycket belastning genom hela lyftet samt att du blir bättre på att hantera tunga vikter.

Överskattade: Gynekolog-stolen.

Det är just det som inte sker med kedjor. I bottenläget ligger stor del av kettingarna i golvet och ju närmare toppläget du kommer ju mer kedja hänger fritt vilket ger tyngre belastning..

Ett Orm
2015-03-25, 09:33
Det är just det som inte sker med kedjor. I bottenläget ligger stor del av kettingarna i golvet och ju närmare toppläget du kommer ju mer kedja hänger fritt vilket ger tyngre belastning..

Fast å andra sidan är man starkare ( mindre hävstång) i toppläget och viseversa i botten, vilket gör att den faktiska belastningen jämnas ut.

MackeJuve
2015-03-25, 10:30
Vem fan tycker att gynekolog-stolen är bread and butter? :D

Nae det har du ju en poäng i :) Kom inte på någon övning så valde den då så pass många tjejer ändå kör den!

Det är just det som inte sker med kedjor. I bottenläget ligger stor del av kettingarna i golvet och ju närmare toppläget du kommer ju mer kedja hänger fritt vilket ger tyngre belastning..

No shit? Jag syftade på att man är starkare i toppläget och i och med att vikten ökar successivt så får man pressa ungefär lika mycket genom hela lyftet, ordvalet kanske var fel men trodde man skulle förstå ändå.

andeem
2015-03-25, 10:54
Många kör en massa utfallsgång utan att visa så mycket yttre tecken på att bli större eller starkare. Det skulle kunna tyda på att det är en överskattad övning, men jag kör den inte själv och vet inte säkert.

Å andra sidan ser man ju ofta folk som år efter år bänkar och böjer de vikter jag lyfte efter ett par månaders träning. Tycker ändå inte bänk och böj är överskattade.

pezrulezhaakon
2015-03-25, 11:24
Många kör en massa utfallsgång utan att visa så mycket yttre tecken på att bli större eller starkare. Det skulle kunna tyda på att det är en överskattad övning, men jag kör den inte själv och vet inte säkert.

Å andra sidan ser man ju ofta folk som år efter år bänkar och böjer de vikter jag lyfte efter ett par månaders träning. Tycker ändå inte bänk och böj är överskattade.

Utfallsgång har inte till syfte att bli stor av..

filmjölk
2015-03-25, 12:46
Många tjejer som kör mycket utfallsgång har väldigt snygga ben och bakdelar, jag tror det är syftet med övningen.

Stjarnan
2015-03-25, 12:53
Nae det har du ju en poäng i :) Kom inte på någon övning så valde den då så pass många tjejer ändå kör den!



No shit? Jag syftade på att man är starkare i toppläget och i och med att vikten ökar successivt så får man pressa ungefär lika mycket genom hela lyftet, ordvalet kanske var fel men trodde man skulle förstå ändå.

Förstår vad du menar nu! Kör själv mycket med kedjor vilket har hjälpt mig mycket i bänkpressen!

andeem
2015-03-25, 13:30
Utfallsgång har inte till syfte att bli stor av..Nehej. Men stark då? För inte är väl vitsen att man ska få långa, slanka muskler?

Många tjejer som kör mycket utfallsgång har väldigt snygga ben och bakdelar, jag tror det är syftet med övningen.Ok. Hedervärt syfte. Jag tar tillbaka min kritik.

Stor Hård Ådrig
2015-03-25, 16:04
Eftersom utfallsgång involverar så mycket balans etc, finns nog effektivare övningar för att överbelasta de involverade musklerna. Jag själv kör sällan utfallsgång men det hade i så fall varit i prehab-syfte för att stärka höftstabiliteten. Gluteus minimus och medius eller vad de nu heter.

pezrulezhaakon
2015-03-25, 16:35
Nehej. Men stark då? För inte är väl vitsen att man ska få långa, slanka muskler?

Ok. Hedervärt syfte. Jag tar tillbaka min kritik.

Har du hört talas om stabilitet, balans och koordination? Det är också träningsbara grejer. Allas mål handlar inte om hypertrofi.

andeem
2015-03-25, 18:50
Har du hört talas om stabilitet, balans och koordination? Det är också träningsbara grejer. Allas mål handlar inte om hypertrofi.Nu när du säger det. :)

dmoller
2015-03-25, 22:20
Det såg tungt ut! hur många klarade du 1:a gången?

Det är lite de som är grejen med dessa. Ju mer man lägger vikten framåt desto tyngre blir det. Gött att lägga vikten bakåt mer och mer när det går trögt, blir som att dra av ett dropset

ont tycker de flesta roddövningar är överskattade

Bruno Bagostino
2015-03-25, 23:30
Jag skulle nog säga...

Överskattad: Situps. Ser folk på gymmet som fortfarande håller sig till sina situps i vad som måste vara ett syfte att få ett synligare sexpack, men då finns det ju betydligt bättre övningar att köra.

Underskattad: Pushpress. Bränner ju axlarna, involverar och stärker bålen och lite ben får ju jobba också. Känns som testo flöder runt i mängder efter att jag har gjort den.

Senilstudent
2015-03-25, 23:49
Överskattad: Bålrotation och flyes

Underskattad: Benspark, pushpress, ryck och stöt

Muppppen
2015-03-26, 03:33
Säger att knäböj är den mest överskattade. Har inte gett mig annat än en fet röv och total utmattning efter varje pass. Låren växer mycket bättre av benspark och benpress för mig..

dmoller
2015-03-26, 11:15
total utmattning

Borde ju betyda något?

XXXL
2015-03-26, 11:43
Säger att knäböj är den mest överskattade. Har inte gett mig annat än en fet röv och total utmattning efter varje pass. Låren växer mycket bättre av benspark och benpress för mig..

Det är ju det som i så fall enligt mig är det positiva med knäböj och basövningar, det bygger bra virke i dig och du kan flytta stora vikter = bra för psyket.

biggusdickus
2015-03-26, 13:55
Eftersom utfallsgång involverar så mycket balans etc, finns nog effektivare övningar för att överbelasta de involverade musklerna. Jag själv kör sällan utfallsgång men det hade i så fall varit i prehab-syfte för att stärka höftstabiliteten. Gluteus minimus och medius eller vad de nu heter.

Kravet på balans/stabilisering brukar ju annars vara det starkaste argumentet när man förklarar fria vikters överlägsenhet gentemot maskiner.

Jag tycker utfallssteg är en självklar övning. Förutom att stärka höfterna som du sa, så är det bland det bästa du kan göra för röv å baksida lår.

panzerpig
2015-03-26, 14:07
Mest över och underskattad, bänkpress.

+1. Asbra övning för bröst, triceps och axlar. Tyvärr så leder den till massor av skador, slitage, obalans osv hos gymmare världen över

Stor Hård Ådrig
2015-03-26, 15:09
Kravet på balans/stabilisering brukar ju annars vara det starkaste argumentet när man förklarar fria vikters överlägsenhet gentemot maskiner.

Jag tycker utfallssteg är en självklar övning. Förutom att stärka höfterna som du sa, så är det bland det bästa du kan göra för röv å baksida lår.

Mjo, eftersom man kör ett ben i taget så tränas stabiliserande muskler som inte tränas (tillräckligt?) i t.ex. knäböj/marklyft. Den är säkert bra för att bygga röv och baksida lår, men om det är syftet skulle jag tro att lårcurl och hipthrusts (om man vill försöka isolera) gör det effektivare.

Anders The Peak
2015-03-26, 15:18
Jag skulle nog säga...

Överskattad: Situps. Ser folk på gymmet som fortfarande håller sig till sina situps i vad som måste vara ett syfte att få ett synligare sexpack, men då finns det ju betydligt bättre övningar att köra.

Som t ex. ?

Sheogorath
2015-03-26, 15:39
Som t ex. ?

+1

Crunches (i sina varianter) är ju det man ska träna just för rutorna. Förutom att hålla kroppsfettet lågt. För generell BÅLSTYRKA finns det bättre övningar.

Bruno Bagostino
2015-03-26, 19:43
Som t ex. ?

+1

Crunches (i sina varianter) är ju det man ska träna just för rutorna. Förutom att hålla kroppsfettet lågt. För generell BÅLSTYRKA finns det bättre övningar.

Ja, crunches. Själv gillar jag att köra i kabel och ladda på lite vikt.
Renodlade situps är mig veterligen mer av en övning för höftböjaren.

Anders The Peak
2015-03-26, 22:01
Ja, crunches. Själv gillar jag att köra i kabel och ladda på lite vikt.
Renodlade situps är mig veterligen mer av en övning för höftböjaren.

Då har du väldigt lite kunskap om den övningen eftersom en rätt utförd situp är en renodlad crunches och ingen renodlad övning för höftböjaren...

Oftast är crunches utförd med kabel sittande en ren höftböjarövning,.

cero
2015-03-26, 23:21
Underskattad: Sidolyft med korrekt teknik. Bästa axelövning imo, och för en sådan liten skitsak som att lyfta silverhantlar åt sidorna. :D

Bruno Bagostino
2015-03-26, 23:27
Då har du väldigt lite kunskap om den övningen eftersom en rätt utförd situp är en renodlad crunches och ingen renodlad övning för höftböjaren...

Oftast är crunches utförd med kabel sittande en ren höftböjarövning,.

https://cdn.makeagif.com/media/3-26-2015/tl_-Zj.gif

^ Tja, så där brukar det se ut på gymmet och jag har svårt att se att det skulle ge större sexpack än att ladda på lite vikter i kabel. Exempelvis så här: https://www.youtube.com/watch?v=g84T8r1bPCs

Men whatver works for you. :)

cero
2015-03-26, 23:29
Tvek om magträning ens gör någon visuell skillnad öht, förutom pump som man har ett tag efter passet. Min mage har alltid sett identisk ut på samma % kroppsfett. Till och med efter en period svält för ett antal år sedan där jag blev av med 5 KG ren muskelmassa och nästan all min styrka så såg den likadan ut.

pezrulezhaakon
2015-03-27, 04:51
Tvek om magträning ens gör någon visuell skillnad öht, förutom pump som man har ett tag efter passet. Min mage har alltid sett identisk ut på samma % kroppsfett. Till och med efter en period svält för ett antal år sedan där jag blev av med 5 KG ren muskelmassa och nästan all min styrka så såg den likadan ut.

Det där är ganska individuellt. För min del har det blivit en klart märkbar/synbar skillnad att ge magen extraträning även att det har tagit ganska lång tid.

Anders The Peak
2015-03-27, 06:09
https://cdn.makeagif.com/media/3-26-2015/tl_-Zj.gif

^ Tja, så där brukar det se ut på gymmet och jag har svårt att se att det skulle ge större sexpack än att ladda på lite vikter i kabel. Exempelvis så här: https://www.youtube.com/watch?v=g84T8r1bPCs

Men whatver works for you. :)

Det där är inte en situp i mina ögon. En situps utförs med lutad bänk med hög lutning. Den där är som en scottcurl med för hög lutning den fallerar arbetsmomentet.

Sheogorath
2015-03-27, 06:31
https://cdn.makeagif.com/media/3-26-2015/tl_-Zj.gif

^ Tja, så där brukar det se ut på gymmet och jag har svårt att se att det skulle ge större sexpack än att ladda på lite vikter i kabel. Exempelvis så här: https://www.youtube.com/watch?v=g84T8r1bPCs

Men whatver works for you. :)

Lås fast benen under en ribbstol och håll en viktkaka över bröstet. Med lite lutning på en bänk blir det ännu bättre. Det skulle förvåna mig mycket om det inte är en effektivare övning för rectus abdominis än cable-crunches, ÄVEN om aktiviteten i höftböjare är större. Faktiskt. Ofta gör isolation bara just det: isolerar. I många fall säkert på bekostnad av aktiveringen i målmuskeln.

Arne Persson
2015-03-27, 08:20
Det där är ganska individuellt. För min del har det blivit en klart märkbar/synbar skillnad att ge magen extraträning även att det har tagit ganska lång tid.

Ähum min vän... Är det inte sånt här som kallas för "Bro science"...? :d

pezrulezhaakon
2015-03-27, 08:23
Ähum min vän... Är det inte sånt här som kallas för "Bro science"...? :d

Lika mycket broscience som att hävda att vi alla normalt har olika strukturella variationer, och att vi har olika genetiska förutsättningar.

Arne Persson
2015-03-27, 08:28
Lika mycket broscience som att hävda att vi alla normalt har olika strukturella variationer.

;) Lugn nu min vän... Bara ett litet påpekade eftersom jag själv ju brukar anklagas, av vissa här, för ovannämnda utryck... :d

pezrulezhaakon
2015-03-27, 08:34
;) Lugn nu min vän... Bara ett litet påpekade eftersom jag själv ju brukar anklagas, av vissa här, för ovannämnda utryck... :d

Jo, men om jag anklagar uttalanden för broscience så har de ytterst marginell sanningshalt, om ens någon alls.

Arne Persson
2015-03-27, 08:51
Jo, men om jag anklagar uttalanden för broscience så har de ytterst marginell sanningshalt, om ens någon alls.

Precis! :d Som ofta när tex jag skriver något träningsrelaterat... ;) :d

MatteÖhult
2015-03-27, 10:05
here we go again...

z_bumbi
2015-03-27, 10:15
Jag håller med om att situps bör bygga volym på "sex-packet" om man bara ser till att träna den som övriga muskler man vill öka volymen på dvs med tillräckligt hög belastning och att man ser till att belastningen ökar. Jag vill dessutom oftast att höftböjarna ska vara med då svaga höftböjare verkar tendera att bli "korta" sådana samt att de som vill bli starka aldrig är starkare än sin svagaste del. Det finns en hel hög med "magövningar" där höftböjarna inte jobbar dynamiskt som tillsammans med övrig träning kan se till att de inte blir "för starka" i förhållande till resten.

Moderator: Om vi undviker att även den här tråden blir en pajkastningstävling så skulle det uppskattas. /Moderator

Arne Persson
2015-03-27, 10:57
here we go again...

Nja... bara nästan... :)

cero
2015-03-27, 15:36
Det där är ganska individuellt. För min del har det blivit en klart märkbar/synbar skillnad att ge magen extraträning även att det har tagit ganska lång tid.

Vad för skillnad? Mer definierad på ett givet %BF?