handdator

Visa fullständig version : Dagen efter cheatday


Joeee
2015-03-22, 20:30
Tjena! Är inne på 6:e veckan av deffen och allt går bra. Lägger in lite cheatdays när det behövs och ser verkligen resultat.

Nu är det såhär att jag har hamnat lite på överkanten den senaste veckan då jag har konsumerat väääääldigt mycket onödiga kalorier både under helgen och under tisdagen och torsdagen. Och med kalorier menar jag chips, jordnöttsmör, vitt bröd, choklad, osv.

Känner mig bloated som in i helvete och har gått upp ett par kilon i vattenvikt, men nu behöver jag lite råd ang. hur jag bäst kommer tillbaka igen. Funderar på om jag ska köra en intermittent fasta i drygt 20h och under fastan så är det inkluderat ett ryggpass. Eller köra HIIT direkt på morgonen imorgon, efter ca 13-14h fastan och då bryter jag den direkt efter intervallpasset med frukost och kör troligtvis ett ryggpass senare på dagen.

Vilket låter bäst?

Mvh.

Aliaas
2015-03-22, 20:36
Det alternativet som får dig att hamna på underskott i slutet av veckan/månaden.

Själva fastan kommer inte ge någonting som ett vanligt underskott inte skulle

Toberi
2015-03-22, 22:48
Gå tillbaka till det upplägg du började med och ät din dietmat som du planerat. Kasta ut alla sötsaker och slisk.

Stjarnan
2015-03-23, 07:07
Tjena! Är inne på 6:e veckan av deffen och allt går bra. Lägger in lite cheatdays när det behövs och ser verkligen resultat.

Nu är det såhär att jag har hamnat lite på överkanten den senaste veckan då jag har konsumerat väääääldigt mycket onödiga kalorier både under helgen och under tisdagen och torsdagen. Och med kalorier menar jag chips, jordnöttsmör, vitt bröd, choklad, osv.

Känner mig bloated som in i helvete och har gått upp ett par kilon i vattenvikt, men nu behöver jag lite råd ang. hur jag bäst kommer tillbaka igen. Funderar på om jag ska köra en intermittent fasta i drygt 20h och under fastan så är det inkluderat ett ryggpass. Eller köra HIIT direkt på morgonen imorgon, efter ca 13-14h fastan och då bryter jag den direkt efter intervallpasset med frukost och kör troligtvis ett ryggpass senare på dagen.

Vilket låter bäst?

Mvh.

JAg tycker inte något av alternativen låter bra. Sluta överät så mycket under dina "cheatdays".
Lägg in en till två måltider som avviker från ditt schema där du äter något du verkligen uppskattar.

Nibux
2015-03-23, 08:24
Tjena! Är inne på 6:e veckan av deffen och allt går bra. Lägger in lite cheatdays när det behövs och ser verkligen resultat.

Nu är det såhär att jag har hamnat lite på överkanten den senaste veckan då jag har konsumerat väääääldigt mycket onödiga kalorier både under helgen och under tisdagen och torsdagen. Och med kalorier menar jag chips, jordnöttsmör, vitt bröd, choklad, osv.

Känner mig bloated som in i helvete och har gått upp ett par kilon i vattenvikt, men nu behöver jag lite råd ang. hur jag bäst kommer tillbaka igen. Funderar på om jag ska köra en intermittent fasta i drygt 20h och under fastan så är det inkluderat ett ryggpass. Eller köra HIIT direkt på morgonen imorgon, efter ca 13-14h fastan och då bryter jag den direkt efter intervallpasset med frukost och kör troligtvis ett ryggpass senare på dagen.

Vilket låter bäst?

Mvh.


Känner igen mig mycket väl i detta. Jag dietar nu, jag har fredag och lördag som dagar då jag unnar mig godis/chips/pizza. I normala fall är det inget problem, utan jag äter "vanlig" dietmat under dagen fredag/lördag men festar till på kvällen med kanske en pizza och lagom mängd godis.

För någon vecka sedan spårade det ut för mig, det blev onödigt mycket snask fredag lördag och söndag. Sedan fyllde jag 30 år på måndagen så då blev det tårta å grejer, sedan rester efter det som räckte åtminstone till onsdagen. Så en förlorad vecka kan man säga.

Tidigare dieter har jag som du fått ångest och känt att nu jävlar måste jag tokdeffa för att komma ikapp. Detta är samma problem som de som bettar på sport känner när de förlorar, de ska vinna tillbaka till vilket odds som helst.

Det jag iallafall gjorde efter min "förlorade vecka" var att jag bara intalade mig själv att, ok shit happens, dags att hoppa upp i sadeln igen. Så därefter körde jag på som vanligt bara, ingen idé att ändra något som fungerat bra i långa loppet. Bara efter några dagar med "dietmat" så kändes det mycket bättre, jag var ju på rätt väg igen!

Jag tror det fungerar bättre att bara vara snäll mot sig själv och acceptera att det spårade lite, hoppa tillbaka och fortsätta med den planerade dieten, och bara skjuta fram slutdatumet med en vecka. Tror risken är stor annars att man hamnar i nått läge där man ska ta tillbaka det man förlorade, sedan blir man ännu mer utmärglad och risken för en utspårning bara ökar.

Har du tänkt att du kanske behövde denna extra energi för att orka med din diet på längre sikt? Detta kanske var ett "skänk från ovan" för att du ska orka med hela dieten ända till målgång? Tror det är bättre att tänka så och vara snäll mot sig själv istället för att bara känna ångest.

Hoppa upp i sadeln och fortsätt med det som fungerat bra för dig hittills bara så kommer det kännas mycket bättre om några dagar! Lycka till!

Old Nick
2015-03-23, 11:23
Jag har svårt att fatta sånt här. När jag har en "cheat day" så passar jag på att äta mig mätt på bra mat. Obegränsat med tacos till middag eller en fin köttbit med klyftpotatis, rödvinssås och en eller två öl. Att sitta och misäräta en massa skit så att chipssmulorna flyger över hela rummet och choklad rinner över haklappen och sedan må skit dagen efter, är det givande?

Old Nick
2015-03-23, 11:26
Och för att svara på frågan: Kör på som vanligt bara. Vattenvikten släpper och sedan rullar allt på som vanligt. Syftet med en ätardag är väl att fylla glykogendepåerna och komma på topp fysiskt och psykist igen. Det blir bara ännu värre om du skall kompensera med en lång fasta efteråt och försöka göra det gjorda ogjort. Du kanske inte går ner lika mycket i vikt den här veckan som du hade tänkt, men träningen kanske går bättre istället nu när du fått i dig lite mer mat.

Toberi
2015-03-23, 15:24
Jag resonerar så att ska jag inte stå på en scen och tävla så gör det ingenting att maten kanske inte sköts till punkt och pricka fler än en måltid under veckan. Man lever trots allt bara en gång och då ser jag ingen idé med att straffa sig själv.

Fartman
2015-03-23, 19:11
Dra fördel av de extra kalorierna i gymmet.

Beemel
2015-03-25, 12:12
Om jag skulle unna mig en "cheat day" så är det just cheat jag är ute efter.
Då skulle jag inte försöka balansera upp det i för eller efterhand.

Sen finns det ju även varianten som ska gå ner i vikt.
Käkar nitiskt och väldigt ordentligt under vardagarna med ett underskott på 500kcal om dagen
Och där på VARJE helg så vräker de i sig mängder av alkohol och skräpmat (vilket då troligen, eftersom de står still eller går upp i vikt, ger minst 2-3000kcal i överskott).
Sen funderar på varför de inte går ner i vikt. De är ju sååå ordentliga hela veckan och fuskar ju "bara" på helgen.

=)