handdator

Visa fullständig version : sned i kroppen/vänster ben längre än högra! special beställa skor?


anemon
2015-03-21, 23:58
Hej! Som rubriken säger..
Har i och med detta fått problem med vänster ben o sida och kan idag inte böja klokt. Undrar om man kan beställa skor som man anpassar till detta och blir rak o symmetrisk eller vad man ska säga?
Jag är idag något svagare i vänster än höger och skjuter mug åt höger en aning i ex:böjen har jag sett!
Eller finns det nått annat man kan göra?
Alla tips mm tas gärna emot!
Får även lite problem i vardagen nu o har fått det dom senaste dagarna.

koncept
2015-03-22, 00:18
Mina ben är 1.5 cm olika i längd. Svajade åt höger när jag gjorde knäböj.
För min del berodde det inte på längdskillnaderna, utan inaktiva höftmuskler på ena sidan, felinlärd teknik (jag hade lärt mig att automatiskt svaja åt sidan) och att jag körde för tungt.

Senast jag kollade på dina knäböjar var de alldeles för tunga. Börja med att sänka vikten och res dig rakt upp. Se till så höft och rumpa jobbar, och då lika mycket på bägge sidor.

Sheogorath
2015-03-22, 00:24
Med en välvillig läkare kan du få en remiss till ortopedtekniska avdelningen om du säger att du misstänker benlängdsskillnad och oroar dig för att skada ryggen eftersom du lyfter tungt. Det är inget de är skyldiga att skriva på den indikationen, dock. Det blir en ganska stor skillnad i pris. Läkarbesök + 400 kr för inläggen (ingen avgift för besöken på ortopedtekniska avdelningen) mot kanske 1800 kr om du går till Löplabbet eller dylikt utanför vården. Ungefärliga siffror. Beror lite på vilket landsting du tillhör och var du kan hitta inlägg som privatperson.

Ajemän
2015-03-22, 01:38
När jag gick till naprapat för ryggproblem så var mitt ena ben 2cm längre, och det löste vi på ett par veckor. Så steg 1 gå till naprapat/kiropraktor och bli undersökt.

Tolkia
2015-03-22, 04:51
Att inlägg från Ortopedtekniska kostar bara 400 kr gäller nog i ganska få landsting. Här går de gissningsvis loss på runt 2000 kr om man inte är diabetiker, reumatiker, har opererat fötterna dramatiskt eller har någon annan sjukdom som saboterar fötterna. Ofta är det billigare för den som är i övrigt frisk och mest har problem på gymmet att gå till privata aktörer.

Viktigt här är väl att kolla upp om det verkligen är en anatomisk benlängdsskillnad eller om det är en funktionell (d.v.s. att ett ben är kortare pga att man är sned i muskulaturen t.ex. efter ett ryggskott eller annan skada). Funktionell benlängdsskillnad åtgärdas ju med fördel med rehabträning, så att den försvinner.

Kr6llaRn
2015-03-22, 06:14
Det Tolkia skrev.

Chansen för att du är anatomiskt kortare är dock liten. Dom allra flesta som säger att dom har ett ben som e kortare har med största sannolikhet bara nån obalans i höften. Såklart med regel för undantag.

anemon
2015-03-22, 17:00
tid till gymnast är bokade men inte tid först om 1 månad.....!
Kommer sänka vikterna rejält i böj/mark och få in bra teknik när den inte gör ont att köra dom övningarna. ¨
Men så länge vad kan man göra? stretcha? 1 bens övningar? alla råd uppskattas....

Sheogorath
2015-03-22, 17:42
Det Tolkia skrev.

Chansen för att du är anatomiskt kortare är dock liten. Dom allra flesta som säger att dom har ett ben som e kortare har med största sannolikhet bara nån obalans i höften. Såklart med regel för undantag.

Anatomisk benlängdsskillnad är mycket vanligt. Däremot är det inte vanligt att ha problem från det. Många har en benlängdsskillnad upp mot 2 cm utan besvär. Vissa har mer än så utan besvär. Har man ryggproblem eller dylika problem och benlängdsskillnad kan det vara värt att undersöka närmare. Dels vilket typ av benlängdsskillnad det är och dels om det blir bättre av att korrigera det.

Kr6llaRn
2015-03-22, 19:40
Anatomisk benlängdsskillnad är mycket vanligt. Däremot är det inte vanligt att ha problem från det. Många har en benlängdsskillnad upp mot 2 cm utan besvär. Vissa har mer än så utan besvär. Har man ryggproblem eller dylika problem och benlängdsskillnad kan det vara värt att undersöka närmare. Dels vilket typ av benlängdsskillnad det är och dels om det blir bättre av att korrigera det.

Är det verkligen mycket vanligt? Fall där folk kommer in för behandling av ryggproblem där längdskillnad på benet är boven så har jag läst att i 9 fall av 10 så är den icke anatomisk.

Sheogorath
2015-03-22, 20:23
Är det verkligen mycket vanligt? Fall där folk kommer in för behandling av ryggproblem där längdskillnad på benet är boven så har jag läst att i 9 fall av 10 så är den icke anatomisk.

Är man en kotknackare är det ganska naturligt att man vill få det till att benlängdsskillnad beror på låsningar i bäckenet. Knäpp och knak och 800 spänn. Jag skulle akta mig för att lyssna på kiropraktorer, osteopater, naprapater likväl som privata ortopedtekniker som uttalar sig i den här frågan. Oberoende studier låter sig kanske väntas på (har inte undersökt det) men där får vi åtminstone icke-partisk data. :)

Ozziking
2015-03-22, 20:54
Du ska inte stretcha benet om du har en muskelbristning i det i alla fall. Om det nu är så.

delizh
2015-03-22, 21:48
Jag vet att Dmitry Klokov står med ena benet längre fram i böj o mark därför att ena benet är längre.
Prova!

MT3
2015-03-22, 22:06
Är man en kotknackare är det ganska naturligt att man vill få det till att benlängdsskillnad beror på låsningar i bäckenet. Knäpp och knak och 800 spänn. Jag skulle akta mig för att lyssna på kiropraktorer, osteopater, naprapater likväl som privata ortopedtekniker som uttalar sig i den här frågan. Oberoende studier låter sig kanske väntas på (har inte undersökt det) men där får vi åtminstone icke-partisk data. :)

Vart tycker du då man ska vända sig vid sånahär problem? Har även jag ryggproblem och benlängdsskillnad men inte blivit av med det trots besök hos kiropraktor, sjukgymnast och naprapat.

Gpajpen
2015-03-22, 23:07
Släng in en extra sula i korta benets sko, fungerar prima.

DJJOHANSSON
2015-03-22, 23:27
Jag vet att Dmitry Klokov står med ena benet längre fram i böj o mark därför att ena benet är längre.
Prova!


Detta gör jag naturligt när jag ska gå ner i en böj vare sig det är i gymmet eller inte. Har högerfoten 2-3cm framför vänster och har försökt att träna bort detta genom att ha hälarna mot en planka när jag kör.

Man kanske skulle låta det vara som det är? Har haft mycket problem med korsryggen de senaste åren.

Sheogorath
2015-03-22, 23:49
Vart tycker du då man ska vända sig vid sånahär problem? Har även jag ryggproblem och benlängdsskillnad men inte blivit av med det trots besök hos kiropraktor, sjukgymnast och naprapat.

Alltså, är benen olika långa så är dom olika långa. Det blir man inte "av" med såvida man inte kapar ena benet eller drar ut det andra, och den typen av operationer gör man MYCKET sällan. Vad man ofta prövar är däremot ortopedtekniska inlägg där påbyggnaden är större på den kortare sidan, för att kompensera. Har man mer än 2 cm brukar man även förhöja själva skon genom att dela sulan och lägga in en förhöjning. En sjukgymnast på en vårdcentral bör kunna hjälpa dig hitta rätt.

MT3
2015-03-23, 14:06
Alltså, är benen olika långa så är dom olika långa. Det blir man inte "av" med såvida man inte kapar ena benet eller drar ut det andra, och den typen av operationer gör man MYCKET sällan. Vad man ofta prövar är däremot ortopedtekniska inlägg där påbyggnaden är större på den kortare sidan, för att kompensera. Har man mer än 2 cm brukar man även förhöja själva skon genom att dela sulan och lägga in en förhöjning. En sjukgymnast på en vårdcentral bör kunna hjälpa dig hitta rätt.

Men ett inlägg i skon är väl ingen permanent lösning på problemet? Jag vet inte om jag har olika långa ben eller om det beror på snedställt bäcken eller något men jag har även problem med ryggen.

Ozziking
2015-03-23, 14:38
Jag vet att Dmitry Klokov står med ena benet längre fram i böj o mark därför att ena benet är längre.
Prova!

Är det därför han brukar få snurr/rotation på skivstången i sinna lyft?

Sheogorath
2015-03-23, 15:06
Men ett inlägg i skon är väl ingen permanent lösning på problemet? Jag vet inte om jag har olika långa ben eller om det beror på snedställt bäcken eller något men jag har även problem med ryggen.

Inlägg i skon är den permanenta lösningen för de flesta med riktig benlängdsskillnad och som har problem av det. Man kan inte operera alla skavanker man har.

biggusdickus
2015-03-23, 22:47
Är man en kotknackare är det ganska naturligt att man vill få det till att benlängdsskillnad beror på låsningar i bäckenet. Knäpp och knak och 800 spänn. Jag skulle akta mig för att lyssna på kiropraktorer, osteopater, naprapater likväl som privata ortopedtekniker som uttalar sig i den här frågan. Oberoende studier låter sig kanske väntas på (har inte undersökt det) men där får vi åtminstone icke-partisk data. :)

Varför ska man akta sig för att lyssna på kiropraktorer å naprapater? Deras utbildning är längre än leg.sjukgymnast å dessutom med större fokus på rygg å leder. Gör dom ett dåligt jobb försvinner kunderna. När en sjg gör ett uselt jobb så fortsätter ändå remisserna ramla in å hen får ändå ut sin lön. En gång läste jag en artikel av en av de mera seriösa sjg som forskade på bäckenet. Han var inne på att i stort sett alla ryggproblem kunde hänföras till obalans i bäckenet.

Sheogorath
2015-03-24, 07:02
Varför ska man akta sig för att lyssna på kiropraktorer å naprapater? Deras utbildning är längre än leg.sjukgymnast å dessutom med större fokus på rygg å leder. Gör dom ett dåligt jobb försvinner kunderna. När en sjg gör ett uselt jobb så fortsätter ändå remisserna ramla in å hen får ändå ut sin lön. En gång läste jag en artikel av en av de mera seriösa sjg som forskade på bäckenet. Han var inne på att i stort sett alla ryggproblem kunde hänföras till obalans i bäckenet.

Jag tror du överskattar utbildningarna. Några år extra är inte det som kommer göra skillnaden på en bra och dålig behandlare utan det är det som händer efter examen som verkligen kommer räknas. Jämförelsevis kommer sjukgymnaster ofta jobbare närmare andra yrkesgrupper (läkare, psykologer, sjuksköterskor) vilket är enormt kompetensutvecklande för alla parter. Utrymmet för hittepå-diagnoser blir mindre då det krävs att man har ett gemensamt språk och i dialog med kollegor utmanas föreställningarna man har ständigt. Sitter man som privat på sin kammare med bara andra eller snarlika yrkesverksamma (vare sig det är som sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat) blir det lätt (jag talar av erfarenhet) ett inskränkt klimat där diverse komplexa frågor härleds till enkla bakomliggande faktorer. "Är hammare det enda verktyg du har är spik det enda du ser". Att det skulle krävas att man gör ett bra jobb för att få återkommande patienter är naivt. Det är inte svårt att generera patienter. Det är otroligt lätt att göra en människa vårdberoende - att instifta en känsla av att så fort jag får ont måste jag söka min naprapat eller sjukgymnast. Oavsett yrkeskår kommer placebo-effekten räcka utmärkt för att få till en stabil "kundbas". Varför tror du det går så bra för homeopater? För att deras vatten botar sjukdomar eller för att de har ett bra omhändertagande? Lyssnar på patienten?

Utmaningen är snarare att få människor att INTE söka vård så fort de får ett problem utan att klara av att ta hand om sig själva - self-efficacy. Så får man en frisk befolkning. Och vem som har minst nytta av det av privata och offentliga institutioner är en ganska lätt nöt att knäcka.

therunningman
2015-03-24, 07:25
Man kan ju börja med att reda ut om benlängsskillnaden är funktionell eller strukturell. Är den strukturell och omfattande är det inte mycket att göra och då behöver du troligtvis söka ortopedisk hjälp.

Är den funktionell är det fel väg att gå och det finns andra alternativ, ex. sjukgymnast, naprapat, kiropraktor, egen behandling m fl. Till stor del handlar det om att jämna ut sidoskillnader vad gäller styrka styrka i bål, rygg, höft och ben. Ibland måste du lära in nya rörelsemönster (hållning, bålaktivitet, höftstabilitet) och bli rörligare (både muskulärt och i leder).

anemon
2015-03-24, 10:12
Jag testade igår med mitt ben som är längre att ha det längre fram i min stance på marklyft med lätta vikter i slutet av passet och kändes mkt bra faktiskt. får se om man vågar testa samma i böjen idag .
tack för tipset

Slaxes
2015-03-24, 10:13
Hej! Som rubriken säger..
Har i och med detta fått problem med vänster ben o sida och kan idag inte böja klokt. Undrar om man kan beställa skor som man anpassar till detta och blir rak o symmetrisk eller vad man ska säga?
Jag är idag något svagare i vänster än höger och skjuter mug åt höger en aning i ex:böjen har jag sett!
Eller finns det nått annat man kan göra?
Alla tips mm tas gärna emot!
Får även lite problem i vardagen nu o har fått det dom senaste dagarna.


Hej! jag har också benlängsskillnad. Gick till ortoped som fixade specialanpassade sulor med klack. 5mm klack på vänsterfot. Kan ju tyvärr inte knäböja barfota längre men tog tillfället i akt och köpte ett par lyftarskor med klack att stoppa sulorna i.

therunningman
2015-03-24, 10:43
Jag testade igår med mitt ben som är längre att ha det längre fram i min stance på marklyft med lätta vikter i slutet av passet och kändes mkt bra faktiskt. får se om man vågar testa samma i böjen idag .
tack för tipset

Är det uppmätt längre i avslappnat tillstånd / med röntgen? Eller märker du skillnad när du tränar? Det är två väldigt olika saker som man kan hantera olika.

Ställ dig i en böjposition säg 25 cm framför en vägg med normal stans och böj tills sätet har kontakt med väggen. Titta hur knäna hamnar, ser det jämt ut?

Fördela nu trycket jämt på höger och vänster sätesmuskulatur. Lirka verkligen fram och tillbaka en stund så du känner att du kommer rätt.

Kommer du i samma position som innan eller har läget förändrats? Hittar du ett nytt läge som är mer balanserat än tidigare är det en klar indikation på du inte ska ha ortopedisk hjälp utan träna bort dina svagheter.

delta_mats
2015-03-24, 11:04
Vad kan man göra själv för att bli av med en sne höft?
Mitt vänstra ben är "kortare" och jag är märkbart stel på höger sida av höft/rumpa jänfört med vänster sida. Kan enbart streching hjälpa?

therunningman
2015-03-24, 11:48
Vad kan man göra själv för att bli av med en sne höft?
Mitt vänstra ben är "kortare" och jag är märkbart stel på höger sida av höft/rumpa jänfört med vänster sida. Kan enbart streching hjälpa?

Skulle inte tro det. Kroppen formas efter hur vi rör oss och genom att du ändrar dess rörlighet kommer du inte att ändra hur du rör dig. Du måste ändra på ditt rörelsemönster den aktiviteten du vill förändra för att uppnå den effekten du vill. Vill du få rak höft i stående är det enklast. Men höften kanske kommer tilta när du börjar gå fast det kanske du löser med några veckors träning. Dock kommer säkert ändå tilta när du senare börjar jogga vilket du måste tränare ytterligare för. Ju fortare du springer desto viktigare är det att du är helt jämnstark och jämnrörlig.

biggusdickus
2015-03-24, 12:00
Jag tror du överskattar utbildningarna. Några år extra är inte det som kommer göra skillnaden på en bra och dålig behandlare utan det är det som händer efter examen som verkligen kommer räknas. Jämförelsevis kommer sjukgymnaster ofta jobbare närmare andra yrkesgrupper (läkare, psykologer, sjuksköterskor) vilket är enormt kompetensutvecklande för alla parter. Utrymmet för hittepå-diagnoser blir mindre då det krävs att man har ett gemensamt språk och i dialog med kollegor utmanas föreställningarna man har ständigt. Sitter man som privat på sin kammare med bara andra eller snarlika yrkesverksamma (vare sig det är som sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat) blir det lätt (jag talar av erfarenhet) ett inskränkt klimat där diverse komplexa frågor härleds till enkla bakomliggande faktorer. "Är hammare det enda verktyg du har är spik det enda du ser". Att det skulle krävas att man gör ett bra jobb för att få återkommande patienter är naivt. Det är inte svårt att generera patienter. Det är otroligt lätt att göra en människa vårdberoende - att instifta en känsla av att så fort jag får ont måste jag söka min naprapat eller sjukgymnast. Oavsett yrkeskår kommer placebo-effekten räcka utmärkt för att få till en stabil "kundbas". Varför tror du det går så bra för homeopater? För att deras vatten botar sjukdomar eller för att de har ett bra omhändertagande? Lyssnar på patienten?

Utmaningen är snarare att få människor att INTE söka vård så fort de får ett problem utan att klara av att ta hand om sig själva - self-efficacy. Så får man en frisk befolkning. Och vem som har minst nytta av det av privata och offentliga institutioner är en ganska lätt nöt att knäcka.

Jag är med på att samarbete mellan olika vårdgrupper kan vara en stor fördel i vissa lägen. Men om ingen av aktörerna har kompetensen att diagnosticera ett snett bäcken å därefter korrigera det så är det ändå bara en onödigt stor å kostsam vårdapparat i jämförelse med naprapaten som övat sin kliniska skicklighet under fyra år å som kan göra underverk med en snabb korrigering. Bara genom att jobba en period som Massör fick jag kontakt med otaliga personer som bollats runt i vården i evigheter utan att få hjälp, där jag som enkel Massör ofta kunnat göra stor skillnad. Många av dessa kunder har sagt att ingen ens har tagit på dem förut. Dom har fått rehabträna, legat på värmedyna å ibland fått nålbehandling. Detta har kunnat pågå i månader utan någon förändring. Jämför det med naprapatens 'klick' å problemet är löst. Du är säkert duktig på det du håller på med men generellt bör sjukgymnaster med sin väldigt teoretiska bas vara väldigt ödmjuka inför naprater å kiropraktorer som tränats att bli experter på ett hantverk å inte ödslat tid på att bli akademiker efter tre år på högskolan å inte ens kunna massera efter sjukgymnastexamen.

anemon
2015-03-24, 12:49
Har testat lite och så och är skillnad helt klart vad gäller benen och tydligen så det påverkar negativt. Har fått tid nu på fredag redan för att kolla upp och så. Dock känns det lite bättre idag än tidigare dagar. Är idag öm och typ tränings värk i benen/rumpan trots att jag tränade benen i lördags?
Tänkte testa mkt försiktigt idag med lättare vikt att böja och då med ena benet lite längre fram i min stance.
Annars vad kan msn göra? Är ju svagare i vänstra benet än högra, det jag kommer på är att köra utfall i smithen ~10 rrps/ben några set och 1bens curls och sparkar ?

Vet inte om höften spökar lite också?
Stelhet kan kanske påverka?

delta_mats
2015-03-24, 14:36
Skulle inte tro det. Kroppen formas efter hur vi rör oss och genom att du ändrar dess rörlighet kommer du inte att ändra hur du rör dig. Du måste ändra på ditt rörelsemönster den aktiviteten du vill förändra för att uppnå den effekten du vill. Vill du få rak höft i stående är det enklast. Men höften kanske kommer tilta när du börjar gå fast det kanske du löser med några veckors träning. Dock kommer säkert ändå tilta när du senare börjar jogga vilket du måste tränare ytterligare för. Ju fortare du springer desto viktigare är det att du är helt jämnstark och jämnrörlig.

Jag tror den bakomliggande orsaken beror på en diskbuktning jag hade för flera år sedan. Men vad kan man göra för att bli rak då? Mitt marklyft blir snett och ojämnt nu och det var det aldrig tidigare vilket är riktigt störigt.

Är det manipulation hos naprapat eller sjukgymnastik som gäller?

anemon
2015-03-24, 20:55
Hej hej, jo va på gymmet idag, dock segt att komma igång idag.
Körde lite utfall i smithen men tyckte det var tråkigt och hade inga känningar så bestämde för att testa lätta böj och köra å tekniken o det invanda svänget på höften.
Gick bra utan känningar. Hade mitt ben som är något längre lite längre fram än det högra och fokuserade på att lyfta lika mycket med båda benen och ha höften rak o stabil.
Detta funkade faktiskt bra utan känningar. Får se hur det känns i morgon.
Körde mer strikta och kontrollerade lyft än innan och fan med ordentligare teknik mm är det fan mkt roligare och jobbigare:), så kommer jobba på lägre vikter ett tag nu för tekniken mm.

Dock är jag ganska stel í benen samt höften, så streching är nått att börja med va en tanke?
Tänker dock gå på fredag och få ryggen och höften/benen kollade som bestämt.

Tackar för alla svar hittills :)

therunningman
2015-03-25, 09:22
Jag tror den bakomliggande orsaken beror på en diskbuktning jag hade för flera år sedan. Men vad kan man göra för att bli rak då? Mitt marklyft blir snett och ojämnt nu och det var det aldrig tidigare vilket är riktigt störigt.



Är det manipulation hos naprapat eller sjukgymnastik som gäller?


Det är säkert orsaken men det är troligtvis inte stelhet i ryggen som begränsar dig i ett marklyft. Däremot kan det fört med sig muskulära svagheter på den sidan i ryggen och ev längre ned om det varit nervpåverkan.

Många gånger räcker det alltså inte att ändra den muskulära styrkebalansen och rörligheten eftersom väljer du att röra dig på ett visst sätt kommer du fortsätta göra det oavsett hur stark eller rörlig du är. Det sitter i medvetandet.

Att återställa eller förändra rörelsemönster är ohyggligt svårt och kräver målmedvetet och tid från den som arbetar med det. De duktigaste och mest flummiga är ju feldenkrais sjukgymnaster eller någon stolle som arbetar med basal kroppskännedom men det bästa vore ju om du kunde hitta någon som står med ett ben i träningsvärlden också så blir det kanske lite enklare att ta till sig. En variant är ju att prova själv, köp eller låna boken total stabilitet.

Sedan räcker det ju inte bara med kroppsmedvetenhet och bra rörelsemönster. Ju tyngre belastning du ställer på kroppen desto viktigare är det att du har styrkebalans i de muskler (hö mot vä men också grupper sinsemellan) som påverkar ryggrad och bäcken.