handdator

Visa fullständig version : Pepsi Max för att stilla cravings under diet?


Ekof
2015-03-21, 20:48
Jag "går på" diet och får ibland sjuka cravings efter typ pizza, chips, hamburgare och detta i stora mängder. Kollar jag lite kritiskt vad på vad som är höjdpunkten i dessa måltider så är det att svalka ner tuggorna med Pepsi Max.

Pepsi Max innehåller som bekant noll kalorier, men jag försöker ändå undvika dietdrycker av cancerframkallande skäl (vi behöver inte inleda en debatt om detta här) och för att det är väldigt kostsamt.

Då undrar jag, kan det vara OK att konsumera rätt mycket Pepsi Max under sin diet om detta underlättar dieten och överväger nackdelarna som cravingmåltiderna för med sig?

Tomas Tryffel
2015-03-21, 20:57
Jag "går på" diet och får ibland sjuka cravings efter typ pizza, chips, hamburgare och detta i stora mängder. Kollar jag lite kritiskt vad på vad som är höjdpunkten i dessa måltider så är det att svalka ner tuggorna med Pepsi Max.

Pepsi Max innehåller som bekant noll kalorier, men jag försöker ändå undvika dietdrycker av cancerframkallande skäl (vi behöver inte inleda en debatt om detta här) och för att det är väldigt kostsamt.

Då undrar jag, kan det vara OK att konsumera rätt mycket Pepsi Max under sin diet om detta underlättar dieten och överväger nackdelarna som cravingmåltiderna för med sig?

Du har nog, mer eller mindre, besvarat din egen fråga.
Givetvis är det OK. Innan det blir potentiellt farligt ska du ha druckit drygt 4 liter. Kontinuerligt, dag efter dag. Vecka efter vecka. Överskrider du den mängden, tror du?

King Grub
2015-03-21, 21:19
Man har aldrig sett cancerpåverkan av lightläsk.

R Scarpa27
2015-03-21, 21:54
pepsi max everyday.
se mig som ett experimentmonster.

sen kan dina crawings vara totalt onödiga, vad säger att du inte får äta pizza, hamburgare osv på diet?

gillar du äta stora mängder? dra ner på fett % på ost, dressing osv. satsa på magerare kött m.m...

onödigt att gå på en ensidig kost.

ris & kyckling behöver inte vara bättre än något annat.
allt har för/nackdelar... mättnad sett till kcal och vikt osv.

men åter till pepsi, så oroas inte jag över maxen iaf.
och den dricks dagligen, mkt bättre än vanlig pepsi, då man hellre sprarar de kalorierna till mat och inte tomma läskkalorier.

Shqypnia
2015-03-21, 23:57
Det enda "negativa" med Pepsi Max och andra lightdrycker är väl att just Pepsi Max innehåller dubbelt så mycket koffein. Notera jag använder kaninöron när jag säger negativa.

cero
2015-03-22, 01:31
Så länge det inte triggar sötsuget så är det ju bara att köra på.

Innan det blir potentiellt farligt ska du ha druckit drygt 4 liter. Kontinuerligt, dag efter dag. Vecka efter vecka. Överskrider du den mängden, tror du?

Finns nog inga belägg för det heller, men jag hade inte utmanat ödet.

XXXL
2015-03-22, 02:16
Så länge det inte triggar sötsuget så är det ju bara att köra på.



Finns nog inga belägg för det heller, men jag hade inte utmanat ödet.

Det är väl vad SLV säger, fast det är klart att SLV kan och har fel.

King Grub
2015-03-22, 07:00
Det är ADI med en säkerhetsfaktor på minst 100. Den egentliga nivån där man misstänker potentiellt skadlig påverkan, baserat på djurstudier, är ett intag av motsvarande 4 liter aspartamsötad lightläsk i timmen, varje timme, hela livet.

Kaalle
2015-03-22, 07:06
En kopp varm te (sötad) tycker jag fungerar bättre, men det är ju en smaksak.

Ekof
2015-03-22, 07:07
pepsi max everyday.
se mig som ett experimentmonster.

sen kan dina crawings vara totalt onödiga, vad säger att du inte får äta pizza, hamburgare osv på diet?

gillar du äta stora mängder? dra ner på fett % på ost, dressing osv. satsa på magerare kött m.m...

onödigt att gå på en ensidig kost.

ris & kyckling behöver inte vara bättre än något annat.
allt har för/nackdelar... mättnad sett till kcal och vikt osv.

men åter till pepsi, så oroas inte jag över maxen iaf.
och den dricks dagligen, mkt bättre än vanlig pepsi, då man hellre sprarar de kalorierna till mat och inte tomma läskkalorier.

Drar man ner på fet ost, dressing, väljer magert kött och massa andra justeringar så urholkar man pizzans egenvärde och äter snarare ett tunnbröd med lite ost.

Det du egentligen säger är, ät en kebabpizza om dagen om du gillar att äta pizza och dieta, sen när du uppnått din kaloriintag så äter du inget mer. Tack för ett totalt värdelöst tips.

Fast sen rekommenderar du att man låter bli vanlig pepsi, varför? Vadå tomma kalorier? Det är ju socker, fett bra med kolisar.

King Grub
2015-03-22, 07:53
Tomma kalorier är just när det inte ger något mer än energi, inga andra näringsämnen. Dvs socker.

Ekof
2015-03-22, 08:07
Tomma kalorier är just när det inte ger något mer än energi, inga andra näringsämnen. Dvs socker.

Fast det finns det även i Pizza, eller ska jag be pizzabagaren dels om fettsnål ost, fettsnål kebab, fettsnål dressing och sockerfri deg?

Blir bara så trött på alla skitsvar som finns på Kolo som oftast lyder: "ja men vadå pizza och hamburgare är ju superduperbra dietmat eheheheheheheheheh if it fit your macros so why not?".

Ekof
2015-03-22, 08:08
Annars kan man ju äta pizza utan deg, ost, kött och dressing... Typ dricka tomatsås med lite oregano? Det är väl fortfarande pizza, eller?

Beemel
2015-03-22, 08:47
Fast det finns det även i Pizza, eller ska jag be pizzabagaren dels om fettsnål ost, fettsnål kebab, fettsnål dressing och sockerfri deg?

Blir bara så trött på alla skitsvar som finns på Kolo som oftast lyder: "ja men vadå pizza och hamburgare är ju superduperbra dietmat eheheheheheheheheh if it fit your macros so why not?".

Skitsvar? Det är ju sant.
Allt handlar om mängder och hur stora problem man har med mättnad...
Vad är det som är så svårt att förstå med det.

Om du är så trött på svarenpå denna sida är det väl tämligen enkel sak att sluta att ställa frågor just här.

RobbanColeman
2015-03-22, 08:50
Vad väger mest, 500 kilo bly eller 500 kilo bomull? Kan det månne komma ett kolozzeumsvar på denna fråga? *popcorn*

baton69
2015-03-22, 08:52
Fast det finns det även i Pizza, eller ska jag be pizzabagaren dels om fettsnål ost, fettsnål kebab, fettsnål dressing och sockerfri deg?

Blir bara så trött på alla skitsvar som finns på Kolo som oftast lyder: "ja men vadå pizza och hamburgare är ju superduperbra dietmat eheheheheheheheheh if it fit your macros so why not?".

Nu är det ju rätt stor skillnad näringsmässigt på sockersötad pepsi (ingen näring alls i princip) och kebab, ost och pizzadeg. Det kanske inte är optimala ingredienser näringsmässigt, men självfallet bra mycket bättre än läsk, så en rätt korkad jämförelse... Klart du kan äta pizza på diet, men kanske inte en lika stor. Komplettera med en sallad för extra näring och mättnad t.ex.

King Grub
2015-03-22, 08:54
Fast det finns det även i Pizza, eller ska jag be pizzabagaren dels om fettsnål ost, fettsnål kebab, fettsnål dressing och sockerfri deg?

Blir bara så trött på alla skitsvar som finns på Kolo som oftast lyder: "ja men vadå pizza och hamburgare är ju superduperbra dietmat eheheheheheheheheh if it fit your macros so why not?".

Du får använda dina egna personliga definitioner av saker precis hur du vill, men vill du kunna delta i diskussioner om "tomma kalorier" med andra är det ju den, den allmänt vedertagna, definitionen som gäller.

Ekof
2015-03-22, 09:03
Tack för superbra svar allihopa! Jag har valt att göra ett nytt upplägg av dieten, och det är att käka pizza och pepsi max.

Jag vill tacka Pepsi Max för att vara den dietdrickan den är. Om nu världens tjockisar bara kunde inse det och sluta dricka tomma kalorier så hade alla varit fit.

King Grub
2015-03-22, 09:14
Stabil reaktion.

Beemel
2015-03-22, 09:27
Vad väger mest, 500 kilo bly eller 500 kilo bomull? Kan det månne komma ett kolozzeumsvar på denna fråga? *popcorn*

Prova att få det på foten och avgör därefter.
;-)

Beemel
2015-03-22, 09:29
Tack för superbra svar allihopa! Jag har valt att göra ett nytt upplägg av dieten, och det är att käka pizza och pepsi max.

Jag vill tacka Pepsi Max för att vara den dietdrickan den är. Om nu världens tjockisar bara kunde inse det och sluta dricka tomma kalorier så hade alla varit fit.

Perfekt! Kul att du har fått svar och hittat en lösning. Lycka till!

Ozziking
2015-03-22, 10:52
Diet-Rage?

Ekof
2015-03-22, 13:49
Får man cancer och bukfettma av en burk Pepsi Max?