handdator

Visa fullständig version : Tankar om progression för fortsatta resultat


Bjarnar
2015-03-21, 13:12
Hej!

Vill gärna bolla en grej med kunnigt folk.
Jag tränar helkropp och har gjort i snart ett år, tre pass i veckan med fokus på basövningar.

Jag har strävat efter att öka vikterna så ofta jag bara kunnat och har nu nått en nivå där det börjar bli lite väl tungt att fortsätta med den varianten av progression.

Jag trivs väldigt bra med mitt program och vill gärna fortsätta köra det, så jag har sökt information och inspiration och funderar nu på denna variant.

Fortsätta köra 5x5 som jag gjort på basövningarna, men försöka sträva efter att göra 5x8.

Och när jag sedan klarar 5x8 så ökar jag vikten och börjar på 5x5 igen.

Vad tror ni, är det ett vettigt sett att fortsätta öka?
Skulle ju även kunna börja på 5x3 och jobba mot 5x8 om det är bättre.

//Bjarnar

frys
2015-03-21, 14:02
Kanske att börja på 70% 5x5 så man börjar lite lättare o får en startsträcka tills 80-85% o sen när det inte går längre så gör du 4x4/3x3 osv tills 1x1

Bjarnar
2015-03-21, 16:38
Kanske att börja på 70% 5x5 så man börjar lite lättare o får en startsträcka tills 80-85% o sen när det inte går längre så gör du 4x4/3x3 osv tills 1x1

Det låter ju faktiskt bra, men rent spontant så lite för mycket tänk för min del (just nu iallafall).
Men tack för förslaget!
------------------------------------------------------------------------------------------


Är det något som är dåligt eller mindre bra med mitt förslag?, förutom att det är väldigt basic.

zavaz
2015-03-21, 17:07
Hej!

Vill gärna bolla en grej med kunnigt folk.
Jag tränar helkropp och har gjort i snart ett år, tre pass i veckan med fokus på basövningar.

Jag har strävat efter att öka vikterna så ofta jag bara kunnat och har nu nått en nivå där det börjar bli lite väl tungt att fortsätta med den varianten av progression.

Jag trivs väldigt bra med mitt program och vill gärna fortsätta köra det, så jag har sökt information och inspiration och funderar nu på denna variant.

Fortsätta köra 5x5 som jag gjort på basövningarna, men försöka sträva efter att göra 5x8.

Och när jag sedan klarar 5x8 så ökar jag vikten och börjar på 5x5 igen.

Vad tror ni, är det ett vettigt sett att fortsätta öka?
Skulle ju även kunna börja på 5x3 och jobba mot 5x8 om det är bättre.

//Bjarnar

jag tycker det låter som en bra idé. du kan även öka vikten och "bara" göra 1-2 set med den tyngre vikt för att sedan forsätta med restrerande set på föregående vikt. tex.. vecka 1 kör du 5x5 i böj och fixar alla set som planerat. under vecka 2 höjer du vikten till 102.5kg. och kör dina första 2 set med den högre vikten för att sedan köra de sista 3 seten med 100kg igen!
under vecka 3 kanske du klarar alla 5 set med 102,5kg. så kör jag iag. tycker det funkar bra! :D

crizzan
2015-03-21, 18:15
Har du kollat texasmethod?

Bjarnar
2015-03-21, 20:03
jag tycker det låter som en bra idé. du kan även öka vikten och "bara" göra 1-2 set med den tyngre vikt för att sedan forsätta med restrerande set på föregående vikt. tex.. vecka 1 kör du 5x5 i böj och fixar alla set som planerat. under vecka 2 höjer du vikten till 102.5kg. och kör dina första 2 set med den högre vikten för att sedan köra de sista 3 seten med 100kg igen!
under vecka 3 kanske du klarar alla 5 set med 102,5kg. så kör jag iag. tycker det funkar bra! :D

Mycket bra förslag, det är något jag ska överväga helt klart!
Gillar verkligen att köra 5 set på basövningarna, känns som något sorts gyllene set antal för mig.

Har du kollat texasmethod?

Kollade lite efter du skrev, känner inte att jag riktigt är så stark att jag skulle få ut något av det en.

Jag skulle väl säga att jag är på någon sorts nivå strax efter nybörjare men ändå inte riktigt intermediär.

Sen gillar jag verkligen helkropps programmet jag kör just nu, och vill helst bara ha en variant av progression som tillåter mig att rulla vidare på det.