handdator

Visa fullständig version : Bänk tips? Mer styrka från pecs?


YouAreAwesome
2015-03-20, 20:21
Tja alla!
Tycker jag får dålig kontakt med pecsen och ingen träningsvärk i pec och triceps efter bänk. Däremot massa träningsvärk i främre axel. Kör med en del svank och trycker ihop sholderblades och vinklar ngt in armbågarna i nedgången.

Nån annan som har haft detta problem eller vett vad man ska göra? Ques övningar etc?

Tack för hjälp!

Seedstream
2015-03-20, 20:31
Jag är inte så säker på att man kan avgöra det baserat på träningsvärk. Vill du bara köra bänk skulle jag säga att du ska försöka spänna brösten samtidigt. Ungefär som framför spegeln fast när du då pressar. Annars kan du köra flyes eller någon annan komplement övning också.

delizh
2015-03-20, 20:39
Eftersom du skrev detta i titeln "Mer styrka från pecs?" så svarar jag

Pausbänk
Pinbänk
Spotopress
Pausbänk extra lång paus
Floorpress

Gnistan
2015-03-20, 20:51
Tja alla!
Tycker jag får dålig kontakt med pecsen och ingen träningsvärk i pec och triceps efter bänk. Däremot massa träningsvärk i främre axel. Kör med en del svank och trycker ihop sholderblades och vinklar ngt in armbågarna i nedgången.

Nån annan som har haft detta problem eller vett vad man ska göra? Ques övningar etc?

Tack för hjälp!

Provat att köra smalbänk samt bredbänk?

cero
2015-03-20, 20:53
yycker jag får dålig kontakt med pecsen och ingen träningsvärk i pec och triceps efter bänk. Däremot massa träningsvärk i främre axel.

Troligtvis för att framsida axel är den svaga och begränsande länken. Fortsätt träna bara så jämnar det ut sig. Se över tekniken så du inte gör några fundamentala fel.

YouAreAwesome
2015-03-20, 21:10
Tror pecsen e den svaga länken i med att jag failar i botten eller ngra cm från bott men kanske e front delta svaga drfr mkt träningsvärk?

YouAreAwesome
2015-03-20, 21:11
Eftersom du skrev detta i titeln "Mer styrka från pecs?" så svarar jag

Pausbänk
Pinbänk
Spotopress
Pausbänk extra lång paus
Floorpress

Scyhssta tips på övningar! förutom kanske floor press för bröststyrka?

Gnistan
2015-03-20, 21:16
Tja alla!
Tycker jag får dålig kontakt med pecsen och ingen träningsvärk i pec och triceps efter bänk. Däremot massa träningsvärk i främre axel. Kör med en del svank och trycker ihop sholderblades och vinklar ngt in armbågarna i nedgången.

Nån annan som har haft detta problem eller vett vad man ska göra? Ques övningar etc?

Tack för hjälp!

Du kan ju även prova negativ bänk där du bromsar så mycket du kan på kanske 10 pannor mer än du maxat och med en bakom givetvis.
Kör du flyes eller hantelpress så kör du djupa sådana (djupare än du kommer med en stång mot bröstet i bänk) samt lite stopp i botten och långsamt ned, explosivt upp så får du bra starter. Försök brösta upp dig riktig då du kör (möt upp i lyften).

Sansad
2015-03-21, 21:29
http://www.strengtheory.com/why-you-should-not-tuck-your-elbows-benching/

Var så god...

Loke
2015-03-22, 13:48
Ofta håller folk in armbågar för att det är ett sätt att spara på rotatorcuff och dylikt om dessa områden fungerar halvtaskigt. Det innebär dock att tuttarna utnyttjas mindre, och jag tror det är själva orsaken till varför det också fungerar bra för den som inte får tillräckligt med stabilitet från skulderbladet. Den här grejen tycks också ske lite undermedvetet: Den som har svårt att stabilisera axlarna tenderar att bli bekvämast i en teknik som utnyttjar tuttarna minimalt.

Så jag ska inte säga att dålig kontakt i tuttarna vid bänk ALLTID hänger ihop med dålig rotatorcuff, rhomboideus, mellersta/nedre trapezius etc... Men jag tycker mig ofta ana ett visst samband, speciellt för personer som inte längre är nybörjare och som tycker att bänkpressen succesivt blir ett allt sämre sätt att träna tuttarna.

I all ödmjukhet alltså, ett icke-svar som bygger på min egen bro science.