handdator

Visa fullständig version : Hur förhålla sig till övervikt i samhället


stridis
2015-03-20, 14:35
Det hatas och gnatas om överviktiga i samhället. Samtidigt så är det ett samhällsproblem som medför såväl lidande som kostnader för vården.

Det har pratats om sockerskatt, fettskatt och storheter som David Cameron har gjort uttalanden.(tjockisar som vägrar behandling kan nekas sociala förmåner (http://www.bbc.com/news/uk-31464897)).

Så hur skall problemet tacklas tycker ni?

Ignatius72
2015-03-20, 14:39
Tjockisar som opererar sig och sedan är smällfeta igen ett år senare borde få betala sin operation själva.

Fordon
2015-03-20, 14:42
En omfattande och gigantisk upplysningskampanj till folk. Och/eller sätt det som ett skolämne, en sublinje inom idrott kanske. Sedan får de skylla sig själva om de råkar bli feta på grund av överätning. Extra skatt betyder att de skiter i människorna och endast är ute efter pengarna som vi har.

TheOne1994
2015-03-20, 14:43
Det hatas och gnatas om överviktiga i samhället. Samtidigt så är det ett samhällsproblem som medför såväl lidande som kostnader för vården.

Det har pratats om sockerskatt, fettskatt och storheter som David Cameron har gjort uttalanden.(tjockisar som vägrar behandling kan nekas sociala förmåner (http://www.bbc.com/news/uk-31464897)).

Så hur skall problemet tacklas tycker ni?



inget enkelt ämne att ta i, men jag tror man måste göra något inom mkt snar framtid. Enkalst hade varit skatt på alla onyttigheter. Det blir ju ett jvl liv i början men det får vi ta.

anvihl
2015-03-20, 14:49
Det hatas och gnatas om överviktiga i samhället. Samtidigt så är det ett samhällsproblem som medför såväl lidande som kostnader för vården.

Det har pratats om sockerskatt, fettskatt och storheter som David Cameron har gjort uttalanden.(tjockisar som vägrar behandling kan nekas sociala förmåner (http://www.bbc.com/news/uk-31464897)).

Så hur skall problemet tacklas tycker ni?

Det är upp till varje individ huruvida man accepterar sitt utseende eller ej.

Det som retar mig är att många verkar se på överviktiga som en egen folkgrupp eller som speciella individer som är helt annorlunda gentemot dig själv, den enda skillnaden är att man har fett som ligger i veck på kroppen, vem fan bryr sig liksom.

Överviktiga betalar väl skatt som alla andra, ser inte problemet. De konsumerar ju dessutom mer. Att försöka sig på förmynderi att människor ska leva hälsosamt kommer aldrig funka. Se på spritförbudet förr, det enda som hända var att maffian växte fram, ingen krökade mindre.

TheOne1994
2015-03-20, 14:53
Det är upp till varje individ huruvida man accepterar sitt utseende eller ej.
Det som retar mig är att många verkar se på överviktiga som en egen folkgrupp eller som speciella individer som är helt annorlunda gentemot dig själv, den enda skillnaden är att man har fett som ligger i veck på kroppen, vem fan bryr sig liksom.

Överviktiga betalar väl skatt som alla andra, ser inte problemet. De konsumerar ju dessutom mer. Att försöka sig på förmynderi att människor ska leva hälsosamt kommer aldrig funka. Se på spritförbudet förr, det enda som hända var att maffian växte fram, ingen krökade mindre.

det blir alla problem med högre utgifter osv inom sjukvården.

Snubben
2015-03-20, 14:56
En omfattande och gigantisk upplysningskampanj till folk. Och/eller sätt det som ett skolämne, en sublinje inom idrott kanske. Sedan får de skylla sig själva om de råkar bli feta på grund av överätning. Extra skatt betyder att de skiter i människorna och endast är ute efter pengarna som vi har.

+1

+ skatt på onyttigheter (ltie otydligt men ni fattar)och liknande. Saker som är direkt ohälsosamma skall beläggas med straffskatt för att styre beteende från detta. Kombinera det med att ta bort all typ av skatt/moms rörande t.ex. grönsaker och sådant man kan anse som "nyttigt".

Exdiaq
2015-03-20, 15:15
Var och en betalar sin egen sjukvård.

supercharge
2015-03-20, 15:16
Det är upp till varje individ huruvida man accepterar sitt utseende eller ej.

Det som retar mig är att många verkar se på överviktiga som en egen folkgrupp eller som speciella individer som är helt annorlunda gentemot dig själv, den enda skillnaden är att man har fett som ligger i veck på kroppen, vem fan bryr sig liksom.

Överviktiga betalar väl skatt som alla andra, ser inte problemet. De konsumerar ju dessutom mer. Att försöka sig på förmynderi att människor ska leva hälsosamt kommer aldrig funka. Se på spritförbudet förr, det enda som hända var att maffian växte fram, ingen krökade mindre.

Hur är det när dessa människor skaffar barn med varandra då och trycker ner små barn i samma problematik med överätning och missbruk? Ska vi blunda för det också? Det finns barn som inte ens gått ur lågstadiet som redan har diabetes, orsakat av denna livsstil. Ska inte dessa barn få en rimlig chans i livet? Gör man samma sak på djur så klassas det som djurplågeri.

Det är det här som den otäcka baksidan med den här acceptansen för fetma och kraftig övervikt, där folk ska "vara nöjda med hur de är" och "acceptera sin kropp", man bara blundar för att man sätter tredje part i en situation där de inte har möjlighet att själva välja i vuxen ålder, utan fastnar i ett beroende med allvarliga medicinska åkommor som följd långt innan personen är gammal nog att kunna börja genomtänkta val på egen hand.

Exdiaq
2015-03-20, 15:18
+1

+ skatt på onyttigheter (ltie otydligt men ni fattar)och liknande. Saker som är direkt ohälsosamma skall beläggas med straffskatt för att styre beteende från detta. Kombinera det med att ta bort all typ av skatt/moms rörande t.ex. grönsaker och sådant man kan anse som "nyttigt".

Vad är ohälsosamt och vem bestämmer det?

TheOne1994
2015-03-20, 15:23
Vad är ohälsosamt och vem bestämmer det?

godis,läsk osv = dyrt
grönsaker = billigt

det förstod tom jag. Kanske har det blivit överslag...

ceejay
2015-03-20, 15:25
Skatta för i helvete inte mer på mitt godis.

Gratis/billig hjälp för överviktiga människor, kost och motionsråd.

4623
2015-03-20, 15:26
Jag tycker att min konsumtion av godis är hälsosam. Varför ska jag straffas för att tjockisar inte kan hålla igen?

TheOne1994
2015-03-20, 15:28
Jag tycker att min konsumtion av godis är hälsosam. Varför ska jag straffas för att tjockisar inte kan hålla igen?

jo jag håller med. Har du någon annan idé ?

ceejay
2015-03-20, 15:29
skatt minskar ju för i helvete inte på konsumtionen av saker. Köper vi mindre bensin än förut trots att det är perverst dyrt?

Vad tokiga folk ska vara i o skatta på saker. Fuck off.

Ja, är sur. Dåligt humör. :)

Exdiaq
2015-03-20, 15:30
godis,läsk osv = dyrt
grönsaker = billigt

det förstod tom jag. Kanske har det blivit överslag...

Är jag ohälsosam om jag äter 100g choklad varannan vecka medans resten av mitt leverne är bra? Varför ska jag betala extra för dessa 100g?

Vad ska känneteckna godis? Är det en viss mängd kolhydrater? Är det en viss typ av kolhydrater? Hur är det om det är en blandning av olika kolhydrater? Hur mycket/lite fett får finnas med? Hur gör man om det är olika sorters fett? Ska "godiset" få bättre betyg om det finns med vitaminer/mineraler? Eller om det är proteinberikat?

Grönsaker, ska det vara odlat på ett visst sätt? Innehåll kiljer sig markant mellan grönsak och grönsak beroende på hur det är odlat.

Det blir så sanslöst mycket påtvingat byråkratiskt tramsande av sådana här punktskatter.

TheOne1994
2015-03-20, 15:33
skatt minskar ju för i helvete inte på konsumtionen av saker. Köper vi mindre bensin än förut trots att det är perverst dyrt?

Vad tokiga folk ska vara i o skatta på saker. Fuck off.

Ja, är sur. Dåligt humör. :)

så så så. Vi är ett skattande land så varför inte lite mer skatt på onyttigheter :)

Dyrare bensin har ifl fått mig att tänka två gånger innan man kör "kortare turer ) dels för miljön och sen får jag mer motion. Det är väl sär skon klämmer.

4623
2015-03-20, 15:33
jo jag håller med. Har du någon annan idé ?

Ja, bekosta det själv.

spoon
2015-03-20, 15:33
Skatta för i helvete inte mer på mitt godis.

Gratis/billig hjälp för överviktiga människor, kost och motionsråd.

Det här lät bra.

Kunde man få folk att förstå enkla saker som kalori in och ut så hade man kommit en bit på vägen. Tror det kan vara bra för folk att räkna kalorier en period av sitt liv. Bara för att få en aning om vad saker och ting innehåller.

TheOne1994
2015-03-20, 15:35
Är jag ohälsosam om jag äter 100g choklad varannan vecka medans resten av mitt leverne är bra? Varför ska jag betala extra för dessa 100g?

Vad ska känneteckna godis? Är det en viss mängd kolhydrater? Är det en viss typ av kolhydrater? Hur är det om det är en blandning av olika kolhydrater? Hur mycket/lite fett får finnas med? Hur gör man om det är olika sorters fett? Ska "godiset" få bättre betyg om det finns med vitaminer/mineraler? Eller om det är proteinberikat?

Grönsaker, ska det vara odlat på ett visst sätt? Innehåll kiljer sig markant mellan grönsak och grönsak beroende på hur det är odlat.

Det blir så sanslöst mycket påtvingat byråkratiskt tramsande av sådana här punktskatter.

du får ändå betala det senare genom högre skatt pga mer medicinering/läkemedel osv. Så dina pengar kommer dom klippa i vilket fall som helst, det blir bara förskjutet några år.

Exdiaq
2015-03-20, 15:35
jo jag håller med. Har du någon annan idé ?
du får ändå betala det senare genom högre skatt pga mer medicinering/läkemedel osv. Så dina pengar kommer dom klippa i vilket fall som helst, det blir bara förskjutet några år.


Var och en betalar för sig själv. Lever man "dåligt" får man betala för det i form av bl.a. höjda sjukvårdskostnader och/eller försäkringskostnader.

TheOne1994
2015-03-20, 15:37
Var och en betalar för sig själv. Lever man "dåligt" får man betala för det i form av bl.a. höjda sjukvårdskostnader och/eller försäkringskostnader.

like USA , inte en chans att vi kan få igenom sånt här.

Blaine
2015-03-20, 16:22
Förutom övrig hjälp så tror jag framför allt att många som är överviktiga eller lider av fetma behöver mer kunskap kring området. En "spark i röven i livet" helt enkelt.

Känner de till att konsekvenser av fetma kan leda till nedsatt lungfunktion, gikt, artros, tromboser, kranskärlsjukdom, högt blodtryck, fettlever, stroke, diabetes med mera, ja då kanske de får en tankeställare.

Lite skrämseltaktik med andra ord. Kanske först då sker en förändring. De vet ju annars inget annat utan lever på i blindo.

Johanss0n
2015-03-20, 16:25
Var och en betalar sin egen sjukvård.

Så alla som råkar ha otur att födas med diverse handikapp och sjukdomar ska alltså betala vartenda öre det kostar själv, du vill alltså göra sjukvård till något som är förbehållet de som har tillräckligt med pengar.

Nej tack, det är iaf inte något samhälle som jag vill leva i.

KlopFer
2015-03-20, 16:29
En på jobbet snackar alltid om att han behöver gå ner i vikt och käkar 3 paket nudlar till lunch. Han tror det är som att äta luft :)

Är man så korkad då kan han få fortsätta smälla i sig +1000kcal.

filmjölk
2015-03-20, 16:42
Man kan ju börja med att sluta jaga oss med blåslampa. Vi vet att vi är feta och vi vet att det är ohälsosamt.

Sen köper jag inte alls att feta skulle belasta samhället ekonomiskt. Feta dör tidigt, oftast före pensionsålder. Hur kostsam är ett typiskt fetto som jobbar och betalar skatt och dör i hjärtinfart vid 50? Dessutom konsumerar vi mer, vi stimulerar ekonomin och skapar arbetstillfällen genom vårt snabbmatsmissbruk. Vi feta är en ren vinstaffär.

Vad som däremot är jäkligt dyrt är alla hälsosamma friskusar som blir 90 bast och lever 20-30år efter att de pensioneras. Så alla magra, nyttiga, joggande hälsofreaks vars största mål i livet är att klamra sig fast vid livet så länge som möjligt, de är de som borde straffbeskattas.

spoon
2015-03-20, 16:50
Förutom övrig hjälp så tror jag framför allt att många som är överviktiga eller lider av fetma behöver mer kunskap kring området. En "spark i röven i livet" helt enkelt.

Känner de till att konsekvenser av fetma kan leda till nedsatt lungfunktion, gikt, artros, tromboser, kranskärlsjukdom, högt blodtryck, fettlever, stroke, diabetes med mera, ja då kanske de får en tankeställare.

Lite skrämseltaktik med andra ord. Kanske först då sker en förändring. De vet ju annars inget annat utan lever på i blindo.

Skeptisk till att det fungerar. Folk röker ju och dricker trots att dom vet om konsekvenserna. Mat är ett beroende på samma sätt.

Blaine
2015-03-20, 17:04
Skeptisk till att det fungerar. Folk röker ju och dricker trots att dom vet om konsekvenserna. Mat är ett beroende på samma sätt.

Ja, tyvärr så är det nog så. Vilket konstaterar att, trots att de läser om konsekvenser, de är oförmögna att göra något åt det, vilket är ett resultat av dålig kunskap och/eller tankeverksamhet rent generellt. Rökare framför allt.

Med andra ord, ökad kunskap är egentligen lösningen, men då ska den också tas in, förstås och handling ska ske därefter. Men det är nog ett omöjligt samhällsprojekt.

Olegh
2015-03-20, 17:06
Man kan ju börja med att sluta jaga oss med blåslampa. Vi vet att vi är feta och vi vet att det är ohälsosamt.

Sen köper jag inte alls att feta skulle belasta samhället ekonomiskt. Feta dör tidigt, oftast före pensionsålder. Hur kostsam är ett typiskt fetto som jobbar och betalar skatt och dör i hjärtinfart vid 50? Dessutom konsumerar vi mer, vi stimulerar ekonomin och skapar arbetstillfällen genom vårt snabbmatsmissbruk. Vi feta är en ren vinstaffär.

Vad som däremot är jäkligt dyrt är alla hälsosamma friskusar som blir 90 bast och lever 20-30år efter att de pensioneras. Så alla magra, nyttiga, joggande hälsofreaks vars största mål i livet är att klamra sig fast vid livet så länge som möjligt, de är de som borde straffbeskattas.

Ledproblem, benskörhet, psykiska åkommor. Långtidssjukskrivningar, förtidspensioneringar.

anvihl
2015-03-20, 17:10
Ledproblem, benskörhet, psykiska åkommor. Långtidssjukskrivningar, förtidspensioneringar.

Nu beskriver du ju fotbollsspelare/snickare/ställningsbyggare och annat löst folk.

spoon
2015-03-20, 17:13
Ja, tyvärr så är det nog så. Vilket konstaterar att, trots att de läser om konsekvenser, de är oförmögna att göra något åt det, vilket är ett resultat av dålig kunskap och/eller tankeverksamhet rent generellt. Rökare framför allt.

Med andra ord, ökad kunskap är egentligen lösningen, men då ska den också tas in, förstås och handling ska ske därefter. Men det är nog ett omöjligt samhällsprojekt.

Å andra sidan så är det ingen som vill ha beroende om man hade frågat innan. Det bästa sättet att undvika att fastna i nikotinberoende är att aldrig starta. Troligtvis så gäller detsamma för folk med övervikt. På något vis borde folk få lära sig i vilka mängder man kan njuta av mat utan att bli överviktig.

delta_mats
2015-03-20, 17:13
Folk har överlag dålig uppfattning om kost, fortfarande konstigt nog. Har själv fått förklara för vänner att även om omättade fetter förvisso anses nyttiga så innehåller de mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrat.

Sen tror jag själva grunden i att både äta onyttigt och att inte röra på sig tillräckligt läggs redan som barn, av deras föräldrar. Verkar svårt för dessa personer att lägga om livsstilen som vuxen senare i livet.

spoon
2015-03-20, 17:15
Nu beskriver du ju fotbollsspelare/snickare/ställningsbyggare och annat löst folk.

Även här försöker man minimera riskerna. Snickare och ställningsbyggare har ju ett fack som ser till att dom i möjligaste mån ska undvika dom skadorna.

Jockefoten
2015-03-20, 17:21
Sydkoreas syn på tjockisar:
http://i.imgur.com/hL47XLr.jpg

Exdiaq
2015-03-20, 17:34
like USA , inte en chans att vi kan få igenom sånt här.

USA är inget föregångsland i min värld i alla fall.

Så alla som råkar ha otur att födas med diverse handikapp och sjukdomar ska alltså betala vartenda öre det kostar själv, du vill alltså göra sjukvård till något som är förbehållet de som har tillräckligt med pengar.

Nej tack, det är iaf inte något samhälle som jag vill leva i.

Det finns väl inget som hindrar dig från att skänka pengar till individer och organisationer som hjälper verkligt behövande? Eller du vill inte leva i ett samhälle där du kan vara "solidarisk" med mina och andras pengar?

Kaalle
2015-03-20, 18:17
En på jobbet snackar alltid om att han behöver gå ner i vikt och käkar 3 paket nudlar till lunch. Han tror det är som att äta luft :)

Är man så korkad då kan han få fortsätta smälla i sig +1000kcal.

Rätt vanlig uppfattning, framförallt i Sydostasien. Nu befinner han sig ju inte där visserligen...

filmjölk
2015-03-20, 18:21
Ledproblem, benskörhet, psykiska åkommor. Långtidssjukskrivningar, förtidspensioneringar.

Då varken ledproblem, benskörhet eller psykiska åkommor alltid godtas som giltiga skäl för sjukskrivning eller förtidspensionering så ser jag inte problemet. Om någon som är tjock klarar av ett jobb precis lika bra som en smal (vilket är sant i de allra flesta fall)så vad är egentligen problemet?

Fetma (inom rimliga gränser) är enbart positivt då man dels kan vara lika produktiv men ändå dö tidigare.

Det stora problemet är inte att en del är feta, det stora problemet är att de andra riskerar att bli alldeles för gamla och det är inte ekonomiskt hållbart med en befolkning som har den bristande anständigheten att bekosta samhället i 20-30 år efter att de slutat bidra.

Scratch89
2015-03-20, 18:25
Jag är nog inne mer på filmjölks linje. En fet människa som röker och dricker och handlar upp alla sina pengar och dör veckan efter pensioneringen är ju en ren investering jämfört med någon som lever till den blir 90 år gammal och äter femton olika mediciner om dagen. Jag såg någon formel som beräknade genomsnittlig "kostnad" för varje år man blir äldre efter, typ, 75 år gammal, och inte är det billigt med äldre människor.

Exdiaq
2015-03-20, 18:32
Ålderdomsskatt kanske är nästa steg?

Thebe
2015-03-20, 19:03
Lägger till en liten frågeställning till detta känsliga ämne.

Varför är det okej att säga till någon att de borde sluta röka eller kanske ta det lugnt med alkoholen ett tag. Men det är inte okej att säga till någon att de kanske inte borde äta det där/äta så mycket eller börja tänka på sin vikt??

Om jag tittar till mig själv och de i min bekantskapskrets så skulle jag utan problem kunna säga till en polare att de har festat lite för mycket senaste tiden eller kanske borde försöka sluta röka. Men har sagt till en kompis en gång ang vikten och det var definitivt inte lika lätt.

Edit: kan tillägga att den gången jag pratade men en polare ang vikten så var det inte för att han började bli lite småplufsig utan för att det började röra sig mot farligare vikter, vilket förmodligen skulle påverkat hans hälsa längre fram i livet..

Är det pga vi är så utseende fixerade som samhälle idag? Det är viktigt att se bra ut osv osv osv....

Jag menar det är ju inte direkt hälsosamt att vara överviktig samt att det är lätt att det eskalerar och man blir mer och mer obrydd ang sin vikt/hälsa..

Säger inte att det är på samma nivå som att röka, inte det jag framför, utan varför det är accepterat att säga till någon att de borde ex. sluta röka men inte att de kanske borde tänka på vad de äter..

Mvh

filmjölk
2015-03-20, 19:16
Lägger till en liten frågeställning till detta känsliga ämne.


Mvh

Jag har en liten annan syn på detta, ibland är det så att personens fetma är det enda som tas upp, jag vet flera personer som sökt vård för diverse och knappt blivit lyssnade på för att de är feta. Något överdrivet men tex: "jag har konstant huvudvärk" svaret på det är: "Du är överviktig, försök gå ner i vikt!", "Jag är deprimerad" "Det beror på din övervikt!". "Jag skiter blod!" "banta så löser det sig nog" etc etc. En vagt bekant som blir mobbad på jobbet tog upp det här med sin chef som föreslog att hon borde gå ner i vikt.

Fetman liksom skriver över hela personen, en person blir bara sin fetma. Klagar man är man en gnällig tjockis, som gnäller för att man är fet. Är man glad är man glad flör att kompensera sin olycka över att man är fet. Har man humor skojar man som försvarsmekanism pga att man är fet etc etc.

Anton Fräs
2015-03-20, 19:19
Skatt på livsmedel är ett minst sagt snårigt kapitel. Ska man beskatta socker, ska man beskatta fett, ska man beskatta vissa specifika livsmedel, ska det gälla processade men även oprocessade produkter?

Ska det gälla exempelvis nötter som är extremt energitätt eller mörk choklad för den delen? Ska läsk skattas så kanske andra drycker med liknande kaloriinnehåll bör skattas, mjölk och juice?

Jag tycker att skatter är ett bedrövligt sätt att ta itu med folkhälsan. Jag tror snarare på mer information, tidig intervention i skolåldern om kids börjar lägga på sig, anpassning av samhällsmiljöer m.m.

TheOne1994
2015-03-20, 19:24
Jag har en liten annan syn på detta, ibland är det så att personens fetma är det enda som tas upp, jag vet flera personer som sökt vård för diverse och knappt blivit lyssnade på för att de är feta. Något överdrivet men tex: "jag har konstant huvudvärk" svaret på det är: "Du är överviktig, försök gå ner i vikt!", "Jag är deprimerad" "Det beror på din övervikt!". "Jag skiter blod!" "banta så löser det sig nog" etc etc. En vagt bekant som blir mobbad på jobbet tog upp det här med sin chef som föreslog att hon borde gå ner i vikt.

Fetman liksom skriver över hela personen, en person blir bara sin fetma. Klagar man är man en gnällig tjockis, som gnäller för att man är fet. Är man glad är man glad flör att kompensera sin olycka över att man är fet. Har man humor skojar man som försvarsmekanism pga att man är fet etc etc.

tyvärr har jag denna synen...baserat på dom "tjockisar" jag känner/arbetat med. Dom levde i en egen värld, en värld full av sötsaker och sjuka fler gånger i månaden.

anvihl
2015-03-20, 19:53
Hade författat typ 3 olika inlägg som garanterat hade fått mig både bannad och hemsökt, men slutar skriva ett par dagar istället... jävla tråd. Ska nu dricka ett glas med filmjölk och socker till filis ära.

Blue Nine
2015-03-20, 20:23
Information hjälper nog inte. Det finns nog inte en rökare som inte vet att rökning är skadligt, t.ex.

Jag tror också att för de flesta kommer fetman smygande och att nästa klädesplagg som köps är lite större "märks inte". Sen upptäcker folk att de är jättetjocka och då skall allt bort direkt.

Olegh
2015-03-20, 20:38
Då varken ledproblem, benskörhet eller psykiska åkommor alltid godtas som giltiga skäl för sjukskrivning eller förtidspensionering så ser jag inte problemet. Om någon som är tjock klarar av ett jobb precis lika bra som en smal (vilket är sant i de allra flesta fall)så vad är egentligen problemet?

Fetma (inom rimliga gränser) är enbart positivt då man dels kan vara lika produktiv men ändå dö tidigare.

Det stora problemet är inte att en del är feta, det stora problemet är att de andra riskerar att bli alldeles för gamla och det är inte ekonomiskt hållbart med en befolkning som har den bristande anständigheten att bekosta samhället i 20-30 år efter att de slutat bidra.

Tidig död och kortvarig belastning på pensionssystemet kan ju också motverkas med höjd pensionsålder. Det går ju inte att komma och tro att man ska få pensionera dig bara för att man är 65, har psykiska problem, ledbesvär, gikt, högt blodtryck mm. Nej, ut och sök jobb, sluta lata sig. Dör du innan 65 genom att du har misskött din hälsa så har du ju i princip snuvat oss andra på skatteintäkter, och det är fan inte okej.

filmjölk
2015-03-20, 21:11
Tidig död och kortvarig belastning på pensionssystemet kan ju också motverkas med höjd pensionsålder. Det går ju inte att komma och tro att man ska få pensionera dig bara för att man är 65, har psykiska problem, ledbesvär, gikt, högt blodtryck mm. Nej, ut och sök jobb, sluta lata sig. Dör du innan 65 genom att du har misskött din hälsa så har du ju i princip snuvat oss andra på skatteintäkter, och det är fan inte okej.

:D Får mig osökt att tänka på klassikern:

http://3.bp.blogspot.com/-LG3oh8U_6_k/TzLTU1z61II/AAAAAAAABIc/cM0kdfzXXdk/s1600/arbeta.jpg

Ignatius72
2015-03-21, 07:39
Sluta bråka med tjockisarna. Alla vet att tjickisar är glada.

Filmjölk, mins erfarenheter av sjukvården är tvärtom. De vågar inte säga till en tjockis att de ska gå ner i vikt utan man pratar om allt annat. Man hjälper gravt feta att vara kvar i förnekelse.

Scratch89
2015-03-21, 12:21
Sluta bråka med tjockisarna. Alla vet att tjickisar är glada.

Filmjölk, mins erfarenheter av sjukvården är tvärtom. De vågar inte säga till en tjockis att de ska gå ner i vikt utan man pratar om allt annat. Man hjälper gravt feta att vara kvar i förnekelse.

Jepp.

Sniggel
2015-03-21, 12:34
Skatta för i helvete inte mer på mitt godis.

Gratis/billig hjälp för överviktiga människor, kost och motionsråd.

Typ. Straffa inte vuxna individers nöjen pga att det finns individer som inte lär sig ta eget ansvar.

Man bör alltid utgå från att vuxna människor ska kunna ta hand om sig själva så länge det inte gäller några extrema saker.

Ju mer "hjälp" staten "bidrar med" desto mer fostras nya generationer i att tänka att "någon annan tar ansvar", vilket bidrar till färre och färre ansvarsfulla vuxna och fler och fler åtgärdspaket och begränsningar i vad man "får lov" att ägna sig åt (utan extra avgifter eller överhuvudtaget) när det gäller rekreation.

Sniggel
2015-03-21, 12:37
du får ändå betala det senare genom högre skatt pga mer medicinering/läkemedel osv. Så dina pengar kommer dom klippa i vilket fall som helst, det blir bara förskjutet några år.

1. Men folk får iaf mer frihet under eget ansvar.
2. Mer ansvarsläggande på individen kan ha positiva effekter på samhället på sikt (relaterat till det jag skrev tidigare) och kanske därför mindre kostnad för sjukvård för samhället. (IMHO)

Barbastark
2015-03-21, 12:48
Tror på att göra det att röra på sig, fitness, fysisk aktivitet lättillgängligt, roligt och trendigt. Tex genom att bygga bra och säkra cykelleder, utomhusgym,"vuxenlekplatser". Styra upp fler initiativ som tex göteborgs "Styr&Ställ" cykelstationer där man kan i centrum+ kan hämta ut cyklar och ta sig runt på för 75kr per säsong. Lägga den bra och nyttiga maten mer synlig och lättillgänglig i butikerna.

Utbildning och information är bra, men vi människor är ofta lite lata och inte så intresserade av att "läsa på" och utifrån detta ställa om och göra aktiva informerade hälsosammare val. Tror mer på att få folk att spontant välja det hälsosamma genom att göra det lätt att fatta hälsosamma beslut genom en mer beteendeaktiverande metod och på så sätt lite "omedvetet" styras in till att inkorporera hälsosammare vanor.

Tror inte olika former av beskattningar på "ohälsosamma" livsmedel är bra, blir en negativ överförmyndarattityd.