handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra och kolhydrater/glykogen?


asdzxc
2015-03-20, 12:27
Hej!
Har under ett par månaders deff legat lågt på kolhydrater.
Har under denna tid tappat många kg samtidigt som styrkan marginellt förbättrats och konditionen och klippet i steget förbättrats enormt.
Dock så har mina tider på sträckorna 800-1500 meter försämrats markant :(
Det jag upplever är att mjölksyran slår tidigare ( efter ca 250-400 m) och obarmhärtigare än tidigare. Detta gör mig nästan lamslagen efter 600 m, och då har jag kanske halva loppet kvar! Är kanske 10-15 sekunder långsammare än tidigare på 1500 m nu, trots som sagt lägre vikt, bättre allmänkondition och rappare steg...

Är mjölksyran avhängig kolhydrats/glykogenstatus?
Om ja, hur snabbt 'återställer' man detta, ett par dagars högkolhydratskost?
Google ger mkt LCHF-dravel och tycker inte dessa bloggar är pålitliga källor.

I övrigt, käkar kreatin. Inte intresserad av kosttillskott att lägga till mot mjölksyra per se, utan mer nutritionsstatusen. Om nu kreatin inte skulle vara typiskt dåligt för detta ändamål, då kan jag överväga att sluta med det.

jontexer
2015-03-20, 12:47
inte så konstigt att du får mycket sämre tider på korta sträckor då det är de korta sträckorna som är mest beroende på snabb energi, alltså glykogen. så ditt lilla lager som du har tar slut snabbt. så ät mer kolhydrater så bör de tiderna förbättras

asdzxc
2015-03-20, 12:52
inte så konstigt att du får mycket sämre tider på korta sträckor då det är de korta sträckorna som är mest beroende på snabb energi, alltså glykogen. så ditt lilla lager som du har tar slut snabbt. så ät mer kolhydrater så bör de tiderna förbättras

Jo, alltså den kopplingen har jag redan gjort :) Men kortare sträckor, 0-400 (de intensivaste) är jag bra mycket snabbare på nu.

Jag tänker mer att mjölksyran är ett resultat av anaeroba arbetet, och om då dålig glykogenstatus i sin tur gör att denna inträder tidigare?

asdzxc
2015-03-20, 12:59
Wikipedia säger såhär:
The two types of anaerobic energy systems are: 1) high energy phosphates, ATP adenosine triphosphate and CP creatine phosphate; and 2) anaerobic glycolysis. High energy phosphates are stored in limited quantities within muscle cells. Anaerobic glycolysis exclusively uses glucose (and glycogen) as a fuel in the absence of oxygen or more specifically, when ATP is needed at rates that exceed those provided by aerobic metabolism; the consequence of rapid glucose breakdown is the formation of lactic acid (more appropriately, lactate at biological pH levels). Physical activities that last up to about thirty seconds rely primarily on the former, ATP-CP phosphagen system. Beyond this time both aerobic and anaerobic glycolytic metabolic systems begin to predominate.

Stämmer kanske bra överens med mina upplevelser. Kreatinet och ATP:t håller mig igång i dryga 30 sekunder och därefter ska glykolysen ta över, men jag har låg glykogenstatus och stumnar därför :)

Frågan då är:
Hur lång tid tar detta att "återställa" till normalt?
En ordentlig kolhydratsladdning och sen back on track?
Eller ska kroppen upp/nedreglera enzymer el dylikt och det tar veckor?

jontexer
2015-03-20, 15:16
Förbränningen av glykogen leder till att laktat(mjölksyra) bildas. Om faktumet att du inte har så mycket glykogen i kroppen betyder att du känner av mjölksyran tidigare än om du har fulla glykogenlager vet jag inte.

Det bör räcka med en ordentlig kolhydratsladdning och du bör då ha hyperkompenserat och kunna fylla på med mer glykogen än du kunde innan

anledningen att du är snabbare på de kortaste sträckorna är troligtvis för att du gått ner i fettmassa samt förbättrat styrkan, konditionen och löptekniken. beror mest troligt inte på att du ligger lågt med kolhydrater i kosten

Morty
2015-03-20, 16:59
Hej!
Har under ett par månaders deff legat lågt på kolhydrater.
Har under denna tid tappat många kg samtidigt som styrkan marginellt förbättrats och konditionen och klippet i steget förbättrats enormt.
Dock så har mina tider på sträckorna 800-1500 meter försämrats markant :(
Det jag upplever är att mjölksyran slår tidigare ( efter ca 250-400 m) och obarmhärtigare än tidigare. Detta gör mig nästan lamslagen efter 600 m, och då har jag kanske halva loppet kvar! Är kanske 10-15 sekunder långsammare än tidigare på 1500 m nu, trots som sagt lägre vikt, bättre allmänkondition och rappare steg...

Är mjölksyran avhängig kolhydrats/glykogenstatus?
Om ja, hur snabbt 'återställer' man detta, ett par dagars högkolhydratskost?
Google ger mkt LCHF-dravel och tycker inte dessa bloggar är pålitliga källor.

I övrigt, käkar kreatin. Inte intresserad av kosttillskott att lägga till mot mjölksyra per se, utan mer nutritionsstatusen. Om nu kreatin inte skulle vara typiskt dåligt för detta ändamål, då kan jag överväga att sluta med det.

Jag tänker mig flera tänkbara förklaringar, som inte på något sätt är exkluderande för varandra;

Glykogenlager kan vara en modulator för upplevd muskeltrötthet. Låga lager gör att du känner dig inkapabel till de sträckor där anaerob glykolys är viktigast.
Det är inte mjölksyra du känner, utan en diskrepans mellan tillgänglig energi (fosfoskreatinet har tagit slut) och energikravet (hastigheten)
Träningen du har gjort har inte varit intensiv, därför har musklernas möjlighet att göra sig av med mjölksyra (monokarboxylat transporter 1) minskat. Eventuellt att enzymerna som utför anaerob glykolys har minskat i antal, men det vet jag inte om de kan göra. Specificitet, specificitet, specificitet.
Du har inte kunnat förbättra din aeroba kapacitet under viktminskningen, men ändå blivit bättre på grund av den lättare kroppsvikten. På bana är det inte lika stor skillnad som i terräng, och försämringen på bana motsvarar en sänkning av vo2max i liter/minut
Det låga kolhydratsintaget gör att kroppen ogärna lagrar det i muskler, varpå det helt enkelt inte går att genomföra anaerob glykolys, och kroppen får förlita sig på betaoxidation av fettsyror, som varken ger lika mkt energi per syre eller ger energi så fort som glykolys.


Kan säkert tänka mig ytterligare saker men detta täcker mycket.

Genom lite specifik 800/1500m-träning, högkolhydratskost eller iaf cyklisk hög-cho och bibehållen eller ökad träningsvolym så lär du persa inom kort, på grund av viktnedgången.

jonkii
2015-03-20, 17:02
Förmodligen borde du kunna få lite bättre tider bara genom att äta ordentligt med kolhydrater och på så vis öka snabbare energisubstrat. Om du är låg på glykogen går du på fett (när kreatinet är slut) vilket helt enkelt är ett långsammare energisystem. Energisystemen jobbar aldrig "ensamt" under övergår mer och mer i nästkommande vid sänkt intensitet. Glykolysen rullar alltid.

Precis som man blir bättre på förbränna fett vid högfett-lågkolhydratkost kan man också bli sämre gällande kolhydrater. Den glykolytiska hastigheten, som är väldigt viktig på 800-1500m, gissar jag kan ha sänkts något hos dig. Om du får höga laktatvärden har du dock hög glykolysaktivitet.

Hur som helst, aerob och anaerob kolhydratförbränning är dina energisystem på 800 & 1500m, äter du lite kolhydrater blir det sämre.

Morty
2015-03-20, 17:23
Förmodligen borde du kunna få lite bättre tider bara genom att äta ordentligt med kolhydrater och på så vis öka snabbare energisubstrat. Om du är låg på glykogen går du på fett (när kreatinet är slut) vilket helt enkelt är ett långsammare energisystem. Energisystemen jobbar aldrig "ensamt" under övergår mer och mer i nästkommande vid sänkt intensitet. Glykolysen rullar alltid.

Precis som man blir bättre på förbränna fett vid högfett-lågkolhydratkost kan man också bli sämre gällande kolhydrater. Den glykolytiska hastigheten, som är väldigt viktig på 800-1500m, gissar jag kan ha sänkts något hos dig. Om du får höga laktatvärden har du dock hög glykolysaktivitet.

Hur som helst, aerob och anaerob kolhydratförbränning är dina energisystem på 800 & 1500m, äter du lite kolhydrater blir det sämre.

Detta vill jag verkligen trycka på! LCHF'are uttrycker det som att de "får mjölksyra", vilket jag tvekar på är vad som händer. Mjölksyra bildas ju av glykolys, men finns där inget glykogen kommer det inte att kunna ske laktacid glykolys i någon nämnvärd hastighet och några laktatvärden >10 mmol kommer vi ju knappast att ske. Att aktiviteten känns jobbig och måste avbrytas är inte detsamma som "fick mjölksyra". Trötthet är mångfacetterad.

asdzxc
2015-03-20, 20:46
Tack ska ni ha för svaren!

Jag har förstås inte tagit några laktatvärden på mig, så kan inte 100%-igt säga att det är mjölksyra i sig, men känner ju väl igen det från mångårig träning.

Träningen jag bedrivit under tiden har varit högintensiv, dock inte lika långa sträckor som 1500 m t.ex. så förhoppningsvis är inga transportproteiner eller enzymer nedreglerade (eftersom de isf torde ta lång tid på sig att uppregleras).

Jag hoppas också att v02max:et inte har sänkts, känner mig flås-mässigt starkare, men kan ju vara en direkt vikteffekt.

Hursomhelst så ska jag äta som folk igen i nån vecka och se om det kan bli nån ordning på torpet.

Morty
2015-03-21, 12:32
Tack ska ni ha för svaren!

Jag har förstås inte tagit några laktatvärden på mig, så kan inte 100%-igt säga att det är mjölksyra i sig, men känner ju väl igen det från mångårig träning.

Träningen jag bedrivit under tiden har varit högintensiv, dock inte lika långa sträckor som 1500 m t.ex. så förhoppningsvis är inga transportproteiner eller enzymer nedreglerade (eftersom de isf torde ta lång tid på sig att uppregleras).

Jag hoppas också att v02max:et inte har sänkts, känner mig flås-mässigt starkare, men kan ju vara en direkt vikteffekt.

Hursomhelst så ska jag äta som folk igen i nån vecka och se om det kan bli nån ordning på torpet.

Trötthet korrelerar med laktat men laktat är inte lika med trötthet.

Jag undrar vad som händer om man injiceras med laktat i vila. Skulle man känna sig matt? Bli illamående?

Sverker
2015-03-21, 13:22
Troligen hyperventilerar du för att återställa blodets pH.

z_bumbi
2015-03-22, 11:12
Det bör räcka med en ordentlig kolhydratsladdning och du bör då ha hyperkompenserat och kunna fylla på med mer glykogen än du kunde innan

Så enkelt är det inte. Dels försämras kroppens förmåga att lagra in glykogen om man inte äter kolhydratet och dels blir kroppen sämre på att använda kolhydrater som energi. Så det går aldrig att snabbkompensera utan det tar några veckor att komma tillbaka.
Att man får laktatkänning om man äter lite kolhydrater har antagligen både att göra med att man använder kolhydrater sämre och att man har mindre sådana så att kroppen tidigare känner "att den får brist på kolhydrater" men jag har aldrig brytt mig om att kika på exakt varför.

jonkii
2015-03-22, 18:19
Exogen laktatinfusion har visat sig att inte ge några negativa effekter på prestation eller ökad upplevd ansträngning/trötthet. Man har inte sett skillnader i respiration heller. Det som sänker pH främst är ju vätejonerna som bildas i samband med laktatjonerna.

Morty
2015-03-23, 21:03
Exogen laktatinfusion har visat sig att inte ge några negativa effekter på prestation eller ökad upplevd ansträngning/trötthet. Man har inte sett skillnader i respiration heller. Det som sänker pH främst är ju vätejonerna som bildas i samband med laktatjonerna.

Men att pH ska ha någon speciell effekt på musklernas förmåga att arbeta dementeras i Textbook of Work Physiology. Dock tvekar jag inte på att lågt pH kan vara en signal till hjärnan om att bromsa, även om musklerna inte påverkas biokemiskt av den lilla förändringen i pH.

Har du källa på exogen tillförsel av laktat? Intressant är det!