handdator

Visa fullständig version : Skonsam axelpress


Fugitive
2015-03-20, 07:06
Vilken variant av axelpress/militärpress skulle ni säga var mest skonsam mot axlarna?

Jag har grova problem med framförallt en axel som grundar sig i att den hoppat ur led 6ggr och för ivrigt bänkpressande.
Efter 15 månader av rotatorcuffträning och bröst/axelpass bestående av cablecross och lätta sidolyft har jag äntligen börjat kunna köra lite smalbänk.
Framsidan har börjat släpa lite känns det som så jag önskar jag kan trycka in lite lätta pressar nu.

Så vilken variant och utförande är anatomiskt bäst och mest skonsamt mot axellederna?

Arne Persson
2015-03-20, 07:35
Vilken variant av axelpress/militärpress skulle ni säga var mest skonsam mot axlarna?

Jag har grova problem med framförallt en axel som grundar sig i att den hoppat ur led 6ggr och för ivrigt bänkpressande.
Efter 15 månader av rotatorcuffträning och bröst/axelpass bestående av cablecross och lätta sidolyft har jag äntligen börjat kunna köra lite smalbänk.
Framsidan har börjat släpa lite känns det som så jag önskar jag kan trycka in lite lätta pressar nu.

Så vilken variant och utförande är anatomiskt bäst och mest skonsamt mot axellederna?

Min variant på Arnold Press/Skruvpress kolla på youtube
Arne48
:)

pezrulezhaakon
2015-03-20, 08:21
Vilken variant av axelpress/militärpress skulle ni säga var mest skonsam mot axlarna?

Jag har grova problem med framförallt en axel som grundar sig i att den hoppat ur led 6ggr och för ivrigt bänkpressande.
Efter 15 månader av rotatorcuffträning och bröst/axelpass bestående av cablecross och lätta sidolyft har jag äntligen börjat kunna köra lite smalbänk.
Framsidan har börjat släpa lite känns det som så jag önskar jag kan trycka in lite lätta pressar nu.

Så vilken variant och utförande är anatomiskt bäst och mest skonsamt mot axellederna?

Åt vilket håll har din axel hoppat ur led?
Vilken position upplever du att din axel har sämre stabilitet?

Old Nick
2015-03-20, 10:05
Min variant på Arnold Press/Skruvpress kolla på youtube
Arne48
:)

För den som inte orkar söka själv.

lhuPCnPQrLw

Decepticon
2015-03-20, 11:55
Typ Arnoldpress, där man vrider handlederna, tillför inget, mer än ökad skaderisk.
Detta är betydligt skonsammare för axlarna, jag använder dubbelfattning:
http://www.dintraning.se/ovning/266/Axelpress-Vinklad-skivstang.html

stemag
2015-03-20, 12:04
Den här tråden bådar gott.

XXXL
2015-03-20, 12:30
Den här tråden bådar gott.

http://img.pandawhale.com/79000-DIS-GON-B-GUD-gif-Imgur-HD-Edi-HrZ9.gif

Decepticon , menar du alltså på att Arne Persson rekommenderar en övning som är... skadlig?

Decepticon
2015-03-20, 13:35
Japp, inte första gången;) Många får inte problem med vissa typer av övningar som föreslås .., men de som har dåliga axlar, ska akta sig för vissa övningar, och typ Arnoldpressar är ingen bra medicin för dåliga axlar. Många tycker förstås tvärt om, det får man acceptera.

Ajemän
2015-03-20, 15:50
Sittande hantelpress imo.

Wik3
2015-03-20, 17:41
Jag har ingen aning om vad som är skonsammast men jag själv som också kan känna av min ena axel föredrar stående axelpress med skivstång framför tex sittande med hantlar. Men som sagt det är bara jag.

Arne Persson
2015-03-20, 17:47
Japp, inte första gången;) Många får inte problem med vissa typer av övningar som föreslås .., men de som har dåliga axlar, ska akta sig för vissa övningar, och typ Arnoldpressar är ingen bra medicin för dåliga axlar. Många tycker förstås tvärt om, det får man acceptera.

Intressant att den då fungerar utmärkt på olika typer av axelskador vilket även del sjukgymnaster (tränningskunniga) tycker...
Berätta gärna om fler skadliga övningar jag lör ut? :)

Arne Persson
2015-03-20, 17:56
Den här tråden bådar gott.

Mycket...*popcorn*:cheers:

filmjölk
2015-03-20, 18:07
Pressar med bandmotstånd kan jag löst våga mig till att gissa är ganska skonsamma, då belastningen i botten av rörelsen blir låg.

Som jag gör här, (fast givetvis skall du göra fler reps aningens mer försiktigt):

wL7pf9PzRvg

Fugitive
2015-03-20, 18:42
Åt vilket håll har din axel hoppat ur led?
Vilken position upplever du att din axel har sämre stabilitet?


Det "vanliga" hållet. Man drar "i" den framåt. I en dubbelbiceps t.ex och man skulle ta min hand bakåt, der funkar inte alls.

KOLOTROLLET
2015-03-20, 20:20
Men om man bara får välja mellan militärpress och sittande axelpress med hantlar då?

Fördelen med hantlarna är väl att man kan stabilisera bättre? Så fördelen är väl själva rörelsebanan? Sen kanske det är bättre att inte låsa ut i toppläget. Samt tänka på att göra en lätt vikt så tung som möjligt, även fast det är tråkigt. Vad säger ni? =)

cero
2015-03-20, 21:05
För den som inte orkar söka själv.

lhuPCnPQrLw

Vad är det som gör denna variant mer skonsam?

Arne Persson
2015-03-20, 23:16
Vad är det som gör denna variant mer skonsam?

Bl.a ingen sk "close position" mm... :)

Arne Persson
2015-03-20, 23:19
Det "vanliga" hållet. Man drar "i" den framåt. I en dubbelbiceps t.ex och man skulle ta min hand bakåt, der funkar inte alls.


Mao träning av hela rotatorkuffen samt långa tricepshuvudet...

Strixen
2015-03-21, 10:01
Vilken variant av axelpress/militärpress skulle ni säga var mest skonsam mot axlarna?

Jag har grova problem med framförallt en axel som grundar sig i att den hoppat ur led 6ggr och för ivrigt bänkpressande.
Efter 15 månader av rotatorcuffträning och bröst/axelpass bestående av cablecross och lätta sidolyft har jag äntligen börjat kunna köra lite smalbänk.
Framsidan har börjat släpa lite känns det som så jag önskar jag kan trycka in lite lätta pressar nu.

Så vilken variant och utförande är anatomiskt bäst och mest skonsamt mot axellederna?
Jag har också ett skov med axelproblem, så jag kör mest CC för bröstet och det funkar super, både för axeln och bröstutveckling. Övningen som Decepticon länkade till är faktiskt en bra och skonsam axelövning, så börja med den och känn dig fram. Bänka inte så mycket, det är mest en egoövning (enligt mig).

hugok
2015-03-21, 10:25
Jag är förvånad att ingen nämnt hantelpress med neutralt grepp. Det är ju en klassiker för axelhälsa. Både liggande och sittande.

(Neutralt grepp= handflatorna inåt)

Fugitive
2015-03-21, 10:37
Mao träning av hela rotatorkuffen samt långa tricepshuvudet...



Inåt/utåt-rotationer och skullcrushers,smal bänk, pushdowns två ggr i veckan. Bör jag göra nåt mer?

Fugitive
2015-03-21, 10:44
Ska prova både Arnes & decepticons variant. Är jäkligt orolig för Arnes dock då min axel inte gillat hantlar över huvudet öht sista åren. Får gå på silverhantlarna.
Det som funkat innan senaste bakslaget var faktiskt axelpress i maskin..

Hur är det med greppbredd i t.ex militärpress och hur djupt "ska" man gå? Om man skulle köra med hantlar, "ska" man köra full ROM (ned mot axeln och fullt sträck) eller ska man stanna i höjd med öronen/näsan eller hakan? Nu menar jag inte för opti muskelutveckling utan det allra mest skonsamma för axelleden.

Määng
2015-03-21, 11:36
Jag är förvånad att ingen nämnt hantelpress med neutralt grepp. Det är ju en klassiker för axelhälsa. Både liggande och sittande.

(Neutralt grepp= handflatorna inåt)

Hantelpress med neutralt grepp dödar mina axlar dirr.

cero
2015-03-21, 14:45
Inåt/utåt-rotationer och skullcrushers,smal bänk, pushdowns två ggr i veckan. Bör jag göra nåt mer?

Liggande tricepspress ska utföras bakom nacken och inte mot pannan för optimal aktivering av det långa tricepshuvudet. Men ja, det där är mer än nog.

Scratch89
2015-03-21, 14:55
Bl.a ingen sk "close position" mm... :)

Jag gillar det. Jag försöker alltid att få mina axelpatienter att pressa över huvudet när de har möjlighet till det. Dock instruerar jag smal fattning med pronerat grepp och armbågarna framåt. Du får gärna förklara hur du tänker att underarmsrotationen skulle påverka axelhälsan! :)

bigtraps
2015-03-21, 15:38
Pressar över huvudet passar inte alla. Oavsett vad alla experter påstår

Damien Thorne
2015-03-21, 21:53
Jag är förvånad att ingen nämnt hantelpress med neutralt grepp. Det är ju en klassiker för axelhälsa. Både liggande och sittande.

(Neutralt grepp= handflatorna inåt)

Det är dom enda bröst och axelövningar som fungerar numera för mina trasiga axlar.
Kan även köra lätta sidolyft, men inte flyes.

anvihl
2015-03-21, 22:11
Jag är förvånad att ingen nämnt hantelpress med neutralt grepp. Det är ju en klassiker för axelhälsa. Både liggande och sittande.

(Neutralt grepp= handflatorna inåt)

Liggande hantelpress slaktar mina axlar, bänkpress är det enda som funkar. I hantelpress är det omöjligt att få en lika bra, tight, sammandragen position. Enda anledningen till att folk inte får ont i axlarna är att de använder skitdålig ROM, de tror den är bättre än i bänk, men i själva verket vänder de så fort en viktplatta på hanteln är i brösthöjd vilket sätter handtagen ("stången") typ 5-10cm över bröstet beroende på hantel.

Old Nick
2015-03-22, 08:31
Själv upplever jag att axelpressmaskinen är skonsammast mot axlarna.

hugok
2015-03-22, 11:07
Liggande hantelpress slaktar mina axlar, bänkpress är det enda som funkar. I hantelpress är det omöjligt att få en lika bra, tight, sammandragen position. Enda anledningen till att folk inte får ont i axlarna är att de använder skitdålig ROM, de tror den är bättre än i bänk, men i själva verket vänder de så fort en viktplatta på hanteln är i brösthöjd vilket sätter handtagen ("stången") typ 5-10cm över bröstet beroende på hantel.

Kör du neutralt grepp då? Jag kan egentligen inte säga något om liggande hantelpress med neutralt grepp då jag aldrig kört övningen, men sittande har jag kört och det känns bra. Men det är ganska känt att just neutralt grepp SKA vara skonsamt för axlarna. Sen vad det ÄR på individnivå är en annan sak.

Fugitive
2015-03-22, 23:00
Ingen anatomi-expert som vill göra ett utlåtande ang djup i en axelpress?
Redogör gärna om det faktiskt är skadligt att köra bakom nacken.

Arne Persson
2015-03-23, 05:27
Ingen anatomi-expert som vill göra ett utlåtande ang djup i en axelpress?
Redogör gärna om det faktiskt är skadligt att köra bakom nacken.

Störst risk för skada har M. supraspinatus som utsätts för en mycket stor stress i bottenläget dels, pga sin svaga natur samt även sin funktion. Därför måste muskeln vara smidig så att den inte skadas.
Det dummaste man kan göra är att inte träna igenom hela övningens rörelsebana utan stanna med stången tex i öronhöjd istället för att gå ända ner. Den förkortade muskeln kan då skadas om man skulle råka komma under öronhöjd tex om man ökar belastningen.

Fugitive
2015-03-23, 18:59
Många bra tips, tackar.
Passar på att sno min egen tråd och fråga vad ni tycker om för övriga övningar för främre delen av axeln. Återigen vill jag veta vilka som är skonsammast för axlarna.

pezrulezhaakon
2015-03-23, 22:16
Många bra tips, tackar.
Passar på att sno min egen tråd och fråga vad ni tycker om för övriga övningar för främre delen av axeln. Återigen vill jag veta vilka som är skonsammast för axlarna.

Frontlyft-till ca 45graders frontlyft, med överarmen lätt utåtroterad. Kabeldrag är då mest fördelaktigt ur skonsamhetssynpunkt.