handdator

Visa fullständig version : En fråga som alltid åkterkommer är...


deXin
2002-06-26, 17:59
...om man ska köra tungt eller lätt för att bli stor.
Det är klart att man vill veta vad som är bäst, men det jag undrar nu är ifall någon här inne verkligen vet ifall man ska köra tungt (4-8 reps) eller lätt (10-15 reps) för att bli stor.

Är det någon som har något bra upplägg på hur man ska köra för att bli stor (alltså hur tungt och hur lätt)?. Det kanske är bra att typ köra 3 veckor tungt och 3 veckor lätt (med dom repsen jag skrev ovan).

Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter av det här med reps och att växa (?). Skulle vara kul att höra...

Pudzianovski
2002-06-26, 18:11
Jag kör varannan vecka tungt o lätt.

Det tycker jag är bra och det funkar för mig.

lätt är 8-12 reps och tungt är 2-8 reps (gällande min träning alltså.)

Det som man trivs med ska man nog hålla sig till.

Trivs man att alltid köra 8 reps så varfölr inte köra det....

>>jag tycker det är viktigt att köra mkt på "känn"<<

Lite smått tänkande vad jag tycker

/P

Allan
2002-06-26, 18:15
Med tanke på hur din hemsida ser ut - väldigt elegant för övrigt - måste jag fråga om det är en seriös frågeställning. Din hemsida ger ju i varje fall intrycket av att du kommit längre än att fråga sånt...

allan

deXin
2002-06-26, 18:23
Ja det är en seriös fråga.

Hade tänkt att testa något nytt så jag tänkte att jag frågar er vad som som har funkat bäst för att ni ska bli stora... Kan ju komma på egna träningsupplägg eller vad man ska kalla det, men hade lust att prova något som "ni" har kört med.

[ 26 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: deXin ]

Munter
2002-06-26, 18:24
Alla svara nog olika. Jag kör tung period (3-6 reps give or take a few) så länge jag känner att kroppen inte tar skada. Ofta blir det någon pausvecka med högrep en gång i halvåret eller så. Har hållt det tempot i några år och det fungerar bra.

Allan
2002-06-26, 18:42
Allright - först en liten grej bara. Jag tror att de flesta kan bli hyfsat starka, men det är bara några få förunnat att bli stora. Och det tar tid! Och låt det ta tid.
Själv kör jag hyfsat strukturerat - dvs jag kör perioder med högre repetitioner, lite lägre vikter och hög intensitet, för att sedan varva med en period av lägre reps, tyngre vikter och lägre intensitet (läs längre vila mellan seten och färre övningar - annars blir passet så långt). Under en period kör jag det man idag kallar MAX-OT för att till sist köra en vända mycket lätt med extrem intensitet (mycket super o giantsets).

Detta är ramen - sedan kan det bli så att mitt i en period lessnar jag på hela skiten, börjar käka ostbågar, dricka pilsner och svära över att medelåldern är på väg (jag är där!). Eller också börjar jag lyftträna eller tokköra vader. Det enda jag aldrig tränat är underarmar. Aldrig nånsin.

Jag behöver de där ryckiga perioderna - därför att i min värld är BB i stor utsträckning humörstyrt. Om det inte är roligt - och träningsvärk kan vara roligt! - kan i varje fall inte jag ladda tillräckligt, vilket ger sämre resultat.

En annan grej - jag har instruerat folk i mer än tjugo år - lyftare, byggare...och det är bara att erkänna att jag lever inte som jag lär.

Jag tokkör när jag tränar - det finns inga vikter som är för tunga. Det finns inga maxtal för repsen - orkar man femton orkar man sexton. Ibland kan det vara kul att kolla om man får på 600 kg på benrpressen - det blev kanske bara några reps (med massor av hjälp), men man mår bra efteråt.

Till sist - börja köra ben!! Jag blir så trött när jag hör folk gnälla om sin dåliga utveckling av armarna när de står på två storkben. Frågar man kan man få häpnadsväckande svar - biceps femton set, åtta set ben var en kombination jag hörde i veckan. Finns det ingen som har en länk till klippen där Tom Platz kör ben?


allan

Pudzianovski
2002-06-26, 19:20
Allan: Jag håller med till fullo, får nästan tårar.

bara en fråga: om det inte finns några vikter som är för tunga....rätt jobbigt va...?

:)

JJ
2002-06-26, 19:36
Allan, vilken poesi! 5 poäng till dig! Precis sånt man vill läsa när man kommer hem från ett benpass.

Örjan
2002-07-13, 02:22
Att variering är nyttigt skriver alla kunniga, verkar det som. Ett annat svar kan man utläsa i Arnolds artikel om olika kroppstyper. Variering med vikt på den träning som passar ens kroppstyp kanske är receptet?

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/3/kroppstyper.htm

mr_ping
2002-07-14, 16:06
Örjan:
Jo men vart hittar man svaret på hur man ska träna = boken ?

Matti
2002-07-14, 16:26
Jo men vart hittar man svaret på hur man ska träna = boken ?
Om du klickar på bilderna på de olika kroppstyperna längst ner på sidan hittar du lite "tips".

z_bumbi
2002-07-15, 10:13
mr_ping: Vilken typ är du ?
Så får du ett kort och dåligt översatt svar på svenska eller ett lite längre på österikisktengelskamerikanska :confused:

Boken har många fina bilder annars vet jag inte varför jag köpte den..... :)

mr_ping
2002-07-15, 16:46
Ectomorph tror jag......

Patte
2002-07-15, 17:04
Den Arnold boken har jag The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding! Har börjat läsa den från pärm till pärm och den är mycket intressant tycker jag. Kostade ca 275 kr på Bokus för 800 sidor. Tänkte kan lika gärna skriva det när det ändå va uppe :D

z_bumbi
2002-07-15, 19:03
Originally posted by mr_ping
Ectomorph tror jag......


Lite avkortat och väldigt dåligt översatt.

Ectomorph

"1 Mycket basövningar, tunga vikter och låga repetionsantal (6-8 reps) efter en bra uppvärming.

2 Träna intensivt och låt varje set räknas. Detta innebär korta pass men ändå orsaka bra ökningar (Kanske 14-16 set per stor muskelgrupp istället för 16-20). Vila mycket mellan seten och även mellan träningarna.

3 Ha bra koll på maten, ät mera än vad du brukar, använd gainer och proteinpulver som komplement.

4 Överdriv inte andra kroppsövningar som kan bränna kalorier. Lite kardio är önskvärt och nödvändigt för bra hälsa men alla som bränner massor av kalorier utanför gymet har svårt att öka på gymet."