handdator

Visa fullständig version : Marklyft!


Grisen
2004-04-04, 18:11
Hur nära smalbenen ska man lyfta stången? För mig tar stången i smalbenen så att det börjar blöda =( det kan inte vara rätt? Och vad är tyngre, att lyfta stången nära smalbenen eller några centimeter ifrån?

Tacksam för svar!

Sallae
2004-04-04, 18:36
att köra så nära smalbenen så att de börjar bläda låter vell inte alldeles helt klokt!?;)

Nemesis
2004-04-04, 18:51
Testa stå lite bredare. Jag står snäppet bredare än 'axelbrett'.

Tror en förklaring till dina blödande ben kan vara att du lyfter för mycket med benen samt har för upprätt rygg i början av lyftet.

Toljanen
2004-04-04, 19:01
Stången ska smeka kroppen under hela rörelsen. En annan viktig sak är att inte skjuta fram knäna i startmomentet utan underbenen ska vara så lodräta som möjligt.

z_bumbi
2004-04-04, 19:04
Är man byggd så att marken ser bäst ut när stången skrapar mot smalbenen får man ta det.
Det är ju bara att se till att man har byxor som har låg friktion, fotbollstrumpor över träningsbyxorna funkar också.

Grisen
2004-04-04, 19:58
Men man ska inte dra så nära smalbenen som möjligt eller? z_bumbi! Det stämmer att jag får bäst form när jag lyfter på detta sätt.

Styrkebyggare
2004-04-04, 20:09
Precis som Toljanen skriver så skall stången smeka benen under hela rörelsen. Använd långbyxor eller, om ni vill se riktigt seriösa ut, apotekets kroppspuder.

Jag tycker inte att man skall stå bredare än axelbrett eftersom det brukar resultera i en viss inåtböjning av knäna, vilket inte är bra.

Grisen
2004-04-04, 20:22
Okej då är det bara att fortsätta som förut.. Ajaj stackars mina ben ;)


Tack för svaren!

emmzan
2004-04-04, 21:04
Originally posted by Styrkebyggare
Jag tycker inte att man skall stå bredare än axelbrett eftersom det brukar resultera i en viss inåtböjning av knäna, vilket inte är bra.

För mig brukar det hjälpa att vinkla tårna rätt mycket utåt så att jag aktivt kan pressa knäna utåt när jag lyfter så de ej "wobblar" inåt. Jag blir mkt mer instabil i knäna om jag har fötterna pekandes rakt framåt.