handdator

Visa fullständig version : Skjutningen i Göteborg


Tricce
2015-03-19, 08:09
Vafan är det som händer i vårt land?!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva-dodade-och-upp-till-15-skadade-efter-skottlossning-pa-restaurang/

"Två unga män har dött efter skottlossningen på Hisingen i Göteborg. Tio till femton personer har också skadats. Polisen befarar att dödssiffran kan stiga.
Skjutningen inträffade inne på en restaurang.
– Det kom in två personer med kalasjnikovs och började skjuta, säger ett ögonvittne som satt vid ett bord inne på restaurangen."

Alexton
2015-03-19, 08:15
Det nya spännande Sverige.

Ignatius72
2015-03-19, 08:25
Det riktigt sjuka är att jag är så blasé att jag inte får någon som helst pulshöjning av detta. Det i sig är oroande.

J.V
2015-03-19, 08:26
Det riktigt sjuka är att jag är så blasé att jag inte får någon som helst pulshöjning av detta. Det i sig är oroande.Mjo, samma här. Jag öppnade bara artikeln och läste brödtexten, sedan blev jag ointresserad och surfade vidare.

Vunnis
2015-03-19, 08:26
Det riktigt sjuka är att jag är så blasé att jag inte får någon som helst pulshöjning av detta. Det i sig är oroande.

Är det någon som fortfarande får pulshöjningar och blir chockade över sånt här?

Tricce
2015-03-19, 08:28
Det riktigt sjuka är att jag är så blasé att jag inte får någon som helst pulshöjning av detta. Det i sig är oroande.

Jag börjar bli som dig men, detta... Sinnes. Jag är helt ok med att kriminella dödar varandra men när dom går in och tömmer ett mag på en restaurang på det här viset :cryout:

Alexton
2015-03-19, 08:33
Det har ju iofs hänt förut i Stockholm om ni kommer ihåg Stureplansmorden och det var redan 1994.

Tricce
2015-03-19, 08:38
Det har ju iofs hänt förut i Stockholm om ni kommer ihåg Stureplansmorden och det var redan 1994.

Ja? Det var skrämmande då med. Skillnaden är att nu är det vardagsmat med skjutningar. Som vittnen säger "Vi har sagt att vi inte vill jobba här längre, man är rädd hela tiden, säger Maj-Britt Franzén."

Eller

"Är det farligt att gå ut på restaurang i Göteborg?
– I vissa förorter kanske det är det nu, med facit i hand. Befinner man sig på fel plats vid tillfälle, kan det vara farligt."

Akerhage
2015-03-19, 09:04
Det är ju egentligen i klass med Paris-dådet detta. Men det har inget politiskt/religiöst värde så det blir inte lika intressant. Nu tänker man mer "låt dom skjuta ihjäl varandra" istället.

Men klart det känns olustigt.

Trouble
2015-03-19, 09:16
Man får försöka se det positiva i det hela. Tänk vad mycket bättre det kommer vara om 10-15 år?

rooz
2015-03-19, 09:16
Det är ju egentligen i klass med Paris-dådet detta. Men det har inget politiskt/religiöst värde så det blir inte lika intressant. Nu tänker man mer "låt dom skjuta ihjäl varandra" istället.

Men klart det känns olustigt.

Fast det är det inte. tolv döda, elva skadade, bland dessa fanns det polis. En attack på yttrandefrihet jämställt med en gängskjutning?

Tror inte det.

Akerhage
2015-03-19, 09:26
Jag menar mest tillvägagångsättet här, det hade ju likagärna kunnat dött 10st nu med?
Och just precis det jag skrev. Att nu bryr man sig inte för det är gängrelaterat även att restaurangen var fylld med oskyldigt follk (som också blev skjutna)

Andy.da.wohoo
2015-03-19, 10:15
Obehagligt är det minsta man kan säga om detta.

Anton Fräs
2015-03-19, 10:32
Jag bor några kilometer bort och har växt upp i området. Det var bara en tidsfråga innan tredje man skulle bli inblandad (skadad eller dödad) i skjutningarna i Göteborg.

Pissig integrationspolitik och extremt slapphänt och korrupt vänsterstyre har inte direkt gjort gott för Göteborg de senaste 20 åren.

Green Apple
2015-03-19, 10:44
Tråkigt att Pet*r omkom. Vila i frid.

Green Apple
2015-03-19, 10:48
Är det någon som fortfarande får pulshöjningar och blir chockade över sånt här?

Klart man tar illa vid ifall man har en bekant/vän osv som är inblandade i det här.

Olegh
2015-03-19, 10:53
Eftersom det säkert är knarkrelaterat så är det enda som måste göras att legalisera cannabis va?

Akerhage
2015-03-19, 10:56
Tråkigt att Pet*r omkom. Vila i frid.

Ush då. Beklagar om det var en vän. Var han i koppling med dessa gäng eller var han en vanlig Svensson?

Green Apple
2015-03-19, 10:57
Eftersom det säkert är knarkrelaterat så är det enda som måste göras att legalisera cannabis va?

Det var folk som inte har något med den kriminella världen som blev träffade av salvorna. Men huvudmålet var ju givetvis de.

Vunnis
2015-03-19, 10:57
Klart man tar illa vid ifall man har en bekant/vän osv som är inblandade i det här.

Ja, eller om man var iblandad själv. Men det var ju givetvis inte min poäng. Poängen är att det inte är så nytt att man blir förvånad längre.

XXXL
2015-03-19, 10:59
Tycker kriminella börjar få ta alldeles för stora risker, som att de vet att de kommer undan med vad de än gör. Polisen har mycket att jobba på, och tyvärr tror jag inte det handlar om resurser heller.

Svenska fängelser har blivit ett skämt och kriminella är inte längre rädda för lagen.

Jens.Andersson
2015-03-19, 11:08
Det var folk som inte har något med den kriminella världen som blev träffade av salvorna. Men huvudmålet var ju givetvis de.


Jaså? Enligt Flashback så ska en av de avlidna varit en gängledare. Pet*r verkar har varit på fel plats vid fel tillfälle dock.

Green Apple
2015-03-19, 11:14
Ush då. Beklagar om det var en vän. Var han i koppling med dessa gäng eller var han en vanlig Svensson?

Tack! Han var inte mer kriminell än alla andra ungdommar idag. Han rökte väll en gås då och då. Han jobbade på volvo och tog sin träning rätt seriöst.

Jaså? Enligt Flashback så ska en av de avlidna varit en gängledare. Pet*r verkar har varit på fel plats vid fel tillfälle dock.

Stämmer. Dock var ju inte alla på krogen kriminella, och de var faktiskt rätt många skadade.

TheOne1994
2015-03-19, 11:42
Det riktigt sjuka är att jag är så blasé att jag inte får någon som helst pulshöjning av detta. Det i sig är oroande.

samma...det börjar bli vardag att det skjuts till höger o vänster.

r1kkie
2015-03-19, 12:28
Ser det som självsanering i bottenskräpet... Verkar ju dock som det blev en del colleteral damage dock vilket är tråkigt.

spoonchest
2015-03-19, 12:37
Det är inte direkt fullblodsproffs, och skjuter man med automatkarbin på pizzeria så dör oskyldiga. Resonemang om att "de får väl rensa ur hos sig själva" och "så länge de håller sig för sig själv så..." är rätt jävla grundlösa. En sån här livsstil bygger på bristande respekt för andra. De kommer inte att rensa ut hos sig själva, utomstående och samhället står ALLTID där med slutnotan.

PixelMiner
2015-03-19, 12:58
Givetvis hemskt när folk mördas. Men att det blivit så mycket värre finns det ju inte statistiskt underlag för.
Folk borde varit mer blassé på 70-talet. För att inte tala om kring 1850:

http://i.imgur.com/CXzMTBL.jpg

Tricce
2015-03-19, 13:18
Givetvis hemskt när folk mördas. Men att det blivit så mycket värre finns det ju inte statistiskt underlag för.
Folk borde varit mer blassé på 70-talet. För att inte tala om kring 1850:

http://i.imgur.com/CXzMTBL.jpg

Ja vi kanske går mot liknande tider som på 1800 talet med dagens politik.

"Under 1800-talet stal folk ofta för att överleva – det var svåra tider. Det kallas för nödbrottslighet. Det fanns god tillgång till alkohol, vilket medförde att våldsbrottsligheten var hög under 1800-talet. Antalet mord var mycket högt i mitten av detta århundrade. "

Andy.da.wohoo
2015-03-19, 13:21
Givetvis hemskt när folk mördas. Men att det blivit så mycket värre finns det ju inte statistiskt underlag för.
Folk borde varit mer blassé på 70-talet. För att inte tala om kring 1850:

http://i.imgur.com/CXzMTBL.jpg

Hade vi haft samma siffror idag som 1850-talet tror jag det hade varit ganska kraftiga reaktioner. Jag tycker inte den jämförelsen fungerar just på grund av att nyhetsrapporteringen sker lite snabbare idag än för 165 år sedan.

Sen sker den väl något snabbare nu än på 70-talet också, vilket troligtvis påverkar.

Andy.da.wohoo
2015-03-19, 13:22
Ja vi kanske går mot liknande tider som på 1800 talet med dagens politik.

"Under 1800-talet stal folk ofta för att överleva – det var svåra tider. Det kallas för nödbrottslighet. Det fanns god tillgång till alkohol, vilket medförde att våldsbrottsligheten var hög under 1800-talet. Antalet mord var mycket högt i mitten av detta århundrade. "

Och fortsätter det ännu längre är vi kanske tillbaka på 1700-talet? Tanken är kanske att återskapa stormaktstiden?

ARMSTARK
2015-03-19, 13:32
Eftersom det säkert är knarkrelaterat så är det enda som måste göras att legalisera cannabis va?

Nej, det här är pga utanförskapet, och det är ditt och mitt fel att de här stackarna gjorde så.

TheOne1994
2015-03-19, 13:44
Nej, det här är pga utanförskapet, och det är ditt och mitt fel att de här stackarna gjorde så.

skönt att det inte var mitt fel ifl.

PixelMiner
2015-03-19, 13:50
Ja vi kanske går mot liknande tider som på 1800 talet med dagens politik.

"Under 1800-talet stal folk ofta för att överleva – det var svåra tider. Det kallas för nödbrottslighet. Det fanns god tillgång till alkohol, vilket medförde att våldsbrottsligheten var hög under 1800-talet. Antalet mord var mycket högt i mitten av detta århundrade. "

Fattigdom korrelerar ganska dåligt med mordstatistiken. Plottar man reallöneutvecklingen i samma diagram som morden så verkar det ju nästan som om vi mördar varandra mer ju bättre vi får det:
http://i.imgur.com/afTQc3x.jpg

Nordenator
2015-03-19, 14:29
"Sedan 2002, då Brå påbörjade analysen, har nivån fluktuerat mellan 68 och 111 fall per år kring en svagt minskande trend (se Figur 1 nedan). Det dödliga våldet har enligt fördjupade studier minskat sedan 1990-talet."
https://www.bra.se/download/18.12caa4f91440b31239f2c75/1396619396875/2014_D%C3%B6dligt_v%C3%A5ld_2013.pdf

Om vi istället kikar på medias roll i det hela lär vi se en motsatt effekt. Även i till exempel USA minskar våldsamma brott rent generellt, men det är inte bilden man får i media.

TheOne1994
2015-03-19, 14:34
ststistiken kan dom stoppa upp någonstans. Nog sägar dom flesta att det blir värre och värre. Dessa gäng och uppgörelser, det tillhör inte vårt lilla kära land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/allt-har-blivit-varre-de-senaste-aren/

Nordenator
2015-03-19, 14:52
ststistiken kan dom stoppa upp någonstans. Nog sägar dom flesta att det blir värre och värre. Dessa gäng och uppgörelser, det tillhör inte vårt lilla kära land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/allt-har-blivit-varre-de-senaste-aren/

Det betyder inte att de flesta har rätt. Det är inte särskilt ovanligt att folk har fel. Allra helst inte om folk baserar sina åsikter om samhällets skick på mediablaska.

BlötSnö
2015-03-19, 14:56
Hände det inte liknande saker när Hells Angels och Bandidos levde rövare som allra värst på 90-talet?
Kanske inte med samma slutresultat, men de sköt ju ganska glatt mot varandra i tid och otid, så det känns som att det borde ha hänt då också.

Tricklew
2015-03-19, 15:07
Om jag inte minns så har dock våldsamma brott ökat, läkarvården har gjort sådana framsteg att folk i dagens läge överlever det som dödade folk på 70 talet.

Minns jag fel? Vill minnas att dessa siffror var uppe i en tråd för någon månad sedan.

TheOne1994
2015-03-19, 15:10
Hände det inte liknande saker när Hells Angels och Bandidos levde rövare som allra värst på 90-talet?
Kanske inte med samma slutresultat, men de sköt ju ganska glatt mot varandra i tid och otid, så det känns som att det borde ha hänt då också.

jo men dom var mer genomtänkta....nu ska det in och skjutas så får man se vem man prickar...alla för en.

ducedo
2015-03-19, 15:15
"Sedan 2002, då Brå påbörjade analysen, har nivån fluktuerat mellan 68 och 111 fall per år kring en svagt minskande trend (se Figur 1 nedan). Det dödliga våldet har enligt fördjupade studier minskat sedan 1990-talet."
https://www.bra.se/download/18.12caa4f91440b31239f2c75/1396619396875/2014_D%C3%B6dligt_v%C3%A5ld_2013.pdf

Om vi istället kikar på medias roll i det hela lär vi se en motsatt effekt. Även i till exempel USA minskar våldsamma brott rent generellt, men det är inte bilden man får i media.

Ja, utvecklingen har gjort att vi blir bättre på att rädda folk som tidigare skulle ha avlidit.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/allt-fler-skottskador-till-sjukhus/

Att använda det som bevis på att våldet minskar låter skevt.

agazza
2015-03-19, 15:22
Fattigdom korrelerar ganska dåligt med mordstatistiken. Plottar man reallöneutvecklingen i samma diagram som morden så verkar det ju nästan som om vi mördar varandra mer ju bättre vi får det:
http://i.imgur.com/afTQc3x.jpg

:laugh:

Nordenator
2015-03-19, 15:27
Ja, utvecklingen har gjort att vi blir bättre på att rädda folk som tidigare skulle ha avlidit.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/allt-fler-skottskador-till-sjukhus/

Att använda det som bevis på att våldet minskar låter skevt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Sweden#/media/File:Number_of_crimes_reported_per_100,000_populat ion_in_Sweden,_1993-2013.svg

Det enda jag vill säga är att vi inte alls verkar ha någon lavinartad ökning av våldsamma brott som vissa får det att verka. Nu verkar det inte heller vara på väg nedåt i Sverige, men det är knappast någon stark uppåtgående trend.

TheOne1994
2015-03-19, 15:31
http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Sweden#/media/File:Number_of_crimes_reported_per_100,000_populat ion_in_Sweden,_1993-2013.svg

Det enda jag vill säga är att vi inte alls verkar ha någon lavinartad ökning av våldsamma brott som vissa får det att verka. Nu verkar det inte heller vara på väg nedåt i Sverige, men det är knappast någon stark uppåtgående trend.

jag tror tvärtom, men det visar sig om några år. Det kommer mer skjutningar, det ska hämnas osv. Gängen blir fler och fler. Kolla Malmödelen i tidningarna...idag var det extremt mycket rån och knivhuggningar.

TheOne1994
2015-03-19, 15:38
läsvärt,frågan är när dom ska skriva det rakt ut..

http://www.sydsvenskan.se/sverige/gangens-vald-oppnar-sparrar/

4623
2015-03-19, 15:41
http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Sweden#/media/File:Number_of_crimes_reported_per_100,000_populat ion_in_Sweden,_1993-2013.svg

Det enda jag vill säga är att vi inte alls verkar ha någon lavinartad ökning av våldsamma brott som vissa får det att verka. Nu verkar det inte heller vara på väg nedåt i Sverige, men det är knappast någon stark uppåtgående trend.

Har du läst källan? Brott mot liv och hälsa har ökat med nästan 100%

1990 var det 504 brott mot liv och hälsa.
2013 var det 896 brott mot liv och hälsa.

1990 var det 882 biltillgrepp och 1842 stöld ur fordon
2013 var det 159 biltillgrepp och 543 stöld ur fordon.

Men alla brott är ju lika?

Nordenator
2015-03-19, 15:52
Senaste 10 åren då? Om vi ska diskutera en radikal ökning bör vi väl kanske diskutera en radikal ökning som sker nu, inte för 10 år sedan?

4623
2015-03-19, 16:01
Tycker nog 28,7% jämfört mellan 2000 och 2013 är en ganska bra ökning.

r1kkie
2015-03-19, 16:09
http://www.brottsrummet.se/sv/brott-och-statistik

Det blir nog värre å värre skulle jag uttrycka mig...

Missandel har ökat med ~30% sen 2003.

http://www.brottsrummet.se/sv/misshandel

Carlo Fatface
2015-03-19, 17:49
Manifestationståg mot rasism runtom i Sverige då närmaste dagarna..

Tricce
2015-03-19, 17:52
Manifestationståg mot rasism runtom i Sverige då närmaste dagarna..

Varför?

micke81
2015-03-19, 18:01
Kan förövarna möjligtvis vara nyligen hemkomna från en uppiggande semester på varmare breddgrader?

Tricce
2015-03-19, 18:06
Kan förövarna möjligtvis vara nyligen hemkomna från en uppiggande semester på varmare breddgrader?

Vad jag har förstått är det mc relaterat.

micke81
2015-03-19, 18:11
Vad jag har förstått är det mc relaterat.

Ok intresant.
Även mc folk kan åka på dessa resor. Mc klubarna ser inte riktigt ut som dom gjorde förr.

Sebbe_H
2015-03-19, 19:54
Att folk ens är förvånande längre.. Den undre världen i gbg blir bara större och större. Det är trist om oskyldiga skadas, men det lär ju inte bli bättre när folk skjuter varandra över småsummor..

ChuckTesta
2015-03-19, 20:09
Varför?

Varför? För att vi måste visa mer tolerans, som efter dåden i Paris. Mer tolerans och mindre rasism!

Även om detta troligtvis inte var en "islamistattack" så var det ju antagligen invandrare som sköt, alltså måste vi demonstrera mot rasism och för mer öppenhet. Det är standard ju.

Puryeah
2015-03-19, 20:10
Att folk ens är förvånande längre.. Den undre världen i gbg blir bara större och större. Det är trist om oskyldiga skadas, men det lär ju inte bli bättre när folk skjuter varandra över småsummor..



Eller hur, det är ju nåt nytt ute på Hisingen en gång i veckan känns det som..

shadowfire
2015-03-19, 20:20
Det sjuka är ju att dessa personer skjuts och knivskärs titt som tätt, men plåstras om och kommer ut igen och fortsätter sina brott. Kudos till sjukvårdspersonal som får opera och fixa till samme person om och om igen. Flera i dessa gäng har ju klippkort på akuten.

De senaste skjutningarna känns dock som att det har varit avrättning på agendan och inte bara demonstrera makt genom att skjuta ner en rival.

Anton Fräs
2015-03-19, 20:22
Frågan är hur mycket av droghandeln som handlar om lättare droger i Länsman/Biskop, majoriteten jag känner i mina barndomsområden röker grönt hyfsat regelbundet och i princip ingen odlar heller eget. Det blir stora inkomster för kriminella istället för att gå till statskassan.

Tricce
2015-03-19, 20:45
Är det inte dags att gå man ur huse och kräva utrensning av "packet"? *popcorn*

http://i.imgur.com/Jk742PG.gif

lottalarsson
2015-03-20, 12:39
En kriminalreporter berättar hur kriminella gäng funkar (definition, organisation, pengar, vardagsliv, gängkrig, faror och livet efter gänget) i den här podden: http://spallaterat.libsyn.com/1-s-funkar-kriminella-gng

supercharge
2015-03-20, 12:56
Det tragiska är att vi har i princip redan facit för dessa områden. Vi vet hur det kommer bli, det är bara att titta på Frankrike och England och en del förorter som finns där så ser man vartåt det lutar. Det kommer bli mycket värre.

Jag önskar att det fanns någon lösning men det gör det inte. Jag tror ärligt talat inte att det spelar någon roll vad man gör nu - annat än fullständigt radikala metoder. Ingen korvgrillning, integrationsprojekt eller några fritidsgårdar är annat än en liten fis i rymden i sammanhanget. Problemen är som en enorm ocean och Löfvén står och plaskar vid strandkanten med stövlar och en plasthink.

XXXL
2015-03-20, 12:59
Det tragiska är att vi har i princip redan facit för dessa områden. Vi vet hur det kommer bli, det är bara att titta på Frankrike och England och en del förorter som finns där så ser man vartåt det lutar. Det kommer bli mycket värre.

Jag önskar att det fanns någon lösning men det gör det inte. Jag tror ärligt talat inte att det spelar någon roll vad man gör nu - annat än fullständigt radikala metoder. Ingen korvgrillning, integrationsprojekt eller några fritidsgårdar är annat än en liten fis i rymden i sammanhanget. Problemen är som en enorm ocean och Löfvén står och plaskar vid strandkanten med stövlar och en plasthink.

#StängGränsen

TheOne1994
2015-03-20, 13:03
stackars nästa generation, då har vi dragit ner detta riktigt ordentligt.
Jag kan inte förstå att en del går med stängda ögon..

ARMSTARK
2015-03-20, 13:10
Det tragiska är att vi har i princip redan facit för dessa områden. Vi vet hur det kommer bli, det är bara att titta på Frankrike och England och en del förorter som finns där så ser man vartåt det lutar. Det kommer bli mycket värre.
Jag önskar att det fanns någon lösning men det gör det inte. Jag tror ärligt talat inte att det spelar någon roll vad man gör nu - annat än fullständigt radikala metoder. Ingen korvgrillning, integrationsprojekt eller några fritidsgårdar är annat än en liten fis i rymden i sammanhanget. Problemen är som en enorm ocean och Löfvén står och plaskar vid strandkanten med stövlar och en plasthink.

Det tråkiga är att när det väl blir tydligt för alla att man misslyckats med integrationen kommer det vara "vi" som har misslyckats. "Ingen kunde ana att det skulle gå så fel" och "Vi måste möta den ökande segregationen". Men va fan, det var ju det vi sa ju!

TheOne1994
2015-03-20, 18:49
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lofven-detta-maste-vi-losa-tillsammans/

yea right...

ButtCoughEXTREME
2015-03-20, 19:06
/lofven-detta-maste-vi-losa-tillsammans/

yea right...

Öppna era hjärtan.

filmjölk
2015-03-20, 19:06
Varför händer sådant här sällan i svenska småstäder, fd. bruksorter, där arbetslösheten är lika hög, tilltron till samhället lika låg, och resurserna till skola mm. är ännu lägre?

Trouble
2015-03-20, 19:10
Varför händer sådant här sällan i svenska småstäder, fd. bruksorter, där arbetslösheten är lika hög, tilltron till samhället lika låg, och resurserna till skola mm. är ännu lägre?

För att den strukturella rasismen från vita heterosexuella cis-män med normal funktionsuppsättning inte finns där, såklart.

TheOne1994
2015-03-20, 19:16
Varför händer sådant här sällan i svenska småstäder, fd. bruksorter, där arbetslösheten är lika hög, tilltron till samhället lika låg, och resurserna till skola mm. är ännu lägre?

det finns inte lika många "invånare" av denna kaibern i småstäder.

skönt att slippa sånt ifl.

Anton Fräs
2015-03-20, 19:21
Är det bara jag som suckar djupt över att mer än hälften av inläggen i den här tråden är antingen semi-trollande då man enbart ironiserar eller att man skriver en rad om att "ja det är så hemskt nu, för det tycker jag!!!!".

Det blir liksom ingen diskussion värd namnet när majoriteten enbart vill klanka ner på synsätt de själva inte håller med om.

HVR
2015-03-20, 19:22
Är det bara jag som suckar djupt över att mer än hälften av inläggen i den här tråden är antingen semi-trollande då man enbart ironiserar eller att man skriver en rad om att "ja det är så hemskt nu, för det tycker jag!!!!".

Det blir liksom ingen diskussion värd namnet när majoriteten enbart vill klanka ner på synsätt de själva inte håller med om.

Du slår huvudet på spiken.