handdator

Visa fullständig version : Hur mycket sträcker ni ut när ni tränar biceps, samma som övriga muskler?


Toberi
2015-03-18, 13:06
Jag undrar lite hur mycket ni sträcker ut armen när ni kör bicepscurl, stång eller hantel spelar ingen roll. Väljer ni att sträcka ut armen så den "vilar" eller sänker ni armen med lite vinkel på armbågen så att den alltid är spänd? Hur högt upp går ni i toppläget? Till hakan? 1dm ifrån kroppen?

Kör ni samma även om ni kör triceps, ben eller någon annan muskelgrupp?

PureWhey
2015-03-18, 13:22
Full ROM.

Ponitus
2015-03-18, 13:26
Alltid full ROM.

billmaier
2015-03-18, 13:39
Full ROM såklart. Halv ROM = halv styrka

ARMSTARK
2015-03-18, 13:51
Alltid kört ända ner med ordentligt sträck men pga problem i armbågarna och bicepsfästena har jag blivit tvungen att börja vända innan armarna är raka. Vissa säger att problemen uppkommit just pga att jag kört ända ner. Vet inte hur det förhåller sig, någon med anatomiska kunskaper kanske kan svara på det.

biggusdickus
2015-03-18, 13:55
Jag släpper ner armen helt å släpper spänningen innan jag drar igång vikten igen. Jag gör så för att det inte känns sunt att tvärnita vikten nära full sträckning å vända med ett ryck. Halva reps däremot kan väl vara ett bra komplement i alla övningar.

filmjölk
2015-03-18, 13:57
jag vill säga att jag kör full rom men då skulle jag ljuga, kommer ofta på mig själv med att "TUT:a" spec. i incline curls.

biggusdickus
2015-03-18, 14:08
Alltid kört ända ner med ordentligt sträck men pga problem i armbågarna och bicepsfästena har jag blivit tvungen att börja vända innan armarna är raka. Vissa säger att problemen uppkommit just pga att jag kört ända ner. Vet inte hur det förhåller sig, någon med anatomiska kunskaper kanske kan svara på det.

Jag skulle ordinera dig att köra som jag gör här i inlägget ovan. Men först måste din skada läka å du måste stretcha ut din biceps till normal längd igen, då blir det inte så stor belastning på leden å senfästet. Att göra rörelsen kortare kommer ju snarare förkorta muskeln ännu mer = mera irritation på senfästet å även på leden.

pezrulezhaakon
2015-03-18, 14:46
Strävar alltid efter fullt utsträckt.

Resurrected
2015-03-18, 14:54
Några millimeter från full utsträckning. Värker lite i armbågarna om jag forcerar det sista lilla för absolut full rom, det är tydligt att nåt skaver där så finner ingen mening med att plåga mig själv i onödan.

Seedstream
2015-03-18, 15:41
När ni säger att ni sträcker ut i alternating curls, håller ni liksom spänningen manuellt i den armar som inte kör?

Arne Persson
2015-03-18, 15:55
Alltid full utsträckning, dock ej ÖVERsträckning!

Beemel
2015-03-18, 15:57
När ni säger att ni sträcker ut i alternating curls, håller ni liksom spänningen manuellt i den armar som inte kör?

Förstår inte frågan. När jag kör alternating curl så är frekvensen per arm likadan som när jag kör båda armarna samtidigt. armarna möts hela tiden mitt i rörelsen, när vänster är i bottenläget är höger i toppläget och vice versa.
Så det är inte en arm som "inte kör"

Seedstream
2015-03-18, 17:11
Förstår inte frågan. När jag kör alternating curl så är frekvensen per arm likadan som när jag kör båda armarna samtidigt. armarna möts hela tiden mitt i rörelsen, när vänster är i bottenläget är höger i toppläget och vice versa.
Så det är inte en arm som "inte kör"

Jag har fått för mig att alternating betyder att man kör en arm åt gången, är det inte så får jag ursäkta otydligheten. Det jag menade är när man kör varan arm.

Fredrik A
2015-03-18, 18:51
När ni säger att ni sträcker ut i alternating curls, håller ni liksom spänningen manuellt i den armar som inte kör?

Slappnar nog av i den som inte kör. Tycker ett bra sätt att få ut några extra reps är att börja att köra båda armarna samtidigt och när det inte går längre börja alternera så att armarna får några sekunder mellan repsen. Tycker det funkar bäst i sittande då jag lätt börjar svaja fram och tillbaka om kör bilateralt i stående.

On topic så kör jag nog nästan alltid full ROM, undantag kan vara lågreps i Scottcurl där det känns som armen ska lossna om jag sträcker helt.

100
2015-03-18, 19:35
En-två cm från full utsträckt.

Toberi
2015-03-18, 20:04
Alltid kört ända ner med ordentligt sträck men pga problem i armbågarna och bicepsfästena har jag blivit tvungen att börja vända innan armarna är raka. Vissa säger att problemen uppkommit just pga att jag kört ända ner. Vet inte hur det förhåller sig, någon med anatomiska kunskaper kanske kan svara på det.
Någon som kan ge svar hur det förhåller sig?

Jag släpper ner armen helt å släpper spänningen innan jag drar igång vikten igen. Jag gör så för att det inte känns sunt att tvärnita vikten nära full sträckning å vända med ett ryck. Halva reps däremot kan väl vara ett bra komplement i alla övningar.
Det är väl en mer kontrollerad rörelse uppåt också. Jag brukar inte rycka upp vikterna men det kanske man ska?
Hur menar du att halva reps är bra komplement?

Alltid full utsträckning, dock ej ÖVERsträckning!
Menar du att man nästan böjer bak leden eller om man är över rörlig?

Beemel
2015-03-18, 20:11
Jag har fått för mig att alternating betyder att man kör en arm åt gången, är det inte så får jag ursäkta otydligheten. Det jag menade är när man kör varan arm.

Ja?!? Det blir varannan, men inte så att jag kör upp hela vägen och sedan ned medans den andra bara hänger och väntar. När den ena är på väg upp är den andra på väg ned. Alltså blir det varannan men utan "vila"