handdator

Visa fullständig version : Serratus posterior inferior - Några snabba frågor.


Skön
2015-03-18, 12:51
1. Kan man ha problem med bara den bakre serratus?

2. Visst kan den leda till att magmusklerna krampar/skakar vid magövingar?

Mina är troligen överansträngde(?), har stora problem för tillfället med astma/luftvägarna (kommer bli bättre). Men är det träning som gäller? Något mer?
(Har ej råd att lägga mer pengar på behandlingar utöver 100-lappen/gång).


Tack.

Sheogorath
2015-03-18, 15:09
Jag har alltid tänkt att skakande bål vid magövningar beror på att man är klen (i förhållande till belastningen) i den rörelsen man försöker göra. Det är nog snäpp på omöjligt att pin-pointa problemet till en enskild muskel. Samma med skakande armar i bänkpress.

pezrulezhaakon
2015-03-19, 08:57
1. Kan man ha problem med bara den bakre serratus?

2. Visst kan den leda till att magmusklerna krampar/skakar vid magövingar?

Mina är troligen överansträngde(?), har stora problem för tillfället med astma/luftvägarna (kommer bli bättre). Men är det träning som gäller? Något mer?
(Har ej råd att lägga mer pengar på behandlingar utöver 100-lappen/gång).


Tack.

Att peka ut serratus posterior inferior som en orsak är mycket svårt.
Möjligen om det gör ont där om du hostar eller andas ut kraftigt.

Skakande beror mer på ett komunikationsproblem mellan musklerna/muskelspolarna/senorganen och hjärnan. Ett sådant problem kan uppstå av olika orsaker. Serratus i detta fallet kan mest sannolikt inte beskyllas för skakandet.

Skön
2015-03-20, 17:40
Är alltid öm kring serratus-musklerna. Beskriver problemet i en tråd under "Träning".
Om ni har möjlighet får ni gärna kika där. Heter något i stil med "Vad beror det på?"

Sheo vet jag håller till i Göteborg, pez kanske Sthlm?

Har haft problem i 3 år och är trött på detta:(

pezrulezhaakon
2015-03-22, 13:10
Är alltid öm kring serratus-musklerna. Beskriver problemet i en tråd under "Träning".
Om ni har möjlighet får ni gärna kika där. Heter något i stil med "Vad beror det på?"

Sheo vet jag håller till i Göteborg, pez kanske Sthlm?

Har haft problem i 3 år och är trött på detta:(

Går det att trigga smärtan med andra rörelser eller övningar? Det kan vara lite lättare att klura ut om man försöker ringa in problemet. Om det alltid uppstår vid samma förutsättningar, om det kommer smygande, eller mer direkt, osv..

Sheogorath
2015-03-22, 14:48
Är alltid öm kring serratus-musklerna. Beskriver problemet i en tråd under "Träning".
Om ni har möjlighet får ni gärna kika där. Heter något i stil med "Vad beror det på?"

Sheo vet jag håller till i Göteborg, pez kanske Sthlm?

Har haft problem i 3 år och är trött på detta:(

Bara min humor. Kroppen och arbetsplatsen är Malmö. ;)

pezrulezhaakon
2015-03-22, 16:10
Jag är i JKPG största delen av min vakna tid :)

Skön
2015-03-24, 09:28
Går det att trigga smärtan med andra rörelser eller övningar? Det kan vara lite lättare att klura ut om man försöker ringa in problemet. Om det alltid uppstår vid samma förutsättningar, om det kommer smygande, eller mer direkt, osv..

Kan uppleva problem om jag exempelvis bär något i vanlig höjd framför kroppen. Får problem om jag gör små finmotoriska rörelser med händerna/underarmarna. Det är troligen flera problemområden.

Stretch av bröstet gör problemen mindre för en stund men sen blir det värre (undviker stretch av brösten). Liggande hantelpress med lite stretch i bottenläget likaså.

Stretch där jag liksom står lutad mot väggen i en tricepsstretch-position drar det väldigt mycket.

Tack för engagemanget!

Skön
2015-03-24, 09:29
Bara min humor. Kroppen och arbetsplatsen är Malmö. ;)

Sorry så var det ja!