handdator

Visa fullständig version : Kokosfett


FOSHO
2015-03-18, 09:54
Hej, jag undrar om det egentligen är så stor skillnad på det kokosfett som säljs vid mejerivarorna jämfört med det svindyra från Kung Markatta.

Alla bloggare/bro science självutnämnda fitnessexperter håller det ekologiska högre, och självklart ska man konsumera ekologiskt om man kan.
Men det jag undrar är om det finns faktiska bevis på att den i kyldisken är sämre?

TomasB
2015-03-18, 10:06
Hej, jag undrar om det egentligen är så stor skillnad på det kokosfett som säljs vid mejerivarorna jämfört med det svindyra från Kung Markatta.

Alla bloggare/bro science självutnämnda fitnessexperter håller det ekologiska högre, och självklart ska man konsumera ekologiskt om man kan.
Men det jag undrar är om det finns faktiska bevis på att den i kyldisken är sämre?

Ja, den i kyldisken innehåller härdat fett. (iaf den från Unilever).

http://migrated.ifokus.se/uploads/ab2/ab225a18cca903af3fcbba81d1f9f78d/dsc00003.jpg

hampfuz
2015-03-18, 15:49
Jag skulle gissa att det är fullhärdat, vilket inte är dåligt per automatik.

Beemel
2015-03-18, 16:02
Är det någon skillnad på själva produkterna efter som de i kyldisken går under namnet kokosfett och markattas version heter kokosolja (om jag inte minns fel.)

Ola Wallengren
2015-03-18, 17:38
Kokosoljan är troligtvis bättre, men det beror på vad du tänkt använda den till.

Men första frågan bör vara: Varför rent kokosfett?

Oavsett vilken du väljer så är det osannolikt att den förbättrar din hälsa eller är ett bättre alternativ till andra vegetabiliska fetter.

herzie
2015-03-18, 20:52
Hej, jag undrar om det egentligen är så stor skillnad på det kokosfett som säljs vid mejerivarorna jämfört med det svindyra från Kung Markatta.

Alla bloggare/bro science självutnämnda fitnessexperter håller det ekologiska högre, och självklart ska man konsumera ekologiskt om man kan.
Men det jag undrar är om det finns faktiska bevis på att den i kyldisken är sämre?

Varför är det självklart?

Beemel
2015-03-19, 07:30
Kokosoljan är troligtvis bättre, men det beror på vad du tänkt använda den till.

Men första frågan bör vara: Varför rent kokosfett?

Oavsett vilken du väljer så är det osannolikt att den förbättrar din hälsa eller är ett bättre alternativ till andra vegetabiliska fetter.

Pannkakor stekta i kokosolja får lite smak av kokos (duh), Thats why!!
*drool*

MatteÖhult
2015-03-19, 07:43
Är det någon skillnad på själva produkterna efter som de i kyldisken går under namnet kokosfett och markattas version heter kokosolja (om jag inte minns fel.)


Det heter kokosfett i fastform och kokosolja i flytande form, om jag kommer ihåg rätt :D

Antfield
2015-03-19, 08:10
Kokosfett från kyldisken är raffinerat. Kokosfettet från kyldisken kan liknas vid margarin medan kokosolja kan liknas vid en finare olivolja. Halvkass jämförelse, hoppas du förstår vad jag menar.


Det heter kokosfett i fastform och kokosolja i flytande form, om jag kommer ihåg rätt :D

Två namn för samma sak, oavsett fast eller flytande.

Beemel
2015-03-19, 08:17
Kokosfett från kyldisken är raffinerat. Kokosfettet från kyldisken kan liknas vid margarin medan kokosolja kan liknas vid en finare olivolja. Halvkass jämförelse, hoppas du förstår vad jag menar.




Två namn för samma sak, oavsett fast eller flytande.

Ok. Kokosoljan från markatta är dock i fast form vid rumsremperatur.

FOSHO
2015-03-19, 10:29
Kokosoljan är troligtvis bättre, men det beror på vad du tänkt använda den till.

Men första frågan bör vara: Varför rent kokosfett?

Oavsett vilken du väljer så är det osannolikt att den förbättrar din hälsa eller är ett bättre alternativ till andra vegetabiliska fetter.

Är bara nyfiken eftersom varenda broscience-bloggare har börjat med kokosfett till allt. Tänkte om det kanske ligger någon sanning i att det är bättre att steka i MCT fett som de verkar kalla det.
Själv föredrar jag smör och använder det till all matlagning. (Även under deff)

Jag förstår att det är raffinerat men varför skulle det per automatik vara sämre?

Mickee
2015-03-19, 12:56
Är bara nyfiken eftersom varenda broscience-bloggare har börjat med kokosfett till allt. Tänkte om det kanske ligger någon sanning i att det är bättre att steka i MCT fett som de verkar kalla det.
Själv föredrar jag smör och använder det till all matlagning. (Även under deff)

Jag förstår att det är raffinerat men varför skulle det per automatik vara sämre?

Anki Sundin tar upp detta med kokosolja i sin pod. Kommer inte ihåg exakt vad som sägs men det var något i stil med att Kokosfett / Kokosolja innehåller mycket av MCT som kroppen lättare kan använda som bränsle och det lagras inte in lika lätt som fett.

Vilket de i fitnessvärlden har snappat upp och gör det så populärt.

z_bumbi
2015-03-19, 13:29
Kokosfett från kyldisken är raffinerat.

Precis som kokosoljan så där skiljer det sig inte åt.

Ola Wallengren
2015-03-19, 17:13
Är bara nyfiken eftersom varenda broscience-bloggare har börjat med kokosfett till allt. Tänkte om det kanske ligger någon sanning i att det är bättre att steka i MCT fett som de verkar kalla det.
Själv föredrar jag smör och använder det till all matlagning. (Även under deff)

Jag förstår att det är raffinerat men varför skulle det per automatik vara sämre?

Om det är sämre eller bättre beror på vad du jämför med.

While the level of evidence on coconut itself and risk factors for heart
disease is mostly poor quality; the evidence suggests that consumption
of coconut oil:
• Raises total cholesterol, HDL and LDL, although in clinical trials
did not raise them as much as butter.
• Has insignificant effects on triglyceride levels when compared
with unsaturated oils.
No convincing evidence was discovered during the literature search
that demonstrated that consumption of coconut oil as opposed to
unsaturated oils led to improved lipid profiles and a decreased risk of
CHD. The evidence that coconut oil is super-healthful is not convincing
and these claims appear to be more testimonials than clinical evidence.
The studies reviewed have all indicated that the consumption of
coconut products such as flesh and coconut milk which contain fibre,
together with sufficient polyunsaturated fats (particularly from fish)
and in the absence of excessive calories from carbohydrates, may not
pose a risk for heart disease in traditional diets. The use of coconut oil
as the major lipid, particularly in a Western type diet, produces slightly
favourable results compared to butter, but less favourable results
compared to unsaturated oils.

Coconut products in the diet...: ...A review of the evidence surrounding coconut oil and other coconut products in the diet.

Food New Zealand
Volume 14 Issue 6 (Dec 2014)
Eyres, Laurence1; Eyres, Mike2; Gorton, Delvina3

Härdat kokosfett är 100% mättat. Kokosolja är ca 92% mättat. Cirka 15% av fettet är MCT-fett.

baton69
2015-03-19, 18:03
Lite OT kanske, men vad är egentligen bäst (som i mest hälsosamt) att steka i? Olja, smör, margarin?

Sheogorath
2015-03-19, 18:29
Anki Sundin tar upp detta med kokosolja i sin pod. Kommer inte ihåg exakt vad som sägs men det var något i stil med att Kokosfett / Kokosolja innehåller mycket av MCT som kroppen lättare kan använda som bränsle och det lagras inte in lika lätt som fett.

Vilket de i fitnessvärlden har snappat upp och gör det så populärt.

...OCH... förmodligen kommer det bara att göra att man lagrar in mer av det andra fettet man stoppar i sig eftersom MCT-fettet gick till förbränning. Vilket bloggisterna som vanligt inte förstår.

Blue Nine
2015-03-19, 19:09
(MCT)

Vilket de i fitnessvärlden har missuppfattat och övertolkat och gör det så populärt.

fixed ;)

Linjedomarn
2015-03-19, 19:26
Lite OT kanske, men vad är egentligen bäst (som i mest hälsosamt) att steka i? Olja, smör, margarin?

Handlar främst om fördelningen av mättat, enkelomättat och fleromättat fett i hela kosten om du frågar mig.

baton69
2015-03-19, 23:12
Handlar främst om fördelningen av mättat, enkelomättat och fleromättat fett i hela kosten om du frågar mig.

Och den fördelningen bör vara?

Linjedomarn
2015-03-20, 07:29
Och den fördelningen bör vara?

Livsmedelsverket rekommenderar högst 10E% mättat, 5-10E% fleromättat och 10-15E% enkelomättat.

Toberi
2015-03-20, 08:42
En annan fråga om fett som jag känner inte behöver en hel tråd om. Vilka fetter är bra respektive dåliga av fleromättat, enkelomättat och mättat? Varför är dem bra/dåliga? Vad är bäst att använda till matlagning?

baton69
2015-03-20, 08:57
Livsmedelsverket rekommenderar högst 10E% mättat, 5-10E% fleromättat och 10-15E% enkelomättat.

Right, tack :)