handdator

Visa fullständig version : Barfotaskor?


MånsGoldschmidt
2015-03-17, 22:36
Hej Hej!
Jag ska börja springa till sommar, så jag tänkte köpa mig ett par nya skor!
Jag har sett en del folk springa med så kallade ''barfotaskor'' och jag tycker dem verkar sjukt sköna eftersom jag älskar att springa barfota och i skogen.
Är det något ni rekommenderar? Varför? och varför inte?
Pumpa mig med fakta :)!

Vattenflaska
2015-03-17, 22:48
Jag gillar det, men för mig så blev det en helt ny typ av löpning. Börja långsamt och kortare distanser är mitt tips. Använder mig av ett par som heter Merrell trail Glove.

Använder mig även av "vanliga" löparskor, bra att variera tycker jag. Upplever det som mindre förlåtande när man springer lite längre, alltså mina 96kg känns mer när jag springer med barfotaskorna än när jag springer med vanliga skor. Man blir väldigt mycket mer medveten om underlaget tycker jag.

MånsGoldschmidt
2015-03-17, 22:51
Aha vad bra!
jag har en kompis som ska göra sig av med ett par "Vibram Svarta fivefingers KSO" tror dem kan vara något att ha? :)

therunningman
2015-03-18, 06:33
Några saker att tänka på.

Även om människan är anatomiskt skapt för att springa barfota har du kanske inte gjort det på väldigt länge?
Om du inte gjort det på väldigt länge eller i speciellt stora volymer bör du vara väldigt försiktigt i början...
"Spring mjukt" (underlaget spelar ingen roll med din löpteknik), tänk på att du måste stötdämpa med hälsena, knäled och lårmuskler nu när du inte har en massa gummi under foten.

Ovanstående summerade det fint, börja långsamt och korta distanser så att du inte skadar dig. Det är en ganska härlig känsla att komma så mycket närmare underlaget.

Per B
2015-03-18, 07:01
Jag har både ett par "five fingers" och ett par Merrell Road Glove 2 som jag använder på gymmet, och numera har jag även börjat använda de senare på jobbet. Båda är grymt sköna, dels känner man att man får en helt annan kontakt med golvet, och dels så är dom väldigt luftiga och bra. Fast den största anledningen till att jag köpte dom var egentligen att jag ville ha skor som tar minimalt med plats i ryggsäcken.

Jag springer inte med mina barfotaskor, jag har andra skor för det. Men jag har provat lite på löpband, och det känns ganska bra... men man måste ju ha en helt annat teknik än vad jag åtminstone är van vid (dvs springa på framdelen av foten).

Wain
2015-03-18, 07:36
Springer bara i "barfotaskor". Detta pga en stressfraktur, samt då vanliga skor inte passar mina fötter. Vissa modeller av barfotaskor går att få specialgjorda.

+8 och varmare blir det sandaler (huaraches). Så otroligt skönt att inte ha skorna instängda i skor när man springer. Jag har från TannerSandals, men tror att de har kursat. Luna sandals är ett alternativ, dock mycket dyrare. Finns en hel del andra tillverkare. Vid kallare temperaturer så blir det mockasiner (från Soft Star).

PerLedin
2015-03-18, 08:36
Det är otroligt mysigt att vara ute på lagom mjuk skogsstig i sina five fingers, men det blir alldeles för sällan då det mest blivit asfalt eller riktigt stökig terräng där jag nog vill ha lite grövre sula. Visst går det att springa på asfalt med vff, men som sagt akta tekniken. Jag har på gränsen för aningens för stora vff, så när jag hade lite sämre teknik - ett mindre overstride som ju inte märks i vanliga skor - så åkte foten fram i skon vid fotisättningen och resulterade i skinnflådda fötter. :D

Wain
2015-03-19, 08:02
Första passet med sandaler och t-shirt i går, underbart.

tenchi
2015-03-19, 10:04
Jag springer i barfotaskor på sommaren och gillar mina FiveFingers Speed. De har snörning (och inte dragsko som de flesta FF) som gör att skon sitter bättre. Jag hade dock kunnat önska en lite tjockare sula för minsta sten som man trampar på gör ont som fan.

Då har Merrell Road glove bättre sula samt att de är väldigt bekväma. Enda nackdelen med Merrell är kvaliteten. De går fan sönder hela tiden, och på samma ställe. Nu är kanske Road/trail glove II bättre, det vet jag inte för jag har första versionen.

Annars har Inov-8 några intressanta modeller som jag ska prova när mina nuvarande skor börjar falla sönder helt. :)

Ljungan
2015-03-19, 21:29
Om du vill ha en imagestärkande "inne"-pryl och tror du blir gladare för det, absolut. Om du vill ha något som går att använda och springa med ska du köpa vanliga löparskor av valfritt fabrikat.