handdator

Visa fullständig version : Hur ökar man snittresultaten i båda grupperna?


Minimjölk
2015-03-17, 21:11
Klassen hade sedan länge dragits med skolans sämsta resultat vad det gällde diagnostiskt prov i matte, klassen var vid tillfället indelad i två lika stora grupper om 15 personer i varje. 1 minut innan nästa diagnostiska test fick läraren ett ultimatum från skolchefen att om inte båda gruppernas snittresultat gick upp jämfört med hur de brukade prestera så skulle läraren få lämna skolan. Då fick läraren en briljant idé som skulle bespara honom jobbet. Vad?

shadowfire
2015-03-17, 21:23
Den enkla förklaringen borde vara att han skapade en tredje grupp och placerade de sämsta eleverna i den. Men sådant här är alltid så långt ifrån enkelt, suck.

Resultatet lär ju vara detsamma och snittet är baserat på resultat genom antal elever. Gör man inget åt resultatet på proven och inget åt antalet elever, så höjs ju inte snittet. Eftersom båda grupper var tvingade att höja, så räcker det inte heller med att omfördela eleverna.

Enda jag kan komma på är en tredje grupp med de sämre presterande, vilket ökade de första två gruppernas snittresultat.

Minimjölk
2015-03-17, 21:30
Sorry, det är inte ok att lägga till eller dra ifrån grupper och alla 30 elever måste skriva provet.

REDaction
2015-03-17, 21:34
Han gav dom rätt svar :p

Glen
2015-03-17, 21:36
Är snittet i grupperna exakt lika? Annars tänker jag att man ur den bättre gruppen tar personen som ligger just under snittet och placerar den i den sämre gruppen där hen då bör höja snittet?

Olegh
2015-03-17, 21:43
Men vadå hur de brukar prestera? Om varje grupp har ett visst medelresultat knutet till den konstellationen så kan man ju inte jämföra mot en ny konstellation? Eller hur medelvärderas resultaten egentligen? Jag saknar info..

Sniggel
2015-03-17, 21:50
Är snittet i grupperna exakt lika? Annars tänker jag att man ur den bättre gruppen tar personen som ligger just under snittet och placerar den i den sämre gruppen där hen då bör höja snittet?

Den här röstar jag på! Eller en variant på den (t ex mer än en elev)

Minimjölk
2015-03-17, 22:08
Är snittet i grupperna exakt lika? Annars tänker jag att man ur den bättre gruppen tar personen som ligger just under snittet och placerar den i den sämre gruppen där hen då bör höja snittet?


*hug*

Wil rogers fenomen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Will_Rogers_fenomen)


En kul och mindblowing uppgift (http://niquette.com/puzzles/yawavgp.htm) för en skolklass

vvrab
2015-03-17, 22:14
2, 2, 6, 6
3, 3, 3, 3

Vilka tal flyttar man?

shadowfire
2015-03-17, 22:21
Är snittet i grupperna exakt lika? Annars tänker jag att man ur den bättre gruppen tar personen som ligger just under snittet och placerar den i den sämre gruppen där hen då bör höja snittet?

bläääh. :D

edit; tack mjölken för lite mind challenges.. gillas!

Olegh
2015-03-17, 22:21
Äh.

Räknetekniskt supersimpelt, men abstraktionen ställer till det för mig. Antingen utgörs ju en grupp av specifika individer, eller så är det bara en slumpmässig delmängd. Är individerna som utgör grupperna irrelevanta så finns det ju inget som helst praktiskt skäl att medelvärdera gruppvis.

Sniggel
2015-03-17, 22:22
2, 2, 6, 6
3, 3, 3, 3

Vilka tal flyttar man?

Din skojare där ;)

Funkar ju bara i såna här fall

3,4,5,6 -> snitt 4,5
2,3,4,5 -> snitt 3,5

till

3,5,6 -> snitt 4,6
2,3,4,4,5 -> snitt 3,6

Glen
2015-03-17, 22:32
*hug*

Wil rogers fenomen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Will_Rogers_fenomen)


En kul och mindblowing uppgift (http://niquette.com/puzzles/yawavgp.htm) för en skolklass

*hug*

Loke
2015-03-17, 22:56
Är snittet i grupperna exakt lika? Annars tänker jag att man ur den bättre gruppen tar personen som ligger just under snittet och placerar den i den sämre gruppen där hen då bör höja snittet?

Skarpt :)

Kul tråd, bra fråga :)

Freyser
2015-03-18, 01:02
När jag flyttade kontor senast sänktes medelvikten både på kontoret jag flyttade från och på det jag flyttade till, jag tänkte på det direkt när jag såg denna frågeställning.