handdator

Visa fullständig version : "Omvända" molekyler i kosttillskott?


camarade
2015-03-17, 20:17
Aldrig hört detta förut. Läste/hörde att det skulle vara "omvända" molekyler i t.ex. C-vitamin vilket gör kroppen förvirrad.

Har jag missat nåt viktigt här?

(in4 "allt som står på internet e inte sant", hade jag haft källa hade jag postat det)

likt
2015-03-17, 21:33
Får inte en enda träff på google när jag försöker lista ut vad du menar med "omvända molekyler".

Vunnis
2015-03-17, 21:39
Spegelvända kan vara ett bättre ordval än omvänd. Men att kroppen skulle bli förvirrad vet jag inte?

herzie
2015-03-17, 21:39
Ordet du letar efter är isomer, eller isomerer av C-vitamin.

Sniggel
2015-03-17, 21:52
Ibland är kroppen inte anpassad till att hantera en spegelvänd molekyl på samma sätt. Jag vet dock inte i vilka fall detta gäller eller i vilka kosttillskott det förekommer spegelvända varianter av det man normalt hittar i oprocessade livsmedel. Ofta brukar dock naturen komma med en jämn fördelning av båda varianterna (racemat).

herzie
2015-03-17, 21:58
Kanske menar de även c-vitamins enantiomer, men jag tror bara "originalet", askorbinsyra, är den som har rätt verkan.
Tror att neurosedynekatastrofen berodde på att det fanns en spegelvänd version som orsakade skadorna på fostren. De kallas R-.... eller S-.... beroende på molekylstrukturen runt ett kiralt center.

Ape3
2015-03-17, 22:25
Här har ni mer om hur det fungerar:
http://www.krc.su.se/documents/Stereokemi.pdf