handdator

Visa fullständig version : "Lightläsk kopplat till bukfetma"


monsa123
2015-03-17, 20:12
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-lightlask-kopplat-till-bukfetma

Tankar?

monsa123
2015-03-17, 20:14
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jgs.13376/abstract;jsessionid=FAA7F9292C956320B5475B09086A49 C5.f02t03

Linjedomarn
2015-03-17, 20:56
"Studien inkluderade 749 personer som undersöktes fyra gånger under en dryg nioårsperiod. Vid början av studien och vid tre senare tillfällen under de kommande tio åren mättes konsumtion av lightläsk, midjemått, vikt och längd hos deltagarna."

"Resultatet visade att ökningen i midjemått bland de som drack lightläsk regelbundet var nära tredubbel jämfört med de som inte gjorde det."

Bara ett samband. Min gissning är att de personer som äter ute mycket (läs snabbmat som ofta är rik på fett) dricker också ofta läsk då de finns på dessa ställen och väljer light-varianterna för de redan är tjocka. Medans de som lagar mat hemma dricker annan dryck till måltiden t.ex vatten.

Resultatet är egentligen bara intressant för vidare forskning och man kan ej ge några konkreta råd efter resultatet.

King Grub
2015-03-17, 21:11
Korrelation och kausalitet.

Hur många gånger har man inte sett en tjockis i kön på McDonalds och beställa en värdemeny med extra allt... och sedan en Cola Light på det.

anvihl
2015-03-17, 21:25
Korrelation och kausalitet.

Hur många gånger har man inte sett en tjockis i kön på McDonalds och beställa en värdemeny med extra allt... och sedan en Cola Light på det.

Du har såklart rätt i sak, men hur hade värdemenyn blivit bättre av en sockercola?

Har du föresten något personligt problem med överviktiga individer? Man får en vibb i alla dina inlägg rörande överviktiga att du är nästan fientlig, gillar att använda förnedrande skällsord som "tjockis" och "fetto" osv.

supercharge
2015-03-17, 21:42
"Studien inkluderade 749 personer som undersöktes fyra gånger under en dryg nioårsperiod. Vid början av studien och vid tre senare tillfällen under de kommande tio åren mättes konsumtion av lightläsk, midjemått, vikt och längd hos deltagarna."

"Resultatet visade att ökningen i midjemått bland de som drack lightläsk regelbundet var nära tredubbel jämfört med de som inte gjorde det."

Jag tycker det här känns väldigt tveksamt måste jag säga. Och som andra nämnt så är det i princip hopplöst att försöka kontrollera för att de som gillar söta cola-drycker inte skulle en tendens att gilla annat sött av mer kaloristinn karaktär.

Det är lite besvärande att det blir stora nyheter som lättledda människor tror på, på väldigt svaga grunder numera.

Sniggel
2015-03-17, 21:44
Du har såklart rätt i sak, men hur hade värdemenyn blivit bättre av en sockercola?

Det hade den givetvis inte. Lightläsk (istället för sockersötad läsk) är ett smart val om man redan äter för mycket. Men det hör inte riktigt till tråden.

JacobHeitmann
2015-03-17, 21:47
http://tranastyrka.se/lightlask-och-bukfetma/

Aristokrat
2015-03-18, 14:36
Du har såklart rätt i sak, men hur hade värdemenyn blivit bättre av en sockercola?

Det stämmer, men det är nog mentaliteten som är problemet, inte menyn i sig. Kanske för att man själv gör samma sak ;)


Har du föresten något personligt problem med överviktiga individer? Man får en vibb i alla dina inlägg rörande överviktiga att du är nästan fientlig, gillar att använda förnedrande skällsord som "tjockis" och "fetto" osv.

Nu är ju detta Iofs off topic men jag tycker snarare det är tvärtom, att han har en sympatisk ton till "kraftigt överviktiga" personer. Ofta ser man nybörjare undra hur man ska göra och folk generellt lessnar på att svara efter ett par månader men efter att i över 10-15 år sakligt förklarat hur man går ner i vikt till överviktiga så tycker jag man kan anse det neutralt. Tycker man ser mer vibbar mot "fitness" personer faktiskt, speciellt "starkast är bäst"-attityden som är genomsyrande och personer med dålig vetenskapsuppfattning (med all rätt). Men men, det är lustigt att man uppfattar helt olika.

King Grub
2015-03-18, 14:55
Har jag skrivit "fetto" måste det varit ett misstag. Det skulle jag aldrig använda, inte pga politisk korrekthet utan därför att ordet är så fult. Ungefär som att skriva "kollisar" för kolhydrater.

Värderingar du läser in det jag skriver får stå för dig. Jag har själv varit en smällfet tjockis - det är bara fakta.

MuskelMasen
2015-03-18, 15:08
Har jag skrivit "fetto" måste det varit ett misstag. Det skulle jag aldrig använda, inte pga politisk korrekthet utan därför att ordet är så fult. Ungefär som att skriva "kollisar" för kolhydrater.



Värderingar du läser in det jag skriver får stå för dig. Jag har själv varit en smällfet tjockis - det är bara fakta.


Så jävla sant. Eller "Protte", fyfan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

cero
2015-03-20, 20:59
Jag har själv varit en smällfet tjockis - det är bara fakta.

Kanske var det för att du drack mycket lightläsk. :D

King Grub
2015-03-20, 22:11
På den tiden var det inte lightläsk som gällde kan jag lova.