handdator

Visa fullständig version : Testovärden spikar över en tid


dodie
2015-03-17, 16:24
Jag är lite nyfiken på om det finns saker (inga preparat) som kan göra att ens testovärden kan gå upp under en period.

Jag går på grund av en tidigare sjukdom på kontroller och tar prover ca 1 gång per år. Och av dessa prover ingår bland annat testosteron. Jag har inte vetat vad mina värden har varit, bara att de har varit OK. Men nu när jag senast var iväg hade jag en ny läkare som reagerade på att mina testovärden förra året var väldigt höga, först då fick jag reda på vad jag har haft för värden, som var följande:

2012: 31 nmol/l
2013: 30 nmol/l
2014: 43 nmol/l
2015: fick jag bara svar att de hade "normaliserats", då jag tog proverna efter besöket hos läkaren för att jag hade glömt göra det innan.

Det jag undrar är lite vad som kan ha hänt under den perioden då värderna var högre, jag har inte tagit några skumma testoboosters eller något. Och kan inte minnas att jag tog något annat kostillskott just då som jag inte tar annars.

Jag har läst att värderna är högst på morgonen, och går ner lite under dagen. Någon som vet hur mycket det kan skilja? Jag minns ej dock vilken tid jag tog proverna 2012, 2013 och 2014. Men 2015 tog jag dem ca kl 11.