handdator

Visa fullständig version : Hur tränar ni bröst?


MrXpert
2015-03-17, 13:38
Har en liten fundering. När jag gymmar med en vän så är bänkpressen självklar. Men när jag är själv på gymmet så brukar jag hoppa den övningen p.g.a. att jag dels är rädd (för att jag inte orkar trycka upp den) men jag tycker inte heller det känns "lönt" då jag som sagt inte vågar ta ut mig helt.

Nu ersätter jag istället bänkpressen med tung hantelpress. Men funderar även på att köra bänk i smith eller alternativt börja att köra klassisk bänk själv också.

För även om jag tar det "lugnt" på 80kg i bänken ger det kanske mer än köra 35kg hantelpress?

Vad anser ni ger bäst resultat för att bygga styrka och volym?

joyride
2015-03-17, 13:46
Jag har haft väldigt dålig utveckling av mina bröst. Till stor del pga dåligt utförande samt att jag har varit för viktkåt.

Plockade bort bänkpressen för några månader sedan och ersatte med hantelpress.

Nu kör jag det varje gång jag är på gymmet, dvs mån-ons-fre. Jag märker ganska stor skillnad från när jag jagade vikt i bänkpress till nu när jag fokuserar mer på att träffa rätt, få bra kontakt osv i hantelpressen.

Hoppas mina tankar kunde hjälpa dig något på traven åtminstone!

exevision
2015-03-17, 13:49
Bänkpress till 95%. Men det är för att jag vill bli bra på just bänkpress.

XXXL
2015-03-17, 13:51
Hantelpress, lutande bänk i smith och flyes är en bra bas.

oscarovegren
2015-03-17, 13:56
Kör som dig TS. Lågrep bänk och högrep hantelpress. Jag frågar folk på gymmet om dem vill passa när jag bänkar själv. Aldrig varit ett bekymmer.

MrXpert
2015-03-17, 14:01
Egentligen bryr jag mig inte ett dugg om hur stark jag är. Jag vill bara få så stora pattar som möjligt. Sen om jag får det genom bänkpress, hantelpress eller armhävningar är helt oväsentligt egentligen.

Jag hade tänkt o köra ett bröstpass om ca 30 min faktiskt.

Uppvärmning
Hantelpress 35kg
Lutande hantelpress 27,5kg
Cabelflyes ?kg (står 20kg per "bröst")
Maskinpress 60kg

Hade tänkt och köra det här idag. Men undrar mest vad ni hade rekommenderat i framtiden. Ska jag fortsätta med tung hantelpress? Ska jag börja med tung bänk i smith? Eller ska jag köra lite lagom tung bänkpress (fri stång)?

O tack för svaren jag redan fått :) (Y)

Tillägg: Självklart hade jag också kunnat fråga om passare men "skäms"/vågar inte.. löjligt men sant. Hade själv inte varit så positiv till att passa även om jag givetvis hade ställt upp!!!

Beemel
2015-03-17, 14:03
Bänkpress till 95%. Men det är för att jag vill bli bra på just bänkpress.

Samma här!

Till TS:
Jag har alltid tränat själv och jag kör bänkpress. Det går alldeles utmärkt att köra i ett power rack. Jag sätter "stopp-pinnarna" på en sådan nivå att den är (vertikalt) precis under mitt bröst. på så sätt så nuddar stången inte dessa så länge jag håller stången över bröstet, men om jag failar så behöver jag bara rulla stången några centimeter uppåt så att stången hamnar (horisontallt) ovanför bröstet, alltså i höjd med halsen så ligger stången på stopp-pinnarna. Sen är det bara att vrida på huvudet och glida under stången. Fungerar utmärkt.

Röda Björnen
2015-03-17, 14:06
Jag har haft väldigt dålig utveckling av mina bröst. Till stor del pga dåligt utförande samt att jag har varit för viktkåt.

Plockade bort bänkpressen för några månader sedan och ersatte med hantelpress.

Nu kör jag det varje gång jag är på gymmet, dvs mån-ons-fre. Jag märker ganska stor skillnad från när jag jagade vikt i bänkpress till nu när jag fokuserar mer på att träffa rätt, få bra kontakt osv i hantelpressen.

Hoppas mina tankar kunde hjälpa dig något på traven åtminstone!

Tror det är mer dig det är fel på än bänkpress som övning.

OnT: Jag tycker du ska försöka vänja dig att köra utan passare, jag har alltid passare när jag kör vikter över 90% men annars så är det bara känna efter när stången blir väldigt svår att låsa så lägga tillbaka den. Man måste inte gå till failure för att få ökning av styrka och muskelmassa.

joyride
2015-03-17, 14:16
Tror det är mer dig det är fel på än bänkpress som övning.

OnT: Jag tycker du ska försöka vänja dig att köra utan passare, jag har alltid passare när jag kör vikter över 90% men annars så är det bara känna efter när stången blir väldigt svår att låsa så lägga tillbaka den. Man måste inte gå till failure för att få ökning av styrka och muskelmassa.
Grattis till dig. Du lyckades konstatera exakt det jag sa.

Kan inte se någonstans att jag sagt att bänkpress är en dålig övning. Förutom att jag har dåligt utförande och blir viktkåt av den så är den jättebra.

Sluta med din dryga attityd tack [emoji4]

Ajemän
2015-03-17, 14:19
Tycker hantelpress är en bättre övning eftersom det är tydligare att man pressar lika mkt med båda sidor, det involverar ett visst balansmoment och det är snällare mot handleder och axlar.

Undantaget om man är så stark att hantlarna blir enorma och man inte kan gå tillräckligt djupt

MrXpert
2015-03-17, 14:21
Tack för alla svar. Tror jag testar att köra vanlig bänk när jag väl orkar sticka hehe..

Men ingen som rekommenderar smith? Ser en massa muskelknuttar som använder det? Men det är kanske just för att dom kör på typ 120kg utan passare. Lite skillnad mot mig som bara fastnar under 80-85kg

MrXpert
2015-03-17, 14:24
Tycker hantelpress är en bättre övning eftersom det är tydligare att man pressar lika mkt med båda sidor, det involverar ett visst balansmoment och det är snällare mot handleder och axlar.

Undantaget om man är så stark att hantlarna blir enorma och man inte kan gå tillräckligt djupt

Jag tycker också det känns skönare med hantelpress. Men eftersom jag vill få större bröst lyssnar jag på vad de erfarna säger. O vad jag förstår det som bryter man ner brösten betydligt mer om man bänkar på 85kg än kör hantelpress på 35kg..

Ju tyngre vikter ju bättre resultat vad jag förstår det som (MED bra utförande)

Pretorian
2015-03-17, 14:41
Plan bänk
Stegrande pyramid så jag värmer upp och sen blir det några tunga set med kanske 5-8 reps. Minskar vikterna när det blir för få reps. Sen lättar jag vikterna ytterligare för att få upp repsen. Slutar när jag knappt orkar stången.

Lutande hantelpress
Liknande som bänken men fler reps och lättare vikter från start.

Stående cable-cross

Avslutar med mängder med set i denna.

Röda Björnen
2015-03-17, 14:47
Grattis till dig. Du lyckades konstatera exakt det jag sa.

Kan inte se någonstans att jag sagt att bänkpress är en dålig övning. Förutom att jag har dåligt utförande och blir viktkåt av den så är den jättebra.

Sluta med din dryga attityd tack [emoji4]

Ditt inlägg tolkar jag som "bänkpress dåligt, hantelpress bra".

Röda Björnen
2015-03-17, 14:50
Tack för alla svar. Tror jag testar att köra vanlig bänk när jag väl orkar sticka hehe..

Men ingen som rekommenderar smith? Ser en massa muskelknuttar som använder det? Men det är kanske just för att dom kör på typ 120kg utan passare. Lite skillnad mot mig som bara fastnar under 80-85kg

Smith sätter dig i en fast rörelsebana, jag är osäker på om det stämmer men jag är rätt säker på att i skaderisk syfte är normal bänkpress bättre då det blir en naturlig rörelsebana.
Jag har använt smithpressen när jag ska gå till failure i högrep men annars skulle jag aldrig föredra smith framför normal.

XXXL
2015-03-17, 14:52
Men ingen som rekommenderar smith? Ser en massa muskelknuttar som använder det? Men det är kanske just för att dom kör på typ 120kg utan passare. Lite skillnad mot mig som bara fastnar under 80-85kg

Hantelpress, lutande bänk i smith och flyes är en bra bas.

Ser du dåligt eller?

Maverick
2015-03-17, 14:57
Kör bänk och tränar själv och har aldrig varit något problem, kör dock aldrig till fail i något. Dock varierar jag mycket mellan hantlar, stång, cablecross osv. Enda jag aldrig använder är smith.

Agitator
2015-03-17, 15:27
Ni som tränar med bänk testa att ta era tunga uppvärmningsvikt och lägg den på bröstet och rulla mot magen och sedan sätt er upp. Alternativt, lås inte vikterna och tippa. För att testa hur det är att "faila" en press på hyfsat tunga vikter.

Så ofta händer det inte att man fastnar, och allteftersom man blir starkare kan man även då rulla vikten och sätta sig upp. Bästa är ju pass, men att inte bänka för att man absolut inte har någon som passar sina tyngsta set låter lite väl extremt. Kör fler reps på lägre vikter eller liknande.

Annars är ju hantelpress väldigt trevligt, att man inte tar lika mycket som i bänkpress lär ju kvitta. Bröstet växer även på 80-95% på samma sätt som 100% i princip, den lilla skillnanden som "kanske" finns är knappast något man bör fundera över eller oroa sig över. Då är dagsform och progression en viktigare bit att tänka på för ens utveckling, samt kosten.

Diomedea exulans
2015-03-17, 16:07
Bänkpress med medelbrett, halvsmalt och smalt grepp

MrXpert
2015-03-17, 16:50
Ser du dåligt eller?

Förlåt så hemskt mycket för att jag missade ditt tips. Hoppas jag inte förstörde din dag.

Pajas.....

dmoller
2015-03-17, 17:56
Dips
Ringdips - extreme

XXXL
2015-03-17, 20:15
Förlåt så hemskt mycket för att jag missade ditt tips. Hoppas jag inte förstörde din dag.

Pajas.....

Wow, du ber om råd och sen ignorerar du de råd du får och ovanpå det så är du oförskämd?

Lycka till med livet i största allmänhet med den attityden.

MrXpert
2015-03-17, 20:51
Ignorerar?!?!? Jag är inte mer än människa. Jag kan också missa ETT ord, speciellt när tråden var ganska het för tillfället..

Det är du som börja med den dåliga attityden, inte jag.

Och för att visa att visa att jag inte tänker sjunka till din låga nivå säger jag tack o hej

perl
2015-03-18, 06:24
personligen känner jag mig mer trött i bröstmusklerna då jag köra hantlar hela passet. rak, sned samt CC jämför med stång trots högre vikter på stången. Jag TROR att det är lättare att använda bröstet ordentligt med hantlar med bättre ROM därav denna effekt.
Sen om det resulterar i större muskler jämför med stång lär jag aldrig aldrig få veta, det räcker med känslan och skillnaden är säkert minimal vilket val man än väljer.

Gnistan
2015-03-18, 11:40
Jag tycker också det känns skönare med hantelpress. Men eftersom jag vill få större bröst lyssnar jag på vad de erfarna säger. O vad jag förstår det som bryter man ner brösten betydligt mer om man bänkar på 85kg än kör hantelpress på 35kg..

Ju tyngre vikter ju bättre resultat vad jag förstår det som (MED bra utförande)

Kan ju säga så här:
Har bänkat rätt ok vikter som ung och tävlande på handikappsidan, men vad gäller hantlar så har jag aldrig kört för tunga. Körde nog som oftast under de där 35 kiloshantlarna. Djupt och många reps på hantelpress och flyes, gärna med stopp i botten samt lite explosivt på uppväg.
Det sista du skriver om bra utförande kan jag verkligen skriva under på.

Röda Björnen
2015-03-18, 11:45
Jag tycker också det känns skönare med hantelpress. Men eftersom jag vill få större bröst lyssnar jag på vad de erfarna säger. O vad jag förstår det som bryter man ner brösten betydligt mer om man bänkar på 85kg än kör hantelpress på 35kg..

Ju tyngre vikter ju bättre resultat vad jag förstår det som (MED bra utförande)

Så enkelt är det inte, det du kan göra är att variera. Vilket jag är övertygad om ger allra bäst.

Kör en dag lite tyngre bänkpress, gärna också om du har en kompis så du kan känna dig säker att passa på att köra lite tyngre 3or t.ex.

Sen när du kör ensam försök också köra bänk, men kör lättare 8or t.ex. och kör smalbänk kanske samt köra Hantelpress på andra dagen som huvudövning kanske.