handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass 5ggr/vecka?


Damien Thorne
2015-03-16, 22:19
Kan man köra helkroppspass 5ggr/vecka? Mån-fre. Eller är det negativt pga "vila och väx"?

Jag trappar upp vikten med tex 8reppare tills jag når en vikt som är maxtung för dagen.
Små steg mellan vikterna.

Tex bänkpress
30x10
40x10
50x10
60x10
70x10
80x10

Nästa dag kör jag tex 6reppare på samma sätt, dvs trappa upp vikten och gör enbart ett set på en maxtung vikt. Kommer jag upp i tyngre vikter så ökar jag stegen mellan setten till 15kg.

Och dagen efter det kanske jag gör 12reppare eller 8reppare.

Helkroppspasset tar 1.5-2 timmar.

Blir även 1timmes promenad i anslutning till gymmet.

Målet är att bli hårdare i kroppen samt bygga lite större muskler.

Frågan är om jag skulle få snabbare/bättre resultat om jag enbart kör på mån, ons och fre?

frys
2015-03-16, 22:37
Kommer ihåg något program från hurril(?) där man stegar upp till en 2-5 rep@8 5 dagar på olika övningar

Tex kloss, smal. Golv, kedje, vanlig, maxbredd osv

Damien Thorne
2015-03-16, 22:37
En timmes promenad =Går 30min till gymmet och 30min hem från gymmet

PureWhey
2015-03-16, 22:39
Kan man köra helkroppspass 5ggr/vecka? Mån-fre. Eller är det negativt pga "vila och väx"?

Jag trappar upp vikten med tex 8reppare tills jag når en vikt som är maxtung för dagen.
Små steg mellan vikterna.

Tex bänkpress
30x10
40x10
50x10
60x10
70x10
80x10

Nästa dag kör jag tex 6reppare på samma sätt, dvs trappa upp vikten och gör enbart ett set på en maxtung vikt. Kommer jag upp i tyngre vikter så ökar jag stegen mellan setten till 15kg.

Och dagen efter det kanske jag gör 12reppare eller 8reppare.

Helkroppspasset tar 1.5-2 timmar.

Blir även 1timmes promenad i anslutning till gymmet.

Målet är att bli hårdare i kroppen samt bygga lite större muskler.

Frågan är om jag skulle få snabbare/bättre resultat om jag enbart kör på mån, ons och fre?

Den eviga frågan...
http://www.strengtheory.com/high-frequency-training-for-a-bigger-total-research-on-highly-trained-norwegian-powerlifters/ kan vara någorlunda intressant.

Magnus Larsson
2015-03-16, 22:39
Jag kör helkropp ca 4 ggr i veckan. Fungerar oftast bra över tid om än att jag får akta mig för skador mer än tidigare, och är väldigt roligt (gensvar samt att viktkänslan i kroppen alltid finns med). Kör bänkpress ca 35-45 reps per pass i olika varianter samt assistans och ofta mp, snedbänk. Mark en-två ggr vecka och böj varje pass samt rodd/chins

hurril
2015-03-16, 22:42
Exempelvecka från en farbror som tränar fem dagar i veckan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/9311869/NN%3A15%3A8.pdf

Jag har druckit brännvin och är trött så jag kan inte svara nu på om veckan har en för programmet genomsnittlig volym eller ej. Ser lite lite ut nu.

biggusdickus
2015-03-16, 22:44
Jag kör också fem dar helkropp fast inte i sträck utan tre dar helkropp sen en specialdag med armar å lite annat sen en vilodag å sen börjar jag om. Jag blev inspirerad när jag läste om de norska styrkelyftarna. Osäker om man kan köra max som du tänker fem dar i rad, å samma övning dessutom. Själv så varierar jag på de tre dagarna mellan rak bänk, lutande bänk å hantelpress på bröst, å på ett liknande sätt även på övriga muskelgrupper.

PureWhey
2015-03-16, 22:45
Exempelvecka från en farbror som tränar fem dagar i veckan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/9311869/NN%3A15%3A8.pdf

Jag har druckit brännvin och är trött så jag kan inte svara nu på om veckan har en för programmet genomsnittlig volym eller ej. Ser lite lite ut nu.

*popcorn*
Ser kul ut.

Vad är farbrorns 1RM i de 3 stora?

hurril
2015-03-16, 22:47
*popcorn*
Ser kul ut.

Vad är farbrorns 1RM i de 3 stora?

Hemligt =)

MtotheM
2015-03-16, 23:43
Har väl haft en vilodag sedan 31 december, annars har det varit böj, bänk, mark samt lite komplement varje dag. Tycker det har funkat jäkligt bra. Det viktiga är att inte köra på 100% hela tiden helt enkelt.

Damien Thorne
2015-03-16, 23:58
Tack för alla svar.

Den eviga frågan...
http://www.strengtheory.com/high-frequency-training-for-a-bigger-total-research-on-highly-trained-norwegian-powerlifters/ kan vara någorlunda intressant.

Det där var en mycket intressant artikel.