handdator

Visa fullständig version : Två pass på en dag, tre gånger i veckan - hur tänka?


Snubben
2015-03-16, 17:28
Enkel fråga:

Jag har möjligheten att träna två pass per dag, en under lunchen (ca 40 min) samt efter jobbet (ca 60-90 min).

Bör jag tänkta på något särskilt här när det kommer till upplägg rörande variationer av övning, setantal, repantal kroppsdelar mm.?

Mitt fokus är delat mellan löpning och styrketräningen, där styrketräningen fokus är inte att få stora bröst eller "fräscha magmuskler" (inte för jag hade gråtit utfallet blir så..) utan mer en hel och stark kropp som klarar av att skutta i skogen, paddla kajak i timmar, lyfta och leka med barn men ändå vara stark. Funktionell styrka (Det där ordet alltså..)

Eller är det bara att angripa det som ett vanligt upplägg med x antal set per kroppsdel per vecka?

Jag har dock en liten fundering - mina ben släpar, då är det givet att "mer fokus" på ben ger mer. Men att t.ex. benspark/curl/vader (böj möjligt men bara vikter upp till 90kg) på lunchen, varpå efter jobbet kör böj och liknande? Eller finns det något man bör beakta här (givetvis signa egna begränsningar men om det finns något med att kroppen signaler hit och dit)

spoon
2015-03-16, 17:44
Jag hade satsat på att springa på det korta passet och lägga mer tid till styrketräning på det långa passet. Hatar att stressa med styrketräning. Springa kräver ju ingen uppvärmning. Bara att jogga igång lugnt och sedan öka. Vill du ha en funktionell kropp så kanske nån crossfit variant hade varit bra. Jag har intrycket av att dom är mer vana vid att balansera styrka mot uthållighet. Själv har jag aldrig lyckats hitta den balansen. Pumpa bröst och springa fungerar men tung benträning och löpning tycker jag är svårt att kombinera.

Snubben
2015-03-17, 09:11
Jag hade satsat på att springa på det korta passet och lägga mer tid till styrketräning på det långa passet. Hatar att stressa med styrketräning. Springa kräver ju ingen uppvärmning. Bara att jogga igång lugnt och sedan öka. Vill du ha en funktionell kropp så kanske nån crossfit variant hade varit bra. Jag har intrycket av att dom är mer vana vid att balansera styrka mot uthållighet. Själv har jag aldrig lyckats hitta den balansen. Pumpa bröst och springa fungerar men tung benträning och löpning tycker jag är svårt att kombinera.

Dessa pass är rent gym, löpning sker på gymfria dagar. :)

Crossfit kommer aldrig hända, gillar inte tanken och upplägget. Kanske någon gång i framtiden men det är väldigt långt ifrån min värld, just nu iallafall.

Damien Thorne
2015-03-17, 10:03
Om du hinner så kan du pumpa överkropp med en massa superset på lunchpasset. Sen kör du ben, mage och ländrygg på kvällspasset.

Hinner du inte hela överkroppen så kan du köra ca halva överkroppen. Och sen nästa halva på dag 2. Att man iallafall delar upp dom största muskelgrupperna. Gillar att köra motsatta övningar istället för push och pull. Tex att du ena dagen kör axlar och latsdrag och armar. Nästa dag bröst rodd och armar.

biggusdickus
2015-03-17, 10:50
Ex. Dag 1: Push hypertrofi på lunchen. Pull styrka + en benövning på kvällen.

Dag 2: Pull hypertrofi på lunchen. Push styrka + en benövning på kvällen. Etc..

Toberi
2015-03-17, 13:26
Jag hade nog satsat på att få in tung benträning en dag efter jobbet när du har mer tid och sen en annan dag fokusera lite mer på pump och högreps för benen på lunchen.

Typ liknande:
Dag 1
Pass 1 - ben med fokus på högreps
Pass 2 - biceps triceps

Dag 2
Pass 1 - mage
Pass 2 - rygg

Dag 3
Pass 1 - axlar
Pass 2 - Tung benträning

Spunken
2015-03-17, 20:27
Crossfit kommer aldrig hända, gillar inte tanken och upplägget.

Jag kan tycka att det är lite synd att förkasta idéen. Du behöver ju inte svälja hela crossfit genren med hull och hår. Ha tights under surfshortsen, börja med en zonediet, träna i vibram fivefingers och göra 30 kassa ryck på tid är inte ett krav som tur är :) För ett par år sedan när crossfit var "nytt" var jag väldigt frälst i det, men nu tar jag bara tillvara på de bitar som passar.

edit: någon typ av skivstångskomplex kanske kan vara kul?

z_bumbi
2015-03-17, 22:15
För de uppsatta målen så skulle jag fokusera på styrka, kondition och det som på utrikiska benämns agility. Det sista kan vara riktigt kul träning men kräver betydligt mer info för att förespråka något specifikt. Generellt kan man säga att bygger upp det kring enklare hopp, rörelseträning, koordinationsträning och vissa varianter av konditionsträning.