handdator

Visa fullständig version : Snabbris parboiled/Parboiled


Timeea
2004-04-04, 15:10
Var och storhandlade igår:eating: ..Himla billigt och så men nu upptäckte jag att riset jag köpt har en koktid på 10-12 min trots att det stod parboiled på påsen.

Visst- GI skiljer sig markant från det "vanliga" parboiledriset med 20-25 min koktid.
Frågan är nu: om jag käkar en burk tonfisk, lite olja samt mitt "snabbris" (ca 100 g okokt)- behöver jag då bry mig om mängden snabba kolisar från riset? Den mängden protein+ fett borde väl ha en GI-sänkande effekt så det räcker och blir över?

Är ingen fanatisk GI-anhängare men kan ändå vara "kul" att höra vad Ni säger om snabbriset? //Timeea;)

King Grub
2004-04-04, 15:43
Står det parboiled så är det. Det finns parboiledris med en koktid på 10 minuter. Det beror på hur "förkokt" det är. Detta har också lågt GI.

Annars saktar fettet i oljan ner magsäckens tömning och sänker därmet GI:t. Hur mycket beror på mängden. Tillsammans med proteinet skulle du säker komma ner på en "acceptabel" nivå, även om det nu hade varit vad du kallar snabbris.

Timeea
2004-04-04, 18:14
Lysande ju! Även om man inte är GI-galning är man ju mån om att hålla blodsockret i shack. Bara att hälla på olja på de små grynen då så rusar de nog inte iväg:D :eating: