handdator

Visa fullständig version : Bygga muskulös rumpa snabbt


zapp44
2015-03-15, 16:32
Jag förstår att det inte går att få några jätteresultat på kort tid, men om ni skulle rekommendera den absolut bästa övningen, vilken skulle det vara? Squats är väl bra, men jag har tänkt att lägga väldigt mycket fokus på just rumpan nu då jag har slarvat väldigt mycket med den, medan jag har kört en del lår i maskin och så. Hittade denna på youtube, kan det vara något?

https://www.youtube.com/watch?v=Pjb2ed-BYMY

Isåfall skulle jag försöka köra så hårt så jag bara pallar 5 reps och kör till failure. Eller finns det bättre övningar för en "quick fix"? Inte tänkt att fortsätta köra så konstant men iaf i några veckor.

z_bumbi
2015-03-15, 16:36
Den varianten skulle jag undvika totalt.

Bättre övningar
Stelbenta marklyft
Utfall
Ingen av dem är lämpliga att köra så hårt du kan och till failure men det är bara bra för då kan du köra några set extra istället. Knepet är inte att döda sig själv varje pass utan att se till att öka på sikt.

zapp44
2015-03-15, 17:10
Den varianten skulle jag undvika totalt.

Bättre övningar
Stelbenta marklyft
Utfall
Ingen av dem är lämpliga att köra så hårt du kan och till failure men det är bara bra för då kan du köra några set extra istället. Knepet är inte att döda sig själv varje pass utan att se till att öka på sikt.

Okej, tack!

Undviker marklyft då jag har en del problem med ryggen men utfall skulle jag kunna köra på. Lämpliga reps/sets? Så det finns alltså ingenting som skulle kunna ge ett snabbt resultat för en nybörjare, även om det bara är ytliga muskler eller vad man ska säga. Varför jag nämner snabbt resultat är för att första gången jag körde Farmers walk så fick jag helt galna resultat efter den gången, sen så har det inte gått lika snabbt. Tänkte om det fanns något liknande för rumpan som skulle kunna ge en riktig boost precis i början.

RassK
2015-03-15, 17:54
Välj övningar där den högsta belastningen (när moment-armen är som längst) är där muskelfibrerna är i maximalt utsträckt läge. Exempel: Stelbenta eller rumänska marklyft, good mornings, styrkelyftsböj. Problemet är att många av dessa övningar är begränsade av ryggstyrka eller suboptimalt rörelsemönster så du måste nöta teknik ändå. Gående utfall, benpress och hipthrusts är övningar där du bara kan "pumpa" på utan tänka mycket mer på saken och ändå få en fet röfv.

Superhjälte
2015-03-15, 18:01
Den varianten skulle jag undvika totalt.

Bättre övningar
Stelbenta marklyft
Utfall
Ingen av dem är lämpliga att köra så hårt du kan och till failure men det är bara bra för då kan du köra några set extra istället. Knepet är inte att döda sig själv varje pass utan att se till att öka på sikt.

Varför skulle du undvika den om man får fråga ?, undrar då jag kör ganska mycket enbensbress på mina benpass, dock inte med foten i mitten som i videon.

zapp44
2015-03-15, 18:36
kul med lite diskussion. :)

Rassk, ja, min teknik är inge vidare och jag skulle behöva börja köra redan imorgon! är livrädd för marklyft om jag ska vara ärlig, haha.

har en tjej på G och någonting måste fan göras!

Jorgen
2015-03-15, 18:53
har en tjej på G och någonting måste fan göras!

Alltså, hur fort tror du att det kommer gå att bygga muskler?

biggusdickus
2015-03-15, 18:58
Hipthrust 3x10 å långa utfallssteg med hantlar, 2-4 vändor i aerobicssalen. Rumpan kommer vara hårdare å större redan andra passet.:-D

zapp44
2015-03-15, 19:08
Alltså, hur fort tror du att det kommer gå att bygga muskler?

som jag skrev så inser jag ju att det inte går på någon dag, men oftast brukar man ju kunna få ett rätt så någorlunda bra resultat när det är en färsk muskel som man kör, har knappt kört den. utfall med tunga hantlar får bli ena övningen då. sen så Hipthrust med hantlar hemma (3+3kg:/) får bli andra kanske. om ingen nu har några fler synpunkter på det första klippet som jag länka?

LunaSpice
2015-03-15, 19:13
Och varför tror du att hon kommer att bedöma din rumpa och dissa dig stenhårt om den inte är enligt hennes önskemål? Om det endast är därför du vill träna rumpa så kanske du borde se dig efter en annan tjej kan jag väl tycka...

bigtraps
2015-03-15, 19:19
Ta kontakt med nån Bikinifitness bimbo på IG
Dom verkar köra prioriterad rumpträning femtioelva gg/vecka

zapp44
2015-03-15, 19:56
hade ändå tänkt att börja träna rumpa för min EGEN skull så skulle bara se det som en morot att börja redan nu. jaja, tack för tipsen :) tror förövrigt inte att hon bryr sig särskilt mycket (förmodligen nada), men känner att det är som sagt lika bra att köra på för sin egen skull

Ristretto
2015-03-15, 20:47
Steg ett bör, oavsett senare övningsval, vara att se till att röven är aktiveringsbar. Många har extremt svårt att aktivera arslet.

Det kan vara bra att se till att man behärskar övningar liknande dessa:
U6VsTA011hU

Jorgen
2015-03-15, 21:07
som jag skrev så inser jag ju att det inte går på någon dag, men oftast brukar man ju kunna få ett rätt så någorlunda bra resultat när det är en färsk muskel som man kör, har knappt kört den. utfall med tunga hantlar får bli ena övningen då. sen så Hipthrust med hantlar hemma (3+3kg:/) får bli andra kanske. om ingen nu har några fler synpunkter på det första klippet som jag länka?

Nej, det lät ju ta några år att få synbara resultat.
Men jag förutsätter att du tränar resten av kroppen också. Och att du då har tränat ben någon gång.

biggusdickus
2015-03-15, 21:12
utfall med tunga hantlar får bli ena övningen då. sen så Hipthrust med hantlar hemma (3+3kg:/) får bli andra kanske. om ingen nu har några fler synpunkter på det första klippet som jag länka?

Jag rekommenderar att du gör tvärtom. Rätt lätta hantlar funkar för flera vändor av långa å djupa utfallssteg, men på hipthrusten behöver du ladda på mera. Jag kör med 70-kilosstång å är fortfarande en klenis. Fötterna varken för nära eller för långt från rumpan. Gå upp så högt du kan å håll 2-3 sek.

jmkdavid
2015-03-15, 22:04
Nej, det lät ju ta några år att få synbara resultat.
Men jag förutsätter att du tränar resten av kroppen också. Och att du då har tränat ben någon gång.

Några år för synbara resultat? Nu skämtar du väl hoppas jag?

oscarovegren
2015-03-15, 22:15
Sumomark, knäböj och viktade ryggresningar funkar för mig

perl
2015-03-16, 08:15
Märkbara resultat över något års tid fick jag då jag började med utfall. Med min teknik tar dom iaf enormt mycket på rumpan men det kan säkert skilja på utförandet hur långa steg man tar osv.
Kontentat är att utfall verkar bra iaf även om det tar tid!

cero
2015-03-16, 18:41
Wtf, Kvinnor bryr sig inte om mäns rumpor?

Bli riktigt stark i ATG-böjar och utfall så är det klart. Glöm inte att träna hela kroppen.

Toberi
2015-03-17, 13:06
Som någon skrev innan, hipthrust, utfall, sumosquat tycker jag ger bra.

filmjölk
2015-03-17, 14:26
Att stressträna arslet för en tjejs skull kan inte annat än sluta i succé. Vräk på med djupa böjar, rumänska marklyft, utfall och hip thrusts. Tunga vikter, långa hårda ben- och rövpass 3-4ggr i veckan, många set, kör till fail (i allt utom böjen/marken där skall du gå nära men inte till) och komplettera med trapplöpning.

När ni sedan träffas så stapplar du fram med en konstant smärtsam anspänning och massiv och ilande träningsvärk i skinkorna. Ansiktet i en obehaglig smärtfylld grimas och beklaga dig över hur ont du har i stjärten samtidigt som det ser ut som du gjort i byxan.

Röda Björnen
2015-03-17, 14:54
Grabben, du kommer inte få några resultat snabbt.
Men du kan ju testa köra kroppsvikt knäböj utefter dagen ständigt för att se till att du har ständig pump :d, men det finns ingen övning som snabbt kommer ge dig muskulös rumpa.

Beemel
2015-03-17, 14:57
Att stressträna arslet för en tjejs skull kan inte annat än sluta i succé. Vräk på med djupa böjar, rumänska marklyft, utfall och hip thrusts. Tunga vikter, långa hårda ben- och rövpass 3-4ggr i veckan, många set, kör till fail (i allt utom böjen/marken där skall du gå nära men inte till) och komplettera med trapplöpning.

När ni sedan träffas så stapplar du fram med en konstant smärtsam anspänning och massiv och ilande träningsvärk i skinkorna. Ansiktet i en obehaglig smärtfylld grimas och beklaga dig över hur ont du har i stjärten samtidigt som det ser ut som du gjort i byxan.

*kissass*

Superhjälte
2015-03-18, 23:11
Varför skulle du undvika den om man får fråga ?, undrar då jag kör ganska mycket enbensbress på mina benpass, dock inte med foten i mitten som i videon.


Ingen :c ?

cero
2015-03-19, 00:25
Varför vill du köra enbens? Blir bara konstiga vinklar.

biggusdickus
2015-03-19, 14:04
Varför vill du köra enbens? Blir bara konstiga vinklar.

På tal om konstiga vinklar..
Såg en kille ligga på sidan i benpressen å köra enbenspressar. Låter kanske galet men han verkade veta vad han gjorde. Rörelsen blev alltså extension med samtidig abduktion i höften.

Superhjälte
2015-03-19, 14:21
Varför vill du köra enbens? Blir bara konstiga vinklar.

Humm vinkeln är väl den samma som i vanlig press bara att jag pressar med ett ben i taget, mesta dels gör jag det för jag gillar övningen och ska man köra med båda benen så måste man lasta på så jävulskt många kakor.
Men om det inte är bra så tåls det givetvis att tänkas över, därför jag undrade :)

z_bumbi
2015-03-19, 15:11
Ingen :c ?

Vanliga enbens där du har kraften rakt upp igenom höften är inget konstigt, att köra en central placering av foten gör däremot att man får en kraft som trycker ut lårbenet i sidled vilket jag skulle vara försiktig med.

whuddafuks
2015-03-19, 17:47
Wtf, Kvinnor bryr sig inte om mäns rumpor?

Bli riktigt stark i ATG-böjar och utfall så är det klart. Glöm inte att träna hela kroppen.

Du har så fel :naughty:

Superhjälte
2015-03-19, 23:44
Vanliga enbens där du har kraften rakt upp igenom höften är inget konstigt, att köra en central placering av foten gör däremot att man får en kraft som trycker ut lårbenet i sidled vilket jag skulle vara försiktig med.

ahh ok, lite som jag misstänkte då, då kan jag fortsätta med mina bestyr :)