handdator

Visa fullständig version : Tips och råd om bälte


Määng
2015-03-13, 12:54
Jag vet att det existerar väldigt många bältestrådar redan men jag vill ändå starta en egen!

Jag har köpt ett bälte av märket strength för typ 7 år sen. Mitt midjemått har ökat med väldigt mycket sen dess så jag har bara två hål till godo på det nu. Eftersom jag har så få hål till godo så blir det enormt svårt att få av sig bältet. När jag använde det sist efter att ha haft det vilandes i fem år så provade jag det och fick inte av det. Fick ha på mig det mellan seten så jag knappt kunde andas. Det är inte bara att det är kort som är problemet utan att det är så sjukt styvt så det går ju inte att få av!

Har sneglat lite på Wahlanderbälte men det är lite väl dyrt för mina låga ambitionsnivåer. Därför funderar jag nu på bodyscience läderbälte. Frågan är nu ifall alla läderbälten är lika styva och svåra att få av? Isf siktar jag hellre in mig på nåt smalt bälte i skinn eller liknande. Kommer man runt detta problem med hävarmsspänne? Nackdelen men dem lär ju vara att att man gärna vill ha bältet tightare i böj än mark tex.

Ursäkta för all text men jag har intagit 600mg koffein så känner mig lite speedad.

PureWhey
2015-03-13, 12:57
BodyScience's bälte är inte alls lika styvt som t.ex. Wahlander. Blir mjukare hyfsat snabbt också. Ungefär som GASPs.

Määng
2015-03-13, 13:31
Okej, kanske slår till på ett.

Har någon provat snabbspänne och kan säga ifall det är bra eller anus? Min storlek på vanliga bältet var nämligen slut men de med snabbspännen finns i lager. Neoprenmodellen fanns också i lager men det kändes lite mehh

isri92
2015-03-16, 07:37
Jag köpte ett GASP i fredags och testade lite marklyft samma dag. Kändes riktigt bra. Rekommenderas.

z_bumbi
2015-03-16, 08:30
Okej, kanske slår till på ett.

Har någon provat snabbspänne och kan säga ifall det är bra eller anus? Min storlek på vanliga bältet var nämligen slut men de med snabbspännen finns i lager. Neoprenmodellen fanns också i lager men det kändes lite mehh

Snabbspänne är underbart när man kör med tröja eller böjdräkt, istället för att böka dit ett vanlig spänne så drar man bara i handtaget och bältet sitter där det ska.
Var bara uppmärksam på att du inte har för mycket hud i kläm.

I vanliga fall funkar det också men det går inte att köra med löst bälte för att sedan ha det hårdare utan att skruva så brukar du variera på det viset mellan seten så kanske det inte är något för dig.

Määng
2015-03-16, 11:11
Snabbspänne är underbart när man kör med tröja eller böjdräkt, istället för att böka dit ett vanlig spänne så drar man bara i handtaget och bältet sitter där det ska.
Var bara uppmärksam på att du inte har för mycket hud i kläm.

I vanliga fall funkar det också men det går inte att köra med löst bälte för att sedan ha det hårdare utan att skruva så brukar du variera på det viset mellan seten så kanske det inte är något för dig.

Brukar inte varierar mellan seten. Däremot varierar hårdheten beroende på övning. Kör dock sällan mark och böj under samma pass så det blir från pass till pass jag behöver anpassa isf.

exevision
2015-03-16, 13:37
Jag gillar att ha ett smalare bälte i marklyft och ett bredare i knäböj.

FoolsGold
2015-03-16, 21:51
Hoppas det är ok att jag snikar mig in här eftersom jag också funderar på att köpa bälte. Ursprungligen har jag tänkt köpa ett jämnbrett läderbälte i klassisk stil men jag fick testa ett i nylon, Schiek 2004 Lifting Belt som jag tyckte satt jäkligt bra och som var supersmidigt att sätta på och få av.

Kan ni ge några för och nackdelar med nylon vs läder? Jag antar att nylonet ger för lite support när man börjar närma sig monstervikter men det är en bra bit kvar för mig. I marklyft kör jag som tyngst på 120kg och knäböj 90kg.

Har också läst att ett bälte ska vara jämnbrett för att ge bästa support, stämmer det?

Kom gärna med input. Tack på förhand!

karlingen
2015-03-16, 22:14
I marklyft kör jag som tyngst på 120kg och knäböj 90kg.

Varför inte skippa bältet? :)