handdator

Visa fullständig version : Löneförhandling 2015


benya
2015-03-13, 09:10
Hej Kulü
Nu har nog de flesta arbetstagare haft sin lönerevision för i år. Därför jag hur har det gått för er under lönediskussionerna i tider med nära 0%-ig inflation?

Av ren nyfikenhet undrar jag även hur mkt, i relativa tal, en riktigt bra löneökning är givet samma tjänst och arbetsgivare?
Hur mkt har ni under er karriär som mest ökat i lön för samma tjänst och under 1 år?

Tala gärna om vilken bransch ni jobbar i, om det är privat eller offentlig sektor, typ av ansvar och hur pass självständig er roll är.

Pussar!

4623
2015-03-13, 09:18
Inte haft min än. Sist hade jag det nog i juni.

Slaxes
2015-03-13, 09:20
Storkundsförsäljare (KAM) på mediabyrå. Har en grundlön på X och 20% provision. För min del så handlar det möjligtvis om en tusenlapp höjning på min grundlön per år. Jag har även möjlighet att förhandla mig till en högre fast lön med lägre provision.

Yes
2015-03-13, 10:37
1200kr i ökning, vilket innebär att jag nått upp till lönetaket som arbetsgivaren satt. Kan inte direkt klaga på det, men har gjort klart att nästa år är det dubbla som gäller (nästa tak). Jag är glad att chefen tycks dela min uppfattning.

AeternusRex
2015-03-13, 11:28
Statligt anställd... Så jag vet inte vad ni pratar om.

Zalzero
2015-03-13, 11:33
Vi har ingen förhandling. Vår lön ökar med tre procent per år.

hahavaffan
2015-03-13, 11:45
Inte haft min än. Men det är väl dags snart, och då blir det en rejäl höjning hoppas jag *drool*

KalleBalik
2015-03-13, 12:01
Har min 14.30 idag, wish me luck.

Fordon
2015-03-13, 12:15
Vi har ingen förhandling. Vi har ett lönemöte där vi båda talar om vad vi tycker och sedan berättar chefen vad han i förväg har bestämt :D

Förra året höjdes den med 5%. I år räknar jag inte med lika mycket pga 5 månaders sjukskriving, men å andra sidan så berättade jag vid senaste samtalet att jag vill ha ca 10% till nästa år :D Och vid det samtalet så öppnade jag upp med att jag ville ha cirka 20% men då gick han i taket och tog det personligt..

Jag är servicetekniker, jobbar både i grupp och ensam, med cirka 200-300 övertidstimmar per år.

BlötSnö
2015-03-13, 12:19
Jobbar för ett kommanditbolag som är helägt av staten, så "typ" statligt anställd.
Får en lapp varje år där det står hur mycket mer lön någon förhandlade fram åt mig.
Vette fasen om jag hade velat sköta det själv.
Har bara gjort det en gång. Då skrev jag en lapp till min chef som ett skämt där det stod "jag vill ha högre lön" och sedan fick jag det.
Tror inte det kommer fungera igen... :)

Diomedea exulans
2015-03-13, 12:24
Vill minnas att jag var på något möte förra året där ordet "löneförhöjning" nämndes, men jag minns ingenting mer från det mötet om jag ska vara ärlig.

Minimjölk
2015-03-13, 12:24
Vi har ingen förhandling. Vi har ett lönemöte där vi båda talar om vad vi tycker och sedan berättar chefen vad han i förväg har bestämt :D

Förra året höjdes den med 5%. I år räknar jag inte med lika mycket pga 5 månaders sjukskriving, men å andra sidan så berättade jag vid senaste samtalet att jag vill ha ca 10% till nästa år :D Och vid det samtalet så öppnade jag upp med att jag ville ha cirka 20% men då gick han i taket och tog det personligt..

Jag är servicetekniker, jobbar både i grupp och ensam, med cirka 200-300 övertidstimmar per år.

Hur motiverade du din vilja att höja dig 20% med de förutsättningarna? Om du inte under de övriga sju månaderna överpresterat något enormt så borde det vara helt omöjligt till ett sådant hopp om arbetsbeskrivningen är densamma.

Fordon
2015-03-13, 12:50
Hur motiverade du din vilja att höja dig 20% med de förutsättningarna? Om du inte under de övriga sju månaderna överpresterat något enormt så borde det vara helt omöjligt till ett sådant hopp om arbetsbeskrivningen är densamma.

285h övertid (maxgräns är 200h beordrad övertid per år)
Jag ville ha i lön vad jag taxerade inkl övertid.
Aldrig sagt nej till övertidsjobb trots uppmaning från chefen att säga nej om det blir för mycket.

Lönehoppet var orimligt men själva lönen är helt klart skälig för arbetet.

benya
2015-03-13, 13:21
Själv fick jag en ökning på 7,5%. Fick först ett förslag på 6%-ig ökning men valde att tänka igenom det, göra lite efterforskning och sedan argumentera för lite mer. Vi hamnade någonstans mellan mitt nya förslag och det ursprungliga budet. Är nöjd! Hade nöjt mig med det första budet också. Men en förhandling är ju en förhandling. Bra att träna på inför framtida lönesamtal.
7,5% känns jäkligt gött =D

Jobbar inom finans, privat/offentligt och jobbar ganska självständigt men i nära kommunikation och rapportering till min chef. Känns som att graden av eget ansvar och frihet går att påverka mycket själv, vilket är enormt kul. Har ingen provisionsbaserad lön.

Minimjölk
2015-03-13, 13:30
Så om jag tolkar dig rätt ville du ha de 285 övertidstimmarna inbakade i din vanliga månadslön under nästkommande år, skulle du även tappa rätten till övertidsersättning eller skulle du då om du jobbade 285 timmar övertid få ännu mer i lön? Det är jättebra att du ställer upp för företaget och jobbar övertid men det allena känns inte som en rimlig anledning för lönehöjning under förutsättning att du får betalt timme för timme vid övertid dvs.

Inom vilken bransch/befattning jobbar du?

O_Wao
2015-03-13, 14:31
Fick sammanlagt ökning på 7,5% förra året, men det var inkl byte av tjänst. Fick 4% för prestationen. Hoppas på iaf 3% i år.

Snobbe
2015-03-13, 14:50
Sa upp mig o skaffa nytt jobb, 24.5% ökning ka-ching.

Fordon
2015-03-13, 16:52
Så om jag tolkar dig rätt ville du ha de 285 övertidstimmarna inbakade i din vanliga månadslön under nästkommande år, skulle du även tappa rätten till övertidsersättning eller skulle du då om du jobbade 285 timmar övertid få ännu mer i lön? Det är jättebra att du ställer upp för företaget och jobbar övertid men det allena känns inte som en rimlig anledning för lönehöjning under förutsättning att du får betalt timme för timme vid övertid dvs.

Inom vilken bransch/befattning jobbar du?

Och det var väl lite därför jag inte fick höjningen. Jag var rätt säker på att inte få den summan heller. Till detta hör att jag blir mer och mer ansvarig för installationer, även om det i praktiken inte gör någon skillnad alls i arbetet. Det och lite mer arbetsuppgifter som krävde snabb och ganska lätt intensivutbildning. Men det är mest smådetaljer.
Jag jobbar som tekniker för träningsutrustning på gym, hos företag och privatpersoner. Men som sagt. Jag är inte missnöjd med höjningen som jag till slut fick ändå. :)

Sniggel
2015-03-13, 17:35
Ca 5% :)
Kollektiv påverkan.
Jobbar som lagermedarbetare i Norge.
Privat anställd.
Jag har samma tjänst som "alla andra" på pappret. Men inofficiellt har jag mycket mer ansvar (men också mer frihet att göra allt på mitt sätt, jag får lov att tänka själv) och får inget för det, ännu. Men det är på gång. Både mer ansvar och mer frihet. Men också mer auktoritet (ny officiell roll) som gör att arbetsledare inte kan motarbeta mina insatser för min avdelning lika mycket. I sinom tid förväntar jag mig en ny tjänst och löneförhöjning. Så det är väl potentialen för löneförhöjning som jag syftar på med det ansvar jag har fått tilldelat/roffat åt mig.

Olegh
2015-03-13, 17:39
Nyexad och relativt grön så jag sitter still i båten och tackar för vad jag får. Lär väl bli 3% ish

shut teh face
2015-03-13, 17:47
Brukar få runt 3-4 procent förutom ett år då jag fick 8 procent. Det finns inte så mycket pengar för chefen att ge, han skulle velat ge en mycket mer men det är som det är.

4623
2015-03-13, 18:13
Nyexad och relativt grön så jag sitter still i båten och tackar för vad jag får. Lär väl bli 3% ish

Går väl snabbt i början?

Efter ett halvår fick jag 11%. Efter ytterligar ett halvår 7%. Efter ytterligare ett år 10,5%

Olegh
2015-03-13, 18:50
Ptja, har ju ett tidsbestämt konsultuppdrag så då har väl beställaren tänkt sig att betala lika mycket under uppdragets varaktighet (ett år). Efter tiden har gått ut och man antingen klipper banden eller förlänger uppdraget så är nog chansen större att få mer kulor. Men inte så bra som du har fått, det känns orealistiskt.

4623
2015-03-13, 18:53
Är ju de under första åren man utvecklas i snabbast takt. Sen har jag nog den sämsta löneutvecklingen bland mina vänner som plugga samtidigt som mig.

DudX
2015-03-13, 19:05
Under förra firman jag jobbade på så ökade jag lönen med 47% på 3år och 7 månader.

Sa upp mig, bytte land och rike.
Ökade lönen med ytterligare 33% :)

The_RobRoy
2015-03-13, 20:29
Under förra firman jag jobbade på så ökade jag lönen med 47% på 3år och 7 månader.

Sa upp mig, bytte land och rike.
Ökade lönen med ytterligare 33% :)

När man flyttar utomlands blir det väldigt svårt att jämföra löner. Villkoren, skatt, pension, växelkurs och så mycket är olika.

Icefire
2015-03-14, 16:04
Förra året fick jag ca 10%, vilket kändes extremt bra, men då satsade man också lite extra på lönerna för vissa yrkesgrupper inom landstinget. I år har jag hört att man kan få 0,5-1%, känns ju inte så värst motiverande...

micke81
2015-03-14, 16:12
Förra året skulle jag fått ett redan vid anställning fastslaget belop vid lönerevisionen,kallades aldrig till möte gällande lönerevision,tog själv upp frågan i december efter att ha ignorerat frågan,fick till svar att "vi ska titta på det" därefter har inget hänt. Finns förövrigt inte med på färdigtryckta listan där man skriver önskemål om semester i år.
Hyser inga ilusioner om att det blir bättre i år,bör nog finna bättre arbetsgivare.

DudX
2015-03-15, 20:36
När man flyttar utomlands blir det väldigt svårt att jämföra löner. Villkoren, skatt, pension, växelkurs och så mycket är olika.

Med tanke på att min lön i Sverige innehöll många tillägg och traktamenten som ej är pensionsgrundande.

Jämfört med de punkter du radat upp så har lönen ökat betydligt mer.

Min % jag skrev var omräknat mot svensk krona :)

KalleBalik
2015-03-16, 08:18
Min förhandling blev inte mycket till förhandling, jag blev erbjuden mer än vad jag hade tänkt begära så är jag nöjd, blev en ökning på drygt 13%.

Snubben
2015-03-17, 15:24
4.5%. Gissar på att den är helt OK då jag inte direkt jobbar. Kommunal sektor.

Får se hur pass högre den blir nu vid byte av jobb.

Jpn
2015-03-17, 18:17
Har inte haft ännu, tror det blir i Maj. Antar det blir mellan 1-2% som det brukar bli, jobbar statligt med "arbetsledaransvar".

benya
2015-03-18, 15:34
Har inte haft ännu, tror det blir i Maj. Antar det blir mellan 1-2% som det brukar bli, jobbar statligt med "arbetsledaransvar".

ni kan gott leva med 1-2% när vi har underskott i finaserna samtidigt som inflationen ligger nära 0. :P

421
2015-03-18, 16:02
+6500nis ~14000sek.

panzerpig
2015-03-18, 17:12
Fick ca 4%. Kommunalanställd.

pizzabud
2015-03-19, 16:11
Nyanställd så fick välja lön själv. Spännande nästa år vad man kan få mer [emoji3]

The_RobRoy
2015-03-19, 16:16
Nyanställd så fick välja lön själv. Spännande nästa år vad man kan få mer [emoji3]

Bra pengar inom pizza-bakning när man får välja lön själv..

Exdiaq
2015-05-11, 16:50
Bumpar tråden med en rent praktiskt fråga kring löneförhandling.

Jag har ett vikariat på G över sommaren (fortfarande under utbildning) och blir det av kommer frågan om löneanspråk. Såklart vill jag ha så hög lön som möjligt för tja, pengar är alltid praktiskt, men jag vill också ha en så hög lön som möjligt för att förhoppningsvis kunna använda det för att få en bra ingångslön när jag är färdigutbildad. Bra ingångslön är tämligen viktigt då löneutvecklingen inte är något vidare inom yrket.

Nu till frågan: känns det relevant att använda vad jag tjänar nu som vikarie på en annan arbetsplats inom en helt annan bransch som inte har något som helst gemensamt med arbetsplatsen jag nu försöker få ett vikariat på? Tjänar nämligen mer på detta vikariat än vad en färdigutbildad (färdig mellan 2010-2015) genomsnittsinkomsttagare tjänar i yrket jag utbildar mig för och kanske kan knipa ett vikariat i.

Huvudargument för att motivera löneanspråket/löneförslaget är självklart kompetens, erfarenhet, vitsord och vad andra med samma anställningsform får. Men känns det OK att ha lön inom en helt annan bransch som argument öht?

Scratch89
2015-05-11, 17:41
Bumpar tråden med en rent praktiskt fråga kring löneförhandling.

Jag har ett vikariat på G över sommaren (fortfarande under utbildning) och blir det av kommer frågan om löneanspråk. Såklart vill jag ha så hög lön som möjligt för tja, pengar är alltid praktiskt, men jag vill också ha en så hög lön som möjligt för att förhoppningsvis kunna använda det för att få en bra ingångslön när jag är färdigutbildad. Bra ingångslön är tämligen viktigt då löneutvecklingen inte är något vidare inom yrket.

Nu till frågan: känns det relevant att använda vad jag tjänar nu som vikarie på en annan arbetsplats inom en helt annan bransch som inte har något som helst gemensamt med arbetsplatsen jag nu försöker få ett vikariat på? Tjänar nämligen mer på detta vikariat än vad en färdigutbildad (färdig mellan 2010-2015) genomsnittsinkomsttagare tjänar i yrket jag utbildar mig för och kanske kan knipa ett vikariat i.

Huvudargument för att motivera löneanspråket/löneförslaget är självklart kompetens, erfarenhet, vitsord och vad andra med samma anställningsform får. Men känns det OK att ha lön inom en helt annan bransch som argument öht?

En av mina bästa vänner och kursare till mig fick ett par tusen mer i ingångslön än mig (och de andra i klassen) just för att han har en ingenjörsexamen från tidigare i livet innan han skolade om sig, och tjänade betydligt bättre. Så, visst, men det ska väl vara något som ger dig kompetens och inte bara slavat i margarinfabriken. :)

kallepuling
2015-05-11, 17:43
Enda gången nuvarande lön kan vara intressant för andra arbetsgivaren att veta är om du är helt rätt kandidat till tjänsten utan konkurrens. Då kan det vara bra att veta vad det "kostar" att locka över dig.

Men generellt är lön inom helt annat yrke helt irrelevant. En läkare som helt plötsligt vill bli lokalvårdare får helt enkelt acceptera att det innebär en lägre lön.

Känns heller inte rimligt att du tänker göra ett anspråk på högre än vad en färdigutbildad tjänar? När du väl är klar så kan du gott göra ett lite högre anspråk för att försöka hamna över snittet.

kallepuling
2015-05-11, 17:48
Medelstor industri

Hos fick tjänstemännen i snitt 2,4% i år, ska förhandla om min egen inom kort (jag är chef över min fackordförande så vill förhandla själv).

Kollektivsidan är inte klar än.

Kallsone
2015-05-11, 17:54
Jag ser nu att jag borde byte jobb. En årlig ökning med 0.01% - 0.0225% är inte så bra med en ingångslön på 18 000..

Exdiaq
2015-05-11, 18:00
En av mina bästa vänner och kursare till mig fick ett par tusen mer i ingångslön än mig (och de andra i klassen) just för att han har en ingenjörsexamen från tidigare i livet innan han skolade om sig, och tjänade betydligt bättre. Så, visst, men det ska väl vara något som ger dig kompetens och inte bara slavat i margarinfabriken. :)

OK, det kan jag däremot förstå! Beroende på vad han valde att arbeta med så känns ju ingenjörsexamen meriterande.

I mitt fall handlar det om ett lågkvalificerat yrke där lönen är relativt hög eftersom det tidigare var väldigt slitsamt (repetitivt och tung belastning) medan det nu "bara" är repetitivt tack vara hjälpmedel och förbättrat arbetssätt. Lönen har förblivit hög.

Enda gången nuvarande lön kan vara intressant för andra arbetsgivaren att veta är om du är helt rätt kandidat till tjänsten utan konkurrens. Då kan det vara bra att veta vad det "kostar" att locka över dig.

Men generellt är lön inom helt annat yrke helt irrelevant. En läkare som helt plötsligt vill bli lokalvårdare får helt enkelt acceptera att det innebär en lägre lön.

Känns heller inte rimligt att du tänker göra ett anspråk på högre än vad en färdigutbildad tjänar? När du väl är klar så kan du gott göra ett lite högre anspråk för att försöka hamna över snittet.

Det verkar som jag har rätt så bra förhandlingsläge p.g.a. att det finns ont om folk. I alla fall vad jag hört från hen som rekommenderade mig och från arbetsgivaren.

Nej, nej, tänker absolut inte begära mer än vad en färdigutbildad får. Mitt drömscenario är att hamna mellan vad färdigutbildad får i genomsnitt och vad mina kursare som har samma anställningsform får.

Jpn
2015-05-11, 18:19
ni kan gott leva med 1-2% när vi har underskott i finaserna samtidigt som inflationen ligger nära 0. :P

Haha så du hade tänkt att alla dem som jobbar inom offentligsektor inte ska ha nån löneutveckling alls pga att inflationen är låg? Du har inte tänkt på att saker blir dyrare även fast inflationen är nära 0 :P

exor
2015-05-12, 05:50
500:- innan skatt... :/

4623
2015-05-12, 07:18
Inte haft min än. Sist hade jag det nog i juni.

20% blev det.

martikainen
2015-05-12, 07:24
20% blev det.

Grattis!! Har mitt lönesamtal (lönebesked) om 1h..

Snubben
2015-05-12, 07:27
20% blev det.

Fasiken, kom bara upp till 14% med nya jobbet. Får försöka klå dig nästa år :cool:

Raschmus
2015-05-12, 07:35
20% blev det.

Vad jobbar du med?

Raschmus
2015-05-12, 07:35
Nada för egen del.

4623
2015-05-12, 07:40
Grattis!! Har mitt lönesamtal (lönebesked) om 1h..

Ty, lycka till.

Fasiken, kom bara upp till 14% med nya jobbet. Får försöka klå dig nästa år :cool:

Kass ;)

Vad jobbar du med?

Jobbar med såndär data.

Raschmus
2015-05-12, 07:44
Jobbar med såndär data.

Fûck, får byta bransch.

benya
2015-05-12, 07:53
Helvette, hur har ni lyckats förhandla fram 10-20%, ni som gjort på samma arbetsplats samt med samma titel? Det är ju otroligt mkt, i synnerhet under tider som dessa.
Har ni liksom varit sjukt underbetalda en period/varit dåliga på att kräva lön i linje med ni förtjänar, och så har det korrigerats (om än för sent då det inte gäller retroaktivt)? Eller har ni gjort exceptionellt bra ifrån och därför haft sjukt bra förhandlingsutgångsläge?
10-20% med ny titel eller ny arbetsgivare ser jag som en rimlig ökning.

4623
2015-05-12, 07:57
Helt enkelt jävligt bra på det jag gör. :cool:

Snubben
2015-05-12, 07:58
Helvette, hur har ni lyckats förhandla fram 10-20%, ni som gjort på samma arbetsplats samt med samma titel? Det är ju otroligt mkt, i synnerhet under tider som dessa.
Har ni liksom varit sjukt underbetalda en period/varit dåliga på att kräva lön i linje med ni förtjänar, och så har det korrigerats (om än för sent då det inte gäller retroaktivt)? Eller har ni gjort exceptionellt bra ifrån och därför haft sjukt bra förhandlingsutgångsläge?
10-20% med ny titel eller ny arbetsgivare ser jag som en rimlig ökning.

Men levererar, sedan visar man på hur mycket $$$ arbetsplatsen har i mindre kostnader sedan går man till sin chef och säger "nu har ni x kronor mindre i kostnader per år, ger ni mig då p kronor så har Ni fortfarande minskat era kostnader och jag är nöjd och kommer fortsätta spara er massa $$$".


Eller så gör man ett bra jobb och blir headhuntad. Då kan man fint bestämma sin lön själv. :)

Snubben
2015-05-12, 07:59
Helt enkelt jävligt bra på det jag gör. :cool:

"bra" = :kinky:










:notme: :D

benya
2015-05-12, 08:04
Helt enkelt jävligt bra på det jag gör. :cool:

Vad gör du då? Hur länge har du jobbat på din tjänst?

Mental
2015-05-12, 08:05
Helvette, hur har ni lyckats förhandla fram 10-20%, ni som gjort på samma arbetsplats samt med samma titel? Det är ju otroligt mkt, i synnerhet under tider som dessa.
Har ni liksom varit sjukt underbetalda en period/varit dåliga på att kräva lön i linje med ni förtjänar, och så har det korrigerats (om än för sent då det inte gäller retroaktivt)? Eller har ni gjort exceptionellt bra ifrån och därför haft sjukt bra förhandlingsutgångsläge?
10-20% med ny titel eller ny arbetsgivare ser jag som en rimlig ökning.

Det är lite som i Högskoleprovstråden, villka tror du det är som är sugna på att skriva? sista 5:e percentilen eller de mitt i kurvan? ;)

benya
2015-05-12, 08:08
de som har +75 post per dag på kulû, ser ett mönster i att hänga på kulû mkt och jobba dedikerat!

4623
2015-05-12, 08:15
"bra" = :kinky:










:notme: :D

Haha, jag är nog den sista personen som slickar uppåt.

Vad gör du då? Hur länge har du jobbat på din tjänst?

Data, lite mer än två år.

Snubben
2015-05-12, 08:16
de som har +75 post per dag på kulû, ser ett mönster i att hänga på kulû mkt och jobba dedikerat!

Jag är anställd på en kommun. Vad förväntar du dig av mig? :smash: :d

feyin
2015-05-12, 08:28
Jag fick 0% så jag bytte jobb!

The_RobRoy
2015-05-12, 09:19
Räknade just ut att jag lyckats ha en löneutveckling på 14.5% per år sen jag började jobba heltid, så 6 år av löneförhöjningar, har inte fått min höjning för detta år än. Har aldrig bytt arbetsgivare, bara roller (och land)

Snubben
2015-05-12, 09:20
Räknade just ut att jag lyckats ha en löneutveckling på 14.5% per år sen jag började jobba heltid, så 6 år av löneförhöjningar, har inte fått min höjning för detta år än. Har aldrig bytt arbetsgivare, bara roller (och land)

Häftigt, då kan du sova gott med att du förmodligen är bra på det du gör. Det är väl skönt för självbilden? :)

Dreas
2015-05-12, 09:38
Ska ha diskussion i början av juni. Brukar få en årlig ökning på 3% ungefär. Ska se ifall det går att få upp det till 5% med tanke på vad jag presterade förra året.

The_RobRoy
2015-05-12, 09:53
Häftigt, då kan du sova gott med att du förmodligen är bra på det du gör. Det är väl skönt för självbilden? :)

Absolut är det så, det finns ju dock många exempel på människor som är duktigare än mig, men får betydligt sämre löneutveckling. Så man kan ju säga att jag haft ett visst mått av tur, men även att jag varit hård i löneförhandlingar. Såklart finns även de som lyckas bättre lönemässigt, framförallt utomlands.

martikainen
2015-05-12, 09:58
Räknade just ut att jag lyckats ha en löneutveckling på 14.5% per år sen jag började jobba heltid, så 6 år av löneförhöjningar, har inte fått min höjning för detta år än. Har aldrig bytt arbetsgivare, bara roller (och land)

Snyggt!
Jag har lite mer än dubblat min lön sen jag började 2008. Så det borde väl ge ungefär samma procent. Och samma här, bara bytt roll inom företaget. (Dock började jag inte på någon superhög ingångslön).

Jag hade tydligen inte lönesamtal förut, det var bara allmän info om hur processen fungerar... Företaget har gjort om processen för att slösa ytterliggare tid med andra ord :D

feyin
2015-07-16, 18:25
Jag fick 0% så jag bytte jobb!

När arbgivaren insåg detta höjdes min lön med 22%.

Olegh
2015-07-16, 19:02
3,5%

Trodde man skulle få lite positiv särbehandling efter att man kommit in som nyexad och därefter presterar rätt bra, men det var bara att falla in i ledet. Mtp att kollektivavtalet satt stupstocken på 2-nånting% så är det ju en positiv signal från min närmaste chef iaf, som bara har sin tilldelade pengapung att leka med.

Läskeblask
2015-07-16, 19:38
Nyss bytt jobb och klåpare som man var så hade jag inte funderat ut vad jag egentligen ville ha i lön då jag var på arbetsintervju utan drog en summa från hatten. Chefen såg på pappret och sade nåt i stil "inte illa" och jag fick genast en idiotkänsla, borde ha begärt 1k mer åtminstone eller förhandlat. Räknar inte med nån höjning i år

The_RobRoy
2015-07-16, 22:08
3,5%

Trodde man skulle få lite positiv särbehandling efter att man kommit in som nyexad och därefter presterar rätt bra, men det var bara att falla in i ledet. Mtp att kollektivavtalet satt stupstocken på 2-nånting% så är det ju en positiv signal från min närmaste chef iaf, som bara har sin tilldelade pengapung att leka med.

Fast det där är ju också taktik ifrån deras sida (ibland) tyvärr. Jag tycker inte det är OK som ny-utexad att få så lite om det inte är kris i företaget eller om du inte kom in på en mycket hög ingångslön. Man måste välja sina strider och som ny på företaget är det svårt att vara allt för hård, men jag hade definitivt uttryckt ett missnöjje över så dåligt förstå året. Runt 10% första året är ju inte ovanligt alls.

Olegh
2015-07-17, 05:29
Fast det där är ju också taktik ifrån deras sida (ibland) tyvärr. Jag tycker inte det är OK som ny-utexad att få så lite om det inte är kris i företaget eller om du inte kom in på en mycket hög ingångslön. Man måste välja sina strider och som ny på företaget är det svårt att vara allt för hård, men jag hade definitivt uttryckt ett missnöjje över så dåligt förstå året. Runt 10% första året är ju inte ovanligt alls.

Fel bransch/företag/kompetens skulle jag säga. Löneläget är otroligt låst av HR. För att någon ska få mer än vad deras nivå säger, baserad på tjänst och examensår, måste man nog åtminstone kunna plocka ner månen.

Snubben
2015-07-17, 07:38
Pengapungen är en myt. Eller det kanske inte är en myt men det är deras problem. De får ett tillskott i sin budget som är riktat - detta kan fördelas på löner men sedan utöver det har de även hela sin egna budget som de kan leka med.

Bara att säga vad du vill ha och om de inte går vägen börja leta nytt (kanske inte när man direkt har börjat..)

hahavaffan
2015-07-17, 09:41
Äntligen haft min löneförhandling (läs: lönebesked), bara 3 månader för sent. Men det blev strax över 18%, så jag är nöjd! Och så här i efterhand blir det gött med en klumpsumma p.g.a. förseningen :D

MrLomax
2015-07-17, 12:48
Min sambo har haft samma jobb och samma lön i 8-9 år. När hon började fick hon 30k och det är samma idag. Hon säger hela tiden att hon är missnöjd, men hon gör inget åt saken. Hon pratar ofta om att byta jobb och om att hon ville ha lönesamtal...men inget händer. Hennes chef duckar hela tiden, säger vi tar det senare osv. Hon jobbar som säljare inom profilreklam. Hon har högst budget av alla säljare, hon är den enda som slår sin budget och dessutom är hon den som har ansvaret att fixa när det blir strul för alla andra. Minst två ggr de senaste åren har hon blivit kontaktad av konkurrenter och de har försökt rekrytera henne. Första gången ville hon inte för att det var för låg lön, men klart som fan. Hon begärde ju ingen lön. Hon fick ett förslag presenterat och tog inte det. Vad tror hon? Att det var slutbudet? Andra gången tackade hon nej före hon ens hört vad de erbjöd. Hon avbokade intervjun i sista stund, för att jobbet "låg fel" för henne. Vi bor ca 15-20 min från stan (Stockholm) och hon jobbar just nu på södra sidan ca 40 min från där vi bor. Hellre 40 min till jobbet med dålig lön än höja lönen och ha 60-80 min till jobbet.

Men nu verkar det hända saker. Idag för exakt en vecka sedan gick hon på semester och i samband med sista rapporten skrev hon ett mejl med flera punkter till chefen. Saker som han ska fundera på. Bl a planen för verksamheten, budget, dåliga stämningen på kontoret (det är en säljare som bara klagar hela tiden och drar ner stämningen), löneförhandling, osv osv. När hennes kollega (en man i 50-årsåldern) skrev så fick han svar samma dag. Men hon får inget svar. Chefen bara duckar. Kollegorna får löneökning varje år, men inte hon. Hon är spindeln i nätet för hela kontoret, jag skulle säga att hon är lite semi-kontorschef.

Jag tror att om hon skulle börja söka nytt jobb och kolla sitt värde så är det inte omöjligt att hon skulle få nästan 45k med ungefär samma uppgifter. Kanske en vecka extra semester också.

Min sambo skyller situationen på att hon inte har *** och inte gillar fotboll. Har man *** och gillar fotboll så blir man positivt särbehandlad av chefen.

MEN BYT JOBB DÅ, säger jag.
Vad hade ni gjort?

Mental
2015-07-17, 13:12
Min sambo har haft samma jobb och samma lön i 8-9 år. När hon började fick hon 30k och det är samma idag. Hon säger hela tiden att hon är missnöjd, men hon gör inget åt saken. Hon pratar ofta om att byta jobb och om att hon ville ha lönesamtal...men inget händer. Hennes chef duckar hela tiden, säger vi tar det senare osv. Hon jobbar som säljare inom profilreklam. Hon har högst budget av alla säljare, hon är den enda som slår sin budget och dessutom är hon den som har ansvaret att fixa när det blir strul för alla andra. Minst två ggr de senaste åren har hon blivit kontaktad av konkurrenter och de har försökt rekrytera henne. Första gången ville hon inte för att det var för låg lön, men klart som fan. Hon begärde ju ingen lön. Hon fick ett förslag presenterat och tog inte det. Vad tror hon? Att det var slutbudet? Andra gången tackade hon nej före hon ens hört vad de erbjöd. Hon avbokade intervjun i sista stund, för att jobbet "låg fel" för henne. Vi bor ca 15-20 min från stan (Stockholm) och hon jobbar just nu på södra sidan ca 40 min från där vi bor. Hellre 40 min till jobbet med dålig lön än höja lönen och ha 60-80 min till jobbet.

Men nu verkar det hända saker. Idag för exakt en vecka sedan gick hon på semester och i samband med sista rapporten skrev hon ett mejl med flera punkter till chefen. Saker som han ska fundera på. Bl a planen för verksamheten, budget, dåliga stämningen på kontoret (det är en säljare som bara klagar hela tiden och drar ner stämningen), löneförhandling, osv osv. När hennes kollega (en man i 50-årsåldern) skrev så fick han svar samma dag. Men hon får inget svar. Chefen bara duckar. Kollegorna får löneökning varje år, men inte hon. Hon är spindeln i nätet för hela kontoret, jag skulle säga att hon är lite semi-kontorschef.

Jag tror att om hon skulle börja söka nytt jobb och kolla sitt värde så är det inte omöjligt att hon skulle få nästan 45k med ungefär samma uppgifter. Kanske en vecka extra semester också.

Min sambo skyller situationen på att hon inte har *** och inte gillar fotboll. Har man *** och gillar fotboll så blir man positivt särbehandlad av chefen.

MEN BYT JOBB DÅ, säger jag.
Vad hade ni gjort?

Bytt sambo till en som står på sig.

Nej, men om hon inte vill ha högre lön så får hon ju stanna på det hon har, vill hon har högre lön får hon ordna det. Skylla på *** och fotboll är bara svagt.

4623
2015-07-17, 13:43
Haha hade denna diskussionen igår där vi diskutera den så kallade löneskillnaden. Ett argument som framförde av kvinna var just att kvinnor nöjde sig med vad de fick och inte förhandla.

Att skylla på andra än sig själv är bara löjligt. Jag säger kamma dig.

MrLomax
2015-07-17, 14:03
Bytt sambo till en som står på sig.

Nej, men om hon inte vill ha högre lön så får hon ju stanna på det hon har, vill hon har högre lön får hon ordna det. Skylla på *** och fotboll är bara svagt.

Haha hade denna diskussionen igår där vi diskutera den så kallade löneskillnaden. Ett argument som framförde av kvinna var just att kvinnor nöjde sig med vad de fick och inte förhandla.

Att skylla på andra än sig själv är bara löjligt. Jag säger kamma dig.
Håller med er och det är det jag försöker säga. Gör något åt saken eller sluta klaga eller skyll ifrån dig. Jag tror att hon har börjat inse det nu också.

Åtminstone gå till intervjuer när andra försöker headhunta henne och kolla värdet. Sedan visa chefen vad andra värderar hennes arbetsinsats till och använda det som mått på lönen. Visst, hon föredrar trygghet före osäkerhet, men sluta klaga då!!! *gah!*

TranceII
2015-07-17, 15:08
Min sambo har haft samma jobb och samma lön i 8-9 år. När hon började fick hon 30k och det är samma idag. Hon säger hela tiden att hon är missnöjd, men hon gör inget åt saken. Hon pratar ofta om att byta jobb och om att hon ville ha lönesamtal...men inget händer. Hennes chef duckar hela tiden, säger vi tar det senare osv. Hon jobbar som säljare inom profilreklam. Hon har högst budget av alla säljare, hon är den enda som slår sin budget och dessutom är hon den som har ansvaret att fixa när det blir strul för alla andra. Minst två ggr de senaste åren har hon blivit kontaktad av konkurrenter och de har försökt rekrytera henne. Första gången ville hon inte för att det var för låg lön, men klart som fan. Hon begärde ju ingen lön. Hon fick ett förslag presenterat och tog inte det. Vad tror hon? Att det var slutbudet? Andra gången tackade hon nej före hon ens hört vad de erbjöd. Hon avbokade intervjun i sista stund, för att jobbet "låg fel" för henne. Vi bor ca 15-20 min från stan (Stockholm) och hon jobbar just nu på södra sidan ca 40 min från där vi bor. Hellre 40 min till jobbet med dålig lön än höja lönen och ha 60-80 min till jobbet.

Men nu verkar det hända saker. Idag för exakt en vecka sedan gick hon på semester och i samband med sista rapporten skrev hon ett mejl med flera punkter till chefen. Saker som han ska fundera på. Bl a planen för verksamheten, budget, dåliga stämningen på kontoret (det är en säljare som bara klagar hela tiden och drar ner stämningen), löneförhandling, osv osv. När hennes kollega (en man i 50-årsåldern) skrev så fick han svar samma dag. Men hon får inget svar. Chefen bara duckar. Kollegorna får löneökning varje år, men inte hon. Hon är spindeln i nätet för hela kontoret, jag skulle säga att hon är lite semi-kontorschef.

Jag tror att om hon skulle börja söka nytt jobb och kolla sitt värde så är det inte omöjligt att hon skulle få nästan 45k med ungefär samma uppgifter. Kanske en vecka extra semester också.

Min sambo skyller situationen på att hon inte har *** och inte gillar fotboll. Har man *** och gillar fotboll så blir man positivt särbehandlad av chefen.

MEN BYT JOBB DÅ, säger jag.
Vad hade ni gjort?

Så hon har i praktiken fått en lönesänkning med tanke på inflationen?

Vadå chefen duckar? Knacka på dörren och fråga om han har tid att snacka lite. Sedan sätter man sig ner och säger att man inte har fått en löneförhöjning på 8 år trots att man uppenbarligen presterar bra (och säger vad man har för ansvar och vad man presterar). Sedan säger man att detta är självklart ohållbart i längden så vad är planen för att lösa detta eller är enda sättet att gå upp i lön att byta jobb?

Snackar han bort det så är det enda sättet att få höjd lön att byta jobb. Så då uppdaterar man sin LinkedIn-profil, snackar med de kontakter man har och vettiga rekryterare. Sedan siktar man en pinne uppåt med det nya jobbet.

Yes
2015-07-17, 16:24
Fel bransch/företag/kompetens skulle jag säga. Löneläget är otroligt låst av HR. För att någon ska få mer än vad deras nivå säger, baserad på tjänst och examensår, måste man nog åtminstone kunna plocka ner månen.
Jag tycker du bör se dig om efter andra arbetsgivare, om du inte har särskilt goda skäl att stanna. Min uppfattning är att i början har man de största lönelyften med tanke på att man i regel går in lågt och sen visar vad man går för och lär sig jobbet. Får du då pissiga lönelyft kommer du hamna lågt i framtiden också, samt att dina möjligheter till andra jobb minskar (det skickar liksom fel signaler till andra arbetsgivare när du har låg lön i förhållande till andra).

4623
2015-07-17, 17:47
Jag tycker du bör se dig om efter andra arbetsgivare, om du inte har särskilt goda skäl att stanna. Min uppfattning är att i början har man de största lönelyften med tanke på att man i regel går in lågt och sen visar vad man går för och lär sig jobbet. Får du då pissiga lönelyft kommer du hamna lågt i framtiden också, samt att dina möjligheter till andra jobb minskar (det skickar liksom fel signaler till andra arbetsgivare när du har låg lön i förhållande till andra).

Hur ska de andra arbetsgivarna veta det?

Yes
2015-07-17, 17:57
Hur ska de andra arbetsgivarna veta det?
Jag höll på att säga att det bara är att kolla hos Skatteverket, men det skedde tydligen en lagändring 2011 som inte längre gör det möjligt. Jobbar man inom offentlig verksamhet är det dock enkelt, annars utgår jag ifrån att det är relativt enkelt att fråga nuvarande arbetsgivare.

4623
2015-07-17, 17:59
Jag höll på att säga att det bara är att kolla hos Skatteverket, men det skedde tydligen en lagändring 2011 som inte längre gör det möjligt. Jobbar man inom offentlig verksamhet är det dock enkelt, annars utgår jag ifrån att det är relativt enkelt att fråga nuvarande arbetsgivare.

Visar dessutom enbart föregående taxeringsår.

Yes
2015-07-17, 18:04
Så hon har i praktiken fått en lönesänkning med tanke på inflationen?

Vadå chefen duckar? Knacka på dörren och fråga om han har tid att snacka lite. Sedan sätter man sig ner och säger att man inte har fått en löneförhöjning på 8 år trots att man uppenbarligen presterar bra (och säger vad man har för ansvar och vad man presterar). Sedan säger man att detta är självklart ohållbart i längden så vad är planen för att lösa detta eller är enda sättet att gå upp i lön att byta jobb?

Snackar han bort det så är det enda sättet att få höjd lön att byta jobb. Så då uppdaterar man sin LinkedIn-profil, snackar med de kontakter man har och vettiga rekryterare. Sedan siktar man en pinne uppåt med det nya jobbet.
Här ligger det ju viss sanning i att det krävs stake. Hon måste vara beredd att ställa vissa krav och gå vidare om de inte efterlevs.

Efter 8-9 år hade jag själv sett det som en principsak. Hade hellre ställt mig på Donken då.

Mental
2015-07-17, 18:06
Efter 8-9 år hade jag själv sett det som en principsak. Hade hellre ställt mig på Donken då.

Jag hade sett 0% löneökning som ett tecken på att jag inte var önskvärd redan efter första året, om det inte fanns exceptionella anledningar.
Jag hade KANSKE väntat 1 år till, men 0% 2år så är det jobbyte direkt.

tossefar
2015-07-17, 18:24
Sen får man tänka på att vi bara har ena sidan av storyn. Klart att MrLomax och hans sambo tycker att hon är duktigast och bäst. Efter 9 år (eller för den delen efter 2 år) utan lönehöjning så tycker jag inte att man kan skylla något på arbetsgivaren längre.

Yes
2015-07-17, 18:28
Visar dessutom enbart föregående taxeringsår.
Visst är det så, men det är ovanligt med dramatiska förändringar.

Jag hade sett 0% löneökning som ett tecken på att jag inte var önskvärd redan efter första året, om det inte fanns exceptionella anledningar.
Jag hade KANSKE väntat 1 år till, men 0% 2år så är det jobbyte direkt.
Jag håller helt med. Det är också en anledning till att ingen av oss lider av det problemet. Om jag och min arbetsgivare skulle vara för missnöjda med varandra skulle vi gå skilda vägar. Det krävs något från båda håll för att det ska funka, och skulle det inte funka är det tack och adjö.

4623
2015-07-17, 18:36
Visst är det så, men det är ovanligt med dramatiska förändringar.


Det var ju tal om avsaknaden av dramatiska förändringar. ;)

Yes
2015-07-17, 18:41
Sen får man tänka på att vi bara har ena sidan av storyn. Klart att MrLomax och hans sambo tycker att hon är duktigast och bäst. Efter 9 år (eller för den delen efter 2 år) utan lönehöjning så tycker jag inte att man kan skylla något på arbetsgivaren längre.
Visst är det givet att MrLomax står på hennes sida, och efter 9 år skulle jag säga att det inte längre spelar någon roll hur sopig arbetsgivaren än må vara. Samtidigt ska man ha klart för sig att om man inte sätter tillräckligt värde på sig själv och är okej med att ta skit så är risken stor att man just får ta en massa skit.

Jag har sett det många gånger genom åren. Duktiga personer som får oförtjänt skit för att de inte har stake nog att stå på sig. De placerar lätt in i facket för de som är förbisedda och därifrån är det närmast kört att komma någonstans.

Just därför är det så viktigt att känna till sitt värde. Du kan inte tro att du är Tarzan och förvänta dig att arbetsgivaren ska göra en förmögenhet på att sälja ditt bajs, samtidigt som en riktig Tarzan inte kan pipa som en försiktig mus.

The_RobRoy
2015-07-17, 18:55
Sen får man tänka på att vi bara har ena sidan av storyn. Klart att MrLomax och hans sambo tycker att hon är duktigast och bäst. Efter 9 år (eller för den delen efter 2 år) utan lönehöjning så tycker jag inte att man kan skylla något på arbetsgivaren längre.

Tänkte samma sak faktiskt