handdator

Visa fullständig version : Gi, socker och inlagring


organ1
2015-03-12, 13:11
Hej alla kunniga!
Min fråga är om man äter 100 g. rent socker (Gi 100) på tom mage när man vaknar på morgonen, hur mycket utav det sockret lagras som glycogen samt hur mycket av det blir till fett?
Låt säga att man ligger på soffan hela dagen dock med halvfulla glycogen lager så det finns ingen risk för carb owerload.


Mvh. T

Köttis
2015-03-12, 13:19
Omöjligt att svara på. Om det är det enda du äter på hela dagen kommer sannolikt ingenting att lagras som någonting utan användas som energi.

organ1
2015-03-12, 13:27
Omöjligt att svara på. Om det är det enda du äter på hela dagen kommer sannolikt ingenting att lagras som någonting utan användas som energi.
Men kommer det inte lagras innan jag använder det eftersom min kropp vet väl inte om jag får mer mat under dagen eller inte :D
Ok men om man ligger i kcal ballans då? :)

Köttis
2015-03-12, 13:36
Spelar det någon roll vad det lagras som om det ändå används direkt efteråt? Det befinner sig i matsmältningssystemet innan det tas upp av blodet och transporteras till de celler som behöver energin och tas upp där.

Det är nog för många faktorer som spelar roll för att kunna svara på det men det lämnar jag åt någon annan.

organ1
2015-03-12, 13:48
jojo men om man ska kolhydratsladda tex. så vill man väl att kolisarna hamnar i musklerna där de kommer göra nytta under morgondagens explosiva aktiviteter.. Det lär ju vara större fett inlagring på 1000 kcal. socker än på 1000 kcal kikärtor ??

Tack för svaren iaf. Tacksam om någon annan kan förklara :)

GulligaGurkan
2015-03-12, 16:10
Du bränner energi och lagrar energi parallellt hela dagen. Kroppen använder det som finns tillgängligt. Det är inte så att all energi du äter lagras under dagen för att sen brännas under natten när kroppen "märkt" att det inte kommer mer energi. Äter du enbart 1000 kcal socker varje dag lär du gå ner i vikt. Dock kan tänderna må dåligt och du lär på en del vitaminbrist och annat tråkigt på köpet

Beemel
2015-03-12, 17:34
jojo men om man ska kolhydratsladda tex. så vill man väl att kolisarna hamnar i musklerna där de kommer göra nytta under morgondagens explosiva aktiviteter.. Det lär ju vara större fett inlagring på 1000 kcal. socker än på 1000 kcal kikärtor ??

Tack för svaren iaf. Tacksam om någon annan kan förklara :)

kalorier är ett mått på energi inte kvalitet...
1000 kcal är 1000 kcal oavsett källa.

Dock så kommer du nog må bättre, hålla dig mätt längre och en diverse andra positiva aspekter om du väljer kikärtor framför socker.

Socker är ju dessutom bara kolhydrater medans kikärtor också innenhåller protein, så det är ju rätt stor skillnad bara där.