handdator

Visa fullständig version : Tips för att få kontakt med bröstet?


PERSSONN
2015-03-11, 19:42
Har alltid fått bra pump/kontakt med bröstet medan det varot svårt att få kontakt med ryggen.

På senare tid har det blivit exakt tvärt om! Ryggen får jag kontakt med direkt medan bröstet är svårflörtat..
Kan det bero på för mycket volym (alltså set och reps) under en lång tid? Dvs nervsystemet inte hunnit återhämta sig osv.

Min andra fråga är om ni har några tips för att få kontakt med tuttarna?

delizh
2015-03-11, 19:56
Hur ser din teknik ut?

PERSSONN
2015-03-11, 20:14
På bänken? Bra om jag ska vara ärlig :)

anvihl
2015-03-11, 20:16
Prata högre...!

Nä, men kan du spänna tuttarna maximalt som du sitter nu avslappnad? Om inte, träna på det.

PERSSONN
2015-03-11, 20:18
Ja jag kan "dansa" med dom hehe, undrar bara om någon annan upplevt att man först får sjukt bra kontakt medan några månader senare tappat den? Vad kan det bero på? :s

Mörkret
2015-03-11, 20:22
Kan vara en så enkel grej som att ändra ordningsföljden på övningarna som gör tricket:)

PERSSONN
2015-03-12, 07:23
Ska prova det ! :)

cero
2015-03-12, 09:29
Meh, kontakt är rätt oviktigt egentligen. Om du lyfter med bra teknik så är det inte så att någon annan muskel helt plötsligt snor arbetet från bröstet. Hur stark du är i andra muskler som också aktiveras i flerledsövningar kan avgöra var du känner mest och minst för tillfället. Om du har svagare armar än bröst i bänk t ex så kommer det kännas mest i armarna som är begränsande.

ARMSTARK
2015-03-12, 09:39
Eftersom du säger att du har bra teknik är det kanske onödigt att säga det självklara men; tänk på att hålla axlarna långt bak och de ska vara där bak genom hela lyftet, dra in så mycket luft du kan i lungorna - det är så bröstkorgen ska se ut i lyftet. Just det här med axlarnas position slarvade jag själv bort många års utveckling, bara för att jag tryckte upp vikten med framsidan av axlarna.