handdator

Visa fullständig version : Är endast ute efter synliga muskler, hur ska jag träna?


Tvådödalampor
2015-03-11, 18:32
Har läst på tillräckligt mycket för att förstå att man bör köra många reps för att bygga synliga muskler. Alltså hellre månge reps med mindre vikt än få reps med mycket vikt.

Därför kör jag alla övningar 3x10. Problemet med det här är att jag inte känner mig pumpad efter träningen. Jag är inte helt slut när mitt gympass är över och jag får ingen träningsverk. Borde man inte köra typ 5x8 med rätt så tunga vikter? Så att man verkligen blir helt sönderpumpad. Man bygger väl mer muskler desto mer pumpad man känner sig efter träningen?

Jag har provat köra 5x5 också med tunga vikter, men det suger ännu mer.

Jag körde motorsåg i ett par timmar här om dagen och som vi alla vet väger inte en motorsåg många kilo. Men att stå och röja med motorsågen i ett par timmar tar förjävla bra på musklerna. När jag var klar så orkade jag knappt lyfta motorsågen längre. Dagen efter hade jag en JÄVLA träningsvärk. Dagen efter det hade jag ännu mer träningsvärk.

Vad jag försöker få fram här är att är det inte bättre att träna länge och köra mååånga reps och bli så pumpad som möjligt?

henrikl
2015-03-11, 18:38
Man bygger väl mer muskler desto mer pumpad man känner sig efter träningen?


Nej

MrXpert
2015-03-11, 18:44
Fokuserar du tillräckligt på att trötta ut muskeln? Flytta inte bara vikten från a --> b utan känn att du verkligen jobbar. Svårt och förklara men sök på "mind muscle connection" på youtube så lär du förstå.

Annars kan du testa att avsluta varje kroppsdel med dropset som jag själv gör. När du kör sista övningen så välj en vikt där du klarar 10reps. När du klarat det sänker du vikten lite och kör direkt igen. Efter det sänker du vikten ännu en gång och pumpar ut det sista. Sen vilar du o upprepar 2 ggr tilll :)

Sen finns det typ pyramidset och en massa andra varianter som jag själv aldrig testat :)

EXPERIMENTERA LITE PÅG

BengtBurk
2015-03-11, 18:45
Du behöver inte maximera varken pump eller trötthet för att bygga muskler. Att du fick träningsvärk av att köra motorsåg beror förmodligen på att du inte är van att köra motorsåg flera timmar.

Tvådödalampor
2015-03-11, 19:18
Fokuserar du tillräckligt på att trötta ut muskeln? Flytta inte bara vikten från a --> b utan känn att du verkligen jobbar. Svårt och förklara men sök på "mind muscle connection" på youtube så lär du förstå.

Annars kan du testa att avsluta varje kroppsdel med dropset som jag själv gör. När du kör sista övningen så välj en vikt där du klarar 10reps. När du klarat det sänker du vikten lite och kör direkt igen. Efter det sänker du vikten ännu en gång och pumpar ut det sista. Sen vilar du o upprepar 2 ggr tilll :)

Sen finns det typ pyramidset och en massa andra varianter som jag själv aldrig testat :)

EXPERIMENTERA LITE PÅG

Jo, jag förstår vad du menar. Dropsets verkar intressant, låter som något som gör en vääldigt pumpad.

Du behöver inte maximera varken pump eller trötthet för att bygga muskler. Att du fick träningsvärk av att köra motorsåg beror förmodligen på att du inte är van att köra motorsåg flera timmar.

Det känns som musklerna fått arbeta väldigt mycket om man är riktigt pumpad när man drar från gymmet.

Tobbey
2015-03-11, 19:20
Träna för att bli starkare enligt ett vettigt upplägg likt 5x5 stronglifts osv i några år med ordentlig mängd mat. Sedan så deffar du/går ner mer i vikt än en person som inte vill få "synliga muskler".

Tvådödalampor
2015-03-11, 19:25
Träna för att bli starkare enligt ett vettigt upplägg likt 5x5 stronglifts osv i några år med ordentlig mängd mat. Sedan så deffar du/går ner mer i vikt än en person som inte vill få "synliga muskler".

Jag skrev ju att jag tränar för utseendets skull och bryr mig inte om min styrka. Har läst att 5x5 stronglifts är bäst för just styrka...

The Swedish Oak
2015-03-11, 19:33
Jag skrev ju att jag tränar för utseendets skull och bryr mig inte om min styrka. Har läst att 5x5 stronglifts är bäst för just styrka...

Muskler växer av tunga vikter och ökad styrka.

http://tyngre.se/artiklar/tunga-vikter-ger-baettre-resultat-aen-laetta-vikter/

oscarovegren
2015-03-11, 20:35
Styrka och muskelmassa hänger ihop. Eliten inom bodybuilding är enormt starka. Det som gör dig stark gör dig också stor.

biggusdickus
2015-03-11, 21:28
Jag tror inte på tunga lågreppare för att se bra ut. Men att börja passet med nån basövning där du försöker öka styrkan för att efter det pumpa loss på lättare vikter kan nog vara vettigt.

biggusdickus
2015-03-11, 21:49
Styrka och muskelmassa hänger ihop. Eliten inom bodybuilding är enormt starka. Det som gör dig stark gör dig också stor.

Jäpp. Dom är enormt starka, utan att ha kört alla styrkeupplägg som är så populära på kolo. Det som gör dom stora gör dom även starka.;-)

Aliaas
2015-03-11, 21:56
Jäpp. Dom är enormt starka, utan att ha kört alla styrkeupplägg som är så populära på kolo. Det som gör dom stora gör dom även starka.;-)
Ehm inte riktigt.

Hur vet du att de kört som de gör vid peak genom hela sin karriär?

Ronnie Coleman som enligt de flesta är den bästa genom tiderna var styrkelyftare innan han började med BB. Och han ät verkligen inte ensam om det.

Sen ska vi ju dessutom ha i åtanke de enorma mängder AAS dessa tar, som i sig själva gör dem urstarka bara i sig.

DieErste
2015-03-11, 22:00
Muskler växer av tunga vikter och ökad styrka.

http://tyngre.se/artiklar/tunga-vikter-ger-baettre-resultat-aen-laetta-vikter/

Tunga vikter defineras ju där som 65%+ så det skulle väl kunna innebära såväl 5:or som 10:or?

biggusdickus
2015-03-11, 22:11
Ehm inte riktigt.

Hur vet du att de kört som de gör vid peak genom hela sin karriär?

Ronnie Coleman som enligt de flesta är den bästa genom tiderna var styrkelyftare innan han började med BB. Och han ät verkligen inte ensam om det.

Sen ska vi ju dessutom ha i åtanke de enorma mängder AAS dessa tar, som i sig själva gör dem urstarka bara i sig.

De flesta framgångsrika byggare verkar ha någon gedigen idrottsbakgrund. Att Ronnie varit styrkelyftare bevisar inget. Jag har tränat på ett sl-gym å de flesta såg ut som skit. En av de bästa såg dock fantastisk ut men det var ju för att han var fd byggare. På nuvarande gymet har vi ol-killar som också ser ut som skit. Alla utom en, som naturligtvis nyss kommit från byggningen..

CalleP
2015-03-11, 22:11
Man kan ju få en pump i axlarna när du sätter gips / knegar men betyder ju inte att du bygger för det (:D).

Aliaas
2015-03-11, 22:19
De flesta framgångsrika byggare verkar ha någon gedigen idrottsbakgrund. Att Ronnie varit styrkelyftare bevisar inget. Jag har tränat på ett sl-gym å de flesta såg ut som skit. En av de bästa såg dock fantastisk ut men det var ju för att han var fd byggare. På nuvarande gymet har vi ol-killar som också ser ut som skit. Alla utom en, som naturligtvis nyss kommit från byggningen..
Jag tycker det säger väldigt mycket.

Att många SL-are ser ut som skit är jag medveten om. Dock finns det inget som talar emot att framgångsrika byggare tidigt i sin karriär (eller närsomhelst) haft en period med styrkeinriktad träning. Bara sådant som talar FÖR det, som Ronnie.

The Swedish Oak
2015-03-11, 22:40
Tunga vikter defineras ju där som 65%+ så det skulle väl kunna innebära såväl 5:or som 10:or?

Var mest en bra artikel o läsa om man som trådstartaren, tror att gå runt med motorsåg ger större muskler än styrketräning.

Agitator
2015-03-11, 22:56
Mycket, och överskott.

biggusdickus
2015-03-11, 23:32
Man kan ju få en pump i axlarna när du sätter gips / knegar men betyder ju inte att du bygger för det (:D).

Jo. Pump bygger, det är ett faktum.

LunaSpice
2015-03-13, 15:46
Bra artikel för ändamålet:

http://www.styrkelabbet.se/expertpanelen-muskeltillvaxt/

Starke75an
2015-03-13, 16:08
Har jobbat att bygga ställning med BB som tagit piller. Stark? Ja, uthållig? Nej, inte det minsta. Så min slutsats är att naturlig tränade muskler är överlägset bäst.

Dessutom ska de vara tränade med vikter och inte maskiner.

derko
2015-03-13, 16:22
Tycker OP borde gå ut och springa för massiva ben. Jävlar vad pump och träningsvärk jag får efter hårda löppass.

xanton
2015-03-14, 07:54
Tror mycket på att grunden i schemat bör utgöras av basövningar i repsintervall på cirka 6-8, 8-12, eller med en totalvolym på övningen som ger 25-30reps utan för lång vila, dvs. över ~3min på basövningar. Därefter isolationsövningar för att bygga på specifika områden så just den muskeln aktiveras helt i en övning. Tror inte heller jag sett någon stor kille som bara kör sl lågreppare.

Shqypnia
2015-03-14, 11:43
Om du bara är ute efter synliga muskler så kommer du gå all in med en halvdan attityd på gymmet som kommer resultera i medelmåttiga resultat.

Om du bara vill ha synliga muskler kan du lika gärna deffa ner dig till undernärig och göra så många situps du orkar göra.

RobbanColeman
2015-03-14, 11:57
Pumpet är för mig en bekräftan på att jag träffar rätt muskel. Mer o mer pump för varje set är det jag strävar efter. När man kan få till detta fenomen är det som gäller att kunna lyckas med det med tyngre vikter sakta men säkert. Det är garanterat en säker väg till större muskler. För mig är det solklart det som är byggning. Progression måste ske även i den träningen. Man kommer dock få använda mindre vikter än då man tränar som en styrkelyftare.

Jag tror många snöar in sig för mycket på vikter och repetitonsantal men glömmer bort utförandet...

Om man tränar som t ex jag själv gör använder man inte alls sina maxvikter men iom att man prickar avsedd muskel så är det tungt för just den muskelgruppen. Detta kan nog få många att tänka att t ex jag tränar för synliga muskler(tränar så lätt) iom att det inte är så tunga vikter, men jag försäkrar att det tar många år att rå det jag rår med mitt utförande. Det är alltså inte lätt bara för att jag använder "små" vikter.

Apropå pump är det ngt som sker genom passet om det görs korrekt, inte i ett set, det är ngt som kallas mjölksyra och är ngt helt annat. Att pumpa sig full med mjölksyra är garanterat inte vägen till större muskler.

Drop-set är en bra väg att gå för att lära sig vad pump är, då är det en tillräckligt tung vikt för pump som sedan avtar och man har rätt utförande alla reps. Jag kan rekommendera att prova omv drop-set. Det är nog ännu bättre faktiskt.

Aliaas
2015-03-14, 13:51
Jo. Pump bygger, det är ett faktum.
Förklara gärna för mig hur det är möjligt att enbart ökad blodtillförsel till muskeln gör så att muskelcellerna/fibrerna genomgår hypertrofi och växer?

Aliaas
2015-03-14, 13:52
Har jobbat att bygga ställning med BB som tagit piller. Stark? Ja, uthållig? Nej, inte det minsta. Så min slutsats är att naturlig tränade muskler är överlägset bäst.

Dessutom ska de vara tränade med vikter och inte maskiner.
Wut?...

Gnistan
2015-03-14, 14:30
Har läst på tillräckligt mycket för att förstå att man bör köra många reps för att bygga synliga muskler. Alltså hellre månge reps med mindre vikt än få reps med mycket vikt.

Därför kör jag alla övningar 3x10. Problemet med det här är att jag inte känner mig pumpad efter träningen. Jag är inte helt slut när mitt gympass är över och jag får ingen träningsverk. Borde man inte köra typ 5x8 med rätt så tunga vikter? Så att man verkligen blir helt sönderpumpad. Man bygger väl mer muskler desto mer pumpad man känner sig efter träningen?

Jag har provat köra 5x5 också med tunga vikter, men det suger ännu mer.

Jag körde motorsåg i ett par timmar här om dagen och som vi alla vet väger inte en motorsåg många kilo. Men att stå och röja med motorsågen i ett par timmar tar förjävla bra på musklerna. När jag var klar så orkade jag knappt lyfta motorsågen längre. Dagen efter hade jag en JÄVLA träningsvärk. Dagen efter det hade jag ännu mer träningsvärk.

Vad jag försöker få fram här är att är det inte bättre att träna länge och köra mååånga reps och bli så pumpad som möjligt?

Prova 6x8 eller 10x10
Då borde du bli lite mer bitig efter ett tag.

XXXL
2015-03-14, 14:53
Lägg inte för stor fokus på basövningar, det är mest övningar där man flyttar stora vikter.

biggusdickus
2015-03-14, 15:58
Förklara gärna för mig hur det är möjligt att enbart ökad blodtillförsel till muskeln gör så att muskelcellerna/fibrerna genomgår hypertrofi och växer?

Jag kan inte förklara fysiologin bakom så jag får bara lita på vad fysiologiexperterna säger.

Pump innebär inte ökad blodtillförsel. Ja, muskeln är blodfylld men blodtillförseln har avstannat. Därför lät det rimligt när jag häromdan läste nåt av herr Guidol där han jämför effekten av pump med effekten av ocklusionsträning som är väl studerad.

Aliaas
2015-03-14, 16:45
Jag kan inte förklara fysiologin bakom så jag får bara lita på vad fysiologiexperterna säger.

Pump innebär inte ökad blodtillförsel. Ja, muskeln är blodfylld men blodtillförseln har avstannat. Därför lät det rimligt när jag häromdan läste nåt av herr Guidol där han jämför effekten av pump med effekten av ocklusionsträning som är väl studerad.
Säger du emot principen att musklerna måste överbelastas för att fås att växa? Och således att pumpen i sig kan ge muskeltillväxt utan överbelastning?

Försöker inte dryga eller nått är bara genuint nyfiken på hur du tänker.

bubbaklubba
2015-03-14, 16:49
Om du vill ha synliga muskler skall du naturligtvis lägga mer fokus på överkropp än något annat. Armar, bröst, axar och rygg. Eftersom det är det som syns.

Så länge man tränar kontinuerligt, äter mycket med någon form av progression över tid så tror jag resultaten kommer.

Ensidigt styrkefokus tror jag är rätt bortkastat. Jag tror inte heller styrkelyftning är speciellt bra om man vill ha synliga muskler. Det räcker med att besöka närmsta atletklubb för att få det bekräftat.

biggusdickus
2015-03-14, 18:05
Säger du emot principen att musklerna måste överbelastas för att fås att växa? Och således att pumpen i sig kan ge muskeltillväxt utan överbelastning?

Försöker inte dryga eller nått är bara genuint nyfiken på hur du tänker.

Det här handlar ju inte om vad jag tänker. Det finns listor på vad som är viktigt för muskeltillväxt.
Mekanisk överbelastning är en sak. Ocklusionsträning skapar en annan typ av överbelastning när muskeln tvingas arbeta med syrebrist å det är troligen även grejen med pump. Delvis iaf för det finns även beskrivet teorier om att det ökade trycket å svullnaden i sig ger en signal om tillväxt. Även mjölksyra kan tvinga en muskel att bli större, just för att den ska kunna hantera mera mjölksyra.

Listan är längre men jag minns inte allt.

biggusdickus
2015-03-14, 18:13
Hela diskussionen är lite komisk för alla vet väl att byggare inte drar sig för något när det handlar om att bli så stora som möjligt. Om tung lågrepsträning gjorde jobbet så skulle alla köra på det å begreppet 'pump' skulle inte ens existera.

henrikl
2015-03-14, 18:18
Hela diskussionen är lite komisk för alla vet väl att byggare inte drar sig för något när det handlar om att bli så stora som möjligt. Om tung lågrepsträning gjorde jobbet så skulle alla köra på det å begreppet 'pump' skulle inte ens existera.

Sen vet vi alla att byggare tränar på helt andra villkor än andra, och svara därför på andra träningssätt. Mekanisk stress (överbelastning) är inte samma sak som "tung lågrepsträning" om du trodde det...

PureWhey
2015-03-14, 18:26
Sen vet vi alla att byggare tränar på helt andra villkor än andra, och svara därför på andra träningssätt. Mekanisk stress (överbelastning) är inte samma sak som "tung lågrepsträning" om du trodde det...

X saker dom får i sig förändrar de fysiologiska förutsättningarna enormt också.

biggusdickus
2015-03-14, 19:35
X saker dom får i sig förändrar de fysiologiska förutsättningarna enormt också.

Låter som du menar att pumpträning bara funkar om man är dopad? Jag kan inte minnas att jag nånsin hört något om att steroider skulle förändra vilken typ av träning man svarar bäst på.

XXXL
2015-03-14, 19:38
Hela diskussionen är lite komisk för alla vet väl att byggare inte drar sig för något när det handlar om att bli så stora som möjligt. Om tung lågrepsträning gjorde jobbet så skulle alla köra på det å begreppet 'pump' skulle inte ens existera.

Det absoluta toppskicket av byggare idag i USA tar så fruktansvärt mycket droger så de behöver inte träna så värst mycket utan de behöver bara träna på ett sätt som går bra hand i hand med drogerna de tar.

För en vanlig svensson byggare här i svedala så spelar det inte så stor roll hur du tränar, bara du tränar på bra och sköter kosten rätt.

Jag skulle dock inte rekommendera att lägga allt för mycket krut på basövningar då basövningar sliter mycket på kroppen så din karriär kanske kommer vara bra men inte så lång eller kantad med skador.

Wipflash
2015-03-14, 20:16
går ju att kombinera styrka med massa, bästa från 2 världar

PureWhey
2015-03-14, 20:40
Låter som du menar att pumpträning bara funkar om man är dopad? Jag kan inte minnas att jag nånsin hört något om att steroider skulle förändra vilken typ av träning man svarar bäst på.

Du tolkar hejvilt märker jag.

F.ö. kan säkert King Grub länka vidare till mer specifika fysiologiska förändringar som sker i samband med testo-doping.

Brinke
2015-03-14, 20:41
Hahah rolig tråd. Vart får man det ifrån att pumpen bygger :).
Finns inte många byggare som inte vill ha SYNLIGA muskler. hehe

Som sagt styrka och byggande går lite hand i hand

XXXL
2015-03-14, 20:51
går ju att kombinera styrka med massa, bästa från 2 världar

Varför? Väldigt onödigt, förr eller senare kommer det en skada.

Wipflash
2015-03-14, 20:53
Varför? Väldigt onödigt, förr eller senare kommer det en skada.
för att det är roligare att lyfta tungt och inte alltid fjanta runt på lättare vikter

PureWhey
2015-03-14, 20:55
Hahah rolig tråd. Vart får man det ifrån att pumpen bygger :).
Finns inte många byggare som inte vill ha SYNLIGA muskler. hehe

Som sagt styrka och byggande går lite hand i hand

Ja, finns oändligt med studier som visar på korrelationen mellan storlek och styrka.

Ur egen erfarenhet brukar det inte stämma lika bra när folk smaskar 'godis', finns säkert dokumenterat också.

XXXL
2015-03-14, 21:15
för att det är roligare att lyfta tungt och inte alltid fjanta runt på lättare vikter

Roligt ja, men nästan totalt onödigt om du bara vill bli "stor".

lördagsgrogg
2015-03-14, 22:30
Roligt ja, men nästan totalt onödigt om du bara vill bli "stor".

Man ser inte så många 120+ som bara tränar med silverhantlar dock. Men viss är det så att man ska tävla i bikini eller vara med i paradise hotell-stor man vill bli så kan det väl funka.

Sen behöver man ju inte gå och bråka nära sina maxvikter varje dag. Men om du kan bänka 200 max och kanske reppa på 150 så är du garanterat större än om du maxar 100 och reppar på 75.

P.S. Bry er inte om att leta upp ett undantag av alla miljarder människor på jorden. Det finns det säkert.

RobertJohansson
2015-03-14, 22:31
Finns det några volymbaserade program? Jag tänkte på stronglifts och starting strength är ju mest styrkebaserade.

PureWhey
2015-03-14, 22:34
Finns det några volymbaserade program? Jag tänkte på stronglifts och starting strength är ju mest styrkebaserade.

Japp, GVT, MI-40 osv.

XXXL
2015-03-14, 23:01
Man ser inte så många 120+ som bara tränar med silverhantlar dock. Men viss är det så att man ska tävla i bikini eller vara med i paradise hotell-stor man vill bli så kan det väl funka.

Sen behöver man ju inte gå och bråka nära sina maxvikter varje dag. Men om du kan bänka 200 max och kanske reppa på 150 så är du garanterat större än om du maxar 100 och reppar på 75.

P.S. Bry er inte om att leta upp ett undantag av alla miljarder människor på jorden. Det finns det säkert.

Nä men att ta 120-150 i bänk är mer än tillräckligt för att bygga bra bröst om du utöver det tar bra i komp. övningar.

lördagsgrogg
2015-03-15, 07:36
Nä men att ta 120-150 i bänk är mer än tillräckligt för att bygga bra bröst om du utöver det tar bra i komp. övningar.

Vad som är tillräckligt är oväsentligt och högst relativt. Poängen är att ju starkare du är desto större är du rent generellt. Att därför säga att tyngre vikter är onödigt till någon som vill bli större är för mig helt obegripligt.

Magnus Larsson
2015-03-15, 08:16
Det här med att vissa sportutövare ser ut som skit medan andra liknar Adonis tack vare byggningen är ju helt knäppt. Hur tänker ni? Att man blir ett deffat monster av nåt 5x5 program men kör man tior till förbannelse, ja då jävlar kommer man bli rippad.

Man får ju skilja mellan utmattningskänslor av olika slag, och skilja mellan kostintag, typ av kost och kalorier mellan olika personer.

Inte så konstigt att en person ser bättre ut vägandes 20 kg mindre fett än en muskulöst identisk person vägandes 100. Det förhållandet har inte så mycket med om man tränar singlar eller tior att göra

RobbanColeman
2015-03-15, 08:35
Som sagt, progression måste till men som byggare lyfter man generellt annorlunda och är därför inte ens juniorstark om man ska jämföra vikter. Jag lyfter fortfarande mindre än för 19 år sen i de allra flesta övningarna. Dock extremt mycket tyngre än vad jag då klarade med detta utförande. Jag har alltså ökat styrkan rejält men vikterna jag ses använda har krympt snarare. Detta är ngt som garanterat förvillar ngn med mindre kunskap än t ex mig själv i ämnet.

Det kan nog dessutom sabba rejält för ngn som tror man kan kör styrkelyft med småvikter och högreps och bli grov. Det fungerar inte, det törs jag nog lova och svära heligt på.

Maverick
2015-03-15, 09:35
Att en lyftare inte ser ut som en byggare... hmm ja konstigt det är ju olika sporter, ni jämför ju äpplen med päron.

Lyfter man för att bli stark så lyfter man tungt, är man mer ute efter och bygga så finns det ingen anledning gå lika tungt även om det kommer ge muskler det med.

Det som ger muskler är kontinuitet så gillar du träna tungt så gör det, lättare och söka mer kontakt så gör det. Tycker man inte sättet man tränar på är kul så kommer man sluta tillslut och då blir det inga muskler alls...

Och i slutändan är det kosten som kommer göra om musklerna syns eller inte ;)

anvihl
2015-03-15, 09:38
Finns det några volymbaserade program? Jag tänkte på stronglifts och starting strength är ju mest styrkebaserade.

Gör som alla byggare, välj en jävla massa olika randomövningar i en random ordning som du själv tycker är bra, välj sedan lite random repsintervall och lite random volym och kalla det sedan för ett program (y).

DieErste
2015-03-15, 11:51
Som sagt, progression måste till men som byggare lyfter man generellt annorlunda och är därför inte ens juniorstark om man ska jämföra vikter. Jag lyfter fortfarande mindre än för 19 år sen i de allra flesta övningarna. Dock extremt mycket tyngre än vad jag då klarade med detta utförande. Jag har alltså ökat styrkan rejält men vikterna jag ses använda har krympt snarare. Detta är ngt som garanterat förvillar ngn med mindre kunskap än t ex mig själv i ämnet.

Det kan nog dessutom sabba rejält för ngn som tror man kan kör styrkelyft med småvikter och högreps och bli grov. Det fungerar inte, det törs jag nog lova och svära heligt på.

Kör du även lågreps m. lång vila på detta sättet eller är det 8-12reps/~60sek vila för hela slanten?

BengtBurk
2015-03-15, 12:00
The Muscle Pump: Potential Mechanisms and Applications for Enhancing Hypertrophic Adaptations.
(http://journals.lww.com/nsca-scj/Abstract/publishahead/The_Muscle_Pump___Potential_Mechanisms_and.99586.a spx)

Määng
2015-03-15, 12:07
Att en lyftare inte ser ut som en byggare... hmm ja konstigt det är ju olika sporter, ni jämför ju äpplen med päron.

Lyfter man för att bli stark så lyfter man tungt, är man mer ute efter och bygga så finns det ingen anledning gå lika tungt även om det kommer ge muskler det med.

Det som ger muskler är kontinuitet så gillar du träna tungt så gör det, lättare och söka mer kontakt så gör det. Tycker man inte sättet man tränar på är kul så kommer man sluta tillslut och då blir det inga muskler alls...

Och i slutändan är det kosten som kommer göra om musklerna syns eller inte ;)

Förstår inte riktigt vad du skriver. Du skriver ju att man bygger muskler även om man väljer att lyfta tungt. Men samtidigt skriver du att lyftare och byggare är äpplen och päron för att lyftare väljer att lyfta tungt och därför inte ser ut som byggare. Missförstår jag något?

XXXL
2015-03-15, 12:28
Vad som är tillräckligt är oväsentligt och högst relativt. Poängen är att ju starkare du är desto större är du rent generellt. Att därför säga att tyngre vikter är onödigt till någon som vill bli större är för mig helt obegripligt.

Tyngre vikter ÄR onödigt men nu pratar jag inte om silverhantlar eller att köra med stången i bänkpress, att däremot pass efter pass efter pass sträva efter att ta 200 kg i bänken är meningslöst om man är ute efter att bara bli stor. OBS 200 kg i bänken var bara ett exempel, det kan lika gärna vara 300 kg i mark eller 250 i böjen eller någon annan vikt... min poäng är oförändrad.

Som sagt, progression måste till men som byggare lyfter man generellt annorlunda och är därför inte ens juniorstark om man ska jämföra vikter. Jag lyfter fortfarande mindre än för 19 år sen i de allra flesta övningarna. Dock extremt mycket tyngre än vad jag då klarade med detta utförande. Jag har alltså ökat styrkan rejält men vikterna jag ses använda har krympt snarare. Detta är ngt som garanterat förvillar ngn med mindre kunskap än t ex mig själv i ämnet.

Det kan nog dessutom sabba rejält för ngn som tror man kan kör styrkelyft med småvikter och högreps och bli grov. Det fungerar inte, det törs jag nog lova och svära heligt på.

bubbaklubba
2015-03-15, 12:29
Kan inte vara så att man bygger via kontinuitet. Alltså fortsatt träning leder till fortsatt muskelutveckling.

Och inte bara via ökade vikter/reps.

XXXL
2015-03-15, 12:35
Kan inte vara så att man bygger via kontinuitet. Alltså fortsatt träning leder till fortsatt muskelutveckling.

Och inte bara via ökade vikter/reps.

Så är det absolut, men det är ju inte så konstigt för kontinuitet är det bästa receptet för framgång i allt man gör.

Maverick
2015-03-15, 12:54
Förstår inte riktigt vad du skriver. Du skriver ju att man bygger muskler även om man väljer att lyfta tungt. Men samtidigt skriver du att lyftare och byggare är äpplen och päron för att lyftare väljer att lyfta tungt och därför inte ser ut som byggare. Missförstår jag något?

Yes.

bubbaklubba
2015-03-15, 13:02
Åh ena sidan har vi ju jedimindtrick byggarna med sina intrikata yoda-tekniker. Åh andra sidan styrkelyftarna med styrka=muskler.

Jag har alltid haft svårt för jedimindtrick tänket med mealtiming och allt sånt. Så jag köpte styrketänket direkt. Kändes ju logiskt. Styrka=storkelek. Men efter att ha tränat ett tag. Men framför efter att ha besökt ett gäng sl tävlingar/klubbar så tror jag inte längre på att kopplingen styrka->storlek är lika stark. Det finns väldigt många väldigt starka som inte är speciellt stora. Sl är dessutom värdelöst för attnfå en snygg fysik. För att inte nämna att sl nästan alltid dras med någon form av skade problematik.

Nu har jag inte köpt jedi byggandets filosofi. Men jag tror inte heller att man behöver tokjaga vikter om man vill bli stor.

Jag tror det är ganska enkelt. Kontinuitet, nån form av progression över tid. Och kcal överskott. Då blir man större.

Määng
2015-03-15, 13:09
Jag tror det är ganska enkelt. Kontinuitet, nån form av progression över tid. Och kcal överskott. Då blir man större.

SL träning dvs? Du är den andra i tråden nu som ratar styrkelyftsträningens effektivitet för muskelbygge i första styckena för avsluta med att presentera vad ni tror kan tänkas vara bra för byggning och i den beskrivningen beskriva SL träning.

hurril
2015-03-15, 13:09
Men kom igen, det är inte som att ni som styrketränar "byggning" är märkbart grövre någon annan. Den där stora skillnaden som snackas om i utseende är så sjukt överdriven.

Jag pratar alltså om folk i det stora hela, alltså ni som deltar i tråden.

Määng
2015-03-15, 13:11
Men kom igen, det är inte som att ni som styrketränar "byggning" är märkbart grövre någon annan. Den där stora skillnaden som snackas om i utseende är så sjukt överdriven.

Jag pratar alltså om folk i det stora hela, alltså ni som deltar i tråden.

Ifall du hade tagit en "byggare" som klient hade då programmet sett ut märkbart annorlunda jämfört med programmen de tävlande styrkelyftarna får?

Gnistan
2015-03-15, 13:15
för att det är roligare att lyfta tungt och inte alltid fjanta runt på lättare vikter

För det första kan jag säga så att jag rätt mycket kört på lättare vikter, många reps och sett, Fått enorm pump många gånger (tränat och tävlat sedan stenåldern), gjort rätt ok vikter i bänk en gång i tiden ändå.
Jag var mycket repstark men typen med svällande muskler har hag aldig varit inte ens då jag var som mest deffad i klass 67,5.
Men det betyder inte att andra inte kan bli det. Har sett vissa då jag tränat (sedan 70) talet som nästan tycktes få svällande muskler bara av att se på träningsredskapen. Jag hade rätt lätt för att kunna reppa mycket och jag hade rätt lätt för att bli stark. Men inte när det gällde att få några svällande muskler tyvärr. Jag såg verkligen inte ut för att vara så stark som jag var.

bubbaklubba
2015-03-15, 13:17
Lägg inte för stor fokus på basövningar, det är mest övningar där man flyttar stora vikter.

SL träning dvs? Du är den andra i tråden nu som ratar styrkelyftsträningens effektivitet för muskelbygge i första styckena för avsluta med att presentera vad ni tror kan tänkas vara bra för byggning och i den beskrivningen beskriva SL träning.

Det kan vara ganska stor skillnad på att öka vikter/eps över tid och att att avsiktligt jaga tyngre vikter.

Det ena sker automatiskt. Det andra kräver målinriktat arbete.

Och för mig känns det som om det sistnämnda är överflödigt om man bara vill bli större.

hurril
2015-03-15, 13:25
Ifall du hade tagit en "byggare" som klient hade då programmet sett ut märkbart annorlunda jämfört med programmen de tävlande styrkelyftarna får?

Självklart - i övningsval och vissa delar i programmeringen. Men muskelbyggedelarna hade varit i det närmaste identiska.

Det som skiljer är att för en idrottsman så bygger man muskelmassa för att prestera och därmed med hjälp av tävlingsmomenten i hög utsträckning. För en modell för att den ska sitta snyggt och därmed är övningsvalet friare.

biggusdickus
2015-03-15, 14:00
http://tyngre.se/artiklar/traena-smart-foer-maximala-resultat/

RobbanColeman
2015-03-15, 15:04
Kör du även lågreps m. lång vila på detta sättet eller är det 8-12reps/~60sek vila för hela slanten?

Jag kör inga lågreps nej. Jag vilar heller inte 60s mellan seten vanligtvis, att skynda på seten leder inte till pump för mig utan bara mjölksyra om det genomförs i början av passet, jag vill få dit mer o mer blod inte mjölksyra. Dessutom gärna ngn form av progression. Jag vilar ca 30-45s vanligtvis i FST7-seten men annars vilar jag nog vanligtvis uppåt 2-5min mellan seten beroende på muskelgrupp som tränas samt olika på olika övningar. Visst det förekommer 60s vila med men inte alltid mellan alla set.

BengtBurk
2015-03-15, 15:47
Kan inte vara så att man bygger via kontinuitet. Alltså fortsatt träning leder till fortsatt muskelutveckling.

Och inte bara via ökade vikter/reps.

Kontinuitet är en förutsättning, ja. Leder kontinuiteten inte till ökade vikter/reps leder den inte till fortsatt muskelutveckling heller.

Toberi
2015-03-17, 12:53
Därför kör jag alla övningar 3x10. Problemet med det här är att jag inte känner mig pumpad efter träningen. Jag är inte helt slut när mitt gympass är över och jag får ingen träningsverk. Borde man inte köra typ 5x8 med rätt så tunga vikter? Så att man verkligen blir helt sönderpumpad. Man bygger väl mer muskler desto mer pumpad man känner sig efter träningen?

Beror ju lite på hur du kör men jag brukar försöka dra upp vikten fort och kontrollerat för att sen sänka vikten sakta och kontrollerat, typ runt 3 sekunder. Jag kör 4 set och 12 reps och när jag klarar 12 reps på 4 set så höjer jag vikten och kör på kanske 8 reps och jobbar mig upp till 12 för att sen höja igen. Tycker jag känner pump och får kontakt med muskeln.

Jag körde motorsåg i ett par timmar här om dagen och som vi alla vet väger inte en motorsåg många kilo. Men att stå och röja med motorsågen i ett par timmar tar förjävla bra på musklerna. När jag var klar så orkade jag knappt lyfta motorsågen längre. Dagen efter hade jag en JÄVLA träningsvärk. Dagen efter det hade jag ännu mer träningsvärk.

Det kan ju bero på att du inte är van att använda dem musklerna. Att köra motorsåg använder du ju andra muskler än att curla upp en vikt.

herzie
2015-03-17, 13:47
Men kom igen, det är inte som att ni som styrketränar "byggning" är märkbart grövre någon annan. Den där stora skillnaden som snackas om i utseende är så sjukt överdriven.

Jag pratar alltså om folk i det stora hela, alltså ni som deltar i tråden.

:hbang:

Pretorian
2015-03-17, 14:47
Jag tror inte det är antalet reps som gör den största skillnaden. Det finns dom som fått resultat med det ena sättet och de som fått resultat med det andra.

För min del så fungerar högreps väldigt bra och så länge jag får resultat så fortsätter jag. Men samtidigt lägger jag ofta in lite tyngre pass när jag känner för det.

Muppppen
2015-03-25, 06:32
Nä men att ta 120-150 i bänk är mer än tillräckligt för att bygga bra bröst om du utöver det tar bra i komp. övningar.

Håller med. För några år sen var det första jag gjorde på mitt bröstpass att börja med tung bänkpress. Tänkte att med ökad styrka skulle jag få större bröst men det hände ingenting. Insåg att jag bara tränade för upprätthålla den styrka jag hade i bänken. Blev aldrig så mycket starkare och blev jag det så var det bara högst tillfälligt. Kommer aldrig bli stark i bänk då jag inte har anlag för det.

Nu har jag bänkpress som 3-4:e övning i bröstpasset eller inte alls och fokuserar bara på pump och kontakt. Funkar mycket bättre. Ger riktigt bra tryck i bröstet också när man redan har ordentlig pump i bröst av att kört andra övningar före. Är markant svagare i bänk nu men mycket mer utvecklad bröstmuskulatur.

AeternusRex
2015-03-25, 08:22
Ska du bygga en visuell fysik som attraherar fjortisar och hjärndöda idioter så får du börja från början precis som alla andra. Det finns förvisso en rad volymtränibgsprogram men det förutsätter att du har en fysik till att börja med. Lägg raggningsdrömmen åt sidan nåt år och träna som en gris och bulka upp så ser du snart ut som minuhulken.

Gpajpen
2015-03-25, 08:45
Träna som en bodybuilder om du vill bli stor. Träna som en styrkelyftare då är risken att det inte händer något imponerande alls muskulärt.

Alltidxx
2015-03-25, 10:10
Jag skulle dock inte rekommendera att lägga allt för mycket krut på basövningar då basövningar sliter mycket på kroppen så din karriär kanske kommer vara bra men inte så lång eller kantad med skador.
Jag tror att det är stora vikter som gör att man slits mer, inte övningen i sig. För basövningar betyder typ flerledsövningar (även om definitionen diskuteras mycket), men tar även på fler muskler. Ta knäböj vs sån där sparkövning för rumpan som tjejer kör. Knäböj tar på höftled, knäled, fotled. Muskler som tränas dynamiskt i knäböj är quads, hams, gluteus. Sparkövningen tar på höftled och tränar gluteus bara. Så då får man sätta sig i benspark för quads. Och i slutänden har man belastat alla leder ändå men i olika övningar.

Tunga vikter sliter mer är vad jag tror det handlar om framför allt.

XXXL
2015-03-26, 01:57
Jag tror att det är stora vikter som gör att man slits mer, inte övningen i sig. För basövningar betyder typ flerledsövningar (även om definitionen diskuteras mycket), men tar även på fler muskler. Ta knäböj vs sån där sparkövning för rumpan som tjejer kör. Knäböj tar på höftled, knäled, fotled. Muskler som tränas dynamiskt i knäböj är quads, hams, gluteus. Sparkövningen tar på höftled och tränar gluteus bara. Så då får man sätta sig i benspark för quads. Och i slutänden har man belastat alla leder ändå men i olika övningar.

Tunga vikter sliter mer är vad jag tror det handlar om framför allt.

Ja det är klart, om du kör basövningar på väldigt låga vikter eller som sista övning är det ju en annan femma.

Jag vet att Lee Haney körde benspark och benpress före böj exempelvis, det tror jag är mycket effektivare om man är ute efter att bygga.

lördagsgrogg
2015-03-26, 11:10
Jag tror att det är stora vikter som gör att man slits mer, inte övningen i sig. För basövningar betyder typ flerledsövningar (även om definitionen diskuteras mycket), men tar även på fler muskler. Ta knäböj vs sån där sparkövning för rumpan som tjejer kör. Knäböj tar på höftled, knäled, fotled. Muskler som tränas dynamiskt i knäböj är quads, hams, gluteus. Sparkövningen tar på höftled och tränar gluteus bara. Så då får man sätta sig i benspark för quads. Och i slutänden har man belastat alla leder ändå men i olika övningar.

Tunga vikter sliter mer är vad jag tror det handlar om framför allt.

Kunde inte hålla med mer. Att ligga nära max sliter. Basövningar gör det inte. Själv går jag bara max kanske var tredje månad för att se om någon progression skett. Resten av tiden spenderar jag med att träna hårt.

Alltidxx
2015-03-26, 12:06
Ja det är klart, om du kör basövningar på väldigt låga vikter eller som sista övning är det ju en annan femma.

Jag vet att Lee Haney körde benspark och benpress före böj exempelvis, det tror jag är mycket effektivare om man är ute efter att bygga.

Jag tror också på sådan förutröttning. Ofta när jag kört ocklusionsträning i bensparken så går jag och kör ett par "tunga" set (8or) knäböj i smithmaskinen efteråt. Jag kör där eftersom jag är skakig i benen efter bensparken men vill ändå känna att jag tar i ordentligt. Vikterna är ju då också betydligt lägre för anstängningen jämfört med om jag hade börjat med knäböj.