handdator

Visa fullständig version : Tappa kilon


Jessun
2015-03-11, 10:26
Jag har börjat gå ca 3 km varje dag, snittar ca 9,20/km och det tar cirka 25 min.


Jag gör även styrkeövningar hemma (mestadels mage & rumpa). Använder mig av vikter


Äter inga kolhydrater eller socker på vardagarna men kan unna mig något om helgerna.


Ni som är kunniga i detta, hur lång tid tror ni det kan ta innan man börjar tappa kilon om man kör samma spår som jag gör nu?


Är en tjej på 180, vägen ca 76-78kg. Jag är inte överviktig men känner att jag vill få min kropp fastare och även bli av med hull.


Har hittills hållt på i 1 vecka, så det är fortfarande färskt

Storebror
2015-03-11, 10:32
Tja, vill du förlora vikt så är ett kaloriunderskott bland det viktigare. Fixa en tabell lr app där du kan räkna kalorierna du stoppar i dig. Om du har en köksvåg är det ännu bättre (finns för en hundring på clas ohlson). Kolla upp hur mkt du bränner passivt per dygn http://xn--bmi-rknare-u5a.se/rakna-ut-kaloriforbrukning.html och lägg dig kanske runt 15% under vad du förbrukar per dygn så ser du snart en förändring. Om inte på vikten så på måtten :)

Lycka till!

Jessun
2015-03-11, 10:39
Tja, vill du förlora vikt så är ett kaloriunderskott bland det viktigare. Fixa en tabell lr app där du kan räkna kalorierna du stoppar i dig. Om du har en köksvåg är det ännu bättre (finns för en hundring på clas ohlson). Kolla upp hur mkt du bränner passivt per dygn http://xn--bmi-rknare-u5a.se/rakna-ut-kaloriforbrukning.html och lägg dig kanske runt 15% under vad du förbrukar per dygn så ser du snart en förändring. Om inte på vikten så på måtten :)

Lycka till!
Tack för svar!
Det var lite det jag hade hoppats på att få skippa, med att räkna kalorier etc. Men en vanlig kost dag för mig ser ut ungefär såhär:
Frukost : Kvarg
Lunch : Ca en halv sallad med kyckling, sallad (allt som ingår), ägg
Mellis: Någon frukt + kaffe
Kväll : Smoothie (avokado, spenatblad + lite bär), kan variera lite

Dricker också litervis med vatten

Beemel
2015-03-11, 10:52
Finns ingen anledning att undvika kolhydrater.
Allting handlar om antal kalorier.

Självklart går det utmärkt att gå ner i vikt utan att räkna kalorier. Fettcellerna bryr sig inte ett dugg om du räknat det du ätit eller inte.

Själv skulle jag dock inte kunna tänka mig att försöka gå ner i vikt utan att räkna kalorier.
Även fast jag efter ett antal år lärt mig att ganska väl uppskatta hur mycket jag bör äta av olika saker. Tycker att det är det lättaste och bästa sättet att både få kontroll på viktminskningen och att lära sig mer om hur min kropp fungerar och hur olika aktiviteter påverkar min förbränning.

Så åtminstone initialt skulle jag nog starkt rekommendera att räkna.
Läs Deffguiden, där finns det mesta du behöver veta.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Beemel
2015-03-11, 10:54
Tack för svar!
Det var lite det jag hade hoppats på att få skippa, med att räkna kalorier etc. Men en vanlig kost dag för mig ser ut ungefär såhär:
Frukost : Kvarg
Lunch : Ca en halv sallad med kyckling, sallad (allt som ingår), ägg
Mellis: Någon frukt + kaffe
Kväll : Smoothie (avokado, spenatblad + lite bär), kan variera lite

Dricker också litervis med vatten

Nu skriver du ju ingenting om mängderna av de olika sakerna, men spontant så ser det ut att vara både för lite (kalorimässigt) och för fettsnålt för att vara vettigt.

AeternusRex
2015-03-11, 11:05
Tack för svar!
Det var lite det jag hade hoppats på att få skippa, med att räkna kalorier etc. Men en vanlig kost dag för mig ser ut ungefär såhär:
Frukost : Kvarg
Lunch : Ca en halv sallad med kyckling, sallad (allt som ingår), ägg
Mellis: Någon frukt + kaffe
Kväll : Smoothie (avokado, spenatblad + lite bär), kan variera lite

Dricker också litervis med vatten

Det där känns väldigt lite. Nu höftar jag vilt men skall du bli av med hull och bli fastare borde du inte i stort sett svälta dig. För det första dumpar du muskler och dom vill du ha kvar. För det andra en allt för stram diet gör det väldigt enkelt att misslyckas och även om viljan kvarstår kommer du bli ohyggligt trött sur och hängig.

Jag är inte ute efter nån unikum fysik så jag har gjort det simpelt för mig. Kolla över din kost och skaffa ett ca värde på vad du behöver sedan kan man höfta lite med olika makronutrienter Och generellt kalori intag. Jag har slängt av mig 8 kg sedan första januari utan märkbar styrke/muskelförlust.

hugok
2015-03-11, 11:27
Det spelar ingen roll om du får din energi från kolhydrater, fett eller protein. Men en viss mängd protein behöver du för att inte tappa muskler mm, en viss mängd fett behöver du för någonting osv. I din nuvarande kost tycks inget varmt mål finnas med. Tallriksmodellen är väldigt underskattad. Följ bara den utan att äta dig proppmätt och skippa godis, snacks mm så ska du se att du går ner.

AeternusRex
2015-03-11, 12:08
Tallriksmodellen?! 0_o den är ju anledningen till hela begreppet svennefet!

Rawrx
2015-03-11, 12:44
Tallriksmodellen?! 0_o den är ju anledningen till hela begreppet svennefet!

Vad i den är fel menar du *screwy*?

De flesta blir nog feta av för mycket skräpmat, öl, chips och godis. Det finns 0% skräpmat, öl, chips och godis i tallriksmodellen.

Chrbo
2015-03-11, 12:54
Jag föreslår att du räknar kalorier i en vecka för att få en uppfattning om hur mycket du faktiskt stoppar i dig och vad basvarorna innehåller. Om det ser bra ut så är det bara att köra på i samma spår. Du behöver inte göra det svårare än så.

Aliaas
2015-03-11, 12:57
Tallriksmodellen?! 0_o den är ju anledningen till hela begreppet svennefet!

wut?

förklara dig.

AeternusRex
2015-03-11, 13:15
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/studier-pa-viktnedgang-med-lagkolhydratkost

Som exempel. Nu propagerar jag varken för lchf eller annan besynnerlig kosthållning. Men tallriksmodellen innehåller sned fördelning speciellt om man inget eller lite gör. I min mening är den inte fullgott applicerbar på deff/viktnedgång. För lite protein och för mycket annat.

Rawrx
2015-03-11, 14:44
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/studier-pa-viktnedgang-med-lagkolhydratkost

Som exempel. Nu propagerar jag varken för lchf eller annan besynnerlig kosthållning. Men tallriksmodellen innehåller sned fördelning speciellt om man inget eller lite gör. I min mening är den inte fullgott applicerbar på deff/viktnedgång. För lite protein och för mycket annat.

Den sidan nämner överhuvudtaget inte tallriksmodellen, eller att man skulle bli fet av den (vilket du insinuerade).

Gnistan
2015-03-11, 15:43
Jag har börjat gå ca 3 km varje dag, snittar ca 9,20/km och det tar cirka 25 min.


Jag gör även styrkeövningar hemma (mestadels mage & rumpa). Använder mig av vikter


Äter inga kolhydrater eller socker på vardagarna men kan unna mig något om helgerna.


Ni som är kunniga i detta, hur lång tid tror ni det kan ta innan man börjar tappa kilon om man kör samma spår som jag gör nu?


Är en tjej på 180, vägen ca 76-78kg. Jag är inte överviktig men känner att jag vill få min kropp fastare och även bli av med hull.


Har hittills hållt på i 1 vecka, så det är fortfarande färskt

Inga kolhydrater??
Du blir trött och slö och din hjärna behöver en del kolhydrater.
Du kan använda dig av den talriksmodell jag som diabetiker fått lära mig.
Hälften av talriken består av sallad (bra bre grejer så som morot osv inte bara grönsallad) Hälften av andra hälften är protein och den andra kolhydrater.
Kolhydrater bör vara typ hårt bröd i stället för mjuk. råstekt potatis i stället för kokt mossad osv...
MVH
Gnistan

Aliaas
2015-03-11, 15:49
Inga kolhydrater??
Du blir trött och slö och din hjärna behöver en del kolhydrater.
Du kan använda dig av den talriksmodell jag som diabetiker fått lära mig.
Hälften av talriken består av sallad (bra bre grejer så som morot osv inte bara grönsallad) Hälften av andra hälften är protein och den andra kolhydrater.
Kolhydrater bör vara typ hårt bröd i stället för mjuk. råstekt potatis i stället för kokt mossad osv...
MVH
Gnistan
Varför hårt bröd och mosad potatis istället?

AeternusRex
2015-03-11, 16:05
Den sidan nämner överhuvudtaget inte tallriksmodellen, eller att man skulle bli fet av den (vilket du insinuerade).

Nej den visar alla modeller som visat sig överlägsna tallriksmodellen

Gnistan
2015-03-11, 18:08
Varför hårt bröd och mosad potatis istället?

Det var bara två exempel på så kallade långsammare kolhydrater.
Även en diabetiker som mig måste få i sig lite socker (kolhydrater) men det gäller att försöka få i sig långsamma sådana.
Hårt bröd är bättre än mjukt. Potatismos är sämre än t.ex råstekt eller kokt med skal. Mycket fibrer är bra för ett balanserat socker.
Men även jag fuskar i bland tyvärr.