handdator

Visa fullständig version : Pulldowns/Pullovers med kabel


Old Nick
2015-03-11, 08:57
Hade en slödag i gymmet igår. Hade ont i ryggen och klarade inte med marklyftet, men hade ändå dötid att spendera innan ungarna skulle hämtas på skolan. Så jag testade en del nya övningar för att se hur de kändes. Två av dessa var:

Incline cable pullover (fast med rak stång):

yhhRccioPIs

Straight arm pulldown:

PVCtXPQkgrk

Jag var mest ute efter en övning för latsen. Men efter att ha kört ett par set av varje var jag rätt säker på att all träningsvärk skulle vara i magmusklerna och triceps. Och det verkar stämma bra så här i efterhand.

Det var mest den på inclinebänken som tog på triceps. Den stående varianten kändes åtminstone i latsen men det var nog magen som tog mest stryk.

Jag vet inte riktigt vilken jag skall välja. Jag är rätt dålig på att träna mage så den stående känns ändå som ett vettigt alternativ. Men det blev väldigt strikt och fint när jag låg på bänken och jag föredrar övningar som jag inte kan fuska i. Men varför tog denna så hårt på triceps jämfört med den andra? Är det för att man sträcker ut armarna över huvudet?

Vilken är bäst för ryggen? Vad säger expertisen på kollo?

Snubben
2015-03-11, 09:17
... hur gör du för att få träningsvärk i magen när du kör Straight Arm Pulldown?

Jag kör visserligen den på knä men aldrig upplevt att magen har fått arbeta något större med den.

biggusdickus
2015-03-11, 12:52
Allt handlar om utförande. Lutande pullover med hantel ger en felaktig dragvinkel för att vara optimal för latsen. Istället är positionen populär vid tricepsträning.

Vid upprättstående raka pulldown skulle jag backa en meter jämfört med youtubesnubben för att få en bättre vinkel, å jag skulle varierat med att fälla fram i höften som en skidstakning.

Ja positionen med armarna över huvudet är att föredra för att få med triceps långa huvud maximalt. Vid stående pulldown behöver du böja i armbågen å förvandla övningen till en 'pushdown' om den ska vara effektiv för triceps.

Old Nick
2015-03-11, 17:02
... hur gör du för att få träningsvärk i magen när du kör Straight Arm Pulldown?

Jag är väl klen i magen antar jag. Tränar det så gott som aldrig. Igår blev det dock situps och reverse crunches så jag var väl lite trött i nämnda muskulatur. Men det kändes verkligen som att den mördade magen.

Varför kör du den på knä? Vad är fördelen med det?

Lutande pullover med hantel ger en felaktig dragvinkel för att vara optimal för latsen. Istället är positionen populär vid tricepsträning.

Men man gör ju samma rörelse? Bara med längre rörelseomfång. Eller?

Ozziking
2015-03-11, 17:22
... hur gör du för att få träningsvärk i magen när du kör Straight Arm Pulldown?

Jag kör visserligen den på knä men aldrig upplevt att magen har fått arbeta något större med den.

Kör du med ryggen mot kabelmaskinen då?

BengtBurk
2015-03-11, 17:50
... hur gör du för att få träningsvärk i magen när du kör Straight Arm Pulldown?

Jag kör visserligen den på knä men aldrig upplevt att magen har fått arbeta något större med den.

Jag behöver inte ta i så mycket att jag får träningsvärk men jag förstår inte hur du kan koppla ur magen helt och hållet.

BengtBurk
2015-03-11, 17:54
Jag var mest ute efter en övning för latsen. Men efter att ha kört ett par set av varje var jag rätt säker på att all träningsvärk skulle vara i magmusklerna och triceps. Och det verkar stämma bra så här i efterhand.

Testa ställa dig lite längre ifrån stången och fokusera på att arbeta med latsen istället för triceps. Du kan även testa att greppa stången lite olika. Jag upplever att jag isolerar latsen mer med en något bredare fattning.

Ajemän
2015-03-11, 17:58
Prova nr2 ståendes på knä och med rep. Någorlunda böjda, och fixerade armbågsleder.
Sträck ut i toppläget och knip i bottenläget.

biggusdickus
2015-03-11, 21:08
Men man gör ju samma rörelse? Bara med längre rörelseomfång. Eller?

Rörelsen må vara samma men en skivstång strävar alltid rakt ned helt enligt tyngdlagen. Därför körs övningen vanligen på rak bänk. När du använder kabel så kommer belastningen i detta fall snett nedifrån så därför vinklar man upp bänken för att få belastningsriktningen optimal.

Old Nick
2015-03-11, 21:34
Rörelsen må vara samma men en skivstång strävar alltid rakt ned helt enligt tyngdlagen. Därför körs övningen vanligen på rak bänk. När du använder kabel så kommer belastningen i detta fall snett nedifrån så därför vinklar man upp bänken för att få belastningsriktningen optimal.

Ok, jag missade helt att du pratade om hantelpullovers. Jag trodde du menade bänkvarianten jag länkade till.

biggusdickus
2015-03-11, 21:59
Ok, jag missade helt att du pratade om hantelpullovers. Jag trodde du menade bänkvarianten jag länkade till.

He, he. Nä, det var nog jag som missade att du med stång menade dragstång inte skivstång.

Old Nick
2015-03-12, 09:03
He, he. Nä, det var nog jag som missade att du med stång menade dragstång inte skivstång.

Ok, då förstår jag hur vi hamnade där. :)

Men hur är vinkeln för latsen i övningen jag länkade till? Känns som att den är densamma som i den stående varianten, bara med längre rörelseomfång. Men ändå kändes den mest i triceps. I den stående fick magen som sagt jobba, men jag kände åtminstone latsen arbeta. Det gjorde jag inte i den liggande.

biggusdickus
2015-03-12, 13:59
Ok, då förstår jag hur vi hamnade där. :)

Men hur är vinkeln för latsen i övningen jag länkade till? Känns som att den är densamma som i den stående varianten, bara med längre rörelseomfång. Men ändå kändes den mest i triceps. I den stående fick magen som sagt jobba, men jag kände åtminstone latsen arbeta. Det gjorde jag inte i den liggande.

Jag har aldrig sett någon under alla år på gymet som kör den sittande varianten med kabel. Knästående har jag kört mycket å den liknar den rörelse du kan göra i stående när du fäller fram ryggen å kör skidstakning. I den positionen när ryggen är nästan i vågrätt läge å kabeln kommer uppifrån så får du väldigt bra stretch i latsen å det är alltid nyttigt. Tänk på att spänna magen å krumma ryggen för att verkligen hänga i latsen till skillnad mot att svanka å mera hänga på ryggraden.

Rakt stående en bit från trissan gör att dragriktningen flyttas så att du inte längre får den stretchen men istället får du maxbelastningen nära höften där latsen måste jobba i sitt mest kontraherade läge.

Det kommer hjälpa din utveckling att låta musklerna arbeta både vid full stretch å full kontraktion så därför är det vettigt att kombinera de två övningarna.