handdator

Visa fullständig version : Ser mitt kostschema bra ut?


JonasT
2015-03-10, 23:59
Hej, jag heter Jonas och fyller 17 i Juni. Har börjat träna mer seriöst det senaste, med schemalagda dagar och fått in lite rutin. Men att bygga muskler kräver att man äter ordentligt, och det är här jag behöver få lite hjälp.
För tillfället äter jag väldigt dåligt måste jag påstå, vilket måste ändras på.

Hade tänkt få in lite mer rutin även i maten, äta mycket och bra. Har gjort ett litet "schema" redan som någon mer rutinerad gärna får kommentera och ändra på, allt för att jag ska äta bättre nu när jag tränar.

Gröt till frukost är då de jag hade tänkt, det är gott och bra. Skolmaten kan ibland vara jättegod, samtidigt som den ibland inte går att äta. Hade tänkt kolla dagen innan var som serveras i matsalen, och därefter se ifall det serveras mat som jag vet med mig att jag äter mindre av, och därefter ta med mig en proteinshake till skolan.
När jag kommer hem är de oftast inte så långt kvar tills jag ska iväg och träna. Därför hade jag tänkt be morsan att köpa hem kycklingfiléer så det alltid finns hemma. Hade tänkt tillaga 2 filéer som jag äter när jag kommer hem från skolan. Direkt efter jag tränat tar jag mig en proteinshake. Och sedan äter jag det som tillagats när jag kommer hem. Avslutar med kvarg som kvällsmat.

Så, vad tror ni om detta? Kan det hjälpa mig och min träning?
Ni får jättegärna ändra på något och ge mig lite råd.

Mvh Jonas

kebne
2015-03-11, 01:10
Det är nog enklare och vettigare att bara äta mer av vanlig mat, inklusive skolmaten, istället för att hålla på med shakes, kvarg och kycklingfilé.

Ram Dass
2015-03-11, 01:27
JonasT det låter vettigt.

Kom ihåg det viktigaste bara, kontinuitet. Det viktigaste är inte hur du tränar och äter, utan att du målmedvetet gör det under en lång tid (år).

tankoovich
2015-03-11, 16:16
Jag tycker det låter lite överdrivet med två kycklingfileer när du kommer hem från skolan.. Bättre att ta någon macka som ger bra med energi samt ett glas mjölk.

I övrigt tycker jag du fokuserar lite väl mkt på protein, ät maten som serveras i skolan och Hemma och konplettera med en shake i de fall du upplever att de kanske blev lite lite protein. Har du svårt å äta mycket så släng in en gainer istället.

Kör hårt och glöm ej att det tar tid å nå resultat, så sluta inte kämpa å slita!

IggaN
2015-03-11, 16:36
Jag tycker det låter lite överdrivet med två kycklingfileer när du kommer hem från skolan.. Bättre att ta någon macka som ger bra med energi samt ett glas mjölk.

I övrigt tycker jag du fokuserar lite väl mkt på protein, ät maten som serveras i skolan och Hemma och konplettera med en shake i de fall du upplever att de kanske blev lite lite protein. Har du svårt å äta mycket så släng in en gainer istället.

Kör hårt och glöm ej att det tar tid å nå resultat, så sluta inte kämpa å slita!

Vad är nackdelen med att äta för mycket protein? Om man får i sig tillräckligt med kolhydrater och fett?

tizfit
2015-03-11, 16:43
Du skadar din lever har jag för mig. ''inte säker''.

tankoovich
2015-03-11, 16:44
Vad är nackdelen med att äta för mycket protein? Om man får i sig tillräckligt med kolhydrater och fett?

Du skadar din lever har jag för mig. ''inte säker''.
Yep, de kan skada din lever men framförallt är de imo en nackdel när man har som mål att gå upp i vikt. kolhydrater är godare, lättare att äta mer av samt lättare att variera tycker jag. 👍

pazzion
2015-03-11, 17:14
Yep, de kan skada din lever men framförallt är de imo en nackdel när man har som mål att gå upp i vikt. kolhydrater är godare, lättare att äta mer av samt lättare att variera tycker jag. 👍
Två kycklingfiléer och två shakes är ca 130 gram protein, vilket tillsammans med "svenssonmat" knappast når några extrema nivåer under en dag.

Sen är det en annan femma att mängden protein inte är lika kritisk vid ett kcal-överskott som vid ett underskott. Men Jonas borde inte behöva oroa sig för leverskador. I så fall borde hela forumet ha en kollektiv leverhälsa sämre än Celebtrity Rehab.

Jag håller dock med om att kolhydrater är lättare att äta tillräckligt mycket av! Inte lika dyrt heller, vilket oinsatta föräldrar kan tycka är ett plus.

Jag tycker dock personligen att ditt schema ser fullt rimligt ut! 👍 träna hårt och var konsekvent med träning, mat och sömn så ska du se att du ökar stadigt.

kebne
2015-03-11, 17:50
Det är inget fel i att göra så men fyller antagligen ingen direkt positiv funktion heller. Det känns mest onödigt och dyrt att hålla på med shakes och kyckling när du kan få samma resultat med bara maten som erbjuds. Drick några extra glas mjölk till maten i skolan och ta lite extra på tallriken hemma. Träning och tillräckligt med energi kommer ge dig resultaten utan den extra ekonomiska och sociala kostnad som kyckling och shakes innebär.

kimkunta
2015-03-17, 18:52
överflödigt protein omvandlas till ammoniak i din lever och njurar, då får din kropp fullt upp med att avgifta dig från det.

Ett tecken är att när man svettas så luktar man ammoniak :)

Du kan räkna ut hur mycket protein/fett/kolhydrater du behöver för din vikt/längd etc.

Här:
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php