handdator

Visa fullständig version : hjälp mig. knakande axlar!


popcornmannen
2015-03-10, 13:21
Tjenare gott folk! det är så att jag har ett problem, det brukar knaka och göra lite smått smått ont i vänster axeln när jag gymmar, inte alls ofta men ibland så kan det kännas fucked up som att axeln håller på o hoppar ur led. om man säger att 100% så är den ur led, så känns det som 50% ibland. om ni förstår vad jag menar.

då har jag också testat o värma upp med rotator cuff eller vad den heter o det knakar lika mycket då, och min farsas vän har berättat att när han var ung så körde han axlar och det knakade men han sket i det o fortsatte gymma på och nu när han har blivit äldre så kan hans axel om han har riktig otur hoppa ur led 3 gånger per natt när han bara ligger o sover och så vill jag självklart inte ha! jag käkar omega3 och äter mycket o bra och allt man ska göra när man styrketränar dock dålig på grönsöker o frukt.
så vet någon vad jag kan göra åt detta eller ändra på för att knakningarna ska försvinna så mycket som möjligt???

även så äter jag nypon pulver som dom gör reklam på på tv som ska göra så du få bättre o rörligare leder, fungerar ändå inte.

hoppas ni förstår vad jag menar, annars bara o säga till så ska jag försöka förklara bättre.

r1kkie
2015-03-10, 13:25
Gå till sjukgymnast å kolla upp. Omöjligt å ge en diagnos på ett forum...

popcornmannen
2015-03-11, 11:10
Gå till sjukgymnast å kolla upp. Omöjligt å ge en diagnos på ett forum...

jo jag vet men jag tänkte mest på om det var någon annan som hade haft liknande problem o hade lyckats hitta något bra sätt för o bli av med det, därför jag skrev hära o hoppades på svar.

AeternusRex
2015-03-11, 11:16
Jag har instabila överrörliga axlar och har samma. I mitt fall har det blivit bättre med sjukgymnastik och fler års långsam träning av axlar

popcornmannen
2015-03-11, 13:51
Jag har instabila överrörliga axlar och har samma. I mitt fall har det blivit bättre med sjukgymnastik och fler års långsam träning av axlar

okej okej, sjukgymnastik, ska kolla upp det :) långsam träning menar du då att du köra lite vikter o flera reps eller inte lika många axel övningar??

AeternusRex
2015-03-11, 13:57
okej okej, sjukgymnastik, ska kolla upp det :) långsam träning menar du då att du köra lite vikter o flera reps eller inte lika många axel övningar??

I mitt fall var det och är än försiktigt som gäller. Jag får vid varje pass när det på nått sätt involverar axlar känna hur det känns. Lägre vikter inget maxande och oftare något högre reps antal osv.

Newi
2015-03-11, 16:05
Vid vilka övningar går det åt hellskotta? Jag har alltid haft väldigt struliga axlar där knakande och hoppande är mer regel än undantag. Jag kan väldigt lätt genom att bara sitta ner, lägga handen på knät och applicera ett par hundra grams tryck få axelleden att "hoppa ur" 50% som du beskriver. Jag vet inte riktigt vad det är jag åstadkommer när jag gör detta, men jag tror inte axeln är nära att hoppa ur led på riktigt utan det är nog mer en känsla. Jag har aldrig drabbats av att axeln faktiskt hoppat ur led.

När det gäller gymmande har jag främst haft problem med bänkpressar och hantelpressar. Lösningen på det hela har vart att träna upp rotatorcuffarna (åtminstone 12x3 både inåt- och utåtrotation innan pressar), lära sig dra ihop och ned skulderbladen så man får stabil bas att pressa från, samt fälla ned armbågarna mot latsen för att koppla bort axlarna. Tekniker som samtliga bör använda sig av alltså. På detta sätt har besvären minskats från ren smärta till ett lite lagom obehag.

popcornmannen
2015-03-12, 00:23
I mitt fall var det och är än försiktigt som gäller. Jag får vid varje pass när det på nått sätt involverar axlar känna hur det känns. Lägre vikter inget maxande och oftare något högre reps antal osv.
okej okej ska testa mig på det o sänka vikterna lite gran då. har gymmat en del förrut men aldrig riktigt läst på om olika övningar o hur man ska äta rätt osv osv men läst mera nu så jag vet hur jag ska växa och äta rätt o sömnen o allting, så denna fråga e kanske lite dum men om man sänker vikterna så istället mellan 8-12 reps kör då på mellan 12-16 reps skulle det kunna bli att vissa muskler blir mindre än andra då?? exempelt att axlarna är mycket mindre än armarna efter något/några års gymmande?? hoppas du förstog hur jag menade.

Vid vilka övningar går det åt hellskotta? Jag har alltid haft väldigt struliga axlar där knakande och hoppande är mer regel än undantag. Jag kan väldigt lätt genom att bara sitta ner, lägga handen på knät och applicera ett par hundra grams tryck få axelleden att "hoppa ur" 50% som du beskriver. Jag vet inte riktigt vad det är jag åstadkommer när jag gör detta, men jag tror inte axeln är nära att hoppa ur led på riktigt utan det är nog mer en känsla. Jag har aldrig drabbats av att axeln faktiskt hoppat ur led.

När det gäller gymmande har jag främst haft problem med bänkpressar och hantelpressar. Lösningen på det hela har vart att träna upp rotatorcuffarna (åtminstone 12x3 både inåt- och utåtrotation innan pressar), lära sig dra ihop och ned skulderbladen så man får stabil bas att pressa från, samt fälla ned armbågarna mot latsen för att koppla bort axlarna. Tekniker som samtliga bör använda sig av alltså. På detta sätt har besvären minskats från ren smärta till ett lite lagom obehag.

kan inte några namn på övningar glömmer alltid bort vad dom heter, men bänkpress kan det knaka på en del och militärpress (den har jag slutat med helt pga det) och även en del triceps övningar och vissa biceps övningar, o alltid när man kör axlar, alla övningar nästan. men då knakar det bara väldigt mycket när man kör detta. Sen när jag strechar eller står i duschen o ska försöka tvåla in ryggen då kan det knaka till ordentligt så det blir det där 50% hoppa ur led eller hur man ska förklara. okej men det knakar inget för dig när du kör rotatorcuff?? och när du värmt upp bra med rotatorcuff försvinner din "hoppa ur led" känsla då??
jag kan inte svara så ofta har inte alltid tillgång till dator om ni undrar, så jag är inte ointresserad eller något sånt för att svaren eller frågorna kan komma sent tillbaka. ville bara ha det sagt! :)

Newi
2015-03-12, 15:22
kan inte några namn på övningar glömmer alltid bort vad dom heter, men bänkpress kan det knaka på en del och militärpress (den har jag slutat med helt pga det) och även en del triceps övningar och vissa biceps övningar, o alltid när man kör axlar, alla övningar nästan. men då knakar det bara väldigt mycket när man kör detta. Sen när jag strechar eller står i duschen o ska försöka tvåla in ryggen då kan det knaka till ordentligt så det blir det där 50% hoppa ur led eller hur man ska förklara. okej men det knakar inget för dig när du kör rotatorcuff?? och när du värmt upp bra med rotatorcuff försvinner din "hoppa ur led" känsla då??
jag kan inte svara så ofta har inte alltid tillgång till dator om ni undrar, så jag är inte ointresserad eller något sånt för att svaren eller frågorna kan komma sent tillbaka. ville bara ha det sagt! :)

Då verkar du nog ha större problem än vad jag har. Så länge jag utför alla övningar korrekt så har jag aldrig fått någon känsla av att axeln ska hoppa ur led just när man är på gymmet. Jag har däremot upplevt mer eller mindre kraftig smärta.

Det kan knaka en del när jag kör rotatorcuffarna, speciellt i början och slutet av rörelserna. Vissa övningar har jag svårt att utföra över huvud taget för att det gör ont, som exempelvis denna: http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html

Efter att ha kört rotatorcuffarna 12x3 både inåt och utåt, vevat runt axlarna lite i luften så att dom blir lite uppmjukade, samt kört 2-3 uppvärmnings-set i bänkpress så kan jag fortsätta bänka så mycket orkar utan några större besvär. Hade jag lagt mig ned och kört så tungt jag orkar direkt utan denna uppvärmning så hade nog inte axlarna fungerat så länge.