handdator

Visa fullständig version : Godis under deff


walkmail
2015-03-09, 22:52
Har bara käkat typ 1700kcal av 2000 idag, så tänkte klämma en snickers vilket får mig till 1950-2000.

Jag undrar om ni brukar äta godis under deff? Sen så undrar jag om det har någon negativ påverkan på viktnedgången - förutsatt att det handlar om samma kcal intag som jag annars hade fått utav någon annan "bättre mat", i rent muskelbevaringssyfte.

Dvs kommer jag tappa mer muskler om jag äger snickers istället för exempelvis en hand cashew med samma mängd kcal? Övrig daglig kost består av ägg, kyckling, hamburgerkött, grönsaker, mjölk och typ proteinpulver.

jontexer
2015-03-09, 23:21
har du fått i dig en bra mängd protein och håller kaloriintaget inom budget så kommer viktnedgången vara densamma utan att du förlorar mer muskler

Beemel
2015-03-10, 18:22
Ur vikthänseende så är det av underordnad betydelse om kalorierna kommer från pasta eller snickers. Glass eller grönsaker.
För mättnadskänsla, hälsa och dylikt kan det vara en annan sak.
Men basically IIFYM.

MaastavetoIsBack
2015-03-13, 08:41
Du kan äta godis under deff om du når ditt kalorimål och ligger efter rekomendationer av makros under deffen. Dock avråder jag dig för risken är stor att man inte blir lika strikt under dieten med godis, åtminstone för mig. Och att det dessutom inte mättar lika bra som andra kolhydratskällor som pasta etc. Äter då hellre 100 gram fullkornsmakaroner med något än 100 gram ahlgrens bilar.

Beemel
2015-03-13, 11:41
Du kan äta godis under deff om du når ditt kalorimål och ligger efter rekomendationer av makros under deffen. Dock avråder jag dig för risken är stor att man inte blir lika strikt under dieten med godis, åtminstone för mig. Och att det dessutom inte mättar lika bra som andra kolhydratskällor som pasta etc. Äter då hellre 100 gram fullkornsmakaroner med något än 100 gram ahlgrens bilar.

Håller helt och hållet med dig, Men fullkornsmakaroner är ju helt andra macros. Så jämförelsen blir lite märklig.
Dubbla mängden protein och 25% mindre kolhydrater i Makaronerna jfr med Bilarna.

MaastavetoIsBack
2015-03-13, 23:59
Håller helt och hållet med dig, Men fullkornsmakaroner är ju helt andra macros. Så jämförelsen blir lite märklig.
Dubbla mängden protein och 25% mindre kolhydrater i Makaronerna jfr med Bilarna.

Nu syftade jag på att jämföra ahlgrens med en kolhydratskälla, fullkorn är bättre än vanlig pasta men knappast något man äter som proteinkälla utan som komplement till övriga måltider. Nu behöver man inte äta pasta alls för att gå ner i vikt men jag hade hellre ätit pasta,potatis eller havregryn jämfört med den lilla mängd godis som jag får för samma kalorimängd.

Det blir helt enkelt ett val för deffaren, klarar personen av det ökade sötsuget och kan hantera godis med deff, eller är det säkrast att helst avstå för att motverka oönskade "ätardagar"

Beemel
2015-03-14, 04:29
Nu syftade jag på att jämföra ahlgrens med en kolhydratskälla, fullkorn är bättre än vanlig pasta men knappast något man äter som proteinkälla utan som komplement till övriga måltider. Nu behöver man inte äta pasta alls för att gå ner i vikt men jag hade hellre ätit pasta,potatis eller havregryn jämfört med den lilla mängd godis som jag får för samma kalorimängd.

Det blir helt enkelt ett val för deffaren, klarar personen av det ökade sötsuget och kan hantera godis med deff, eller är det säkrast att helst avstå för att motverka oönskade "ätardagar"

Och jag syftade på att kolhydratskällan du valde att jämföra med är så pass olik, dels genom markant lägre kolhydratsinnehåll per 100g och dels genom högre proteinhalt, att jämförelsen inte blir riktigt rättvis.
Jag väljer fullkornspasta just för att den är en bättre proteinkälla, så ditt påstående att "man" inte gör det är en smula felaktigt. De flesta kanske inte gör det men det går inte att förneka att 12% protein i ett livsmedel inte är betydande för resten av kosten för de som bryr sig om macros.
Men som sagt jag håller med dig i sakfrågan, pasta är vettigare än ahlgrens bilar i många hänseenden, anser bara att du jämför äpplen och päron.