handdator

Visa fullständig version : Tillräckligt med mikronutrienter?


ravik
2015-03-09, 18:50
Hej,

har några frågor angående min kost. Har precis börjat träna igen efter några års uppehåll. Vill äta bra mat, men är ganska lat när det kommer till att variera mig. Jag äter inte kött och ägg.

Får jag i mig alla vitaminer och mineraler etc. om jag äter 1kg lättkvarg, 400g(torrvikt) gröna linser, 500g passerade tomater, en lök, 500g fryst spenat om dagen? Får jag i mig tillräckligt av alla aminosyror?

Skulle behöva en bra fettkälla också, någon som har tips på bra fett? Funkar det att dricka olivolja? Omega-3-kapslar? Har ungefär 400 kcal över som jag behöver fylla ut, ifall ovanstående mat funkar i övrigt.

Peace

maqan
2015-03-09, 20:19
Lägg in det i ett enkelt kostverktyg likt matkalkyl.se (http://www.matkalkyl.se) så får du se. Spontant ser det ut som att du kommer sakna en del vitaminer och mineraler samt, som du nämner, också givetvis essentiella fettsyror. Makronutrienter i övrigt och fibrer är absolut inga problem.

Fatty
2015-03-09, 20:30
Aminosyror bör vara chill, kvarg är fullvärdigt, jag skulle alternera spenaten med andra grönsaker om jag vore som du, det är inte så stor grej att micra ur en annan påse. avokado är bra fett, ger lite vitamin E också. Makrillkonserver är ett enkelt sätt att få i sig fet fisk. Järn kan vara knepigt om du inte lägger till någon källa med tanke på att kalciumet i kvargen dessutom blockerar upptaget.