handdator

Visa fullständig version : Möjligt att förena styrketräning med cardio?


Zunny
2015-03-09, 11:37
I maj ska jag springa GBG-varvet. Tanken är att komma i mål på cirka 1 h 45 min. Idag gymmar jag fyra gånger i veckan. Måndag, onsdag, fredag och lördag. Fokus volym. Har en helt OK grundkondition men tänker lägga in två-tre löppass i veckan nu under mars. I april minst tre löppass.

Nu till min fundering: hur lidande blir mitt gymmande av löpträning? Vad jag förstår står cardio och styrketräning i motsatsförhållande. Men vad bör jag tänka på när jag ändå ska kombinera dessa? Blir kosten viktigare, att jag helt enkelt bör äta mer? Bör jag gymma lassa på tyngre vikter för att inte tappa volym?

Hit me up. Kombinerar du styrketräning med kondition? Kom isåfall gärna med handfasta tips :)

Tänkte ett schema som ser ut som följande. Eller bör jag lägga upp det annorlunda? Kombinera muskelgrupper på ett annat sätt? Fler vilodagar? Har möjlighet att träna alla dagar i veckan, även mornar innan jobb.
Mån: bröst/triceps gym
Tis: 5 km-1 mil löpning
Ons: ben/mage/biceps gym
Tors: 5 km-1 mil löpning
Fre: axlar/rygg gym
Lör: 5 km-1 mil löpning
Sön: vila

Tack på förhand,

Loke
2015-03-09, 11:52
Tja, du kör ju bara ben en gång i veckan. Jag tror inte du kommer uppleva stora praktiska problem alls.

Det som är ett problem är snarare att köra ett styrkelyft/tyngdlyftningsupplägg och försöka träna löpning samtidigt. Det är mycket svårt om man inte gör det ena eller det andra på mycket låg nivå.

Ett tips är dock att kolla på lite seriös löparprogrammering. Då kommer du se att alla pass inte bör vara lika under en vecka, och förslagsvis lägger du ditt tuffaste löppass på lördagen och sedan är tisdag och torsdag lite lättare pass.

Beemel
2015-03-09, 12:44
Jag kör helkropp fyra gånger i veckan och tränar löpning de övriga tre.
Säkert långt från optimalt men jag gillar det. Någon form av träning varje dag
;-)
Har kört så (med lite slarv gällande löpträningen under vinterna) i 8-9 månader.
Har ökat hyfsat (med mina mått mätt) i bänk pch böj under samma period.

Ska du speinga en halvmara så kanske det kan vara en ide att springa längre än en mil något löppass varje vecka.

Leifallan
2015-03-10, 17:58
Hur ser din löpträning ut Beemel? Kör du lågintensivt eller tävlar du ett par ggr/år typ varvet?

Ska själv springa mitt 10:e varv i år och har alltid skalat ner styrketräningen volymmässigt då jag tror de tar mer från återhämtningen och försöker bibehålla intensiteten. Blir två helkroppspass och tre-fyra löppass om de vill sig väl.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ddr
2015-03-10, 18:15
Själv kör jag styrketräningen tidigt på dagen och någon form av cardio senare (oftast intervaller på cykel), fungerar bra. :)

Bossebäver
2015-03-10, 22:07
King grub kör cardio och styrketräning rakt på varandra. King Grub är rippad. King grub äter pannkakor.

Cardio och styrketräning är med andra ord bra. Bevis onödigt.

filmjölk
2015-03-11, 01:16
Lite halvt OT men bak i forntiden när jag sprang ibland så trodde jag att jag var en duktig löpare för att jag var bra på upp till 1 mil Det var den sträckan vi sprang som mest i lumpen och det liksom fastnade, tänka på miltiden. pressa miltiden.

Så skall man helt plötsligt springa längre än det där (som du skall göra i gbg-varvet) så går det åt helvete.

Du löptränar 5km till en mil, kommer nog bli samma sak för dig, jag tror att du behöver längre cardiopass än 30-60min som det där tar, högt räknat.

Leifallan
2015-03-11, 08:41
Behövs inte. Tränar du dig till en bra miltid kommer du också springa bra på en halvmara rent kondismässigt.

http://traningslara.se/idrott-for-halsa-nar-blir-det-far-mycket/


Sent from my iPhone using Tapatalk

tenchi
2015-03-11, 08:51
Jag har inte upplevt att gymträningen förstört för min konditionsträning, tvärtom. Benträningen hjälper mig att prestera bättre. Jag har sprungit hel- och halvmara, åkt Vasaloppet och springer millopp varje sommar.

Ditt upplägg ser helt ok ut. Själv föredrar jag halvkroppspass 2-3ggr/v. och antingen skidåkning eller löpning utöver det. :)

Ljungan
2015-03-11, 09:47
Behövs inte. Tränar du dig till en bra miltid kommer du också springa bra på en halvmara rent kondismässigt.

http://traningslara.se/idrott-for-halsa-nar-blir-det-far-mycket/

Det gäller bara om man är genomtränad, inte om man joggar 2ggr/v och siktar på 1.45.

Goldman Sachs
2015-03-11, 10:41
King grub kör cardio och styrketräning rakt på varandra. King Grub är rippad. King grub äter pannkakor.

Cardio och styrketräning är med andra ord bra. Bevis onödigt.

Vem bryr sig om vad som är bra? Det är vad som är mest opti som är det roliga att leva efter :hbang:

stridis
2015-03-11, 11:25
Lite halvt OT men bak i forntiden när jag sprang ibland så trodde jag att jag var en duktig löpare för att jag var bra på upp till 1 mil Det var den sträckan vi sprang som mest i lumpen och det liksom fastnade, tänka på miltiden. pressa miltiden.

Så skall man helt plötsligt springa längre än det där (som du skall göra i gbg-varvet) så går det åt helvete.

Du löptränar 5km till en mil, kommer nog bli samma sak för dig, jag tror att du behöver längre cardiopass än 30-60min som det där tar, högt räknat.

Ja fick knäinflammation efter ett göteborgsvarv (i just forntiden också) där jag satsat på 1.45 men som inte räckte till löparmässigt snarare än konditionsmässigt. Hoppa som en skadeskjuten kråka i mål är inget vidare...
Hade iofs kört någon 17km runda innan på träning som hade gått ganska bra men som sagt de sista kilometrarna(från 18km) blev en plåga för mig.

Zunny
2015-03-11, 12:18
Hallå igen

Saken är den att jag sprang Gbg-varvet redan förra året. Kom i mål på 01.46.33. Då under våren gymmade jag inte speciellt mkt. Däremot sprang jag 3-4 pass i veckan. Blandade snabba 5 km, milen med uppåt 2 mil. Natur och asfalt. Varierade med andra ord passen ganska bra.

Men har sedan dess styrketränat, blivit starkare och större. Och det är det här jag är orolig för. Om jag kommer tappa den volym jag byggt upp när jag nu tänker blanda styrka och kondition..

Rickrude
2015-03-11, 12:18
Det är inte några problem att kombinera kondition och bygge, sen är det inte optimalt för det ena eller det andra men det är en annan sak. Upplägget på löpningen tycker jag att du ska ändra och inte köra samma pass tre gånger i veckan. Kör ett långt pass varje vecka som är riktigt lugnt, bestäm dig för tex 1,5 eller 2 timmar istället och jogga dig genom det. Kör en runda på runt milen i det tempo du brukar springa i och kör ett intervallpass i veckan. Intervallerna är klart håradast och det finns massvis med upplägg som 20/20 sek 70/20 sek 60/30 sek, 10x1 min, 4x4 min mfl. Jag skulle ha kört 4x4 minuter då det inte är spurten som är viktig utan tempoökningen och joggat sakta (just över gångtempo) i 3 minuter mellan intervallerna.

Om du inte är van vid löpning utan har uppnått din goda kondition på andra sätt så öka långsamt! Det är riktigt lätt att dra på sig inflammationer och överbelastningsskador när man börjar springa.

PerLedin
2015-03-11, 12:39
Behövs inte. Tränar du dig till en bra miltid kommer du också springa bra på en halvmara rent kondismässigt.

http://traningslara.se/idrott-for-halsa-nar-blir-det-far-mycket/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Är ditt inlägg tänkt som svar på filmjölks inlägg, och du menar att OP inte behöver springa längre pass på träning än vad han gör i dagsläget för att prestera bra på halvmaran?

De millöpare som gudiol syftar till springer nog otroligt sällan kortare än en mil på sina träningspass.

Leifallan
2015-03-11, 14:32
Är ditt inlägg tänkt som svar på filmjölks inlägg, och du menar att OP inte behöver springa längre pass på träning än vad han gör i dagsläget för att prestera bra på halvmaran?



De millöpare som gudiol syftar till springer nog otroligt sällan kortare än en mil på sina träningspass.


Några tvåmilapass är ju självklart bra men jag tror att det är nödvändigt för en bra tid på halvmaran.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Beemel
2015-03-11, 14:47
Hur ser din löpträning ut Beemel? Kör du lågintensivt eller tävlar du ett par ggr/år typ varvet?

Ska själv springa mitt 10:e varv i år och har alltid skalat ner styrketräningen volymmässigt då jag tror de tar mer från återhämtningen och försöker bibehålla intensiteten. Blir två helkroppspass och tre-fyra löppass om de vill sig väl.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tävlar gör jag aldrig. =)
Ställer upp i lite lopp då och då däremot.

Har inte sprungit längre än 10km lopp än så länge.
Förra året blev det totalt 7 lopp, ett 5km och sex 10km.

I år satsar jag på halvmaran.

Min träning brukar jag lägga upp ungefär så här (är lite ostrukturerad men det här är grundplanen):
ett pass i den fart jag vill hålla på lopp (4:50-5:10min/km)
ett pass intervall (vanligtvis 1km och 60-90sek gående vila) (4:20-4:40minkm)
ett långdistans 8km+ (5:30-5:50min/km)

Ljungan
2015-03-11, 15:17
Några tvåmilapass är ju självklart bra men jag tror att det är nödvändigt för en bra tid på halvmaran.

Det kan såklart vara bra för en styrkelyftare att köra bänkpress några gånger men för att göra en bra serie tror jag bara man behöver köra armhävningar nån gång ibland.

Eller?

TheOne1994
2015-03-11, 15:36
jag har börjat springa för ett par dagar sedan. Sista var nog när jag var 17 och spalde fotboll.handboll och tennis. Idag blir 3:e gången. Jag kommer bara 2,5 km sen är det tvärstopp. Både huvudet och benen vill inte mer. Känner mig som en flodhäst (94 kg)
Har dock som mål att fortsätta springa för hälsans skull. Jag har inbillat mig att det är nyttigt att springa. Hoppas dock det blir kul snart...för nu är det jobbigt som f.a.n !

Leifallan
2015-03-11, 16:08
Det kan såklart vara bra för en styrkelyftare att köra bänkpress några gånger men för att göra en bra serie tror jag bara man behöver köra armhävningar nån gång ibland.

Eller?

En kraftig överdrift eller? Jag menar att är du riktigt duktig på milen så kommer du springa bra på halvmaran också. Man behöver inte nödvändigtvis ligga och löpa på tvåmilapass för att få en hyfsad tid på Göteborgsvarvet.