handdator

Visa fullständig version : Full ROM i ryggträning?


StampChamp
2015-03-09, 11:02
Hej,

Jag tror i just ryggträningen att full ROM är speciellt viktigt, eller vad säger ni? Den kanske är viktig i all träning egentligen.

Men av nån anledning gick jag ifrån det tänket och började träna rygg med axlarna tillbakadragna under hela drag och lyft när det kom till ryggträningen. Eftersom jag trodde att det skulle bygga bättre hållning och bättre rhomber mitt rygg osv.

Dock har detta visat sig ge mig en sämre rygg och låsningar i ryggen. Sträcker jag ut den i olika lägen så knakar det.

Är det fler som känt av samma sak? Nu ska jag återgå till full ROM som jag gjorde förut. Eller kan låsningar och skit bero på något annat?

Arne Persson
2015-03-09, 11:15
Hej,

Jag tror i just ryggträningen att full ROM är speciellt viktigt, eller vad säger ni? Den kanske är viktig i all träning egentligen.

Men av nån anledning gick jag ifrån det tänket och började träna rygg med axlarna tillbakadragna under hela drag och lyft när det kom till ryggträningen. Eftersom jag trodde att det skulle bygga bättre hållning och bättre rhomber mitt rygg osv.

Dock har detta visat sig ge mig en sämre rygg och låsningar i ryggen. Sträcker jag ut den i olika lägen så knakar det.

Är det fler som känt av samma sak? Nu ska jag återgå till full ROM som jag gjorde förut. Eller kan låsningar och skit bero på något annat?

Självklart är det så full ROM som gäller!

pezrulezhaakon
2015-03-09, 12:02
Hej,

Jag tror i just ryggträningen att full ROM är speciellt viktigt, eller vad säger ni? Den kanske är viktig i all träning egentligen.

Men av nån anledning gick jag ifrån det tänket och började träna rygg med axlarna tillbakadragna under hela drag och lyft när det kom till ryggträningen. Eftersom jag trodde att det skulle bygga bättre hållning och bättre rhomber mitt rygg osv.

Dock har detta visat sig ge mig en sämre rygg och låsningar i ryggen. Sträcker jag ut den i olika lägen så knakar det.

Är det fler som känt av samma sak? Nu ska jag återgå till full ROM som jag gjorde förut. Eller kan låsningar och skit bero på något annat?

Nu beror det ju på vad du drar den övre och undre gränsen för full ROM, och vilken övning vi snackar.

vale_tudo
2015-03-09, 12:24
Självklart är det så full ROM som gäller!

Läste på tnation (inte 100% säker) att det kan vara skadlig om man drar amrbågarna bakom kroppen vid rygg träning, tex rodd. Bör man låta armbågarna stanna vid kroppen eller låta armbågarna passera kroppen?


Ska försöka hitta artikeln.


Edit: https://www.t-nation.com/training/best-way-to-row-period

Längst ner i artikeln.

dmoller
2015-03-09, 12:28
Full ROM med fullt sträck!

pezrulezhaakon
2015-03-09, 12:31
Läste på tnation (inte 100% säker) att det kan vara skadlig om man drar amrbågarna bakom kroppen vid rygg träning, tex rodd. Bör man låta armbågarna stanna vid kroppen eller låta armbågarna passera kroppen?


Ska försöka hitta artikeln.


Edit: https://www.t-nation.com/training/best-way-to-row-period

Längst ner i artikeln.

Beror på varifrån belastningen kommer.
I roddövningar är riskerna mycket små även när överarmarna passerar kroppsplanet.
Däremot är riskerna klart högre i pressar när man passerar kroppsplanet. Det som avgör risken är belastningskurvan.

pezrulezhaakon
2015-03-09, 12:33
Full ROM med fullt sträck!

Som sagt, det beror på individens förutsättningar och hur belastningsprofilen ser ut.

biggusdickus
2015-03-09, 13:04
Läste på tnation (inte 100% säker) att det kan vara skadlig om man drar amrbågarna bakom kroppen vid rygg träning, tex rodd. Bör man låta armbågarna stanna vid kroppen eller låta armbågarna passera kroppen.

Han tjatar om att supinerad rodd är så bra för att bygga biceps. Om han inte har bättre koll än det så är det inte så intressant vad han anser om axelledens position i en vanlig rodd anser jag.