handdator

Visa fullständig version : Träning i ketos, högre fettförbränning?


j0hannalarsson
2015-03-08, 20:04
Jag har en vän som är 176 cm, väger 70 kg och har ca 27 % kroppsfett.

Hennes mål är att minska i fett men bygga muskler och bli starkare.
Nu har hon ätit enligt atkins diet (induktionsfasen) i ca två veckor vilket innebär 20 gr netto kolhydrater per dag. Hon är i ketos för att få bort sötsug samt öka fettförbränningen. Hon ligger på ett litet kaloriunderskott.

Jag själv skulle inte göra på detta sätt. Undrar vad ni tänker. Är det en god idé att ligga i ketos samtidigt som man vill bli starkare men minska i fett?
Hur hade ni gjort?

Hon undrar om det finns ett mer effektivt sätt att förbränna fett samtidigt som hon bygger muskler än att vara i ketos?

Hon har hakat på min träning, precis börjat köra 4-6 dagar i veckan. Fria vikter ingen konditionsträning.

Fatty
2015-03-08, 20:25
Jag tror ALDRIG atkins är bra, sliter antagligen hårt på kroppen och 20g kolhydrater är mindre än vad hjärnan behöver per dag. Eller i alla fall mindre än vad min behöver faller jag under ca 80g per dag så märker jag hur jag blir dummare.

Jag hade rätt upp och ner sagt att det är stenkorkat men jag har aldrig varit den finkänsliga typen.

j0hannalarsson
2015-03-08, 20:38
Den här ketosfasen ska hon vara på tills hon gått ned 5 kg för att kickstarta viktnedgången (hennes mål är 60 kg) och ta bort sötsuget.

Jag skulle som sagt inte heller göra på detta sätt men undrar vad hon annars skulle kunna göra som alternativ istället för detta, och hur funkar det med ketos i samband med att vilja bygga?

tlk
2015-03-08, 21:02
sliter antagligen hårt på kroppen och 20g kolhydrater .

Hur sliter det?

Den här ketosfasen ska hon vara på tills hon gått ned 5 kg för att kickstarta viktnedgången (hennes mål är 60 kg) och ta bort sötsuget.

Jag skulle som sagt inte heller göra på detta sätt men undrar vad hon annars skulle kunna göra som alternativ istället för detta, och hur funkar det med ketos i samband med att vilja bygga?

Vad hon annars kan göra är ju att helt enkelt ligga på kaloriminus.

j0hannalarsson
2015-03-08, 21:25
Hon har inte disciplinen att ligga på underskott och då kommer dessutom sötsuget. Hon behöver känna sig mätt.

tlk
2015-03-08, 21:38
Hon har inte disciplinen att ligga på underskott och då kommer dessutom sötsuget. Hon behöver känna sig mätt.

Ligger hon inte på underskott så kommer hon inte vara hjälpt av att ligga i ketos heller. Kommer ge ungefär ingen fettförbränning.

cero
2015-03-08, 21:46
Glöm alla dieter och återgå till grunderna.

King Grub
2015-03-08, 22:20
Det finns inga fördelar med ketogena dieter.

http://ajcn.nutrition.org/content/83/5/1055.long

j0hannalarsson
2015-03-08, 23:36
Kan ni förklara lite mer utförligt varför?

j0hannalarsson
2015-03-08, 23:36
Det finns inga fördelar med ketogena dieter.

http://ajcn.nutrition.org/content/83/5/1055.long


Tack! Ska skicka den till henne.

cero
2015-03-08, 23:55
Hon undrar om det finns ett mer effektivt sätt att förbränna fett samtidigt som hon bygger muskler än att vara i ketos?

Underskott + korrekt träning, finns inga genvägar. Sötsuget får hon styra upp genom att äta bra och mättande mat. Frukt och annat för att dämpa det värsta.

6 pass fria vikter per vecka är dock löjligt överdrivet, 2-3 räcker. Kör på helkroppspass.

timoat
2015-03-08, 23:57
Det finns inga fördelar med ketogena dieter.

http://ajcn.nutrition.org/content/83/5/1055.long

Det beror ju lite grann på individen också. Jag tex som hade ett fruktansvärt sötsug innan när jag åt mer traditionellt har märkt en markant avtrappning på just den aspekten. Jag blir inte trött under dagen eller efter en måltid på samma sätt som innan heller. Jag känner mig aldrig hungrig, jämfört med innan då magen kurrade en timme efter en rejäl portion gröt. Det är fördelar som jag fått från LCHF.

j0hannalarsson
2015-03-09, 00:35
Underskott + korrekt träning, finns inga genvägar. Sötsuget får hon styra upp genom att äta bra och mättande mat. Frukt och annat för att dämpa det värsta.

6 pass fria vikter per vecka är dock löjligt överdrivet, 2-3 räcker. Kör på helkroppspass.

Eftersom att jag kör 4-6 dagar och ingen kondition så har hon hakat på för att lära sig mer om gym och fria vikter. Inte för att vara extrem.

cero
2015-03-09, 00:38
Finns ingen anledning att utesluta konditionsträning, bra för hälsan och bränner energi.

j0hannalarsson
2015-03-09, 01:09
För bästa möjliga fettförbränning, vad vore bäst i hennes fall? Hur mycket cardio och fria vikter i veckan? Jag kör som sagt på eget schema och med helt andra mål än henne och har aldrig haft ambition om att gå ner eller gå på diet. (Är en liten speta på 46 kg).

cero
2015-03-09, 01:16
Kalorier in minus kalorier ut avgör vad som händer med vikten.

j0hannalarsson
2015-03-09, 01:44
Det förstår jag också men det var inte frågan.

cero
2015-03-09, 01:58
Om du ligger på ett lagom underskott, tränar ordentligt och äter mycket protein (2g per kg kv) så kommer fettförbränningen vara maximal. Mer än så kan man inte göra. 2 helkroppspass + 1-2 cardio hade jag kört på.

Fatty
2015-03-09, 07:26
Hur sliter det?

Jag vet inte, jag är ingen dietist. Jag tror dock att det sliter. Men jag tror även på evolution så låt inte mig stoppa dig.

Fatty
2015-03-09, 07:35
För att återgå till TS fråga så, Ja det finns det, de flesta sätt är bättre, jag personligen tror på att skynda långsamt, små underskott under långa tidsperioder. Samt att se till att den energi man äter är högkvalitativ, rimliga proportioner på makro-näringsämnen och bra fett. och vad det gäller att hålla sig mätt så beror det sig helt på vad man äter. Jag har varit med om att jag har misslyckats nå mitt Kcal-mål för dagen och hamnat på för stort underskott därför att det jag ätit varit för bulkigt.

z_bumbi
2015-03-09, 08:58
Det förstår jag också men det var inte frågan.

Viktminskningen styrs av underskottet och underskottet skapas genom hur ni styr kosten och hur mycket förbrukningen är per vecka. Förbrukningen ökar om hon tränar mer men det finns nackdelar med att träna mycket som nybörjare.

Hur ofta hon bör träna styrs inte bara av målet hon har med träningen utan av hur färsk hon är på gymmet, hur mycket hon kör varje gång samt hur hög intensitet hon har. Tittar du på de faktorerna så inser du att det blir omöjligt att säga att hon ska/bör träna x antal dagar. Någon som t ex tränar 30 min styrka per gång kan antagligen köra betydligt oftare än någon som kör 60-90 min per gång.
Jag brukar sätta nybörjare på 2-4 dagar i veckan men det styrs mest av hur mycket de har lust att träna. Säger de att de kan träna varje dag så är fyra rimligt, säger de att de kan träna tre pass så lägger jag två som grund men har ett bonuspass inplanerat.
Generellt så försöker jag också få in 5-15 minuter konditionsträning vid varje tillfälle, 5 min i början med lägre intensitet och 5-10 min i slutet med aningen högre intensitet. Om den tränande vill så ökar intensiteten på det sista konditionsblocket med tiden.

tlk
2015-03-09, 12:17
Jag vet inte, jag är ingen dietist. Jag tror dock att det sliter. Men jag tror även på evolution så låt inte mig stoppa dig.

Varför tror du att det sliter? Vad innebär det att "det sliter"?

Vad har evolution med saken att göra? Personligen tror jag på evolution pga. en uppsjö av stark evidens för det hela. Din tro verkar mer som "jag tror på tomten" om du inte kommer med något mer än att du bara tror det.

Fatty
2015-03-09, 13:26
Varför tror du att det sliter? Vad innebär det att "det sliter"?

Vad har evolution med saken att göra? Personligen tror jag på evolution pga. en uppsjö av stark evidens för det hela. Din tro verkar mer som "jag tror på tomten" om du inte kommer med något mer än att du bara tror det.

Suck, det blir så pinsamt när man måste förklara sina skämt men visst, Du förstår "tror på" kan ha flera betydelser en av dem är att man tror på någots existens eller ett axioms giltighet. Den betydelsen verkar du bekant med. Den andra betydelsen betyder egentligen snarare "tror är bra"
Jag tror på evolutionen alltså anstränger jag mig inte för att stoppa människor från att skada sig själva på för mig uppenbart korkade sätt då det vore att motverka evolutionen som jag gärna ger lite mer spelrum.


Vilket leder oss vidare till följdfrågorna:

Varför tror du att det sliter?
Lite blandning av läkarkonsensus och biologilektionerna på gymnasiet. Jag kan ha helt eller delvis fel men det tror jag inte och det är inte en fråga jag kommer fördjupa mig i.

Vad innebär att det sliter?
Är det här en svenska lektion nu? Sliter är en böjning av slita som betyder ungefärligt det samma som att nöta. Båda orden beskriver en gradvis försämring av något som om den fortgår slutligen leder till att detta något ej längre är i brukbart skick. I detta fall de mänskliga organen.

cero
2015-03-09, 15:19
Suck, det blir så pinsamt när man måste förklara sina skämt men visst, Du förstår "tror på" kan ha flera betydelser en av dem är att man tror på någots existens eller ett axioms giltighet. Den betydelsen verkar du bekant med. Den andra betydelsen betyder egentligen snarare "tror är bra"
Jag tror på evolutionen alltså anstränger jag mig inte för att stoppa människor från att skada sig själva på för mig uppenbart korkade sätt då det vore att motverka evolutionen som jag gärna ger lite mer spelrum.


Vilket leder oss vidare till följdfrågorna:

Varför tror du att det sliter?
Lite blandning av läkarkonsensus och biologilektionerna på gymnasiet. Jag kan ha helt eller delvis fel men det tror jag inte och det är inte en fråga jag kommer fördjupa mig i.

Vad innebär att det sliter?
Är det här en svenska lektion nu? Sliter är en böjning av slita som betyder ungefärligt det samma som att nöta. Båda orden beskriver en gradvis försämring av något som om den fortgår slutligen leder till att detta något ej längre är i brukbart skick. I detta fall de mänskliga organen.

Skärp dig för fan.

Fatty
2015-03-09, 15:24
Skärp dig för fan.

Du har rätt, jag ber om ursäkt min ton var ohövlig.

tlk
2015-03-09, 17:18
Suck, det blir så pinsamt när man måste förklara sina skämt men visst, Du förstår "tror på" kan ha flera betydelser en av dem är att man tror på någots existens eller ett axioms giltighet. Den betydelsen verkar du bekant med. Den andra betydelsen betyder egentligen snarare "tror är bra"
Jag tror på evolutionen alltså anstränger jag mig inte för att stoppa människor från att skada sig själva på för mig uppenbart korkade sätt då det vore att motverka evolutionen som jag gärna ger lite mer spelrum.


Vilket leder oss vidare till följdfrågorna:

Varför tror du att det sliter?
Lite blandning av läkarkonsensus och biologilektionerna på gymnasiet. Jag kan ha helt eller delvis fel men det tror jag inte och det är inte en fråga jag kommer fördjupa mig i.

Vad innebär att det sliter?
Är det här en svenska lektion nu? Sliter är en böjning av slita som betyder ungefärligt det samma som att nöta. Båda orden beskriver en gradvis försämring av något som om den fortgår slutligen leder till att detta något ej längre är i brukbart skick. I detta fall de mänskliga organen.

Var finns den här läkarkonsensusen? Jag har då inte sett något av den i litteraturen eller för övrigt.

Att det skulle leda till något förfall av mänskliga organ att spendera något år eller sju i ketos har jag inte heller sett några indikationer på. Förutom att jag själv vantrivs i ketos och inte spenderar tid där om jag kan undvika det så förstår jag inte problemet alls.

Men eftersom du inte är intresserad av att fördjupa din kunskap i området och inte hade något att bidra med mer än att du tror att det står till på detta vis så lämnar jag den här diskussionen bakom mig. Det hela är ju ändå OT.

Blue Nine
2015-03-09, 22:20
Tack! Ska skicka den till henne.

Ha inte för stora förhoppningar. Ketos-fantasternas enkla men felaktiga budskap är mer lättsmält än den texten.

jontexer
2015-03-09, 23:17
Finns säkerligen många andra dieter som kommer ge henne mer energi och tryck på gymmet så hon kan träna bättre och förmodligen bygga bättre. Men fungerar den dieten för henne och håller hennes problem med sötsuget i schack och andra dieter inte gör det så bör hon enligt mig köra på den. Man kör på det som funkar för en själv.

j0hannalarsson
2015-03-10, 07:56
Finns säkerligen många andra dieter som kommer ge henne mer energi och tryck på gymmet så hon kan träna bättre och förmodligen bygga bättre. Men fungerar den dieten för henne och håller hennes problem med sötsuget i schack och andra dieter inte gör det så bör hon enligt mig köra på den. Man kör på det som funkar för en själv.


Tack för svar. Men är det någon som vet hur det funkar med själva förbränningen? Jag hittar lite om att man bränner mer i ketos än om man skulle äta "som vanligt". Hur kommer det sig?

I min hjärna går det inte ihop att prestera en längre period med så litet kolhydratintag.

AquaRegia
2015-03-10, 08:05
Tack för svar. Men är det någon som vet hur det funkar med själva förbränningen? Jag hittar lite om att man bränner mer i ketos än om man skulle äta "som vanligt". Hur kommer det sig?

Fettoxidationen är såklart högre, men då fettinlagringen är lika förhöjd så går man ändå +- 0.

Fatty
2015-03-10, 08:37
Okej, jag tycker fortfarande inte att bevisbördan ligger hos de som inte förespråkar lågkolhydratkost men här är ett exempel på en artikel som handlar om en studie som kopplar ett lågt kolhydratintag med kortare liv och sämre hälsa i slutet av livet. eller som jag skulle sagt, "det sliter".

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=15344

När man googlar blir man översköljd av sidor som talar sig varma om hur bra det är, det betyder dock inte att de företräder konsensus utan snarare att de har ett större behov av att gör sina teorier hörda då de går emot expert konsensus men är lättsmälta för den breda massan.

Vid en sökning i läkarförbundets tidskrift kunde jag dock konstatera att konsensus kanske inte är så självklart som jag skulle önska då flera läkare argumenterar för lågkolhydratkost. Dock hittar jag bara artiklar och studier som är negativa till det. Jag vet att det finns studier som är positiva till det med men de har tydligen inte bedömts goda nog att publiceras i läkarförbundets tidskrift, vilket säger allt jag behöver veta om dem.

För övrigt påminner diskussionen mig när jag sa åt en berusad kompis att trodde att det var en dum ide att pissa på ett elstängsel. Även där kände jag ett begränsat behov av att underbygga min tro vetenskapligt då jag kände mig ganska trygg i att jag representerade konsensus. Vi är än i dag oense om huruvida jag gjorde vad som kan begäras av en medmänniska för att stoppa honom eller inte :)

Dreas
2015-03-10, 08:39
Tack för svar. Men är det någon som vet hur det funkar med själva förbränningen? Jag hittar lite om att man bränner mer i ketos än om man skulle äta "som vanligt". Hur kommer det sig?

I min hjärna går det inte ihop att prestera en längre period med så litet kolhydratintag.Äter du mer fett lagras mer fett och då bränns mer fett.

Din fettförlust över tid beror på ditt underskott. Vill du tappa maximalt med fett och minimalt med muskelmassa så gäller det också att styrketräna.

j0hannalarsson
2015-03-10, 12:35
Fettoxidationen är såklart högre, men då fettinlagringen är lika förhöjd så går man ändå +- 0.


Vore extremt tacksam om du ville utveckla och förklara detta tydligare.

cero
2015-03-10, 12:36
din fettförlust över tid beror på ditt underskott. Vill du tappa maximalt med fett och minimalt med muskelmassa så gäller det också att styrketräna.

+1

Det är inte svårare än så.

Dreas
2015-03-10, 12:55
Vore extremt tacksam om du ville utveckla och förklara detta tydligare.Läs det jag skrivit.

Äter du mer fett så lagras mer fett. Du får också en högre fettförbränning. Det gör inte på något sätt att du tappar mer fett totalt.

Nelli
2015-03-10, 20:42
Finns säkerligen många andra dieter som kommer ge henne mer energi och tryck på gymmet så hon kan träna bättre och förmodligen bygga bättre. Men fungerar den dieten för henne och håller hennes problem med sötsuget i schack och andra dieter inte gör det så bör hon enligt mig köra på den. Man kör på det som funkar för en själv.

Oavsett vilka fakta du kommer presentera är det underskottet som gäller.
Hon måste hitta det som funkar för henne och köra på det. Många tjej (jag inräknat) verkar må bättre på lågkolhydratskost och köra man inte långpass med kondition så ska det inte vara några problem. Om hon inte tycker att det fungerar efter ett tag kan ni försöka med annat om hon frågar. Peppa på och framförallt i gymmet så blir det nog bra ska du se!

tlk
2015-03-10, 21:08
Okej, jag tycker fortfarande inte att bevisbördan ligger hos de som inte förespråkar lågkolhydratkost men här är ett exempel på en artikel som handlar om en studie som kopplar ett lågt kolhydratintag med kortare liv och sämre hälsa i slutet av livet. eller som jag skulle sagt, "det sliter".


Det är du som kommer med påståenden därför ligger bevisbördan hos dig. Att lågkolhydratsförespråkare på något vis ska visa på att dina påstående är inkorrekta är just bakvänd bevisbörda.

Jag personligen förespråkar definitivt inte lågkolhydratskost om du nu har fått det för dig.