handdator

Visa fullständig version : Uppblåst så fort jag äter mycket mat?


Stadde
2015-03-08, 19:34
Hej, har kört en längre deff och man märker att magsäcken krympt rejält. Har tidigare fått i mig en stor pizza från min lokala pizzeria utan problem även när jag inte varit så hungrig. Idag får jag i mig som max 70% av denna när jag är som hungrigast (vrålhungrig).

Grejen är inte att jag inte orkar äta mer än vad jag tidigare gjort, utan snarare vad som händer när jag äter mig proppmätt och dricker en hel del vätska till detta. Magen blir uppblåst och det ser ut som jag gått upp 10kg bara runt magen. Detta håller sig under hela dagen, ser urlöjligt ut...

Har hållit ner mängden laktos rejält då jag varit känslig mot sådant tidigare, men "problemet" verkar bestå ändå. Någon som varit med om liknande efter en längre deff eller rent allmänt?

Mih
2015-03-09, 21:17
Hur är gluten ? Kan det vara den skyldige ? :)

cero
2015-03-09, 22:10
Det är alltså gaser i magen du blir upplåst av..? Eller känner du dig bara uppstoppad?

Gpajpen
2015-03-10, 08:12
Gluten

Blue Nine
2015-03-10, 18:28
Varför skulle TS plötsligt drabbas av problem med gluten (förutom att det är trendigt just nu)?

Kan problemen bero på annan kost? En del livsmedel kan kräva lite tillvänjning.

Gpajpen
2015-03-11, 08:14
Varför skulle TS plötsligt drabbas av problem med gluten (förutom att det är trendigt just nu)?

Kan problemen bero på annan kost? En del livsmedel kan kräva lite tillvänjning.

Varför skulle han inte plötsligt kunna drabbas av problem med gluten jämfört med att plötsligt drabbas av nått annat?

Man föds inte med allting.

z_bumbi
2015-03-11, 08:22
Om man har ätit väldigt lite under lång tid är det inte så konstigt att man känner sig uppblåst om man äter och dricker mer. Kroppen är helt enkelt inte van och både magsäcken och tarmarna behöver tid att vänja sig.
Är man magrare så syns det att man ätit mer.
Du skriver också att du är känslig mot laktos och då kan det vara så enkelt att pizzan bytt ost?

Att börja gasta om gluten utan att ha en aning om hur kosten i övrigt ser ut är bara dumt. Det finns nog med människor som utesluter saker ut kosten utan att behöva göra det så varför försöka härleda problem till det som inte verkar troligt?

agazza
2015-03-11, 08:28
Du kan prova att dra i dig samarin

Gpajpen
2015-03-11, 12:15
Att börja gasta om gluten utan att ha en aning om hur kosten i övrigt ser ut är bara dumt. Det finns nog med människor som utesluter saker ut kosten utan att behöva göra det så varför försöka härleda problem till det som inte verkar troligt?

Ibland är det tyvärr så enkelt att 1+1 = 2. Vidare var det så jag upptäckte min egen gluten, pga att jag blev exponentiellt uppblåst av glutenbomber av det slag som just precis det TS nämner, Pizza.

hampfuz
2015-03-11, 12:33
Om man har ätit väldigt lite under lång tid är det inte så konstigt att man känner sig uppblåst om man äter och dricker mer. Kroppen är helt enkelt inte van och både magsäcken och tarmarna behöver tid att vänja sig.
Är man magrare så syns det att man ätit mer.
Du skriver också att du är känslig mot laktos och då kan det vara så enkelt att pizzan bytt ost?

Att börja gasta om gluten utan att ha en aning om hur kosten i övrigt ser ut är bara dumt. Det finns nog med människor som utesluter saker ut kosten utan att behöva göra det så varför försöka härleda problem till det som inte verkar troligt?

+1000. Det är ju inte alls konstigt att magen reagerar om man plötsligt ändrar sina matvanor.

z_bumbi
2015-03-11, 14:51
Ibland är det tyvärr så enkelt att 1+1 = 2. Vidare var det så jag upptäckte min egen gluten, pga att jag blev exponentiellt uppblåst av glutenbomber av det slag som just precis det TS nämner, Pizza.

N=1 är uselt att basera kostråd på.

cero
2015-03-11, 23:28
Varför skulle TS plötsligt drabbas av problem med gluten (förutom att det är trendigt just nu)?

Många som får gasproblem av gluten, jag inkluerad. Tog mig månader innan jag provade att utesluta gluten och vips var det borta. Och då har jag tidigare ätit det utan problem i 19 år. Värt att ha i bakhuvudet i alla fall. Man kan ju känna efter lite om man blir extra uppblåst efter ett berg med pasta t ex. Mjölkprotein är en annan sak som kan ge problem.

Blue Nine
2015-03-12, 06:31
FODMAP var på tapeten häromveckan. Och vill en ha en riktig celiakidiagnos är det en dålig idé att börja utesluta gluten på egen hand.

Gpajpen
2015-03-12, 06:39
FODMAP var på tapeten häromveckan. Och vill en ha en riktig celiakidiagnos är det en dålig idé att börja utesluta gluten på egen hand.

Problemen bubblar dock upp när det finns dröser av människor som får "smärre" problem av någonting (i detta fall gluten i för stora/ofta doser) men inte fullt lika illa som folk med fullblåst allergi. Svensk sjukvård är ju tyvärr som den är så man riskerar att få sig utskrivet massa piller mot något helt irrelevant (som istället kan skapa riktiga problem) om du inte testar positivt för celiaki dvs glutenallergi. (Jag är ett exempel från verkligheten)

hampfuz
2015-03-12, 11:55
Många som får gasproblem av gluten, jag inkluerad. Tog mig månader innan jag provade att utesluta gluten och vips var det borta. Och då har jag tidigare ätit det utan problem i 19 år. Värt att ha i bakhuvudet i alla fall. Man kan ju känna efter lite om man blir extra uppblåst efter ett berg med pasta t ex. Mjölkprotein är en annan sak som kan ge problem.

Man får ju lite ta hänsyn till omständigheterna också. Det första en läkare hade frågat är "har du förändrat dina kostvanor nyligen?". Hade problemen uppstått helt plötsligt utan anledning hade det ju varit en annan sak, men TS har ju precis kört en lång deff.

Blue Nine
2015-03-12, 18:57
Problemen bubblar dock upp när det finns dröser av människor som får "smärre" problem av någonting (i detta fall gluten i för stora/ofta doser) men inte fullt lika illa som folk med fullblåst allergi. Svensk sjukvård är ju tyvärr som den är så man riskerar att få sig utskrivet massa piller mot något helt irrelevant (som istället kan skapa riktiga problem) om du inte testar positivt för celiaki dvs glutenallergi. (Jag är ett exempel från verkligheten)

Det finns också dröser av människor som påstår sig inte tåla gluten men som vid försök inte har problem. Det gör det lite svårt att tro på broscience på nätet i frågan.

Jag tycker bara det verkar onödigt att krångla till sitt liv i onödan genom att utesluta livsmedel en faktiskt tål, verkar vettigare att hitta den verkliga orsaken.


Jag gissar på kostförändringen. Annan mat i större mängder. Det vore inte alls konstigt om den kombinationen påverkade matsmältningssystemet.

Gpajpen
2015-03-12, 19:33
Hur menar du nu? Om man mår bra i magen och sen blir dålig av att smälla i sig mängder av gluten så är väl sambandet klart?

Trådstartare. prova ät glutenfritt och se om problemen försvinner kort och gott då vet du.

Sverker
2015-03-12, 19:43
Jag ser det mer klart att det är pizza som ska undvikas. Stor mängd kalorier och fett som ligger kvar i magsäcken och tarmen under lång tid.

Ännu bättre ifall man slutar deffa och hittar en kost där kroppen är i balans. Både stabil kroppsvikt och med en harmonisk själ.

Blue Nine
2015-03-12, 19:56
Hur menar du nu? Om man mår bra i magen och sen blir dålig av att smälla i sig mängder av gluten så är väl sambandet klart?


Om du äter gluten. Bara gluten. De flesta äter/utesluter livsmedel som bland annat innehåller gluten. Inte speciellt klart samband.