handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag få tjejen att fatta hur viktigt protein är?


Qtip
2015-03-07, 21:09
Hej!

Min tjej håller på att gå ner i vikt och hela tiden snackar om att hon vill ha fin rumpa osv.. men hur mycket jag än försöker få henne att förstå.. så verkar hon inte förstå att om hon vill det, så måste hon styrketräna och äta rätt..

Hon skiter totalt i att äta protein osv och varje gång vi ska gymma så blir hon sur på mig för att jag säger att det är så här att gymma, det är liksom jobbigt och man måste ta i, du måste använda dig av vikter och att bara gå på crosstrainer kommer inte ge dig kroppen du vill ha.

Jag vet inte om detta är rätt del, men tog denna för det handlar om protein.

Så min fråga är; Finns det någon annan som försökt få en person i dess närhet att förstå att man måste äta protein och tänka på vad man käkar samt styrketräna om man vill nå målen med "fin" kropp och att crosstrainer inte räcker liksom?


PS; Hon ligger på underskott och går ner i vikt, men skiter totalt i att tänka på hur mycket hon får i sig av saker och ting(Snitt får hon väl i sig en 20g protein om dagen). Jag är inte tillräckligt kunnig inom detta men förstår fortfarande att om jag vill ha muskler måste jag styrketräna och protein hjälper som fan.


edit: jag förstår att man kan leda en kamel till vattnet men inte tvinga den dricka.. Men det är så otroligt frustrerande att höra folk prata om hur de vill göra något, försöker göra det men gör det helt fel och sedan inte lyssnar..

Magnus N
2015-03-07, 21:18
Hur äter hon för att få i sig 20gr protein om dagen?

FairtradeDave
2015-03-07, 21:20
Min syster var nästan likadan förut. Hon är utbildad musikalartist och spenderade flertalet timmar om dagen åt att träna, men vägrade äta ordentligt i rädsla för att bli "fet" enligt "deras" standard.

Spelade ingen roll vad man sa, för hennes inställning var att vi andra inte fattade vad som krävdes i branschen. Men så blir det ju också när det är medias djävla bantningskurer är de enda kostråden som når fram till folk.

http://www.styrkelabbet.se/traning-for-tjejer/ <- Den brukar jag hänvisa till i sådana här diskussioner.

Många brudar är nog också rädda för att börja se ut som typ Sophie Arvebrink så fort de lyfter vikter, utan att inse vilket slit och hur mycket AAS som krävs för att hamna där..

tlk
2015-03-07, 21:21
Generellt så uppskattar folk inte att bli tillsagda att det de kommit fram till att de ska göra är fel och bli tillrättavisade. Många känner sig dumförklarade och bjuder istället på motstånd på olika sätt och vis. Förslagsvis så letar du upp någon bra litteratur på samtalsmetodik. Motiverande samtal (MI)-verktygslådan tror jag hade varit ypperlig för situationen.

Piledahl
2015-03-08, 13:49
protein har en högre termogen effekt än fett och kolhydrater.. så säg att hon kommer gå ner snabbare och få finare resultat om hon får i sig mer protein.. kanske funkar?

Morty
2015-03-08, 19:14
Generellt så uppskattar folk inte att bli tillsagda att det de kommit fram till att de ska göra är fel och bli tillrättavisade. Många känner sig dumförklarade och bjuder istället på motstånd på olika sätt och vis. Förslagsvis så letar du upp någon bra litteratur på samtalsmetodik. Motiverande samtal (MI)-verktygslådan tror jag hade varit ypperlig för situationen.

Så rätt.

Fuck proteinhetsen för övrigt.

Tobbey
2015-03-08, 19:25
Så rätt.

Fuck proteinhetsen för övrigt.

+1 träningen går bättre nu när jag äter mindre protein, ungefär hälften så mycket som förut. Proteinhetsen var bara stressande förut. Var mätt men kände mig tvungen att äta något äckligt med protein bara för att nå målet för dagen liksom :D