handdator

Visa fullständig version : Högskolan, tips & trix!


sotala
2015-03-07, 11:50
Tjena alla rippade lirare därute!
Det nalkas högskoletider i höst och jag skulle tacksamt ta emot alla smarta råd ni kan tänkas dela med er av!

Jag är nyfiken på hur ni lägger upp arbetet inför tentor/kurser exempelvis och dylikt. Läser ni igenom en bok före kursen börjat för att ha lite bättre koll på allt under kursens gång eller tar ni det som det kommer?

Ska alla böcker finnas före kursstart? Dvs första lektionen.

Hur planerar ni ekonomin? Finns det några smarta trix där med csn och/eller något annat som ngt bidrag av någon sort kanske? Bostadsbidrag exempelvis, hur gör ni när ni rapporterar in årsinkomst om ni t.e.x inte har ett helgjobb men tänkes skaffa detta där lönen är okänd. Är det nudlar och öl för hela slanten eller spar ni?
(Kondomer är givetvis en onödig utgift eller? ^^)

Vad klär sig studenter i för kläder?
Jeans, chinos, kavaj, skjorta eller inte?
Jag förmodar att det är relativt alldaglig klädsel där endast brats med backslick möjligtvis springer runt i kostym/kavaj typ.

Vad är denna nollningen egentligen och vad fick ni göra under nollningen? :)

Laptop? Surfplatta (med eller utan tangentbord). Kan dessa tas med in på en genomgång gör anteckningar?
1 multiblock eller en för varje kurs?

Bästa instuderingsteknik? Plugg alla dagar efter skolan? 1 eller 2 helkvällar plugg? Endast plugga i skolan?
Ja ni förstår..

Och sist men inte minst!
Hur gjorde ni för att få ett jobb inom ert område efter studier samt sommarvikariat och hur är lönen? Specifiera med utbildning, erfarenhet och vad ni tycker om arbetet :)

Loke
2015-03-07, 12:09
Hur man pluggar är väldgit beroende på vad man pluggar.

Nej, du behöver inte ha alla böcker på första lektionen. Jag skulle rent av säga att det är sällan man lyckas med den bedriften. Kan också vara fördel, ibland får man en ordenlig lista med litteratur, men sen för man höra första lektionen att bara en av böckerna är viktig.

Angående pengar: Maten är den största utgiften man kan påverka. Bli bra på att laga god, nyttig och bilig mat. Inkomsten är ofta som den är för studenter. Man klarar sig bra på CSN. Bättre att kapa utgifterna.

Angående kläder så varierar det enormt beroende på var man är. Här i Uppsala är det faktiskt stor skillnad i klädstil beroende på vilken institution man är på. Jag klär mig ofta annorlunda om jag ska till ekonomikum, SLU eller ångströmslaboratoriet. Men jeans och t-shirt funkar typ överallt. Generellt kan man säga att är det en riktig studentstad så är det väldigt fritt att välja sin egen stil. Under en dag ser man ofta folk som är utklädda eller bara allmänt konstiga. Det är således inte som på arbetsplatser där man väntas se proper ut.

Nollning varierar också mycket beroende på var. Man super och får vänner. Ibland träffar man sin livspartner där. Gå på den, tycker jag, men va inte med på allt om du inte orkar.

Bästa pluggteknik: Panikplugg sista veckan innan tentan. Sorry, men så är det. Studielivet är cykliskt med långa slappa perioder och då och då alldeles för intesniva perioder. Det är bara jobbigt att försöka kämpa emot det. Ibland får övriga livet ta en paus till förmån för studierna.

tlk
2015-03-07, 12:21
Bästa pluggmetoden? Var riktigt jäkla intresserad av det du studerar och förkovra dig i ämnet hela tiden. Sen 1-2 veckor innan tentan chillar du som fan och rör inte litteratur relaterat till ämnet öht.

Määng
2015-03-07, 12:24
Bästa pluggteknik: Panikplugg sista veckan innan tentan. Sorry, men så är det. Studielivet är cykliskt med långa slappa perioder och då och då alldeles för intesniva perioder. Det är bara jobbigt att försöka kämpa emot det. Ibland får övriga livet ta en paus till förmån för studierna.

Jag använder mig själv av den här tekniken men jag skulle nog inte gå så långt och säga att det är den bästa pluggtekniken. :) Bäst lär väl vara att plugga under hela kursperioden. Har dock aldrig provat, intalar mig själv inför varje termin att jag ska göra det men gör de aldrig.

Har förövrigt inte köpt en enda kursbok. Jag använder dem så pass lite att det inte lönar sig.

tlk
2015-03-07, 12:32
Jag använder mig själv av den här tekniken men jag skulle nog inte gå så långt och säga att det är den bästa pluggtekniken. :) Bäst lär väl vara att plugga under hela kursperioden. Har dock aldrig provat, intalar mig själv inför varje termin att jag ska göra det men gör de aldrig.

Har förövrigt inte köpt en enda kursbok. Jag använder dem så pass lite att det inte lönar sig.

Jag är ju då en av de här som under skolterminer läser mest hela tiden, också under perioder som inte är skolterminer läser jag mest hela tiden. "Plugga" är ett ord som jag inte ens använder då det är något jag associerar med att man bankar in information för att prestera på en tenta. Istället väljer jag ordet "studera" där jag då gladeligen studerar ett ämne under hela terminen och syftet är då inte att prestera utan att fördjupa min förståelse för området.. oftast på mycket djupare nivå än vad som förväntas av kursmål och såklart runtomkringliggande ämnesområden. Det går ju av bara farten om man faktiskt studerar något som är intressant menar jag på.

Jag tycker det är en bättre studieteknik än råplugga 1-2 veckor innan tentor men jag har ju då ingen forskning att backa upp mitt antagande. Jag har dock upplevt det som att där är en distinkt skillnad på hur väl de som kör min metod kan anamma sig fördjupad kunskap inom sitt område och hur väl de faktiskt förstår grejerna jmf. med de som råpluggar. Fast det är ju då en subjektiv observation.


Och köpa kursböcker är väl generellt lite poänglöst kan jag hålla med om. Bättre att se litteraturlistor som förslag på litteratur som täcker det som berörs under kursen. Information kan man få på många sätt.. och ofta finns bra litteratur som ebok.


Annat förslag på "pluggteknik" är att aktivt diskutera sakerna ni bankar in med dina kurskamrater, och utveckla nya frågeställningar och hypoteser, diskutera vidare...




Laptop surfplatta. Brukar väl vara ok på de flesta ställen. Antal anteckningsblock eller hur mycket hårddiskutrymme du behöver beror helt på hur din utbildning är upplagd och hur mycket du gillar att anteckna. Är du t.ex. mig så räcker en A4-sida för 10 terminers anteckningar. Är du någon annan så kommer du behöva en sjuhelvetes massa anteckningsblock. Beror helt på vad du trivs med.


Kläder varierar som sagt från ställe till ställe. Kulturen är så olika.

G_lund
2015-03-07, 12:34
Pluggtips:
Repetera tentor från tidigare år, det är väldigt tidsekonomiskt jämfört med att nöta alla rekommenderade tal i matteböckerna.

minusgradv
2015-03-07, 12:41
Jag vill varna dig för att människor ofta vill verka tuffa genom att berätta hur lite de behöver studera, hur de lär sig en hel kurs precis innan tentan på två dagar etc. Naturligtvis så har alla människor till viss del olika inlärningsprofiler, men vad har du att vinna på att inte ha böckerna i tid? Vad har du att vinna på att inte arbeta hårt? Du studerar väl något för att du vill hålla på med det, om inte så skulle jag i alla fall byta utbildning.

Mina tips är:
Nuförtiden finns de flesta böcker tillgängliga via skolornas E-bibliotek, eller som piratkopierade PDF:er. Jag brukar se till att ha böckerna i digital form innan kursen börjar. Ifall det är ett ämne där jag tror jag kommer räkna mycket, med hjälp av boken och vill kunna bläddra fram och tillbaka snabbt föredrar jag fortfarande pappersbok. Men detta varierar såklart mycket med vad man studerar.

Jag tar anteckningar på papper som jag sedan fotograferar och konverterar till PDFer som jag sedan har på min dropbox, på detta viset har jag alltid anteckningar i alla ämnen tillgängliga. På detta viset kan jag också lätt ge mina kurskamrater anteckningar om de behöver. Ifall du lär dig av att lyssna så kanske du får ut mer av att lyssna koncentrerat och inte antecka, jag lär mig av att lösa problem och fylla i mellansteg, men inte av att lyssna speciellt mycket. Därför passar det mig att antecka.

Det är mycket effektivt kortsiktigt attlösa extentor veckan innan tentan, men det bör inte vara din huvudsakliga inlärningsmetod, om du kan läsa kursmaterialet innan varje föreläsning så att du vet vad som ska tas upp kommer du ta till dig vad som sägs mycket bättre. Gör du det kontinuerligt, så att du alltid har läst det kapitler som ska föreläsas innan, sedan hör på föreläsningen och sedan gör något själv efteråt, dvs hemtal, labbar, uppsatser eller något sådan efteråt så kommer du ha en bra känsla för hela kursen när tentan kommer.

Viktigast av allt är förmodligen att omringa sig med en grupp andra studenter som har samma mål som dig, du kommer kunna ta mycker hjälp av dina vänner och se till att vara generös med att hjälpa andra om du kan. Det kommer att betala sig i form av att du lär dig själv då och att andra vill hjäpa dig.

Personligen studerar jag 6-7 dagar i veckan och försöker ha en kväll att spendera med min flicka, samt ta tid att träna varje dag efter skolan.

Loke
2015-03-07, 13:00
Jag använder mig själv av den här tekniken men jag skulle nog inte gå så långt och säga att det är den bästa pluggtekniken. :) Bäst lär väl vara att plugga under hela kursperioden. Har dock aldrig provat, intalar mig själv inför varje termin att jag ska göra det men gör de aldrig.

Har förövrigt inte köpt en enda kursbok. Jag använder dem så pass lite att det inte lönar sig.

Den är bra när man ser på tid nerlagt genom klarade tentor. Det är säkert inte den bästa metoden för att verkligen ta in maximal kunskap i en kurs, men den är tidseffektiv. Jag har verkligen försökt att plugga mycket tidigt i kurser, men jag tycker det ger väldigt lite. Det kanske funkar på korvstoppningsprogram som tex läkarprogrammet, där man helt enkelt inte hinner nöta in allt om man börjar för sent. Men som ingenjör handlar det faktiskt en hel del om att toppa formen till tentan, och börjar jag för tidigt så kommer jag vara för trött på kursen för att orka fokusera när det väl är dags att öva in de sista metoderna innan tentan.

tlk
2015-03-07, 13:27
Finns, för övrigt, en (minst) tråd om ätande på studentbudget någonstans på forumet. Kan vara värd att kolla upp.

Generellt så känner jag att med CSN som inkomst så bör man sköta sin ekonomi som man gör utan CSN. Dvs. 20% av inkomsten direkt in på depån.

z_bumbi
2015-03-07, 13:33
*Schemalägg 8 h per dag för studier.
*Första veckan så lär dig skriva referenser, hur du söker i databaser och kanske viktigaste av allt hur du håller reda på referenserna t ex via något program. Du kommer efter några år ha tusentals referenser som du kikat på (kanske inte läst samtliga) och det blir ett väldigt letande om man inte har sorterat på ett vettigt sätt.
*Håll en balans mellan fördjupning och det som faktiskt ingår för att klara kursen men om du pluggar 8 h per dag så har du i de flesta fallen tid över för att även fördjupa dig.
*Läs inga extra kurser första terminen, om du märker att du får flyt i studierna så sök sådana först termin två.
*Det lönar sig mer att läsa extra kurser än att jobba om du har en plan för de extra kurserna, har du ingen plan från början så försök i alla fall hålla kurserna inom ett ämnesområde. Att sitta med 7,5 poäng på a-nivå i fyra olika ämnen ger inte så mycket, att ha 30 poäng fördelat i samma ämne och då gärna fördelat 15 poäng vardera på a- och b-nivå ger möjligheter för en extra examen.
*Om andra kurser eller ämnen lockar mer så håll blicken på målet och fokusera på en examen. Du kan alltid läsa resten efter du är klar.

jaosef
2015-03-07, 13:43
Köpte mig en Samsung Smart pc pro och använde till anteckningar. En polare gjorde samma sak och vi kunde enkelt skicka anteckningar mellan varandra via drop-box. Riktigt smidigt. Köpte inte ett enda kollegieblock de sista 1.5 åren av min utbildning.
http://www.itbusiness.ca/wp-content/uploads/2013/03/4-ATIV-Smart-PC-Pro.jpg (Det ska vara en platta/dator med vettig penna, som denna t.ex. så att man kan lägga ner handen ordentligt mot skärmen när man skriver utan att den flippar ut).


För övrigt; bostadsbidrag om du inte tjänar pengar på annat håll. Fick 1000kr/mån i bostadsbidrag, en fin extra peng när man har studentekonomi.

cero
2015-03-07, 13:49
*Schemalägg 8 h per dag för studier.

Utöver lektionerna? *cry*

sotala
2015-03-07, 13:50
Riktigt bra allihop!
Bra och konkreta råd. Kanon!
Jag får ta och kolla över detdär med surfplatta då jag alltid har lyckats knasa bort massa anteckningar i ett virrvarr av häften:)
Det känns som att det är lite obekvämt och inte himla effektivt att skriva på em sån jämfört med vanligt papper men det kanske är mycket bättre trots allt! Dags att sluta vara så gammaldags förmodar jag :)

sotala
2015-03-07, 13:53
*Schemalägg 8 h per dag för studier.
*Första veckan så lär dig skriva referenser, hur du söker i databaser och kanske viktigaste av allt hur du håller reda på referenserna t ex via något program. Du kommer efter några år ha tusentals referenser som du kikat på (kanske inte läst samtliga) och det blir ett väldigt letande om man inte har sorterat på ett vettigt sätt.
*Håll en balans mellan fördjupning och det som faktiskt ingår för att klara kursen men om du pluggar 8 h per dag så har du i de flesta fallen tid över för att även fördjupa dig.
*Läs inga extra kurser första terminen, om du märker att du får flyt i studierna så sök sådana först termin två.
*Det lönar sig mer att läsa extra kurser än att jobba om du har en plan för de extra kurserna, har du ingen plan från början så försök i alla fall hålla kurserna inom ett ämnesområde. Att sitta med 7,5 poäng på a-nivå i fyra olika ämnen ger inte så mycket, att ha 30 poäng fördelat i samma ämne och då gärna fördelat 15 poäng vardera på a- och b-nivå ger möjligheter för en extra examen.
*Om andra kurser eller ämnen lockar mer så håll blicken på målet och fokusera på en examen. Du kan alltid läsa resten efter du är klar.
Detta med kurser osv kan du gärna förklara lite mer ingående om du vill. Tänker du rent ekonomiskt nu alltså? Jag förmodar att ett HS program är 100% varav hela csn bidrag samt lån ska vara berättigat.
Du skrev att man inte ska läsa 4 kurser i X ämnen för totalt 30 p utan 2 som hör till samma kategori. Det låter vettigt såklart men om man söker ett HS program så finns väl allt man behöver inbakat i programmet/linjen för att få sin examen? Behöver man ändock studera extrakurser?

Thebe
2015-03-07, 14:00
Du har fått många fina tips i den här tråden, kan skriva under på mycket av det som redan nämnts!

Lite nyfiken, vad är det du ska studera för något? eller vad har du sökt med andra ord?

Mvh

z_bumbi
2015-03-07, 14:08
Detta med kurser osv kan du gärna förklara lite mer ingående om du vill.
Dj skrev att man inte ska käsa 4 kurser i X ämnen för totalt 30 p utan 2 som hör till samma kategori. Det låter vettigt såklart men om man söker ett HS program så finns väl allt man behöver inbakat i programmet/linjen för att få sin examen? Behöver man ändock studera extrakurser?

Programmen leder till en examen men i vissa fall så är det både bra och lockande att läsa extra kurser, antingen inom samma område, ett angränsande område eller något annat som man är intresserad av. Håller man extrakurserna inom ett bestämt ämnesområde så kan man sedan ta en examen även inom det området utan att det tar särskilt mycket längre tid eller t o m parallellt med de vanliga studierna. Vissa utbildningar går det också att läsa in på kortare tid än vad som är det normala men det får du kolla med en studievägledare.

IronMaiden
2015-03-07, 14:10
lite plugtips från min sida;

först; var med på nollningnen! grymt roligt och du lär känna dina blivande klasskamrater, de som inte var med på våran nollning blev lite utanför redan från start, sen behöver man ju inte vara med på varje grej men det är bra att vara där lite iaf!

ang litteratur - ha lite is i magen, finns ofta begagnade böcker att köpa via bokbytarklubbar via typ Facebook - leta där så slipper du köpa böcker till hutliga priser som du ändå bara ska ha i några veckor kanske! Har aldrig köpt en kursbok till fullpris och skulle nog bara få för mig det om det inte var panikläge!

Var flitig med matlådor! det är när man skiter i att planera mat/mellanmål som jag märker att pengarna bara flyger iväg! Sen blir det ju klart att man köper lite mellanmål/fika då och då men det märks otroligt mycket i slutändan om du tar med typ lite frukt etc istället för att köpa ute!

Personligen brukar jag anteckna på laptop på mina föreläsningar, det blir enklare så. Sen beror det ju på vad man läser, när man läst tex statistik och det varit mycket att räkna blev det anteckningsblock, annars är det omöjligt att hänga med, kör på det som känns bäst för det du ska läsa!

Sist men inte minst får du hitta en studieteknik som passar dig, jag föredrar tex att ligga i fas med kapitel/artiklar och plugga kortare stunder på skolan efter tex föreläsningar kontinuerligt fram tills tentorna för att slippa att få alldeles för mycket att göra dagarna precis innan, brukar alltid kunna ta det rätt lugnt de sista 2 dagarna innan tentan till skillnad från en del av mina kursare, vilket är väldigt skönt :D bara kunna titta över småsaker etc.. om det finns gamla tentor att hämta ut från tidigare kurser brukar även jag titta på dom - men det är olika från person till person och man lär sig hur man funkar efter ett tag!

Lycka till!

Jokester
2015-03-07, 14:12
Den är bra när man ser på tid nerlagt genom klarade tentor. Det är säkert inte den bästa metoden för att verkligen ta in maximal kunskap i en kurs, men den är tidseffektiv. Jag har verkligen försökt att plugga mycket tidigt i kurser, men jag tycker det ger väldigt lite. Det kanske funkar på korvstoppningsprogram som tex läkarprogrammet, där man helt enkelt inte hinner nöta in allt om man börjar för sent. Men som ingenjör handlar det faktiskt en hel del om att toppa formen till tentan, och börjar jag för tidigt så kommer jag vara för trött på kursen för att orka fokusera när det väl är dags att öva in de sista metoderna innan tentan.

+1
Att hänga med någorlunda bra under kursens gång och sedan nöta in allt innan tentan är överlägset om man vill prestera bra på just tentan. Huruvida det är bästa sättet att lära sig låter jag vara osagt, men sen handlar ju tyvärr inte skolan i första hand om kunskap för tillfället utan om att prestera bra vid en tidpunkt.

sotala
2015-03-07, 14:17
Du har fått många fina tips i den här tråden, kan skriva under på mycket av det som redan nämnts!

Lite nyfiken, vad är det du ska studera för något? eller vad har du sökt med andra ord?

Mvh
Ansökningsperioden öppnar 16e mars så jag har ej sökt ännj. Jag är fortfarande osäker dock. Jag tänkte sätta mig ner med ett par vänner imorgon t.o.m som också ska börja HS och titta över samt jämföra diverse program utefter pendlingsmöjligheter och allt därtill.

Thebe
2015-03-07, 14:38
Ansökningsperioden öppnar 16e mars så jag har ej sökt ännj. Jag är fortfarande osäker dock. Jag tänkte sätta mig ner med ett par vänner imorgon t.o.m som också ska börja HS och titta över samt jämföra diverse program utefter pendlingsmöjligheter och allt därtill.

Okej, är lite i samma sits att jag ska välja program nu snart. Läser Tekniska basåret och ska söka en Civ. Ingenjörs utbildning snart, har väl sållat ner det till 2-3 som jag väljer mellan.

Har du någon utbildning som du lutar åt? Något som du känner att du är mer intresserad av att studera och sedan arbeta med i framtiden.

PixelMiner
2015-03-07, 14:54
ang litteratur - ha lite is i magen, finns ofta begagnade böcker att köpa via bokbytarklubbar via typ Facebook - leta där så slipper du köpa böcker till hutliga priser som du ändå bara ska ha i några veckor kanske! Har aldrig köpt en kursbok till fullpris och skulle nog bara få för mig det om det inte var panikläge!

Ytterligare en anledning till att ha is i magen är att den kurslitteraturen som står som rekommenderad i kursinformationen kan ändras väldigt sent. När jag pluggade var hände det i ungefär 30% av alla kurser att föreläsaren fick för sig att "detta året skall vi köra med en ny bok". Vilket givetvis upprörde alla "Bror duktig"-typer som för dyra pengar köpt den tidigare rekommenderade boken i förväg.

Bästa exemplet var när en föreläsare kläcker ur sig att "Den där boken som står på kurshemsidan är mest tänkt som brevid-läsning". Boken i detta fallet kostade 1600 spänn. De som hade köpt boken i förväg blev minst sagt purkna.

Kebab-Arne
2015-03-07, 15:33
Ytterligare en anledning till att ha is i magen är att den kurslitteraturen som står som rekommenderad i kursinformationen kan ändras väldigt sent. När jag pluggade var hände det i ungefär 30% av alla kurser att föreläsaren fick för sig att "detta året skall vi köra med en ny bok". Vilket givetvis upprörde alla "Bror duktig"-typer som för dyra pengar köpt den tidigare rekommenderade boken i förväg.

Bästa exemplet var när en föreläsare kläcker ur sig att "Den där boken som står på kurshemsidan är mest tänkt som brevid-läsning". Boken i detta fallet kostade 1600 spänn. De som hade köpt boken i förväg blev minst sagt purkna.

Inte för jag nu nånsin brydde mig om att införskaffa kurslitteratur innan, löste det alltid när kursen började men programansvarig kunde dessutom ibland lista sådär 5 böcker som kurslitteratur, varav 1 och max 2 var sådana som faktiskt användes och kursen följde. Resten var precis som du säger "bredvid-läsning".

Bästa tipset jag har är att plugga tillsammans med andra. Då är det alltid kul att cykla till skolan och plugga, vem vill inte umgås med vänner? Samt kör man fast är det bara att fråga nån, är alltid nån som kan. Istället för lägga ner en förmiddag på ett problem som man kanske ändå inte förstår fullt ut.
Jag körde i princip alltid sista 1-2 veckor innan tenta hetsplugg, var mest första året jag hade disciplin nog att ligga i fas och ägna veckorna innan mer åt repetition än att lära mig grejer. Men sen gick mycket bättre på tentorna första året också. :d Så att ligga i fas och allra helst skumma igenom det föreläsaren kommer säga på föreläsningen dagen innan är bra också. Så är att rekommendera istället för hetsplugg även om jag som sagt var för dum-lat för göra så större delen av min studietid.

cero
2015-03-07, 15:33
+1
Att hänga med någorlunda bra under kursens gång och sedan nöta in allt innan tentan är överlägset om man vill prestera bra på just tentan. Huruvida det är bästa sättet att lära sig låter jag vara osagt, men sen handlar ju tyvärr inte skolan i första hand om kunskap för tillfället utan om att prestera bra vid en tidpunkt.

Varför inte ligga i hårt under kursens gång och sedan ta en ganska lång paus innan tenta?

anvihl
2015-03-07, 15:37
Varför inte ligga i hårt under kursens gång och sedan ta en ganska lång paus innan tenta?

Ehh?

Varför inte plugga hårt under kursen och ännu hårdare inför tentan? Pauser gör dig förslappad och glömsk. Känner man inte innan tentan att man kommer få full poäng har man inte pluggat tillräckligt.

cero
2015-03-07, 15:40
Ehh?

Varför inte plugga hårt under kursen och ännu hårdare inför tentan? Pauser gör dig förslappad och glömsk. Känner man inte innan tentan att man kommer få full poäng har man inte pluggat tillräckligt.

Läste du inläggen jag svarade på?

sotala
2015-03-07, 15:42
Okej, är lite i samma sits att jag ska välja program nu snart. Läser Tekniska basåret och ska söka en Civ. Ingenjörs utbildning snart, har väl sållat ner det till 2-3 som jag väljer mellan.

Har du någon utbildning som du lutar åt? Något som du känner att du är mer intresserad av att studera och sedan arbeta med i framtiden.
Hur vart tekniska basåret?

Jag har inte någon vidare bra uppfattning var jag vill hamna egentligen mer än att jobbet gärna får vara stressfritt och välbetalt :) Jag är öppen för det mesta faktiskt. Jag får hoppas något känns rätt helt enkelt ^^)
Jag kanske kan svara på detta om någon vecka eller 2 :)

Brickhead
2015-03-07, 15:48
Vad jag har lärt mig efter 3 år som student:

1. Kolla extentor, det är guld värt! Ofta är det så att kursers tentor håller samma mönster så man kan lista ut ungefär vad som kommer på tentan.
2. Dra inte ut och kröka dagen innan tenta, det går inte bra då!!
3. Hälften av kurslitteraturen som jag har köpt har varit värdelöst, från egen erfarenhet så krävs kurslitteraturen mest när man ska ha seminarier, ibland är det bra pluggmaterial till tentor.

Lycka till :)

Jokester
2015-03-07, 16:08
Varför inte ligga i hårt under kursens gång och sedan ta en ganska lång paus innan tenta?

För mig funkar det inte alls. Alternativet isåfall hade varit som anvihl skrev att köra hårt och sen ännu hårdare inför tentan. Hela mitt tentaplugg bygger egentligen på att lära sig de gamla tentorna helt utantill.
Min kunskap hade nog tjänat på mer plugg under kursens gång men betyget hade varit detsamma.

cero
2015-03-07, 16:09
För mig funkar det inte alls. Alternativet isåfall hade varit som anvihl skrev att köra hårt och sen ännu hårdare inför tentan. Hela mitt tentaplugg bygger egentligen på att lära sig de gamla tentorna helt utantill.
Min kunskap hade nog tjänat på mer plugg under kursens gång men betyget hade varit detsamma.

Hur viktiga är betygen i din kurs då?

tlk
2015-03-07, 16:19
Ehh?

Varför inte plugga hårt under kursen och ännu hårdare inför tentan? Pauser gör dig förslappad och glömsk. Känner man inte innan tentan att man kommer få full poäng har man inte pluggat tillräckligt.

Jag är också på spåret att kontinuerligt studera väldigt väldigt mycket. Och 1-2 veckor innan tentan chilla. Gärna i Dubai eller Thailand. Stressa veckan innan tenta vettifan. Har verkligen inte märkt av att jag på något sätt blev förslappad eller glömsk av det. Tror inte de som känner mig från skolperioder skulle anse att "glömsk och förslappad" är korrekt benämning för mig heller. Jag har också kännt att jag har behärskat innehållet som tenteras mer än väl fastän jag avstått från att hårdplugga inför tentorna.

Sen beror det ju lite på hur betygssystemet fungera I guess. För mig där det då gällde att få G eller inte G på en 30-p tenta / termin kunde det ju kvitta lika om man fick "full pott" eller inte eftersom där bara var just 2 betygsgrader och några siffror inte ens finns.

För mig funkar det inte alls. Alternativet isåfall hade varit som anvihl skrev att köra hårt och sen ännu hårdare inför tentan. Hela mitt tentaplugg bygger egentligen på att lära sig de gamla tentorna helt utantill.
Min kunskap hade nog tjänat på mer plugg under kursens gång men betyget hade varit detsamma.

Tycker det låter som ett förträffligt tråkigt system att köra på. Jag hade aldrig pallat. Sen har ju ungefär alla tentor jag skrivit varit rätt så ordentligt olika från tidigare tentor på samma kurser så det hade inte ens fungerat att lära sig utantill.



Hur som helst så bör man ju pröva fram vad som passar en bäst.

slempi
2015-03-07, 16:42
Jag brukar försova mig till föreläsningarna och hitta på annat kul att göra än att läsa tills dagarna innan. Sen får jag dåliga betyg och även skriva många omtentor också. Optimalt vore väl om man gick på alla föreläsningar, läste igenom det relevanta i boken som tas upp på föreläsningen innan och repeterar efter alla föreläsningar för att sedan typ veckan innan tentan sätta igång ordentligt tentaplugg där man repeterar hela kursen och skriver gamla tentor. Eventuellt tidigare om man har svårt för kursen eller tycker att den allmänt verkar krånglig.

Olegh
2015-03-07, 16:54
Någonting som man bör ha i åtanke innan man går all-in på taktiken där man panikpluggar innan tentan och chillar/festar/larvar sig under läsperioderna är att det kan vara schysst att komma ihåg det man borde ha lärt sig sedan när man börjar jobba.



Ps. Det är svårt nog även om man försöker lägga manken till och hänga med och lösa instuderingsuppgifter, gå på föreläsningar, etc. Ds.





Men just du är kanske jättesmart och behöver inte göra så? Du klarar dig bra ändå och kommer ihåg massor?

A: Du lurar dig själv
B: Du är verkligen jättesmart men pissar iväg potential genom att nöja dig med att lägga en halvdan grund
C: Du är både smart OCH fixar allt med bravur på halva tiden? Du läser för enkla kurser, utmana dig själv ffs

Morrris
2015-03-07, 16:54
Det är oerhört viktigt att studera flitigt under terminen, ofta antyda att människor som inte gör det är lata/ointresserade och att åka utomlands veckan innan tentan.

Fatty
2015-03-07, 17:07
C: Du är både smart OCH fixar allt med bravur på halva tiden? Du läser för enkla kurser, utmana dig själv ffs

Nej det är en skitdålig ide!!

Utmana inte dig själv, det gjorde jag, det var kul i några månader men nu gnager det på mig.

Varje gång det är motigt så hör jag min egen röst som säger att jag behöver utmaningar och ska välja det svåraste och då hatar jag mig själv.

Och då vill jag bara skrika: Nej! gör inte det, välj något enkelt där du kan glida igenom.

Men det är för sent....

Jag pluggar 45-60 timmar varje vecka och gråter mig till sömns men känner ändå alltid att jag ligger efter.

Senast i dag kastade jag böckerna i vägen och skrek "Fuck this shit, jag tar ett jobb på donken istället"

Välkommen till studentvärlden förresten kul att du valt att börja läsa ;)

Thebe
2015-03-07, 17:32
Hur vart tekniska basåret?

Jag har inte någon vidare bra uppfattning var jag vill hamna egentligen mer än att jobbet gärna får vara stressfritt och välbetalt :) Jag är öppen för det mesta faktiskt. Jag får hoppas något känns rätt helt enkelt ^^)
Jag kanske kan svara på detta om någon vecka eller 2 :)

Det funkar bra, gick ut gymnasiet för ett par år sedan så har hunnit glömma nästan det mesta, plus att studietekniken kanske inte var på topp när jag började. Men det kommer man in i, lär sig vilket upplägg som funkar bäst för dig. Gillar Matematik och Fysik så basåret är inte jätte jobbigt för mig på det sättet, andra i klassen har det lite tyngre..

Jaha okej, finns mycket att välja mellan, och många utbildningar låter väldigt bra när man läser om dem. Hehe ja okej, det låter bra cofffee

sotala
2015-03-07, 17:59
Är det så att man läser en kurs i taget istället för som t.e.x på komvux där man kanske läser 4-5 samtidigt?

Det jag mest funderar över isf är när ni tokstudar veckan innan tentan. Är det på skoltid eller hemma i köksvrån kl tio på kvällen?
Om man då läser massa kurser samtidigt så kan det väl vara ganska stressigt..eller?

JohPz
2015-03-07, 18:53
Är det så att man läser en kurs i taget istället för som t.e.x på komvux där man kanske läser 4-5 samtidigt?

Det jag mest funderar över isf är när ni tokstudar veckan innan tentan. Är det på skoltid eller hemma i köksvrån kl tio på kvällen?
Om man då läser massa kurser samtidigt så kan det väl vara ganska stressigt..eller?

Generellt läser man 2 kurser samtidigt fram till halva terminen har gått. Sen tentar man dom och läser 2 nya andra halvan. Exemeplvis kan tentan för den ena kursen gå på tisdagen och tentan för den andra vara på lördagen. (Dagarna dragna ur röven)

tlk
2015-03-07, 19:13
Är det så att man läser en kurs i taget istället för som t.e.x på komvux där man kanske läser 4-5 samtidigt?

Det jag mest funderar över isf är när ni tokstudar veckan innan tentan. Är det på skoltid eller hemma i köksvrån kl tio på kvällen?
Om man då läser massa kurser samtidigt så kan det väl vara ganska stressigt..eller?

Det är olika. Sammantaget läser du 30p på en termin. Ofta fördelas det som så att du läser 2 st 7.5p kurser parallellt x2. =4 kurser / termin. 15p-kurser är också vanligt. Då får du 2 per termin. Eller 1x15 + 2x7.5. En del utbildningar är uteslutande uppbyggt på 30-p kurser och då är det bara en kurs per termin, vilket såklart är trevligare för du skriver bara två tentor om året.

vvrab
2015-03-07, 19:45
Vill man lära sig en specifik sak, t.ex. länder i Europa då säger forskningen att det är bättre att sprida ut 5h på 1h/dag under 5 dagar än att hårdplugga 5h sista dagen. Länderna kommer ha lämnat ett djupare spår i din hjärna/neurala nätverk.
Dessutom kommer det du lärt dig vara djupare integrerat med andra koncept/kopplingar i hjärnan. Vad detta betyder är att du kommer kunna se samband mellan det du lärt dig och andra saker mycket tydligare, det är det här som är kreativitet. En person som hårdpluggar dagen innan kanske lärt sig att derivera (analyskurs) men om ett problem formuleras på ett sätt där det inte är uppenbart att man ska derivera (eller ens vilken funktion man har att göra med) då kommer dagen-innan-pluggaren ha svårare att kunna göra den kopplingen.

Det finns en kurs på coursera som hetter "Learning How to Learn". Där går de igenom hur din hjärna fungerar och hur du ska plugga för att faktiskt förstå materialet så bra som möjligt.

Anton Fräs
2015-03-07, 20:22
Någonting som man bör ha i åtanke innan man går all-in på taktiken där man panikpluggar innan tentan och chillar/festar/larvar sig under läsperioderna är att det kan vara schysst att komma ihåg det man borde ha lärt sig sedan när man börjar jobba.



Ps. Det är svårt nog även om man försöker lägga manken till och hänga med och lösa instuderingsuppgifter, gå på föreläsningar, etc. Ds.





Men just du är kanske jättesmart och behöver inte göra så? Du klarar dig bra ändå och kommer ihåg massor?

A: Du lurar dig själv
B: Du är verkligen jättesmart men pissar iväg potential genom att nöja dig med att lägga en halvdan grund
C: Du är både smart OCH fixar allt med bravur på halva tiden? Du läser för enkla kurser, utmana dig själv ffs

Kombination av B och C. :em: Önskar man hade bättre självdisciplin, skall börja plugga igen till hösten.

sotala
2015-03-17, 22:34
Hur är det med meritvärde egentligen? I mitt fall så har jag ett slutbetyg om 2350 p också har jag några kurser utöver det på 300 p varav möjligtvis 100 p är IG om jag minns rätt :/
Hur räknas detta då? Baserar man alltså MV på endast slutbetyget, X antal av de bästa betygen eller hela alltet?

Andy.da.wohoo
2015-03-17, 23:38
Vet inte om någon rekommenderat dig tidigare, men en sådan fråga känns det som att en Studievägledare har bäst koll på.

Men, om jag inte har fel så ska man ha ihop 2500 poäng under gymnasiet för att få ett slutbetyg och få ta studenten? Av alla dessa kurser som tillsammans ger 2500 poäng räknas kurserna om till högskolepoäng. Detta går till genom någon form av multiplikation med kursens poäng och ditt slutbetyg i kursen och sedan summeras allt detta där totalpoängen kan bli 20,0. Om du sedan söker en högskoleutbildning där vissa kurser kan vara meriterande, till exempel Matte 4, Biologi 2 och så vidare (osäker på vad kursnamnen är men skit samma) så får du ett meritpoäng baserat på hur mycket kursen är värd för respektive utbildning. Meritpoäng har alltså inget med slutbetyg att göra.


Hoppas det var svaret på din fråga.

sotala
2015-03-18, 05:56
Ja givetvis har jag pratat med en studievägledare men inte om just denna frågan dock :)
2250 godkända poäng behövs det förövrigt.

Observera att det är meritvärde och inte meritpoäng jag frågade om :)

Abbs
2015-03-18, 08:23
Ja givetvis har jag pratat med en studievägledare men inte om just denna frågan dock :)
2250 godkända poäng behövs det förövrigt.

Observera att det är meritvärde och inte meritpoäng jag frågade om :)

Det är samma sak. Söker du en utbildning som kräver Matte 4 om du läst Matte 5 så får du om jag kommer ihåg rätt 0.5meritpoäng(eller var det1? Skitsamma..)

sotala
2015-03-18, 09:11
Det är samma sak. Söker du en utbildning som kräver Matte 4 om du läst Matte 5 så får du om jag kommer ihåg rätt 0.5meritpoäng(eller var det1? Skitsamma..)
Det är snittbetyget (meritvärde) jag syftar på.

AeternusRex
2015-03-18, 09:38
Jag skall citera min matteprofessor här känner jag. "behöver du plugga mer än nån timme om dagen läser du fel sak eller så är du dum i huvudet"

sotala
2015-03-18, 09:51
Jag skall citera min matteprofessor här känner jag. "behöver du plugga mer än nån timme om dagen läser du fel sak eller så är du dum i huvudet"
Jag hoppas dina sena mattekvällar inte var allt för jobbiga :)

AeternusRex
2015-03-18, 09:53
Jag hoppas dina sena mattekvällar inte var allt för jobbiga :)

I efterhand både om jag följer den stollens logik och om jag är helt ärlig borde jag gett fan i matte från åldern 16 och uppåt.

vvrab
2015-03-18, 11:12
Jag skall citera min matteprofessor här känner jag. "behöver du plugga mer än nån timme om dagen läser du fel sak eller så är du dum i huvudet"
Jag är relativt säker på att även de smartaste mattestudenterna vid Harvard och MIT pluggar stenhårt.

z_bumbi
2015-03-18, 11:24
Jag skall citera min matteprofessor här känner jag. "behöver du plugga mer än nån timme om dagen läser du fel sak eller så är du dum i huvudet"

Trots ovanstående exempel så finns det fortfarande en del inom högskolevärlden som undrar varför det anses finnas ett behov av kunskap om didaktik hos de som undervisar.

sotala
2015-05-19, 13:25
Skönt att veta att jag är behörig samt att jag ligger ngt bättre till än förra årets intagningsstatistik :)
Skönt!