handdator

Visa fullständig version : Ont i knäregion efter sumo-mark (video)


Stor Hård Ådrig
2015-03-06, 17:03
Hej!

- Upplever lite smärta nånstans i knäregionen några minuter efter mina sumo-mark set.
- Det är svårt att specificera exakt vart jag känner, men det känns som att det är i knät eller lårbenets nedre del, under droppen typ. Ibland känns det som att det strålar upp längs med lårbenet ifrån knät. Även höftböjare kan kännas av lite grann.
- Under själva setet känner jag inget, utan det kommer när jag släppt ner stången och avslutat setet.
- Känner inte av det under dagarna, men kan ibland sticka till i knät om man råkar trampa snett typ.
- I knäböjen går jag fullt djup och kan känna av höftböjarna lite efter seten också, men inget i knäna.
- Har tidigare kört konventionella marklyft utan några som helst problem, bytte till sumo för några veckor sedan, känner av smärtan främst på högre vikter.

Vad kan anledningen till smärtan vara?

Slänger upp en video hur sumo-marken brukar se ut:
Z74iv1OLz8Y

(Egna tankar:
- Tajta quads? (foamrolla/stretcha?)
- Nånting med min stans, knän/tår pekar fel?)

MikaelB
2015-03-06, 19:55
Yes, jag hade samma känsla när jag körde sumo även fast min var mer direkt, tror jag fick de dom gångerna jag låste ut knäet för fort och överböjde lite. Är det likadant efter varje pass?

Stor Hård Ådrig
2015-03-06, 21:37
Yes, jag hade samma känsla när jag körde sumo även fast min var mer direkt, tror jag fick de dom gångerna jag låste ut knäet för fort och överböjde lite. Är det likadant efter varje pass?

Lyckades du lösa det eller fick du byta till konventionell?

Ja det känns i stort sett samma efter varje. Gör typ lika ont att reppa på 150 som att dra en etta på 200.

Inte foam rollat på länge, märkte nu att det var väldigt ömt att rulla utsida/insida lår och vid droppen. Ska göra det några gånger om dagen och se ifall det blir någon skillnad.

MikaelB
2015-03-07, 20:40
Jag bytte men för att jag var starkare i smalmark.

Jag tycker det låter lite som vanlig överbelastning när jag läser igen, kan tänka mig att sumo belastar knäna på liknande sätt som hacksquats.. Har du tillgång till knävärmare eller lindor? Kan vara värt att prova.

Stor Hård Ådrig
2015-03-08, 10:58
Jag bytte men för att jag var starkare i smalmark.

Jag tycker det låter lite som vanlig överbelastning när jag läser igen, kan tänka mig att sumo belastar knäna på liknande sätt som hacksquats.. Har du tillgång till knävärmare eller lindor? Kan vara värt att prova.

I see. Japp har knävärmare, ska testa att köra med dem nästa gång. Funderar även på om jag ska börja med att stå lite smalare och få lite mer belastning på höften kontra knät, eftersom mina knän kanske är ovana med så stor belastning direkt. Hur låter det? :)

MikaelB
2015-03-08, 19:02
Det låter vettigt att pröva sig fram iaf. Jag såg en video till ifrån dig på kanalen där du ryckte upp stången ifrån golvet, det kan mycket väl vara orsaken till detta, försök att dra/pressa upp den istället.