handdator

Visa fullständig version : Innan styrketräning på fastande mage?


Oddish
2015-03-05, 22:25
Jag styrketränar alltid runt 16:00 och då har jag inte ätit någonting på ungefär 16 timmar (periodisk fasta). Jag har som rutin att hälla i mig 1-2 skopor Purple Wraath precis innan, eftersom att jag någonstans för länge sedan läste att det är viktigt att få i sig snabbt protein innan styrketräning på fastande mage.

1. Stämmer detta?

2. Finns det bättre alternativ? Funkar vassle lika bra kanske?

Jag behöver inga prestationshöjande effekter utan vill bara ge kroppen det som behövs innan träning på fastande mage.

Tack på förhand!

King Grub
2015-03-05, 22:35
Det behövs nog inget. Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnad kan inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter passet. Men det skadar inte, så gör det om det känns tryggare.

cero
2015-03-05, 22:38
Better safe than sorry, bro. ;)

ATJL
2015-03-06, 10:58
Det behövs nog inget. Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnad kan inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter passet. Men det skadar inte, så gör det om det känns tryggare.

Så då finns det ingen anledning att få i sig protein direkt efter träning utan man kan (med fördel tom?) lika gärna vänta 60-90 min?

King Grub
2015-03-06, 11:35
Direkt efter är väl bra. Då har du aminosyror i blodet när proteinsyntesen väl kan uppregleras. Men det händer inget hemskt om man väntar en timme heller.

Starke75an
2015-03-06, 19:05
Är det 60-90 efter den muskel man tränat eller efter sista rep för passet man räknar tiden i från? Du skrev passet, men om man träna lång tid, då börjar det inte tidigare i den muskeln man tränar först?

Beelz
2015-03-06, 19:18
Är det 60-90 efter den muskel man tränat eller efter sista rep för passet man räknar tiden i från? Du skrev passet, men om man träna lång tid, då börjar det inte tidigare i den muskeln man tränar först?

Efter att passet är avslutat antar jag...

Oddish
2015-03-10, 11:40
Det behövs nog inget. Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnad kan inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter passet. Men det skadar inte, så gör det om det känns tryggare.
Tack för det. Då kör jag nog vassle innan istället för dyra PWO:s. Tänker lite som cero; better safe than sorry. Om inte annat hjälper det mig höja det totala protein-intaget.

PureWhey
2015-03-10, 22:34
Tack för det. Då kör jag nog vassle innan istället för dyra PWO:s. Tänker lite som cero; better safe than sorry. Om inte annat hjälper det mig höja det totala protein-intaget.

Istället? Det är ju helt olika saker :-|

ddr
2015-03-11, 08:20
Istället? Det är ju helt olika saker :-|

+1

Ett vassle kommer aldrig att kunna ersätta framförallt Beta-Alinin, Kreatin & Koffein. Föredrar även personligen lite citrulline+betain innan också.

(Men att inta vassle innan träning är det definitivt inget fel på) :)

1x0
2015-03-11, 13:16
Har gjort liknande trådar med samma frågeställning.

Har tränat 16-20h fastandes utan något annat än vatten och kaffe innan träningen. Ätit kanske 2-6 timmar efter passet. Även kört med BCAA pulser en period men märkte ingen skillnad.


På leangains skriver Martin Berkhan;
"Training is initiated on an empty stomach and after ingestion of 10 g BCAA or similar amino acid mixture. This "pre-workout" meal is not counted towards the feeding phase. Technically, training is not completely fasted - that would be detrimental. The pre-workout protein intake, with its stimulatory effect on protein synthesis and metabolism, is a crucial compromise to optimize results. The 8-hour feeding phase starts with the post-workout meal."
((( http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html )))
"Crucial to optimize results" och "that would be detrimental"...


Sedan skrev King Grub att jag ska använda EAA istället för BCAA, för BCAA "är nog värdelöst"
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7196834&postcount=14


Här är en till artikel från leangains som är intressant om pre workout protein vid fastande styrketräning: http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html


Aja, jag har 2 burkar BCAA tillskott som jag behöver använda upp. Tänkte köra med BCAA pulser nu under en -1k kcalunderskott/dag diet. Känns som det är viktigare med smådetaljer under en diet ("kraftigt" underskott i någon månad) gentemot när man lassar på överskott konstant med högt proteinintag(?)

Oddish
2015-03-13, 01:37
Istället? Det är ju helt olika saker :-|
Jag behöver inga prestationshöjande effekter utan vill bara ge kroppen det som behövs innan träning på fastande mage. ...