handdator

Visa fullständig version : överskott av protein? ?


anemon
2015-03-05, 22:13
Kan man äta för mycket protein? Man brukar väl rekommendera 2gr/kg vikt ca? Men om man äter mer vad händer med det? Blir det till energi?
Säg att du väger 80 kg och ska få i dig 160g protein ca men äter 200g , sedan fyller du på med kh/f. Säg att 3000kcal är behovet och du äter 50%kh på det och 200 g protte sen resterande fett.
Vad händer med dom där 40g protein eller mer som är utöver 2g/kg vikt?
Skulle personen få bättre/sämre effekt av att dra ner dom där 40gramen o lägga den energin på kh eller fett?

Ozziking
2015-03-05, 22:24
Jupp. Det protein som kroppen inte använder till "muskelbygge" används som energi, typ. Mer protein ger mindre muskelnedbrytning under längre tid vad jag vet. Prestationen på 40g mer protein eller 40g mer kolhydrater skulle nog inte vara märkbär gissar jag på. Om det däremot är 40g fett finns det nog andra effekter. Men är för trött för att skriva just nu. Heh.

cero
2015-03-05, 22:27
Kolhydrater är bättre bränsle om du redan har nog med protein. Men du behöver inte tänka så mycket på detta, träna hårt och ät mat du tycker om.

Linjedomarn
2015-03-06, 00:03
skillnaden mellan kolhydrater och protein som inte används för syntes är att kolhydrater innehåller mer "metaboliserbar energi" då det kostar mer energi att få ut energi från protein än från kolhydrater.

Du kan äta för mycket protein, men det är ganska stora mängder innan kroppen tar skada, och då är det framförallt njurarna.

cero
2015-03-06, 00:31
Du kan äta för mycket protein, men det är ganska stora mängder innan kroppen tar skada, och då är det framförallt njurarna.

Om man har friska njurar så tror jag inte det finns belägg för att protein kan vara skadligt oavsett mängd, dock har man nog inte undersökt löjligt höga doser.

krubkungen
2015-03-06, 00:37
Teoretisk toxisk nivå är väl nånstans runt 4-5g P/kv och dygn? Inte helt hundra, men tror det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

cero
2015-03-06, 01:52
Teoretisk toxisk nivå är väl nånstans runt 4-5g P/kv och dygn? Inte helt hundra, men tror det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Baserat på..?

Carlo Fatface
2015-03-06, 06:22
Hade själv funderingar på frågan om skadlighet för snart ett decennium sen så provar att länka den tråden här. :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=976697#post976697

King Grub
2015-03-06, 06:55
Baserat på..?

http://www.cscca.org/document/proteinissue

Linjedomarn
2015-03-06, 10:37
Om man har friska njurar så tror jag inte det finns belägg för att protein kan vara skadligt oavsett mängd, dock har man nog inte undersökt löjligt höga doser.

Rent logiskt så finns det risker för skador då njurarna utsätts för större tryck vid stort intag av protein då de hanterar kvävet från aminosyrorna och skapar urea.

Fatty
2015-03-06, 11:03
Rent logiskt så finns det risker för skador då njurarna utsätts för större tryck vid stort intag av protein då de hanterar kvävet från aminosyrorna och skapar urea.
Ja, men samma resonemang gäller för många saker. Jag tänker att fördelarna överväger nackdelarna så länge man tränar hårt nog och undviker andra saker som påfrestar njurarna.

Linjedomarn
2015-03-06, 13:49
Ja, men samma resonemang gäller för många saker. Jag tänker att fördelarna överväger nackdelarna så länge man tränar hårt nog och undviker andra saker som påfrestar njurarna.

Det finns fördelar med ett högt proteinintag men de fördelarna avstannar självfallet vid ett överdrivet intag. Det finns ingen anledning till att överdriva något.

todevat
2015-03-06, 14:06
Jag tror inte det finns speciellt många fördelar ens med ett så högt proteinintag som 2g P/kv, bortsett från sett ur ett rent muskelbyggarperspektiv. Om man vill träna för hälsan så tror jag att lagom av allt är nyckeln till ett friskt liv.

Bossebäver
2015-03-07, 00:55
Jag tror inte det finns speciellt många fördelar ens med ett så högt proteinintag som 2g P/kv, bortsett från sett ur ett rent muskelbyggarperspektiv. Om man vill träna för hälsan så tror jag att lagom av allt är nyckeln till ett friskt liv.

I övrigt är lagom av allt nyckeln till ett väldigt tråkigt liv. Är något värt att göras är det värt att överdrivas.

Dewon
2015-03-07, 03:01
Inget vetenskapligt bevis men.. Jag har alltid nojat över proteinintag fram tills att jag flyttade och inte längre hade möjlighet att sköta min egen kost till 100%.

Styrketränar, spänsttränar och konditionstränar av någon form 5 gånger i veckan och äter jag "bra" får jag i mig 100g protein. Jag har styrketränat i 2-3 år och väger 85kg på 183cm. Jag har gått upp och ner i vikt där jag bor nu och jag har ändå ökat min styrka i allt, min snabbhet och min spänst. Har endast fått kommentarer om att jag blivit större i person även fast kroppsfett alltid legat stabilt rent synligt.

Vad jag vill säga är att jag tror inte att det gör sån extrem skillnad och kommer få studier och skit på mig nu om vad som är opti men. Vill du öka i styrka behövs inte x2 i protein, inte ens x1,5. Som sagt inte vetenskapligt bevis men har sett resultat i alla formar utan att noja över maten, bara sett till att äta så jag känner mig påfylld till dagen efter.

Menmen, alla är inte så "oseriösa" som jag är. Jag är dock en atlet och väljer välmående, styrka och andra attributer och höjer inte ens huvudet åt några gram förlorade muskelfibrer.

Lägger protein-timing direkt efter träningen framför det dagliga intaget, motsatsen till vad andra säger. :D

Lite offtopic, läste de sista kommentarerna. Hänvisar till studien en bit upp.

Linjedomarn
2015-03-07, 15:36
äter jag "bra" får jag i mig 100g protein.

Har registrerat ordentligt eller drog du bara till med 100g? Jag blir nyfiken på vad du äter.

Fatty
2015-03-07, 16:12
Det finns fördelar med ett högt proteinintag men de fördelarna avstannar självfallet vid ett överdrivet intag. Det finns ingen anledning till att överdriva något.

Vissa skulle anse att även den mängden protein som ger maximala fördelar för muskeluppbyggnad är ganska överdriven eftersom den är förknippad med nackdelar som tex att protein är det dyraste makro näringsämnet och det mest miljöbelastande.

Så med min definition av att överdrivet så finns det anledningar att överdriva och anledningar att låta bli.

Dewon
2015-03-07, 18:42
Har registrerat ordentligt eller drog du bara till med 100g? Jag blir nyfiken på vad du äter.

Frukost 07:15: 3st ägg, lite bröd och kaffe, cirka 25g protein
Efter styrketräning 10:10: Proteinshake 20g blandprotein, 45g kolhydrater
Lunch 12:25 : Någon liten bar samt gatorade för kolhydrater, cirka 10g protein
Efter sprint träning 17:00: Middag, kan vara allt möjligt men kring 30g protein troligen
Snacks under kvällen: popcorn, glass, godis, troligen kring 10g protein

Går även omkring och sippar på någon sportdryck varje dag för kolhydratspåfyllning då jag tränar styrketräning 1h och sprint teknik 1,5-2,5h varje dag. På helgerna brukar det bli mer, smäller ibland till på 12st tacos inne på Tacobell vilket gör att jag kanske kommer upp i 150-200g protein ibland.

Jag skulle definitivt äta annorlunda om jag var hemma i Sverige men nu studerar jag i USA och bor hos en värdfamilj och äter allt som erbjuds, nojjar bara inte längre. Överdrev doxk lite, ibland är det rent kött som serveras så kommer väl upp till kring 150g ibland men detta är rätt vanligt.

Har ätit såhär sedan 7 månader tillbaka och har ökat benböj från 125-145, marklyft 130-184, bänkpress 90-102, snabbhet, spänst(stillastående längdhopp från 250cm till 289cm, samt vikt från 82-85 utan synlig fettökning.

Linjedomarn
2015-03-08, 21:15
Vissa skulle anse att även den mängden protein som ger maximala fördelar för muskeluppbyggnad är ganska överdriven eftersom den är förknippad med nackdelar som tex att protein är det dyraste makro näringsämnet och det mest miljöbelastande.

Så med min definition av att överdrivet så finns det anledningar att överdriva och anledningar att låta bli.

Om man tränar och är högenergiförbrukare så kommer man upp i ansenliga mängder protein trotts att man inte äter kött som jag antar att du har i tanke när du säger att proteinrika livsmedel är dyra och miljöbelastande.

vicarious
2015-03-09, 16:47
Frukost 07:15: 3st ägg, lite bröd och kaffe, cirka 25g protein
Efter styrketräning 10:10: Proteinshake 20g blandprotein, 45g kolhydrater
Lunch 12:25 : Någon liten bar samt gatorade för kolhydrater, cirka 10g protein
Efter sprint träning 17:00: Middag, kan vara allt möjligt men kring 30g protein troligen
Snacks under kvällen: popcorn, glass, godis, troligen kring 10g protein
.

Antingen äter du ganska små portioner eller så är det väldigt vegetariska middagar om det blir ca 30g protein. Misstänker att du underskattar ditt proteinintag något.