handdator

Visa fullständig version : Saft = Vatten?


Ozziking
2015-03-05, 21:56
Tja! Har funderat på en grej sen ett år tillbaka, men inte riktgt tagit mig tid att reda ut det.

Vatten är viktigt, det vet vi. Jag dricker generellt mycket vatten för att jag är törstig av mig och får positiva effekter utav ett hyfsat högt vattenintag. Men då och då hälls det i saft i vattenflaskorna, och då är min fråga så klart om det är "likadant" som att dricka vatten, bara att det är smaksatt? Tänker jag logiskt så är det en självklarhet. Men ibland så vandrar tankarna iväg och krånglar till det.

Någon här som har lust att förklara och fastställa om hur det är? :) :laugh:

Mvh.

Ozziking
2015-03-05, 21:57
ps. Såg att grub hade lagt ut en studie som visade att kaffe var likvärdigt med vatten för vätskeintag.. Så jag antar att jag tänkt rätt ändå. Alltså att saft är likvärdigt med vattenintag. för det är helt enkelt smaksatt vatten.

Morty
2015-03-05, 21:58
Inte om det är sockersötad saft. Då är det ju kalorier att ta hänsyn till, dessutom är det fail för tandhälsan.

Söt dryck ökar också hur gärna du vill dricka. Det spontandricks mer om drycken är sötad. Är den kalorifri gör det ju inget, men det blir fler toabesök.

Filipb
2015-03-05, 22:22
Vill minnas att Ola Wallengren säger i ett BODY Radio-avsnitt att sötma kan stimulera prestation. Sedan är frågan hur mycket det verkligen ger

Linjedomarn
2015-03-06, 00:11
Vill minnas att Ola Wallengren säger i ett BODY Radio-avsnitt att sötma kan stimulera prestation. Sedan är frågan hur mycket det verkligen ger

Det gäller endast vätskor sötat med energigivande sötningsmedel så som glukos. Man har t.ex sett en ökad prestation när man bara sköljer munnen med en glukoslösning eller en lösning på glukospolymerer. Förklaringen ligger om jag inte minns fel hos chemo-receptorer i munnen stimuleras av sötman vilket leder till en högre neurologisk drive då kroppen känner på sig att energi är påväg.

Detta är vid prestationer på cirka 1h.

Morty
2015-03-06, 13:47
Det gäller endast vätskor sötat med energigivande sötningsmedel så som glukos. Man har t.ex sett en ökad prestation när man bara sköljer munnen med en glukoslösning eller en lösning på glukospolymerer. Förklaringen ligger om jag inte minns fel hos chemo-receptorer i munnen stimuleras av sötman vilket leder till en högre neurologisk drive då kroppen känner på sig att energi är påväg.

Detta är vid prestationer på cirka 1h.


Exakt, sötman lyfter en del av bromsen i central governor så att det kan gasas på lite mer på korta prestationer, där glykogenlager normalt inte begränsar prestation. Eftersom slutsatsen blir att glykogenet inte behöver sparas på; mer socker är ändå på väg.