handdator

Visa fullständig version : Meze - Sjukt mättande? Bra för diet/deff?


flipp
2015-03-05, 13:46
Meze, en viss typ av smårätter är populärt i Medelhavsländerna och Mellanöstern. Upptäckte när jag var i Israel ifjol att den buffémat som bjöds på hotellet var extremt mättande (och god). Åt mycket grillad sötpotatis och aubergine samt hummus, falafel och olika sallader. Brukar alltid var hungrig på kvällen men efter dessa middagar höll jag mig mätt väldigt länge. Åt inte enorma volymer mat heller vad jag minns. Har börjat laga liknande mat hemma nu och känner en mättnad jag inte känt på annan kost. Svårt att uppskatta kalorimängden dock om man inte tar sig tid och räknar ihop alla små rätter. Min känsla är dock att det är ganska kalorisnål mat om man inte öser på för mycket olja. Vad säger ni andra?

King Grub
2015-03-05, 13:53
Det är lika bra som ingredienserna, varken mer eller mindre.

flipp
2015-03-05, 13:54
Det är lika bra som ingredienserna, varken mer eller mindre.
Jo, visst är det så. Men kanske råkar denna mat innehålla mycket av mättande ingredienser tänker jag.

421
2015-03-05, 13:59
Meze är förrätt och inte specifik rätt.

Israelisk hummus är bäst :D

flipp
2015-03-05, 14:01
Israelisk hummus är bäst :D
Instämmer. Har inte lyckats göra egen som är lika god som den jag åt i Israel. Vet inte om det har att göra med kryddningen eller om de hade bättre råvaror. Gott som fan var det iaf.

421
2015-03-05, 14:03
Instämmer. Har inte lyckats göra egen som är lika god som den jag åt i Israel. Vet inte om det har att göra med kryddningen eller om de hade bättre råvaror. Gott som fan var det iaf.

Var inte snål med tahini och olja..

pepplez
2015-03-05, 17:58
Att man håller sig mätt länge brukar väl tyda på att det är mycket fett i maten? Och därmed inte särskilt kalorisnålt...

flipp
2015-03-05, 20:23
Att man håller sig mätt länge brukar väl tyda på att det är mycket fett i maten? Och därmed inte särskilt kalorisnålt...
Kan delvis bero på det. Men sötpotatis, aubergine o s v innehåller inte mycket fett, falafel lite mer men inte jättemycket. Speciellt så länge man inte steker/grillar med en massa olja. Det kanske är fibrerna som mättar eller något annat....

NautilusMetoden
2015-03-05, 21:57
Min uppfattning av sådan mat är att det är mycket kolhydrater, grönsaker, men väldigt lite protein. Massor av fett ska det vara också, jag tycker att sådan mat blir väldigt lätt torr om man ska snåla in på fett. Blomkålsbiff, falafel, hummus och baba ganoush kan vara riktigt gott men det blir ju knappt ätbart om man drar in på fettet.

Njaa, personligen skulle jag inte lyckas deffa på sådan mat, mängden protein jämfört med kolhydrater och fett känns för låg.