handdator

Visa fullständig version : 3 dagar träning vila en dag eller 6 dagar träning vila en dag?


NICKXXXXXX
2015-03-05, 13:05
Hej! Har googlat en massa på detta nu men har inte hittat något svar eller jämförelse på detta mer än att lee haney körde 3-1-3. Därför skulle jag vilja veta vad ni tycker. Kör för närvarande 6 dagar träning och en dag vila men hade tänkt börja köra ben två gånger per vecka igen nu. Kör push pull leg

StampChamp
2015-03-05, 13:09
Det spelar nog ingen roll vad du väljer. Jag hade nog valt 3-1-3, då jag inte skulle vilja träna 6 dagar på rad.

NICKXXXXXX
2015-03-05, 13:17
Det spelar nog ingen roll vad du väljer. Jag hade nog valt 3-1-3, då jag inte skulle vilja träna 6 dagar på rad.

Hur kommer det sig? Jag har iofs fuskdag varje söndag. Vet dock inte om det spelar roll egentligen att jag tränar på en fuskdag.

StampChamp
2015-03-05, 13:20
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av tråden, vad som är mest optimalt? Kör på det du gillar och som passar dig :)

NICKXXXXXX
2015-03-05, 13:24
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av tråden, vad som är mest optimalt? Kör på det du gillar och som passar dig :)

Vad de flesta föredrar egentligen? Om det kanske finns någon studie på saken. Tänker att den dagens vila efter en bendag kan vara bra

Määng
2015-03-05, 13:26
Vila när du känner för det istället. Ibland kanske det är efter 2 dagar och ibland efter 22. Märker du nu en trend att du ständigt blir sliten om du tränar längre än tex sju dagar i stöten så ändrar du.

ARMSTARK
2015-03-05, 13:45
Testa dig fram, man vet inte alltid hur träningstålig kroppen är. Jag har kört 3-1-3-1... i en massa år och har fått bra resultat. Läste någonstans att man inte behöver någon vila när man kör 3-split. Tyckte att det lät extremt men testade och upptäckte att det funkade. Har kört det i några månader och endast haft vilodagar pga saker jag inte kunnat ro för, och då helt utan dåligt samvete. :d
Men som sagt, testa dig fram.

Beemel
2015-03-05, 13:47
Hej! Har googlat en massa på detta nu men har inte hittat något svar eller jämförelse på detta mer än att lee haney körde 3-1-3. Därför skulle jag vilja veta vad ni tycker. Kör för närvarande 6 dagar träning och en dag vila men hade tänkt börja köra ben två gånger per vecka igen nu. Kör push pull leg

Vet inte om jag missförstår.
Men kör man 3-1-3 per vecka eller 6-1 per vecka så blir det ju exakt samma sak.
Kör man det jag antar att du menar 3-1-3-1 så blir det förstås en annan sak, men då är det inte knutet till veckor längre utan blir ett rullande schema (vilket absolut inte är något som helst problem eller fel i sig, men jag tolkade det som att du la upp träningen på veckobasis)
Fast då blir det ju skillnad i träningsfrekvens också.

NICKXXXXXX
2015-03-05, 13:51
Vet inte om jag missförstår.
Men kör man 3-1-3 per vecka eller 6-1 per vecka så blir det ju exakt samma sak.
Kör man det jag antar att du menar 3-1-3-1 så blir det förstås en annan sak, men då är det inte knutet till veckor längre utan blir ett rullande schema (vilket absolut inte är något som helst problem eller fel i sig, men jag tolkade det som att du la upp träningen på veckobasis)
Fast då blir det ju skillnad i träningsfrekvens också.

Det jag menade var att man kör ett rullande schema. 3 dagar on 1 dag vila. Så om jag skulle vila idag t.ex. då blir min nästa vila på måndag och fredag istället.

NICKXXXXXX
2015-03-05, 13:55
Testa dig fram, man vet inte alltid hur träningstålig kroppen är. Jag har kört 3-1-3-1... i en massa år och har fått bra resultat. Läste någonstans att man inte behöver någon vila när man kör 3-split. Tyckte att det lät extremt men testade och upptäckte att det funkade. Har kört det i några månader och endast haft vilodagar pga saker jag inte kunnat ro för, och då helt utan dåligt samvete. :d
Men som sagt, testa dig fram.

Jag har alltid kört 6 dagar på och en dag vila på slutet men då har jag inte tränat ben två gånger per dag. Sedan så tänker jag att när jag ska köra min första push pass så får jag en dag extra vila jämfört med den andra pushdagen

Shqypnia
2015-03-05, 14:00
Nu får du en amatör åsikt men vilodagar tar jag personligen när jag känner att jag behöver det. Det finns folk som tar vilodag, låt säga måndag, och pratar om hur de hellre hade tränat.. Har du energin, tiden och viljan så träna på.

BengtBurk
2015-03-05, 14:51
Vad de flesta föredrar egentligen? Om det kanske finns någon studie på saken. Tänker att den dagens vila efter en bendag kan vara bra

Gå på vad som funkar för dig snarare än vad som funkar för de flesta. Om du tycker att du behöver en vilodag efter benpasset så är det ju bättre med 3-1-3-1. Jag skulle inte ta så hårt på exakt när under schemat vilodagen kommer, bättre då att vara flexibel och ta en vilodag då det verkligen behövs.

NICKXXXXXX
2015-03-05, 15:13
Gå på vad som funkar för dig snarare än vad som funkar för de flesta. Om du tycker att du behöver en vilodag efter benpasset så är det ju bättre med 3-1-3-1. Jag skulle inte ta så hårt på exakt när under schemat vilodagen kommer, bättre då att vara flexibel och ta en vilodag då det verkligen behövs.

Ska prova att köra 3-1-3-1 framöver då. I längden tror jag inte det kommer spela någon större roll iaf för mina muskelökningar. Det jag var mest kluven utöver är mina fuskdagar iofs. Tror inte det borde göra så mycket om jag kör fuskdag samma dag som jag ska träna. Kommer fortfarande äta samma frukost varje dag.

Maverick
2015-03-05, 15:31
Kör 3-1-3-1 när jag snålar på maten då kroppen tenderar ömma lite längre och återhämtningen inte är den samma. På balans eller bulk så kör jag rullande till jag känner jag behöver vila.

Beemel
2015-03-05, 17:45
Ska prova att köra 3-1-3-1 framöver då. I längden tror jag inte det kommer spela någon större roll iaf för mina muskelökningar. Det jag var mest kluven utöver är mina fuskdagar iofs. Tror inte det borde göra så mycket om jag kör fuskdag samma dag som jag ska träna. Kommer fortfarande äta samma frukost varje dag.

Skulle jag köra fuskdag (vilket jag försöker undvika) så skulle jag göra det på en vilodag.

NICKXXXXXX
2015-03-05, 17:59
Skulle jag köra fuskdag (vilket jag försöker undvika) så skulle jag göra det på en vilodag.

Det jag vill egentligen, men eftersom att jag lagar mat för 6 dagar åt gången så kommer det bli fel. Kommer antingen vara tvungen att ha en fuskdag efter varje 3 split eller laga mat för 7 dagar åt gången.

Shqypnia
2015-03-05, 18:07
Det jag vill egentligen, men eftersom att jag lagar mat för 6 dagar åt gången så kommer det bli fel. Kommer antingen vara tvungen att ha en fuskdag efter varje 3 split eller laga mat för 7 dagar åt gången.

Eller inte ha en fuskdag alls? Man kan inte ha en fuskdag varje vecka.
Man kan äta mer om du så vill, kanske under helgen eller varje fredag, men en fuskdag varje vecka låter inte sunt. Ät god mat under veckan istället.

NICKXXXXXX
2015-03-05, 18:08
Eller inte ha en fuskdag alls? Man kan inte ha en fuskdag varje vecka.
Man kan äta mer om du så vill, kanske under helgen eller varje fredag, men en fuskdag varje vecka låter inte sunt. Ät god mat under veckan istället.

Varför inte? Har alltid kört en fuskdag per vecka. Oavsett om jag bulkar eller deffar och det har aldrig varit några problem. Äter samma mat varje dag de resterande 6 dagarna i veckan ändå.

z_bumbi
2015-03-05, 19:03
Ska prova att köra 3-1-3-1 framöver då. I längden tror jag inte det kommer spela någon större roll iaf för mina muskelökningar. Det jag var mest kluven utöver är mina fuskdagar iofs. Tror inte det borde göra så mycket om jag kör fuskdag samma dag som jag ska träna. Kommer fortfarande äta samma frukost varje dag.

Innebär en "fuskdag" att du äter mer mat så skulle jag hellre träna den dagen än att inte göra det.

NICKXXXXXX
2015-03-05, 19:16
Innebär en "fuskdag" att du äter mer mat så skulle jag hellre träna den dagen än att inte göra det.

Nja inte riktigt. Det varierar. Tror nog att jag hamnar på ungefär samma kalorimängd. Jag tränar alltid iofs efter frukost så det var därför jag nämnde att jag kunde ha samma frukost varje dag isf.

Määng
2015-03-05, 19:27
Nja inte riktigt. Det varierar. Tror nog att jag hamnar på ungefär samma kalorimängd. Jag tränar alltid iofs efter frukost så det var därför jag nämnde att jag kunde ha samma frukost varje dag isf.

Vad innebär "fuskdag" då?

NICKXXXXXX
2015-03-05, 19:34
Vad innebär "fuskdag" då?

Bara att jag inte äter enligt kostschemat. Att jag får äta vad jag vill utan att få någon ångest :D

Shqypnia
2015-03-06, 10:27
Du gar missförstått begreppet fuskdag.

henrikl
2015-03-06, 11:33
Bara att jag inte äter enligt kostschemat. Att jag får äta vad jag vill utan att få någon ångest :D

Verkar som att du har en ganska osund inställning till mat...

NICKXXXXXX
2015-03-06, 14:44
Du gar missförstått begreppet fuskdag.
Har du lust o formulera begreppet för mig? :)

Verkar som att du har en ganska osund inställning till mat...

Nej da. Men man kan inte äts som man vill varje dag ju!

Anders The Peak
2015-03-06, 15:29
Ortorexi är ett begrepp som blir mer och mer applicerabart på många som är långt ifrån elittränade idag.

Jag tror att det är bra att försöka få en viss distans till träning och kost. Det finns inga undersökningar som visar att du får ut mer av att träna sex dagar i veckan jämfört med att träna tre dagar per vecka eller att äta tre mål mat per dag husmanskost i form av muskelvolym eller annat. Det är en sak om man tränar de tekniska momenten i den sport man utövar.

Wormzie
2015-03-06, 16:04
Ortorexi är ett begrepp som blir mer och mer applicerabart på många som är långt ifrån elittränade idag.

Jag tror att det är bra att försöka få en viss distans till träning och kost. Det finns inga undersökningar som visar att du får ut mer av att träna sex dagar i veckan jämfört med att träna tre dagar per vecka eller att äta tre mål mat per dag husmanskost i form av muskelvolym eller annat. Det är en sak om man tränar de tekniska momenten i den sport man utövar.

Håller med. I synnerhet med tanke på vilken marginell, om ens någon skillnad på resultatet jämfört med lagom träning och att äta efter sunt förnuft. Man offrar så mycket för en så otroligt liten vinst. Pengar, tid, möda och frihet.

NICKXXXXXX
2015-03-06, 17:50
Ortorexi är ett begrepp som blir mer och mer applicerabart på många som är långt ifrån elittränade idag.

Jag tror att det är bra att försöka få en viss distans till träning och kost. Det finns inga undersökningar som visar att du får ut mer av att träna sex dagar i veckan jämfört med att träna tre dagar per vecka eller att äta tre mål mat per dag husmanskost i form av muskelvolym eller annat. Det är en sak om man tränar de tekniska momenten i den sport man utövar.

Jag själv älskar livsstilen bara. Jag känner att göra det jag gör är optimalt för att nå mina mål. Sedan så blir livet så mycket simplare med matlådor tycker jag. En del ungdomar föredrar att gå ut o festa jag föredrar att gymma.

Slaxes
2015-03-06, 18:07
Jag tror på att träna sina muskler ofta. Därför skulle jag föredra träna 6 dagar vila 1, precis som jag själv gör nu.

NICKXXXXXX
2015-03-06, 18:07
Jag tror på att träna sina muskler ofta. Därför skulle jag föredra träna 6 dagar vila 1, precis som jag själv gör nu.

Det är väl egentligen i princip samma sak?

Slaxes
2015-03-06, 18:10
Det är väl egentligen i princip samma sak?

Vaddå menar du? :)

NICKXXXXXX
2015-03-06, 19:15
Vaddå menar du? :)

Att köra 6 dagar och vila på söndagar som att köra en rullande 3 split. Kör du 3 på 1 vila så kör du samma muskelgrupp igen efter 4 dagar. Gör du 6 dagar 1 vila kör du en gång samma muskelgrupp igen efter 3 dagar och den andra gången efter 4 dagar. Det vill säga om du kör push/pull/leg då

massakay
2015-03-09, 19:52
Jag själv älskar livsstilen bara. Jag känner att göra det jag gör är optimalt för att nå mina mål. Sedan så blir livet så mycket simplare med matlådor tycker jag. En del ungdomar föredrar att gå ut o festa jag föredrar att gymma.

Är likadan, jag gör ca 20 matlådor på söndagsmorgonen då dom flesta ligger bakis och våndas. Sen drar jag till gymmet och gör det jag älska mest i livet (lyfter vikter). Fortsätt med det du gör, så ska du se att du kommer få fina resultat. Skulle Inte fixa en dag utan mina matlådor. Jag vill veta vad jag stoppar i mig så jag verkligen får i mig det min kropp behöver efter stenhård gymträning *flex*