handdator

Visa fullständig version : kreatin fundering

scono
2002-03-13, 22:43
jag funderar på en sak med kreatin.
om jag inte misminner mig kanman i senaste ironman tidningen läsa att kreatin inte har några som helst biverkningar även om man tar det i 12månader eller nått liknande. Right?
men varför står det då på alla burkar att man ska köra 3-4 veckor på och sedan 2-3 veckoer av??

bara en fundering jag tänkt på...

Frazze
2002-03-13, 23:15
Därför att det ger mer effekt under kortare tid? Alltså hm... hur ska man säga? Om du käkar det så sväller man(jag) upp som en ballong den första veckan, sedan mattas det av lite. Finns nog mängder av artiklar om detta kan jag tänka mig. eller i alla fall nära relaterade som tar upp det

cjs
2002-03-13, 23:33
Ursprungligen skickat av Frazze:
<STRONG>Om du käkar det så sväller man(jag) upp som en ballong den första veckan, sedan mattas det av lite.</STRONG>

Menar du att du ser fetare ut, eller helt enkelt att musklerna ser större ut?

Petrus
2002-03-14, 00:54
Kreatin gör att kroppen samlar på sig större mängder vatten. Därav alla reportage och artiklar man kan läsa om hur bra kreatin är. Många vet inte att vikten dom går upp när dom använder kreatin är 99% vatten.
Orsaken till att cycla kreatin är helt enkelt att dess ev. positiva effekt avtar efter 4-5 veckor och därefter är det som att kasta pengarna i sjön...typ. Det är då man avstår från kreatin ett tag för att sedan börja om från början igen och få ev. full effekt.
Vänligen,

Petrus

Muskelsmurfen
2002-03-14, 07:37
Kreatin gör att man samlar på sig vätska har jag också hört. Framförallt tar man väl kreatin för att det ger ett högre tryck i muskelcellerna samt att du kan lyfta lite tyngre lite fler gånger och på så sätt få ut mer av träningspasset. Effekten avtar sedan efter 3-4 veckor då kroppen vänjer sig. Man måste då låta kroppen återställa sig till "normal läge" innan man går på nästa omgång med kreatinet. Eller har jag missförstått det hela?

The Dwag
2002-03-14, 08:57
Ursprungligen skickat av Tinner:
<STRONG>Kreatin gör att kroppen samlar på sig större mängder vatten. Därav alla reportage och artiklar man kan läsa om hur bra kreatin är. Många vet inte att vikten dom går upp när dom använder kreatin är 99% vatten.
Orsaken till att cycla kreatin är helt enkelt att dess ev. positiva effekt avtar efter 4-5 veckor och därefter är det som att kasta pengarna i sjön...typ. Det är då man avstår från kreatin ett tag för att sedan börja om från början igen och få ev. full effekt.
Vänligen,

Petrus</STRONG>

Nja… Thinner bara för du slutar dra på dig massa vätska, så innebär det inte att kreatin har upphört att fungera.

[ 14 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: The Dwag ]

cjs
2002-03-14, 09:19
Det här med att man samlar på sig vatten har man ju hört. Det jag är lite nyfiken på är om det ger intrycket av att man ser vattnigare/plufsigare ut eller om det helt enkelt bara får musklerna att se mer "pumpade" ut. Dvs är det bara muskelcellerna som tar in mer vatten, eller ALLA celler på något sätt?

Man pratar ju ofta om att folk "håller vatten", ex. fanns det en bild i senaste Ironman på en bodybuilder där bildtexten var ngt i stil med "det syns tydligt att han håller vatten runt &lt;blah-blah-området&gt;" och detta upplevdes då negativt. Har det någon koppling med formerna man får av kreatin?

johan***
2002-03-14, 10:39
Nja, det finns ingen VETENSKAPLIG forskning som har gjorts på långtidstudier av kreatinintag. Så vad som sker är lite svårt att uttala sig om, däremot sjunker den egna prod. av kreatin när du tar det under en längre tid.

Frazze
2002-03-14, 10:45
Vatten i samband med kreatin kommer till muskelcellerna. Alltså är det själva músklerna som blir större, man ser itne bara stor och tjock ut.

Tenzher
2002-03-14, 19:38
ok, ska fösöka få lite ordning på det här nu..
Som de flest vet finns kreatin naturligt i kroppen, men ofta i för liten mängd. Om man då tar ett tillskott så fylls ju depoerna på, till en viss grad..alltså under "uppladddningsperioden", men efter det är depoerna fulla och kroppen kan inte ta upp mer kreatin..vilket resulterar i att om man inte gör ett uppehåll, rinner skiten rakt igenom kroppen, och ger ingen effekt..då kan man lika gärna kasta pengarna i sjön..tack för ordet

z_bumbi
2002-03-14, 20:19
Att det finns depåer att fylla upp tyder det väl på att kroppen i vanliga fall inte klarar att hålla dem fyllda på den diet man äter.
Alltså borde en mindre mängd kreatin under längre tid hjälpa till så att man i fortsättningen håller depåerna fyllda ?

Sidenote
Jag vill kunna använda kreatin. Jag ökar som sjutton första veckan, sen ger magen upp.

The Dwag
2002-03-14, 21:30
Ursprungligen skickat av buildingboy:
<STRONG>ok, ska fösöka få lite ordning på det här nu..
Som de flest vet finns kreatin naturligt i kroppen, men ofta i för liten mängd. Om man då tar ett tillskott så fylls ju depoerna på, till en viss grad..alltså under "uppladddningsperioden", men efter det är depoerna fulla och kroppen kan inte ta upp mer kreatin..vilket resulterar i att om man inte gör ett uppehåll, rinner skiten rakt igenom kroppen, och ger ingen effekt..då kan man lika gärna kasta pengarna i sjön..tack för ordet</STRONG>

Du har aldrig funderat att när de är fulla… så håller man nivån uppe på den höga nivån genom att tillföra kreatin. Dock så är det brukligt att gå av efter åtta veckor ungefär.

Bodyblast.com
2002-03-14, 22:07
När vi ändå är inne på kreatin snack, måste jag höra med Er här.

Jag får ingen som helst effekt på vanligt monohydrat, jag får endast ont ihuvudet, även fast jag dricker ordentligt med vätska.

Men Kreatin som Cell-Tech och liknande som innehåller en blandning av kreatin Dextros och kolhydrater ger en otroligt bra effekt.

Varför fungerar en blandning på mig men får huvudvärk av det rena ?

The Dwag
2002-03-14, 22:33
&gt;&gt;Bodyblast !
Du tror inte att det är tack vare den extra vattenmängden du dricker i samband med Cell-Tech. Den mängden vätska kanske du inte dricker i samband vid vanlig kreatin konsumtion?

[ 14 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: The Dwag ]

Frazze
2002-03-14, 22:55
Angående magontet: Provat citrat?

Tenzher
2002-03-15, 07:57
Ursprungligen skickat av The Dwag:
<STRONG>Du har aldrig funderat att när de är fulla… så håller man nivån uppe på den höga nivån genom att tillföra kreatin. Dock så är det brukligt att gå av efter åtta veckor ungefär.</STRONG>

Jo, men du behöver inte ha depåerna proppfulla hela tiden, det räcker med att köra en uppladddningsperiod och sedan vila med kreatinet för att få ut önskad effekt. Det hjälper inte att hela tiden proppa i sig mer. Eftersom att delvis tar inte kroppen upp så mycket eftersom den inte har något stort behov av mer(ok ett litet som du påpeka men inget stort), delvis så presterar du knappt nå bättre för att du har proppfyllda depåer, mot att du har nästa helt fyllda depåer...

Tenzher
2002-03-15, 08:02
Ursprungligen skickat av z_bumbi:
<STRONG>Att det finns depåer att fylla upp tyder det väl på att kroppen i vanliga fall inte klarar att hålla dem fyllda på den diet man äter.
Alltså borde en mindre mängd kreatin under längre tid hjälpa till så att man i fortsättningen håller depåerna fyllda ?

Sidenote
Jag vill kunna använda kreatin. Jag ökar som sjutton första veckan, sen ger magen upp.</STRONG>

möjligt men eftersom du använder kreatin under tiden du tränar så får du nog inte ut någon större effekt av det...För övrigt så finns ju kreatin naturligt i all sorts kött..ett tips: testa med något annan sorts kreatin, från ett annat märke. jag har en kompis som fick ont i magen av twinlabs kreatin, sen prova han ett annat märke och nu har han inge problem alls

z_bumbi
2002-03-15, 18:59
buildingboy: Jo kanske det men just nu låter jag min mage vara ifred så mycket som möjligt, har jag tur så klarar jag att äta tillräckligt snart för att åtminstonde träna för fullt igen. Jag hade en släng av min Crohns för 1,5 år sen så varken magen eller resten av mig är i toppform just nu.
fidde: Om citrat är mildare så har jag 900 g står i skåpet och väntar.

Algen
2002-03-20, 10:44
Samma sak som dom flesta som tar steroider man kör i kurer för att chocka kroppen för att ge maximal effekt. Plus så efter några veckors andvändning av kreatin har det lagrats en hel del i kroppen så man behöver inte tillföra den mer.